Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Fujifilm X-T50 - test trybu filmowego

16 maja 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 4

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Fujifilm X-T50 to w zasadzie skrzyżowanie modeli X100VI oraz X-T5. Z pierwszego z nich wzięto kompaktową obudowę z mniejszą baterią i jednym gniazdem na karty pamięci, a z drugiego wymienną optykę. Z obu natomiast pochodzi dokładnie ten sam tryb filmowy z dokładnie tymi samymi wadami i zaletami.

Wśród zalet musimy odnotować w większości dobrą szczegółowość obrazu, tryb filmowania w 6.2K, przyzwoity autofokus, czy też ogromne możliwości w zakresie profili obrazu i kolorystyki dodatkowo wsparte wyprowadzonym na korpus dedykowanym pokrętłem. Minusy obejmują z kolei obecność cropów w większości trybów nagrywania, przeciętnie działającą stabilizację, czy też mniejszy akumulator i pojedyncze gniazdo kart pamięci.

Musimy jednak pamiętać, że X-T50 jest zauważalnie tańszy, zarówno od X-T5, jak i od X100VI. Oferuje więc to samo co te korpusy w atrakcyjniejszym dla nabywcy budżecie i konkuruje z korpusami APS-C ze „średniej półki”, a nie z tymi topowymi. I w tym segmencie ma szanse, żeby powalczyć. Firma Fujifilm daje przy tym wybór – użytkownicy preferujący ze względów fotograficznych więcej megapikseli mogą sięgnąć po X-T50, a ci zorientowani bardziej na film – model X-S20. Każdy znajdzie zatem coś dla siebie.


----- R E K L A M A -----

Fujifilm X-T50 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Spójrzmy jeszcze, jak prezentuje się cena bohatera niniejszego testu w porównaniu z pokrewnymi modelami Fujifilm oraz konkurencją z innych stajni (stan na dzień 13.05.2025):

  • Canon EOS R7 – ok. 5300 zł,
  • Fujifilm X100VI – ok. 8500 zł,
  • Fujifilm X-S20 – ok. 5400 zł,
  • Fujifilm X-T5 – ok. 6750 zł,
  • Fujifilm X-T50 – ok. 5100 zł,
  • Nikon Z50 II – ok. 3800 zł,
  • Panasonic Lumix G9 II – ok. 6600 zł,
  • Sony A6700 – ok. 6800 zł.
Jak widać, testowany aparat nie odstaje za bardzo cenowo od konkurencji, a tam, gdzie różnice się pojawiają, idą za tym dodatkowe funkcje lub ich brak – np. podwójne gniazdo kart pamięci, czy większy akumulator.

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna obudowa,
  • wydajna bateria,
  • rozsądna ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • rozsądny wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w rozdzielczości 6.2K,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
  • duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
  • profile obrazu F-Log, F-Log 2 oraz Hybrid Log Gamma,
  • rozsądnie działający autofokus (o ile nie ograniczają go obiektywy),
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka, a także różnego rodzaju obiektów,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu w 6.2K i 4K HQ.

Wady:

  • brak uszczelnień,
  • tylko jedno gniazdo kart pamięci,
  • niepełnowymiarowe złącze HDMI,
  • rozdzielczość i powiększenie wizjera elektronicznego mogłyby być lepsze,
  • brak osobnego wyjścia słuchawkowego (jest dostępne z przejściówką zajmującą gniazdo USB),
  • nieco chaotyczne menu z dziwnymi polskimi tłumaczeniami niektórych funkcji,
  • dodatkowe przycięcie obrazu przy filmowaniu w większości trybów nagrywania (6.2K, 4K HQ, 4K w 50/60 kl/s oraz w Full HD w 50/60100/120/200/240 kl/s),
  • aparat odrobinę za długo „myśli” przy uruchamianiu i kończeniu nagrywania,
  • stabilizacja matrycy mogłaby działać lepiej,
  • stabilizacja cyfrowa, której równie dobrze mogłoby nie być,
  • sporo aliasingu w 4K w trybach niekorzystających z nadpróbkowania oraz w Full HD,
  • słabo działające odszumianie,
  • słabo działające wyostrzanie,
  • przeciętna jakość obrazu w 4K przy korzystaniu z dodatkowego cropa 1.25x,
  • kiepska jakość obrazu w Full HD w 100/120/200/240 kl/s,
  • zakres użytecznych czułości mógłby być nieco lepszy,
  • dość wolny odczyt matrycy (spory rolling shutter) w 6.2K i 4K HQ.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Fujinon XF 18 mm f/1.4 R LM WR.

  • film 1 – 76 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 24 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 240 kl/s i spowolnione w aparacie,
  • film 2 – 387 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×3510, 25 kl/s,
  • film 3 – 195 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb 4K HQ, profil obrazu: F-Log 2,
  • film 4 – 173 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
  • film 5 – 113 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, dodatkowy crop 1.25x („powiększenie przycinania filmu”), profil obrazu: F-Log,
  • film 6 – 102 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800,
  • film 7 – 197 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×3510, 25 kl/s, ISO 6400, profil obrazu: F-Log,
  • film 8 – 221 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 6400, profil obrazu: F-Log 2,
  • film 9 – 73 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 3200, profil obrazu: Hybrid Log Gamma.

Aparat do testów wypożyczyła firma:
Fujifilm X-T50 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Fujifilm X-T50 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Fujifilm X-T50 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Fujifilm X-T50 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe