Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - test obiektywu

20 maja 2015

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość (w sensie funkcji MTF50) obiektywu Canon EF 24–70 mm f/4L IS USM została przetestowana w oparciu o pliki RAW z aparatu Canon EOS 5D Mark III. W przypadku tej lustrzanki za poziom przyzwoitości uznajemy wyniki na poziomie 30–32 lpmm, a najlepsze obiektywy stałoogniskowe notują rezultaty sięgające 44–47 lpmm.

Zobaczmy najpierw, jak testowany obiektyw poczynał sobie w centrum kadru. Wyniki uzyskane dla ogniskowych 24, 45 i 70 mm są zaprezentowane poniżej.

Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Rozdzielczość obrazu


Wyniki na ogniskowej 24 mm są rewelacyjne. Już na maksymalnym otworze względnym MTF-y przekraczają bardzo wysoki poziom 40 lpmm, a po przymknięciu docierają do prawie 44 lpmm, a więc wyniku godnego dobrych systemowych „stałek”. Najsłabiej wypada środek zakresu ogniskowych, ale nawet tam nie można mieć powodów do najmniejszych narzekań. Na maksymalnym otworze względnym notujemy wynik prawie 35 lpmm, a przymknięcie przysłony o 1 EV powoduje, że MTF-y wkraczają na poziom około 40 lpmm. Maksymalna ogniskowa jest minimalnie lepsza od ogniskowej 45 mm, ale wciąż troszkę jej brakuje do rewelacyjnych osiągów szerokiego kąta.

----- R E K L A M A -----

Czy to są wyniki, które deklasują starszego Canona EF 24–105 mm f/4L IS USM? Wcale nie! Był on przez nas testowany na EOS-ie 20D, ale wyniki na nim uzyskane są zgodne w granicach 1–2 lpmm z tym, co obserwujemy na 5D MkIII. W przypadku modelu 24–105L, w zakresie 24–70 mm, obiektyw nie miał problemów z przekraczaniem 40 lpmm już na maksymalnym otworze względnym i to na każdej ogniskowej! Na tym tle nowy 24–70 mm wcale nie wygląda już aż tak rewelacyjnie.

Zobaczmy więc jak wygląda sytuacja na brzegu matrycy APS-C.

Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Rozdzielczość obrazu


Znów same pochwały możemy zarezerwować dla ogniskowej 24 mm. Widać, że o szeroki kąt zadbano szczególnie mocno i starano się zaoferować dobrą jakość obrazu w całym kadrze. Cierpią na tym dłuższe ogniskowe, które są wyraźnie gorsze. Mimo tego narzekać nie mamy na co. Nawet na maksymalnym otworze względnym MTF-y ocierają się o poziom przyzwoitości, a po lekkim przymknięciu uzyskujemy obraz dobrej jakości. Tutaj nowy obiektyw ma zauważalną przewagę nad 24–105L, który na ogniskowych 70 i 105 mm wymagał domknięcia do f/5.6, aby dotrzeć do poziomu 30 lpmm.

Na koniec pozostało nam omówienie zachowania na brzegu pełnej klatki.

Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Rozdzielczość obrazu


Ponownie najlepiej wypada szeroki kąt widzenia i do niego nie możemy mieć żadnych zastrzeżeń. Niestety tego samego nie możemy powiedzieć o dłuższych ogniskowych. Na 45 mm maksymalny otwór względny jest mało użyteczny i robi się taki dopiero dla okolic f/5.6. W przypadku środka zakresu ogniskowych przymykanie przysłony bardzo pomaga nam w polepszaniu osiągów. Dla 70 mm efekt ten jest znacznie słabszy, przez co, aby cieszyć się rozsądnej jakości obrazem, musimy zastosować przysłonę w okolicach f/8–f/9.

Aby mieć właściwy punkt odniesienia do oceny tych wyników, możemy sobie przypomnieć rezultaty znacznie droższego i jaśniejszego Canona EF 24–70 mm f/2.8L II USM. W centrum kadru i na brzegu matrycy APS-C wypadał on świetnie, ale na brzegu pełnej klatki wcale nie tak doskonale. Wystarczy tylko przypomnieć, że na 45 mm maksymalne odnotowane MTF-y ledwie przekroczyły 30 lpmm, a na 70 mm było to 32 lpmm. Na tym tle maksymalne wyniki ciemniejszego modelu, które sięgają odpowiednio 35.9 i 32.5 lpmm wyglądają już bardzo dobrze.

Ten rozdział chyba pozwala odpowiedzieć nam na pytanie dotyczące sensu wprowadzenia na rynek obiektywu 24–70 mm f/4L. Zakres ogniskowych mniejszy od 24–105L i zachowanie dużych rozmiarów pozwoliło na skonstruowanie obiektywu nie tylko świetnego w centrum kadru, ale dającego obraz na brzegu pełnej klatki, który jest lepszy nie tylko od 24–105L, ale także od drogiego modelu o świetle f/2.8.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Canon 5D MkIII, JPEG, 24 mm, f/5.6
Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Rozdzielczość obrazu
Canon 5D MkIII, JPEG, 45 mm, f/4.0
Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Rozdzielczość obrazu