Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Fujifilm X-H1

Fujifilm X-H1
15 lutego
2018 06:01

Najnowszy i najbardziej zaawansowany bezlusterkowiec Fujifilm ujrzał właśnie oficjalnie światło dzienne. Najważniejsze udogodnienie jakie wprowadzono, to 5-kierunkowy układ stabilizacji matrycy.

Specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:

Informacja prasowa

NOWOŚĆ - Fujifilm X-H1, najbardziej zaawansowany aparat fotograficzny serii X.
Łącząc mocny i trwały korpus z doskonałą jakością obrazu i łatwą obsługą, model FUJIFILM X-H1 jest pierwszym aparatem fotograficznym serii X z 5-osiową stabilizację obrazu (IBIS) o efektywności 5.5 EV1. Ponadto, aparat posiada nową funkcją symulacji filmu światłoczułego, co zapewnia doskonałe odwzorowanie obrazów wideo.

Fujifilm X-H1

Korporacja FUJIFILM (Prezes: Kenji Sukeno) ma przyjemność poinformować o opracowaniu modelu FUJIFILM X-H1, najwyższej klasy aparatu fotograficznego serii X, cenionej ze względu na doskonałą jakość obrazu uzyskiwanego dzięki unikalnym, opracowanym przez FUJIFILM technologiom odwzorowania barw.

Model X-H1, z opracowanym od podstaw mocnym i trwałym korpusem, dysponuje rozległą gamą użytecznych funkcji ułatwiających fotografowanie oraz filmowanie w zróżnicowanych sytuacjach i warunkach usprawniając pracę fotografów oraz osób zajmujących się filmowaniem wideo. Aparat X-H1 jest pierwszym modelem serii X z 5-osiową, zintegrowaną w korpusie stabilizacją obrazu (IBIS) o maksymalnej efektywności 5.5 EV1. Model posiada też tryb redukcji migotania, co gwarantuje dobrą jakość zdjęć sportowych wykonywanych w pomieszczeniach.

Fujifilm X-H1

Nowy aparat jest także kompatybilny z obiektywami, które mają trafić na rynek w 2018 roku. Odnosi się to do obiektywów MKX18-55mmT2.9 oraz MKX50-135mm T2.9, czyli profesjonalnych obiektywów kinematograficznych z mocowaniem X (planowane wprowadzenie na rynek - maj 2018), obiektywu XF200mmF2 R LM OIS WR, jasnego stałoogniskowego teleobiektywu czy też zoomu XF8-16mmF 2.8 R WR, opracowanego z myślą o fotografii krajobrazowej. Nowy aparat i dostępna do niego gama obiektywów zapewniają wyjątkową jakość obrazu tworząc idealny zestaw do fotografii sportowej i wszelkich zdjęć dokumentujących błyskawiczną akcję.

*1 Gdy dołączony jest obiektyw XF 35mmF1.4; nie dotyczy XF10-24mmF4 R OIS, XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS, XF55-200mmF3.5-4.8 R LM OIS

Najważniejsze funkcje i właściwości:

Zintegrowana w korpusie stabilizacja obrazu (IBIS) o efektywności 5.5 kroków EV1, nowa funkcja wzbogacająca fotograficzną jakość serii X.

Po raz pierwszy w korpusie aparatu serii X zintegrowano system stabilizacji obrazu (IBIS). Wykorzystuje on trzy osiowe akcelerometry, trzy osiowe czujniki gyro oraz specjalnie opracowany podwójny procesor. Łączny potencjał takiego rozwiązania pozwala na wykonanie około 10,000 obliczeń ma sekundę. Gdy możliwości te połączymy z mechanizmem kompensacji, uzyskujemy bezkompromisową jakość obrazu i precyzję działania.

W aparacie wprowadzono wymienione poniżej przełomowe rozwiązania techniczne, aby wspomóc jego precyzyjne działanie:

  • Laserowe urządzenie pomiarowe wykorzystywane podczas procesu produkcji modułu stabilizacji obrazu kontroluje zachowanie płaszczyzny elementów oraz pozycjonowanie z precyzją dwukrotnie wyższą względem standardowych komponentów.
  • Proces montażu obejmuje także sprawdzanie i regulację poszczególnych egzemplarzy aparatu, aby zapewnić, że przy używaniu stabilizacji obrazu uzyskana była równoległa pozycja matrycy z precyzją dorównującą poprzednim modelom.
  • Dodatkowo, zastosowany został nowy mechanizm sprężynowy, który redukuje mikrowibracje wynikające z działania mechanicznej migawki.
  • Fotografujący mogą także korzystać z elektronicznej przedniej kurtyny migawki lub z elektronicznej migawki, aby w zasadzie całkowicie wyeliminować efekt drgań i zmaksymalizować korzyści, jakie zapewnia stabilizacja obrazu.
Aparat X-H1 posiada matrycę obrazu X-Trans™ CMOS III2 o rozmiarze APS-C (24.30 miliony pikseli, bez filtra dolnoprzepustowego) oraz szybki procesor przetwarzania obrazu X-Processor Pro. Te opracowane przez FUJIFILM technologie po raz pierwszy pojawiły się w modelach X-Pro2 oraz X-T2, zdobywając na całym świecie wiele nagród. Gdy aparat X-H1 jest używany z wysokiej jakości obiektywem FUJINON i korzysta z unikanej, czerpiącej z dziedzictwa ponad 8 dekad technologii FUJIFILM w zakresie odwzorowania barw, zapewnia niezrównaną, wysoką jakość bogatego w detale obrazu. Doskonale oddaje fakturę powierzchni, jej trójwymiarowy charakter i pozwala uchwycić klimat i ulotny nastrój poszczególnych scen.

Fujifilm X-H1

X-Trans jest zarejestrowanym znakiem handlowym lub znakiem handlowym FUJIFILM. Matryca X-Trans CMOS III wykorzystuje unikalny, losowy układ filtra, aby zredukować efekt mory i wadliwych barw bez potrzeby stosowania filtra dolnoprzepustowego.

Niezwykle wytrzymały i trwały korpus oraz łatwa obsługa, by wygodnie fotografować w zróżnicowanych warunkach

Poza tym że aparat jest odporny na pył i zachlapania oraz daje możliwość obsługi w niskich temperaturach do -10°C, to posiada o 25% grubsze elementy konstrukcyjne ze stopu magnezu względem tych, jakie zastosowano w aparacie X-T2. Zmodyfikowana została także struktura dołączania mocowania obiektywu, dzięki czemu uzyskano bardziej kompaktowe rozmiary i mniejszą wagę korpusu. Precyzja i wysoka jakość wykonania korpusu zapewnia bardzo dużą odporność na uszkodzenia, które mogłyby doprowadzić do jego deformacji.

Zwiększenie rozmiaru cząstek na powierzchniach aparatu sprawia, że powłoka zewnętrzna jest bardzo odporna na zarysowania, a twardość powierzchni stanowi odpowiednik 8H.

Elektroniczny, niezwykle precyzyjny wizjer charakteryzuje się wysokim współczynnikiem powiększenia - 0.75x. Rozdzielczość obrazu w wizjerze wynosi 3.69 miliona pikseli i jest czołowa wśród aparatów bezlusterkowych. Obraz jest wyświetlany wyjątkowo płynnie dzięki odświeżaniu na poziomie 100 klatek na sekundę. Czas opóźnienia w wyświetlaniu obrazu wynosi zaledwie 0.005 sekundy. Wszystko to sprawia, że fotografujący może natychmiast precyzyjnie potwierdzić ruch obiektu czy też pozycję ostrości.

Tylny monitor LCD aparatu może być uchylany w trzech kierunkach. Jest to 3-calowy dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 1.04 miliona pikseli. Można go intuicyjnie ustawiać pod żądanym kątem. Dodatkowo, na górnym panelu umieszczono pomocniczy, 1.28 calowy ekran LCD, znany ze średnioformatowego modelu FUJIFILM GFX 50S, pozwalający na bezpośrednie potwierdzanie informacji o fotografowaniu.

Udoskonalona obsługa - wprowadzenie 19 modyfikacji w oparciu o recenzje i uwagi profesjonalnych fotografów

  • Aparat wykorzystuje duży uchwyt o nowym kształcie oraz sprężynowy ("leaf-spring") przełącznik w roli spustu migawki, aby zapewnić stabilne trzymanie aparatu i łatwą obsługę spustu migawki.
  • Nowy model wyróżnia się najcichszą migawką spośród aparatów serii X. Idealnie sprawdza się w warunkach wymagających cichej migawki, np. przy fotografowaniu zwierząt, zdjęciach spektakli teatralnych czy na ślubach.
  • Na tylnej ściance aparatu został dodany nowy przycisk AF-ON. Ułatwia to obsługę autofocusa kciukiem i sprawia, że fotografujący może swobodniej operować palcem wskazującym przy obsłudze spustu migawki. Wprowadzono też inne modyfikacje wpływające na wygodę obsługi. Między innymi powiększono przyciski znajdujące się na tylnej ściance aparatu oraz poprawiono wygodę obsługi przedniego i tylnego pokrętła sterującego.
  • Aparat X-H1 wyposażony jest także w dźwignię ostrości, która ułatwia szybkie i precyzyjne przechodzenie do żądanego punktu ostrości.

Fujifilm X-H1

Kompleksowa gama funkcji wideo nastawiona na wymogi produkcji filmowej

Model X-H1 jest pierwszym aparatem w serii X, który posiada opcję ETERNA, nowy tryb symulacji filmu światłoczułego idealny do filmowania. Tryb ten symuluje właściwości barwne materiału kinematograficznego, tworząc nieprzeszacowane kolory i bogatą tonację w cieniach, co znacznie wzbogaca kreatywną swobodę na etapie postprodukcji. Jakość materiału wideo wychodzącego z aparatu uległa także znacznej poprawie dzięki nowej możliwości zapisu z wysoką szybkością przepływu danych (ang. bit rate) wynoszącą 200 Mbps. W aparacie wprowadzono łącznie 20 funkcjonalnych udoskonaleń w tym tryb filmowania 1080/120P (możliwość zwolnienia prędkości - 1/2, 1/4 oraz 1/5) do rejestrowania spektakularnych materiałów przeznaczonych do odtwarzania w zwolnionym tempie, nagrywanie F-log4 na karty SD ułatwiające płynną pracę z materiałem filmowym, tryb filmowania DCI 4K (4096×2160), ustawienie zakresu dynamicznego na poziomie 400% (około 12 kroków przysłony), zapis nagrań z przepływnością 200, wysokiej jakości wbudowany mikrofon (24 bit/48 kHz) oraz słowne kody czasowe.

*4 Przestrzeń barwowa jest definiowana zgodnie z ITU-R BT.2020.

Pierwszy tryb redukcji migotania w aparatach serii X oraz poprawione algorytmy AF dla większej pewności rejestrowania obrazu

Tryb redukcji migotania jest kluczowy przy fotografii sportowej w pomieszczeniach. Bezlusterkowy aparat X-H1 zapewnia stabilną ekspozycję podczas zdjęć seryjnych nawet przy oświetleniu jarzeniowym bądź rtęciowym. Dodatkowo, udoskonalony algorytm AF pozwala na uzyskanie opisanego poniżej poziomu sprawności:
  1. Granica słabego oświetlenia dla prawidłowego działania AF opartego o detekcję fazową została obniżona o około 1.5 EV z poziomu 0.5EV do -1.0EV, co podniosło precyzję i prędkość działania autofocusa w warunkach słabego oświetlenia.
  2. Minimalny otwór przysłony pozwalający na działanie AF został rozszerzony z F8 do F11. Na przykład, przy zastosowaniu teleobiektywu XF100-400mmF4.5-5.6 R LM OIS WR z telekonwerterem XF2X TC WR można obecnie korzystać z autofocusa opartego na detekcji fazowej.
  3. Znacznie udoskonalono sprawność działania trybu AF-C przy korzystaniu z zoomu, co będzie stanowiło istotne ułatwienie przy fotografii sportowej oraz fotografowaniu innych motywów, przy których obiekt przemieszcza się w sposób nieprzewidywalny.
  4. Obiekty, w przypadku których do niedawna rezultaty uzyskiwane z AF opartym o detekcję fazową były nienajlepsze - jak choćby powierzchnie o precyzyjnej drobnej strukturze, dzikie ptaki, dzikie zwierzęta - można teraz z powodzeniem fotografować, bazując na wysokiej prędkości i precyzji aparatu.

