Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - test obiektywu

26 listopada 2012

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja chromatyczna

Jeśli chodzi o podłużną aberrację chromatyczną, testowany obiektyw nie sprawia nam pod tym względem żadnych problemów. Poniższe wycinki pokazują, że nawet na maksymalnym otworze względnym wada ta jest znikoma.

Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Poniższe wykresy pokazują przebieg poprzecznej aberracji chromatycznej odpowiednio dla matrycy APS-C oraz detektora pełnoklatkowego.

Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wyniki w obu przypadkach są podobne. Z największą aberracją chromatyczną mamy do czynienia na najkrótszej ogniskowej, gdzie sięga ona poziomu dużego. Maleje ona co prawda wraz z przymykaniem przysłony, ale nawet po mocnym przymknięciu wciąż znajduje się na granicy poziomu dużego i średniego.

Trochę lepsza sytuacja panuje dla środka zakresu ogniskowych. Tutaj aberrację możemy określić mianem średniej. Jeszcze lepiej jest dla maksymalnej ogniskowej. W jej przypadku jesteśmy w dolnych stanach poziomu średniego. Szkoda, że dla żadnej kombinacji przysłony i ogniskowej obiektyw nie dociera do wartości małych.

Jak wygląda porównanie Canona do konkurentów? Niestety źle, bo przegrywa on praktycznie ze wszystkimi współcześnie produkowanymi obiektywami 24–70 mm f/2.8. Tutaj Canon się nie popisał…

Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

W przeciwieństwie do niedawno testowanego Tamrona 24–70 mm f/2.8 VC, Canon nie pokazuje wyraźnych śladów aberracji sferycznej i związanego z nią zjawiska „pływania” ogniska. Wada ta nie jest skorygowana jednak idealnie. Widać to na poniższych zdjęciach pokazujących rozogniskowany obraz diody umieszczony przed i za ogniskiem. Obrazy zauważalnie się od siebie różnią, będąc, w wielu obszarach, swoimi przeciwieństwami – gdzie jeden ma lokalne maksimum, drugi pokazuje lokalne minimum.

Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna