Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax X70 - test aparatu

27 maja 2009
Szymon Starczewski Komentarze: 15

5. Własności matrycy

Balans bieli

W Pentaxie X70 mamy do dyspozycji następujące tryby balansu bieli:

  • Automatyczny,
  • Światło dzienne,
  • Cień,
  • Światło żarowe,
  • Świetlówka (3 rodzaje),
  • Pomiar manualny.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich zdefiniowanych ustawień balansu bieli dostępnych w aparacie.

----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.92 115.5
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.54 115
Światło żarowe Auto 22.9 131
Światło żarowe Światło żarowe 6.54 98.8
Pochmurny dzień Auto 3.76 116.7
Lampa błyskowa Auto 4.78 113.6
Świetlówka Auto 6.21 119.7
Świetlówka Świetlówka D 6.44 123.3
Świetlówka Świetlówka N 7.82 122.2
Świetlówka Świetlówka W 8.78 121.6

Zwróćmy uwagę na fakt, że w X70 nie ma popularnych w innych aparatach balansów bieli dla światła w dzień pochmurny i lampy błyskowej. Mamy za to trzy różne balanse bieli dla świetlówek. Ocena takiego rozwiązania zależy od tego, jak dobrze działa automatyczny balans bieli oraz od tego, jak indywidualny użytkownik podchodzi do kwestii balansu bieli. Po pierwsze, jeśli automatyczny balans bieli działa poprawnie w większości przypadków, spora liczba użytkowników nie będzie się bawiła w przełączanie pomiędzy dedykowanymi balansami bieli. Po drugie, z balansem bieli dla świetlówek bywa różnie. Im większa liczba różnych balansów bieli dla świetlówek, tym większe prawdopodobieństwo, że w danej sytuacji któryś z nich będzie działał poprawnie. Z drugiej jednak strony jest cała masa różnych świetlówek o różnej charakterystyce światła i eksperymentowanie z dopasowaniem danego balansu bieli do konkretnej świetlówki może okazać się stratą czasu. Czasami szybciej byłoby skorzystać z manualnego balansu bieli lub nawet automatycznego bo ten ostatni niejednokrotnie będzie lepiej spełniał swoje zadanie. Jak zatem w świetle tego co zostało powiedziane przedstawia się sytuacja z balansem bieli w Pentaxie? Trudno uznać brak dedykowanego balansu bieli dla światła w dzień pochmurny i lampy błyskowej za ewidentną wadę, skoro jak widać automatyczny balans bieli działa poprawnie w takich sytuacjach. Dla światła słonecznego widać, że dedykowany balans bieli działa tylko nieznacznie lepiej w stosunku do automatycznego. Wszystkie tryby balansu bieli dla świetlówek zostały sprawdzone na jednym rodzaju światła i widać, że automatyczny balans bieli radzi sobie jednak najlepiej w tym przypadku. Czy zatem trzy tryby balansu bieli dla tego rodzaju światła to przerost formy nad treścią? Niekoniecznie. Jak się zwykło mówić, od przybytku głowa nie boli i może się okazać, że któryś z tych trybów będzie pomocny w specyficznej sytuacji. Jak pokazują otrzymane przez nas wyniki, warto jednak w pierwszej kolejności postawić na automatyczny balans bieli. Jedyna sytuacja w której warto przełączyć się na dedykowany balans bieli to światło żarowe. To jednak nie jest dla nas żadnym zaskoczeniem bo w tej kwestii X70 wpisuje się w regułę, którą obserwujemy już od dawna podczas naszych testów.

Podsumowując, należy pochwalić Pentaxa za pracę automatycznego balansu bieli. Błędy koloru utrzymują się na dobrym poziomie i są mniejsze niż w przypadku P90. Aparat ma tendencję do niewielkiego przesycania kolorów ale poza automatycznym balansem bieli dla żarówki utrzymuje się ono na satysfakcjonującym poziomie. Przypomnijmy, że w Nikonie P90 automatyczny balans bieli we wszystkich przypadkach dawał kolory bardziej przesycone niż ma to miejsce w Pentaxie. W tym pojedynku zatem X70 prowadzi.

Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów:

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
Światło: żarówki
Balans bieli: auto
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
Światło: żarówki
Balans bieli: żarówki
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: auto
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: auto
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
Światło: świetlówka
Balans bieli: auto
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
Światło: świetlówka
Balans bieli: świetlówka D
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
Światło: świetlówka
Balans bieli: świetlówka N
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
Światło: świetlówka
Balans bieli: świetlówka W
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy

Szumy

Pomiar szumów matrycy wykonaliśmy na zdjęciach tablicy Kodak Q-13, korzystając z programu Imatest. Szum zmierzyliśmy dla wszystkich dostępnych czułości. Wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.

