Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Fujifilm Fujinon XC 16-50 mm f/3.5-5.6 OIS - test obiektywu

9 lipca 2014

3. Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

Niniejsza tabela przedstawia porównanie Fujinona 16–50 mm do jego jaśniejszego brata oraz do bezlusterkowych konkurentów przeznaczonych na matryce APS-C. Porównanie jest o tyle trudne, że konstrukcje Samsunga i Sony, choć mają prawie identyczne podstawowe parametry, są obiektywami typu Power Zoom (PZ). Dzięki temu są wyraźnie mniejsze i lżejsze od Fujinona, choć jednocześnie prostsze optycznie. Nie powinna nas też mylić podawana w specyfikacji Fujinona wartość minimalnej ostrości wynosząca aż 0.6 metra. W rzeczywistości firma podaje ją dla trybu Normal, dodając, że w trybie Macro na szerokim kącie obiektyw ogniskuje już od 0.3 metra, a w pozycji tele od 0.4 metra.

Na poniższym zdjęciu testowany obiektyw stoi pomiędzy Fujinonem XF 1.4/35 i XF 18–55 mm f/2.8–4.0 OIS.

Fujifilm Fujinon XC 16-50 mm f/3.5-5.6 OIS - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

----- R E K L A M A -----


Fujinon XC 16–50 mm f/3.5–5.6 OIS rozpoczyna się bagnetem wykonanym z tworzywa sztucznego, który otacza tylną i nieruchomą soczewkę obiektywu. Jest ona umieszczona na równi z bagnetem i tak obudowana, że ma przekrój zbliżony do prostokąta o rozmiarach 27×20 mm. To bardzo ciekawe i udane rozwiązanie, które zapewnia szczelność konstrukcji od strony bagnetu.

Fujifilm Fujinon XC 16-50 mm f/3.5-5.6 OIS - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Pierwszym elementem właściwego korpusu obiektywu jest nieruchomy pierścień o wysokości 19 mm, który zawiera czerwony kwadracik ułatwiający mocowanie obiektywu do korpusu aparatu, napis 16–50, a także nalepkę zawierającą numer seryjny obiektywu, jego nazwę i informację, iż wyprodukowano go w Chinach. Warto tutaj nadmienić, że obiektywy z wyższej serii Fujinon XF produkowane są w Japonii.

Największym elementem na tubusie obiektywu jest pierścień do zmiany ogniskowej, który ma wysokość 24 mm i jego większą część zajmuje stosunkowo drobne karbowanie. Pod nim znajdziemy znaczniki ogniskowych dla wartości 16, 23, 35 i 50 mm. Pierścień pracuje prawidłowo i z należytym oraz równym w całym zakresie oporem.

Fujifilm Fujinon XC 16-50 mm f/3.5-5.6 OIS - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Idąc dalej natrafimy na karbowany pierścień do ręcznego ustawiania ostrości. Ma on szerokość 9 mm i nie ma na nim żadnych znaczników. Pracuje on w oparciu o serwomechanizmy i kulturze jego pracy trudno cokolwiek zarzucić.

Przednia soczewka ma średnicę 38 mm i jest otoczona napisem z nazwą i parametrami obiektywu oraz nierotującym mocowaniem filtrów o średnicy 58 mm. Przejście od ogniskowej 16 do 50 mm powoduje, że przedni układ soczewek wysuwa się na jednolitym i sprawiającym solidne wrażenie tubusie. Rozmiar obiektywu rośnie wtedy od 64 do 98 mm.

Fujifilm Fujinon XC 16-50 mm f/3.5-5.6 OIS - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Jeśli chodzi o konstrukcję optyczną mamy tutaj do czynienia z 12 soczewkami ustawionymi w 10 grupach. Producent chwali się zastosowaniem aż trzech elementów asferycznych i jednej soczewki wykonanej ze szkła o bardzo niskiej dyspersji. Wewnątrz znajdziemy jeszcze przysłonę o siedmiu listkach, którą możemy domknąć, niezależnie od wartości ogniskowej, do f/22.

Fujifilm Fujinon XC 16-50 mm f/3.5-5.6 OIS - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Kupujący dostaje w zestawie tylko dwa dekielki.

Fujifilm Fujinon XC 16-50 mm f/3.5-5.6 OIS - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja



Stabilizacja optyczna

Test stabilizacji optycznej przeprowadziliśmy na ogniskowej 50 mm. Wykonaliśmy po kilkadziesiąt zdjęć na każdym z czasów ekspozycji z zakresu od 1/60 do 1/2 sekundy dla stabilizacji włączonej i wyłączonej. Następnie dla każdego czasu wyznaczyliśmy odsetek zdjęć poruszonych. Został on wykreślony w funkcji czasu ekspozycji wyrażonego w EV, przy czym 0 EV odpowiada 1/50 sekundy.

Fujifilm Fujinon XC 16-50 mm f/3.5-5.6 OIS - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Miarą skuteczności stabilizacji jest maksymalna odległość obu krzywych od siebie. W tym przypadku wynosi ona niespełna 3 EV. Jest to dobry wynik, choć trzeba wyraźnie zaznaczyć, że najlepsze konstrukcje na rynku potrafią przekraczać 4 EV, a nawet w klasie budżetowej zdarzały nam się ostatnio wyniki w okolicach 3.5–4.0 EV.