Fujifilm X-H1

Odrębne akcesoria

  • Pionowy uchwyt zasilający VPB-XH1 (Specjalnie przystosowany do modelu X-H1)

    Fujifilm X-H1

    1. Zachowuje odporność na pył i zachlapania, działa w niskich temperaturach do -10°C. Można w nim umieścić dwie baterie i przy trzeciej baterii umieszczonej w korpusie aparatu, aparat w trybie normalnym pozwoli na wykonanie około 900 zdjęć. W trybie zwiększonej wydajności (boost mode), kilka baterii jest używanych jednocześnie, co umożliwia szybsze zdjęcia seryjne, a także skraca interwał pomiędzy zdjęciami, czas opóźnienia w wyzwoleniu migawki oraz okres zaciemnienia obrazu. Dodatkowo akcesorium to wydłuża maksymalny czas filmu z trybie 4K do około 30 minut. Uchwyt zasilający jest kluczowym akcesorium maksymalizującym wydajność i sprawność działania aparatu X-H1.
    2. Elementy sterujące uchwytu obejmują spust migawki, dźwignię ostrości, przycisk AE-L, przycisk AF-ON, pokrętło sterujące, przycisk Q oraz przycisk Fn, dzięki czemu aparat obsługuje się równie wygodnie trzymając go w pozycji pionowej i poziomej.
    3. Uchwyt zasilający VPB-XH1 wyposażony jest w gniazdo słuchawkowe pozwalające operatorowi na monitorowanie dźwięku podczas nagrywania materiału wideo.
    4. Uchwyt zapewnia także możliwość ładowania baterii. Znajdujący się w komplecie zasilacz sieciowy (AC-9VS) pozwala na równoczesne naładowanie dwóch baterii w ciągu około 2 godzin.

    Fujifilm X-H1

  • Szeroka muszla oczna EC-XH-W (Wspólne akcesorium dla aparatów serii X oraz GFX)

    Fujifilm X-H1

    Muszla oczna obejmuje szeroki obszar wokół oka przyłożonego do wizjera, znacznie redukuje interferencję światła, jakie mogłoby wpadać przez wizjer ułatwiając koncentrację podczas dłuższych sesji fotograficznych. Muszlę oczną można także obracać w krokach co 90°, co ułatwia dostosowanie jej dla osób korzystających z lewego bądź prawego oka, jak również zmianę pozycji muszli przy fotografowaniu w układzie poziomym i pionowym. Muszla oczna posiada też antystatyczna powłokę redukującą przywieranie do niej kurzu.


Komentarze czytelników (129)
  1. espresso
    espresso 15 lutego 2018, 06:51

    Zapowiada się kolejny fajny sprzęcik od Fuji. Brawo.

  2. Myszowor
    Myszowor 15 lutego 2018, 07:08

    Bardzo ładny Nikon tj. Fuji im wyszedł ;).

  3. Arek
    Arek 15 lutego 2018, 07:26

    Fajnie się ten system rozwija.

  4. cedrys
    cedrys 15 lutego 2018, 07:32

    Ten model pokazuje jak wiele jeszcze można zrobić, by udoskonalić konstrukcję bezlusterkową. Mimo kiepskiego tłumaczenia można się zorientować, co oferuje ten beściak od Fuji. Polecam @Baronowi uważne zapoznanie się a później test.
    Ciekaw jestem jak będzie sprawował się nowy stabilizator. Nie byłem dotychczas świadomy, że drgania od migawki mogą zakłócać pracę stabilizatora IBIS. Takie szczegóły jak muszla oczna świadczą dobrze o firmie - w Canonie 5DIV nie mam takiego komfortu.

  5. zgred37
    zgred37 15 lutego 2018, 07:48

    @ cedrys

    ano drgania od migawki mogą mieć wpływ na pracę stabilizacji, a raczej na układ zawieszenia matrycy. Ten problem daje popalić choćby w Olympusowych PENach


    @Arek
    Fajnie się rozwija, ale czy w dobrym kierunku? Ceny coraz bardziej wyśrubowane, matryca 24Mpix wg Waszych testów wcale nie tak dobra jak by się chciało by była (znaczki Fuji i X-Trans przecież do czegoś zobowiązują), do tego wciąż pewne braki w optyce.
    Myślę, że Fuji trochę się zachłysnęło sukcesem pierwszych iXsów i trochę oddało pola konkurencji.

  6. deel77
    deel77 15 lutego 2018, 07:49

    @cedrys
    Przecież do Canona możesz dokupić inną muszlę. Ta Fuji też jest tylko opcją.

    Sam sprzęt bardzo mi się podoba.

  7. Bahrd
    Bahrd 15 lutego 2018, 08:14

    X-H1 + XF200mm F2 R LM OIS WR - to jest to Entomologio! ;)

    Szkoda tylko, że parametry samej puszki za rok dwa (trzy lub cztery u niektórych producentów... ;)) będą standardem w entry level, a cena szkła o takich parametrach pozostanie praktycznie poza zasięgiem...