Pentax X70 - Własności matrycy

Diabeł wie jakie licho siedzi w oprogramowaniu produkującym pliki JPEG w aparatach, zatem ocena szumów z tych plików nie jest wiarygodna. Można jednak powiedzieć parę słów o przedstawionych na powyższym wykresie wynikach. Po pierwsze trzeba przyznać, że zachowują się one w całkiem przyzwoicie. Szum rośnie w miarę wzrostu czułości i nie obserwujemy dziwnych załamań i skoków jak miało to miejsce w P90. Mimo pewnych różnic można powiedzieć, że oba aparaty zachowują się podobnie jeśli chodzi o poziom szumów. W przypadku Pentaxa jednak wykres wskazuje na bardziej jednorodną ze względu na czułość ingerencję oprogramowania w zapisywane pliki niż ma to miejsce w przypadku Nikona.

Dla zobrazowania tego, jak powyższe wyniki z wykresu przekładają się na obserwowalny szum na zdjęciach, prezentujemy poniżej tabelkę zawierającą w skali 1:1 fragmenty zdjęć z polami nr 3 oraz nr 11 tablicy Kodak Q-13 dla różnych czułości ISO.

ISO 50 ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy

Standardowo w naszych testach porównujemy również fragmenty 1:1 zdjęć naszej scenki testowej. Poniższe zestawienie zawiera porównanie X70 i jego bezpośredniego konkurenta P90.

ISO 50
X70 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
ISO 64
P90 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
ISO 100
X70 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
P90 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
ISO 200
X70 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
P90 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
ISO 400
X70 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
P90 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
ISO 800
X70 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
P90 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
ISO 1600
X70 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
P90 Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
ISO 3200
X70
5 Mpix
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
P90
3 Mpix
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
ISO 6400
X70
5 Mpix
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
P90
3 Mpix
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy

Porównanie wycinków potwierdza, że poziom szumu jest podobny dla obu aparatów i na tyle wysoki dla wyższych czułości, że poddaje w wątpliwość ich użyteczność. W zasadzie dodatkowy komentarz dotyczący czułości ISO 3200 i ISO 6400 jest zbędny. Ich zastosowanie nie dość, że dramatycznie ogranicza rozmiar zdjęcia, to jego mizerna jakość jest wyraźnie widoczna na powyższych przykładach. Fragmenty dla czułości ISO 800 i ISO 1600 pokazują również różnicę w działaniu algorytmów stojących za produkcją JPEG-ów w obu aparatach, przejawiającą się w odmiennej strukturze obserwowanego szumu.

Zakres tonalny

Spójrzmy teraz na zakres tonalny Pentaxa X70. Ten parametr matrycy wyznaczamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110. Obliczenia wykonujemy programem Imatest. Standardowo wyniki podajemy dla najlepszej jakości zdjęcia (stosunek szumu do sygnału na poziomie 0.1) i dla dobrej jakości (stosunek szumu do sygnału na poziomie 0.25). Pokazujemy również całkowity zakres tonalny.

Pentax X70 - Własności matrycy

Nie mając dostępu do surowego sygnału z matrycy zmuszeni jesteśmy ocenić zakres tonalny na plikach JPEG. Zastanawiać może wzrost całkowitego zakresu tonalnego dla ISO 200 i ISO 400. Całkowity zakres tonalny jednak jest zależny od szumu, zatem rozsądniej jest ocenić zakres tonalny bazując na wynikach dla wysokiej jakości zdjęcia. W tej kwestii można powiedzieć, że Pentax utrzymuje dobry poziom i jest on porównywalny z tym co osiąga P90.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
50 Pentax X70 - Własności matrycy
100 Pentax X70 - Własności matrycy
200 Pentax X70 - Własności matrycy
400 Pentax X70 - Własności matrycy
800 Pentax X70 - Własności matrycy
1600 Pentax X70 - Własności matrycy
3200 Pentax X70 - Własności matrycy
6400 Pentax X70 - Własności matrycy
ISO Granica czerni
50 Pentax X70 - Własności matrycy
100 Pentax X70 - Własności matrycy
200 Pentax X70 - Własności matrycy
400 Pentax X70 - Własności matrycy
800 Pentax X70 - Własności matrycy
1600 Pentax X70 - Własności matrycy
3200 Pentax X70 - Własności matrycy
6400 Pentax X70 - Własności matrycy

Wyostrzanie

Pentax pozwala na regulację stopnia wyostrzania plików JPEG w trzystopniowej skali. Efekty wyostrzania na poszczególnych poziomach pokazuje poniższa tabelka.

Wyostrzanie na poziomie -1
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
Wyostrzanie na poziomie 0
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy
Wyostrzanie na poziomie +1
Pentax X70 - Własności matrycy Pentax X70 - Własności matrycy