Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D3300 - test aparatu

25 kwietnia 2014
Maciej Latałło Komentarze: 126

8. Zakres i dynamika tonalna

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.


----- R E K L A M A -----

Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna

Najwyższą jakość obrazu otrzymamy dla dwóch najniższych czułości, dla których aparat zarejestruje ponad 200 przejść tonalnych. Przy ISO 100 otrzymujemy 7.7-bitowy zapis danych. To dość dobry wynik zapewniający wizualnie gładkie przejścia tonalne, bez widocznej posteryzacji. Dalsze zwiększanie czułości ISO powoduje degradację zakresu tonalnego aż do wartości 4.4 bita dla ISO 25600. Daje to nam około 21 przejść tonalnych.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Kliknięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
100
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
200
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
400
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
800
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
1600
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
3200
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
6400
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
12800
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
25600
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna

Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 100 testowany aparat osiągnął 7.8 EV. Z uwagi zastosowanie nowej procedury wyznaczania dynamiki tonalnej, wyniki D3300 najlepiej będzie skonfrontować z kilkoma bezlusterkowcami, w których zastosowano 12-bitowe przetwarzanie. Przykładowo, dla najniższej czułości i SNR=1 Sony A3000 i Fujifilm X-A1 uzyskały po 8.1 EV, a Panasonic GM1 7.2 EV. Dzięki wspomnianym osiągom, D3300 plasuje się zatem mniej więcej w środku tej grupy aparatów. Biorąc pod uwagę kryterium niskiej jakości obrazu, do dyspozycji mamy dynamikę na poziomie 11.9 EV, czyli bardzo podobnie jak w aparatach Sony i Fujifilm. Panasonic tutaj ponownie odstaje od reszty (11 EV).

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika sięga ok. 8 EV.

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

100 ISO
0 EV
+4 EV
D3300
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
1200D
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
D3300
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
1200D
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna

Generalnie obydwa porównywane aparaty nie poradziły sobie najlepiej. Zaszumienie obrazu z D3300 (szczególnie w niebieskim kanale) jest silne, nawet przy ISO 100. Przy ISO 1600 szum praktycznie zdominował sygnał.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobne efekty w obu aparatach, przynajmniej przy ISO 1600. Warto natomiast zauważyć, że w Canonie przy ISO 100 poziom nasycenia jest niższy niż przy ISO 1600.

100 ISO
0 EV
−4 EV
D3300
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
1200D
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
D3300
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna
1200D
Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna Nikon D3300 - Zakres i dynamika tonalna