  8. mate
    mate 15 lutego 2018, 08:18

    @zgred37
    "Ceny coraz bardziej wyśrubowane"

    Przecież to dotyczy wszystkich producentów, tych od lustrzanek też.

  9. Cichy
    Cichy 15 lutego 2018, 08:20

    Ciekawe, czy dłużej niż Nikon będą się trzymać kurczowo APSC.

  10. Arek
    Arek 15 lutego 2018, 08:23

    mate - miałem to samo napisać. Niestety czasy taniego sprzętu fotooptycznego już się skończyły. Teraz producenci sprzedają mniej, a chcąc zarabiać tyle samo, sprzedają drożej.

    Poza tym pisząc, że system się rozwija nie miałem na myśli cen, ale fajny wybór korpusów oraz szkieł. W APS-C nie ma praktycznie konkurencji. Samsung się wypisał, Canon M wyboru dedykowanych obiektywów nie ma prawie wcale, a Sony E też w pewnym momencie mocno zwolnił, bo cała para poszła w FE.

    Cichy - a coś jest złego w APS-C? Moim zdaniem bardzo dobrze robią. Siedzą tam, gdzie inni mają braki czyli właśnie w APS-C i w MF.

  11. 15 lutego 2018, 08:36

    Ciekawe, że stabilizacja wykorzystuje 3 akcelerometry a nie 2. Zdawałoby się, że drgania w osi obiektywu mają pomijany wpływ.

  12. 15 lutego 2018, 08:42

    Rozwijają się fajnie, ale nie mają małego, uszczelnionego korpusu ze średniej półki, do kompletu ze stalkami f/2 WR. Takiego odpowiednika E-M5 II. Nie pisze teoretycznie, bo sam bym chętnie kupil.

  13. karolt
    karolt 15 lutego 2018, 08:53

    O, widzę, że Fuji wysłuchało moich narzekań na temat strefy pod kciukiem i rzeczywiście fajny Nikon im wyszedł. Zwłaszcza z tym włącznikiem przy spuście.
    Czyli nie będę kupował drugiej X-T2, tylko to. Fajnie.
    Stabilizacja matrycy? Super. Olek i Sony jakby mniej teraz kuszą.
    Że APSC? Optymalnie.
    Poproszę o cenę.

  14. mate
    mate 15 lutego 2018, 09:03

    @Cichy
    "Ciekawe, czy dłużej niż Nikon będą się trzymać kurczowo APSC."

    A pomyślałeś, że w bagnecie X może nie być miejsca na większy format? A skoro nie musiałby być bagnet X, to przecież mają 44x33, więc o co chodzi?

  15. MatthiasWro
    MatthiasWro 15 lutego 2018, 09:06

    Czekałem na tę premierę. Parę miesięcy temu, posiadając już d750 i Olympusa E-M1 wsiadłem testowo w ten system, kupując X-T2 z 2 obiektywami, chciałem sprawdzić na ile będzie w stanie zastąpić mi FF w pewnych zastosowaniach półprofesjonalnych i M43 w podróży.
    Najszybciej miał odejść Olympus, okazało się jednak że brak IBIS w Fuji, po przyzwyczajaniach z EM1, jest jednak z obiektywami stałoogniskowymi mocno odczuwalny. X-H1 (i pewnie teraz każdy następny model Fuji) zasypuje tę dziurę. Argumenty za trzymaniem M43 (czy za wejściem w M43, gdybym miał startować od zera) coraz mniejsze. Dla mnie praktycznie tylko makro zostaje, bo w systemie Fuji zakup porządnego obiektywu do tego celu się praktycznie nie opłaca (w cenie Fujinona 80 mm można kupić EM5ii z hi res shot + 60mm f/2.8).
    Ciekawy jestem czy IBIS faktycznie będzie tak efektywny jak deklarują, no i czy ustrzeżono się jakichś baboli związanych z jakością produkcji.

    Na plus dodatkowo, zdecydowanie duży grip i - po estetycznej wtopie z X-T2 - battery grip zlicowany z body!
    Na minus, i to niestety poważny minus, zastosowanie tych samych baterii co w poprzedniku. Liczyłem, że jednak pójdą tropem topowych bezlustrowców konkurencji (E-M1ii, A7Riii) i dadzą w końcu większą baterię. Ta w X-T2 jest jeszcze gorsza niż w E-M1 pierwszej generacji. Na szczęście grip z 2 dodatkowymi bateriami, którego przy pracy i tak zawsze używam w każdym aparacie ratuje sytuację.

