Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - test obiektywu

26 listopada 2012

6. Dystorsja

Dopóki pracujemy na mniejszej matrycy APS-C, dystorsja nie powinna być dla nas dużym problemem. Nawet na najszerszym kącie widzenia jej wartość nie przekracza −2%, bo wynosi formalnie −1.99%, a więc wciąż można nazywać ją umiarkowaną. Zniekształcenia beczkowe szybko maleją i na ogniskowej 35 mm są już bliskie niezauważalnym (formalny poziom to −0.33%). Dla troszkę większej ogniskowej zerują się i potem stają się poduszkowe. Na ogniskowej 45 mm notujemy już wynik 0.21%, który wzrasta do 0.46% dla ogniskowej 70 mm.

Trochę więcej problemów jest na pełnej klatce. Na ogniskowej 24 mm dystorsja sięga −3.85%. Nie jest to duża wartość. Wystarczy tutaj wspomnieć, ze Nikkor na 24 mm pokazywał dystorsję na poziomie −3.94%, a Sigma trochę gorszy wynik sięgający −4.59%. Trzeba jednak zaznaczyć, że Canon pomógł sobie trochę, wprowadzając do obrazu dystorsję falistą. Na zdjęciach z pełnej klatki widać lekkie, ale zauważalne odgięcie linii w drugą stronę.

Dla ogniskowej 28 mm zniekształcenia faliste zanikają i mamy już do czynienia z klasyczną dystorsją beczkową o wartości −2.30%. Zniekształcenia beczkowe, choć już prawie niezauważalne, występują także na ogniskowej 35 mm i tam ich wartość oszacowaliśmy na −0.67%. Na ogniskowej 50 mm mamy już zniekształcenia poduszkowe o wartości 0.49%, które wzrastają do 0.95%, gdy przejdziemy do maksymalnej ogniskowej.

----- R E K L A M A -----

50D, 24 mm
Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - Dystorsja
50D, 50 mm
Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - Dystorsja
50D, 70 mm
Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - Dystorsja

1Ds MkIII, 24 mm
Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - Dystorsja
1Ds MkIII, 50 mm
Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - Dystorsja
1Ds MkIII, 70 mm
Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM - Dystorsja