Optyczne.pl

Partnerzy





proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO

9 stycznia 2017

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość obiektywu Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO została przetestowana w oparciu o pliki RAW z aparatu Olympus E‑PL1. W przypadku tego korpusu najwyższe wyniki, osiągane przez najlepsze obiektywy stałoogniskowe, wynoszą około 80 lpmm (rekordowe 83.8 lpmm zanotowała Sigma C 1.4/30, a niewiele mniejszy wynik osiągnęły Voigtlander 0.95/25 i Olympus 1.8/75). Poziom przyzwoitości jest ustalony w okolicach wartości 44–45 lpmm.

Rzućmy okiem na poniższy wykres i zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi testowanego obiektywu w centrum kadru i na jego brzegu.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Rozdzielczość obrazu

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Pierwszy ważny wniosek, jaki nasuwa się po spojrzeniu na wykres, to pełna użyteczność obiektywu na maksymalnym otworze względnym. Zarówno w centrum kadru jak i na jego brzegu MTF-y trzymają się poziomu około 50 lpmm, a więc gwarantują ostrość, którą możemy uznać za przyzwoitą. To spore osiągnięcie. Voigtlander Nokton 25 mm f/0.95 takie wyniki w centrum uzyskiwał dopiero dla f/1.4, a na brzegu kadru dla f/2.2. Panasonic Leica DG Summilux 25 mm f/1.4 ASPH. na swoim maksymalnym otworze względnym oferował jakość obrazu bardzo podobną do tego, co prezentuje testowany Olympus na f/1.4, ale tylko w centrum kadru. Na brzegu, wyniki dla przysłon f/1.4 i f/2.0 pokazywały MTF-y poniżej poziomu przyzwoitości.

Wraz z przymykaniem przysłony jakość obrazu Olympusa 1.2/25 poprawia się i osiąga szerokie maksimum w zakresie f/2.0–4.0 z MTF-ami dochodzącymi do 74 lpmm. Tutaj więc testowany obiektyw nam nie zaimponował. Voigtlander przekraczał przecież 80 lpmm, a Panasonic 1.4/25 dochodził do 75 lpmm.

Trudno się nie oprzeć wrażeniu, że w przypadku Olympusa rekordy rozdzielczości w centrum kadru nie były priorytetem. Uzyskane wyniki i skomplikowana konstrukcja optyczna sugerują, że skupiono się na zagwarantowaniu dobrej ostrości w całym kadrze i to już od okolic maksymalnego otworu względnego. I to się udało. Testowany obiektyw nie bije więc rekordów rozdzielczości, ale w przeciwieństwie do innych obiektywów standardowych systemu Mikro 4/3 nie ma w tej kategorii żadnych słabych punktów.

Do kompletu przedstawiamy jeszcze wykres rozdzielczości uzyskany w oparciu o Olympusa O-MD E-M5 Mark II.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Rozdzielczość obrazu


Trudno pozostawić go bez komentarza, bo różni się on od omawianego wcześniej wykresu uzyskanego na Olympusie E-PL1. Trochę wyższe maksymalne MTF-y nie dziwią, bo przecież mamy do czynienia z bardziej upakowaną matrycą. Dziwić może jednak nieco inny przebieg. Tutaj maksymalne MTF-y w centrum uzyskiwane są dla przysłon f/4.0 i f/5.6, a wykres dla brzegu kadru ma wyraźne maksimum i nie pokazuje plateau, które widzieliśmy poprzednio.

Przyczyną takiego zachowania są dwa czynniki. Po pierwsze astygmatyzm, krzywizna pola i inne wady pozaosiowe, które powodują, że MTF-y poziome i pionowe w przypadku testowanego Olympusa mocno się od siebie różnią i co więcej, różnice te szybko wzrastają wraz z odsuwaniem się od centrum kadru. W efekcie, dla niektórych przysłon, MTF-y mierzone na pionowych granicach, gdzie oprócz astygmatyzmu mocno daje się we znaki poprzeczna aberracja chromatyczna, są nawet dwa razy mniejsze niż MTF-y uzyskane na poziomych granicach. Takie zachowanie może trochę oszukiwać autofokus aparatu, który nie wie do końca czy bardziej interesuje nas ostrość na pionowych czy na poziomych granicach. A ponieważ test na E-M5 Mark II zrobiliśmy tylko w oparciu o pomiary uzyskane przy automatycznym ustawianiu ostrości, stąd różnice. W przypadku E-PL1, gdzie dla każdej przysłony wykonywaliśmy kilkanaście, kilkadziesiąt zdjęć zarówno przy pomocy autofokusa jak i przy ręcznym ustawianiu ostrości, mogliśmy do ostatecznych pomiarów wybrać to zdjęcie, gdzie suma pionowych i poziomych MTF-ów była największa i to niezależnie od różnicy pomiędzy nimi. Autofokus wybierał za to większy kompromis między obiema wartościami MTF, przez co zlikwidował maksimum w centrum kadru dla f/2.0–2.8, a jednocześnie kosztem ostrości w centrum podniósł MTF-y na brzegu.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Olympus E-PL1, JPEG, f/1.2
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Rozdzielczość obrazu
Olympus E-PL1, JPEG, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Rozdzielczość obrazu