    A cena? Patrząc na cenę w EURO/USD będzie debiutował w cenie niższej niż E-M1/GH5 i dużo niższej niż d500. Biorąc pod uwagę trend wskakiwania z najnowszymi topowymi konstrukcjami konkurencji na półkę wyżej (por. EM1ii vs EM1, GH5 vs GH4, d500 vs d300s/d7200 itp) to strategia cenowa Fuji jest w obecnych czasach bardzo fair.

  16. matzll
    matzll 15 lutego 2018, 09:10

    Bardzo, bardzo ciekawa premiera. Brawa dla Fuji za.. zmianę zdania :) Tak się bronili przed IBIS a tu proszę. Chwała im za to. Tego co najbardizej nie lubię to uparte tkwienie w pewnych rozwiązaniach, na przekór wszystkim.

    jestem też ciekaw jakiej jakości ten IBIS, czy bardziej Sony czy może Oly? :)

  17. Fennec
    Fennec 15 lutego 2018, 09:37

    Dla fimowców fajny sprzęt. Jak będę dokupywał body to raczej X-T3/X-Pro3 bez IBIS.

  18. mczajkowski
    mczajkowski 15 lutego 2018, 09:46

    Nie ma już chyba wątpliwości jaki jest flagowiec systemu X. ;) Świetny sprzęt się zapowiada.

  19. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 09:54

    Grip - "Zachowuje odporność na pył i zachlapania, działa w niskich temperaturach do -10°C. Można w nim umieścić dwie baterie i przy trzeciej baterii umieszczonej w korpusie aparatu, aparat w trybie normalnym pozwoli na wykonanie około 900 zdjęć." liczby robią wrażenie 😂 900 fot na 3 aku, szacunek

    Tylko cos się jebły założenia, to jest wielkości lustrzanek FF, waga zbliżona, cenowo wypada nawet drożej ale jakość nie ta.
    Puszka ładna

  20. mate
    mate 15 lutego 2018, 09:59

    @kris@79
    "to jest wielkości lustrzanek FF, waga zbliżona, cenowo wypada nawet drożej ale jakość nie ta."

    No patrz, to zupełnie jak w przypadku topowych lustrzanek aps-c.

  21. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 10:04

    Tak się zastanawiam jak robię zlecenie na ponad 6000tys zdjęć. Na 2 puszki to ile mam mieć aku w plecaku? I jak mam kolejne, albo to samo i druga część jest tego samego wieczorem albo drugiego dnia i muszę znowu tyle robić zdjęć to ile mam mieć ładowarek aby te aku naładować? Ile czasu ładuje sie jedno aku? Jak zarządzać na imprezie 20aku i nie wpaść w furie?😱
    1 aku kosztuje 250pln x20 to jest 5000pln tyle zdjęć robie na jednym w d750. To jakieś nieporozumienie, albo błąd w tekscie

  22. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 10:10

    Mate - założenia byly ze ma to być sprzęt kompaktowy, bezluster a nie lustrzanek😉

  23. Bahrd
    Bahrd 15 lutego 2018, 10:14

    Kris@79, ktoś gdzieś napisał, że (w pewnym uproszczeniu) Canon i Nikon robią sprzęt dla zawodowców i zwykłych użytkowników, a w mniejszym stopniu dla entuzjastów (fotografii, techniki czy testów).

    Fuji wydaje się tę lukę zapełniać. Czy to jest wystarczająco duży rynek, to się okaże. Ważne, że jest wybór.

  24. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 10:15

    Przepraszam za temat z kija. Czy ktoś ma ubezpieczenie na sam sprzęt, stacjonarne i mobilne, na firmę i kluczowe wykorzystał i zadziałało?

  25. cedrys
    cedrys 15 lutego 2018, 10:18

    @TS,
    "Ciekawe, że stabilizacja wykorzystuje 3 akcelerometry a nie 2."

    Twój wniosek wypływa z błędnego tłumaczenia:
    "Po raz pierwszy w korpusie aparatu serii X zintegrowano system stabilizacji obrazu (IBIS). Wykorzystuje on trzy osiowe akcelerometry, trzy osiowe czujniki gyro oraz specjalnie opracowany podwójny procesor."

    Powinno być 3-osiowe, bo tak to wychodzi, że ma stabilizację 6-osiową.

  26. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 10:20

    Bahrd sporo znajomych w branzy sie na fuji przesiadlo i część nadal niby jest zadowolona. Fuji sie chwali wynikami sprzedaży więc raczej jest chłonny. Ssm bym w tym Fuji siedział jakiś czas temu i jie wykluczam że to się kiedyś stanie. Ale na tą chwilę ani optyka ani sprzęt mnie jeszcze nie przekonało. Idea fajna.

  27. mate
    mate 15 lutego 2018, 10:40

    @kris@79
    "założenia byly ze ma to być sprzęt kompaktowy, bezluster a nie lustrzanek"

    Daj linka do tych założeń. Jedyne co było mówione, to to iż ten sprzęt MOŻE być mniejszy, a nie MUSI.

    "Tak się zastanawiam jak robię zlecenie na ponad 6000tys zdjęć."

    Serio, masz zlecenia na 6 mln zdjęć?

    "To jakieś nieporozumienie"

    Tak, twoje bajkopisarstwo to nieporozumienie. Te liczby zdjęć na jednym aku, to jest wg. konkretnej syntetycznej normy i wg. tej samej normy D750, na którego się powołujesz wykona ok. x4 więcej zdjęć na jednym aku (a nie 20x więcej). Tyle teorii, w praktyce norma CIPA, wg której się mierzy ową wydajność jest bardziej niekorzystna dla bezluster (bo zakłada m.in. stały podgląd lv) i ten Fuji z z gripem bez problemu osiągnie wydajność "gołego" D750.

  28. Bahrd
    Bahrd 15 lutego 2018, 10:46

    Myślę, że Fuji i Sony (i armada 4/3) nie celują zbytnio w obecnych użytkowników Canonów i Nikonów. Liczą raczej na nowe pokolenia - w szczególności tych, którym smartfony przestały wystarczać.

    PS
    Ten akurat Fuji jest (stosunkowo) duży i ciężki, ale są przecież i małe, i zgrabne Fujiki.

  29. matzll
    matzll 15 lutego 2018, 10:47

    Mierzenie aku w bezlustrach ilością zdjęć jest nieporozumieniem totalnym. Ja kiedyś wspominałem - udało mi się trzasnąć ponad 1200 zdjęć A7RII z lampami (quadralite navigator x podpięty). A chodząc po mieście przez cały zdjęć można po 200 mieć pustą baterię. Wszystko zależy od czasu gotowości.

  30. zgred37
    zgred37 15 lutego 2018, 10:51

    Odnośnie krytyki baterii

    - to mnie odpowiada koncepcja, że takie same baterie stosowane są w prostych X-An jaki i zaawansowanych X-Tn czy teraz X-H1. Jadąc na wakacje odpada z bagażu jedna ładowarka, a i zamienników jakby mniej potrzeba.

    ---
    Z pewnym smutkiem zauważyłem w specyfikacji że w aparacie poskąpiono czujnika GPS. Szkoda, z "poważnych" aparatów, ale takich które jednak są w zasięgu zwykłych ludzi, to chyba jedynie Canon 6D (w obu wersjach) to oferuje. Czy się mylę?

  31. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 10:56

    Mate czy ja Ciebie obrazilem, pomówiłem? Piszę o swoich doświadczeniach, nie o Twoich. Nie piszę bajek, słabo pisze. Robie zdjęcia, różne, bardzo często na bsrfzo dużych imprezach sportowych. Od triatlonow na 1000 uczestników, przez festiwale biegowe ktore trwają np cały weekend przez biegi masowe na kilkanaście tysięcy ludzi po MP ktore też trwają kilka dni. Wiem ile zdjęć wykonuje (a słyszę ile robia sąsiedzi np na d5 obok, wiec mozrmy przyjąć ze robie mało w tych sytuacjach) i wiem ile mam zapasowych aku do D750 i ile razy i kiedy musiałem je użyć. Link do mojego profilu był tu wiele razy. Mnie nie interesują normy, to może ciekawic handlowców do których nie należę. Dla mnie się liczy praktyka. I w nosie mam co może wplywać na takie zużycie, nawet nie muszę wiedzieć choć wiem. Sprzęt ma działać. Mój komentarz był pytaniem, a nie opinią na temat Twojej osoby to wytłumacz mi skąd w twoim komentarzu osobiste wycieczki. Jesteś właścicielem firmy fuji czy martwisz się o marzę.? Idz na spacer jak nie potrafisz dyskutować merytorycznie.

  32. mate
    mate 15 lutego 2018, 11:06

    @kris@79
    "Mate czy ja Ciebie obrazilem, pomówiłem?"

    A ja ciebie?

    "Dla mnie się liczy praktyka."

    I rozumiem, że z praktyki piszesz o zestawach 20 akumulatorów do Fuji?

    "Idz na spacer jak nie potrafisz dyskutować merytorycznie."

    Przecieć w mojej odpowiedzi było dużo więcej merytoryki, niż w twoich rozważaniach o wydajności.

  33. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 11:23

    Mate nie ja ale to producent się chwali że po kupnie gripa za pewnie z 1.5k pln plus 2 dodatkowe aku w sumie 3 z tym w body możemy zrobić 900 zdjęć. Więc zadałem pytanie. Ty natomiast zarzuciłeś mi kłamstwo. Na podstawie swoich domysłów. Jeżeli w d750 robie dość często ponad 5k zdjęć na jednym aku, to ile muszę mieć aby przez np 10h prscy zrobić ich tyle na tym Fuji? Policz i d... y nie zwracaj

  34. zgred37
    zgred37 15 lutego 2018, 11:30

    @ kris@79

    no szacun, Optyczni gdy testowali D750 byli w stanie zrobić ponad 1600 zdjęć na jednym akumulatorze. Ty robisz ponad trzy razy więcej.

    Podziel się patentem jak to robisz!

  35. mate
    mate 15 lutego 2018, 11:37

    @kris@79
    "nie ja ale to producent się chwali że po kupnie gripa za pewnie z 1.5k pln plus 2 dodatkowe aku w sumie 3 z tym w body możemy zrobić 900 zdjęć."

    Nie chwali, tylko podaje wg. określonego standardu, o którym już pisałem.

    "Ty natomiast zarzuciłeś mi kłamstwo. Na podstawie swoich domysłów."

    Nie kłamstwo, tylko brak rozumienia co czytasz. Jak widać ma to dalej miejsce.

    "Jeżeli w d750 robie dość często ponad 5k zdjęć na jednym aku"

    No widzisz, a wg. Nikona to jest 1200 zdjęć na jednym aku. Rozumiesz już czym się różni syntetyczna norma od praktycznego zastosowania i że porównywanie teoretycznej liczby dla jednego aparatu z praktyczną dla innego jest z dupy?

    "to ile muszę mieć aby przez np 10h prscy zrobić ich tyle na tym Fuji? Policz i d... y nie zwracaj"

    Jednak jesteś niepełnosprytny. Już ci przecież napisałem, że w praktyce taki X-H1 z gripem zrobi mniej więcej tyle samo, co "goły" D750.

  36. Cichy
    Cichy 15 lutego 2018, 11:44

    @mate
    Mają, ale 44x33 trochę odstaje cenowo, nieprawdaż ? W APSC zrobili dużo, więcej i lepiej chyba się już nie da, więc, czemu nie ? Wolałbym Fuji FF nawet z nowym bagnetem niż nieporęczne i nieintuicyjne Sony z kosmicznie drogą szklarnią.

  37. ryszardo
    ryszardo 15 lutego 2018, 11:46

    Aparat fajny, drogi i już wiem, że ręka będzie mnie bolała od trzymania tego.
    Czy naprawdę nikomu innemu nie przeszkadzają te mocowania do paska wbijające się w dłoń?

  38. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 11:49

    Zgred37 - ja jestem fotografem a nie optyczni, ja nie bawię się aparatem ale na nim pracuje, np na Mararonie Warszawskim wykonałem ponad 7000 zdjęć po ok 5300 zmieniałem aku. Jedyne czego używam to zmiana trybu ustawień z C1 na C2, wizjera i spust migawki., czasami dorzucam korektę. Wyświetlacz z reguły przez 99%czasu jest wygaszony, przy tskuch zleceniach . Zdjecia robię na czasach od 1/250 statyczne po 1/2000 dynamiczne. Ilisc aku jaki mam i ilosc zdjęć możnaby potwierdzić bo cześć wpada w zewnętrzny system.

  39. staytuned
    staytuned 15 lutego 2018, 11:51

    Obok Nikona d500 wydaje się, że to najciekawszy i najbardziej kompletny aparat z matrycą apsc na dziś. trochę lipa jednak, że zabrakło nowego sensora, na który zasługiwałaby premiera jednak nowej linii pro, stąd brak efektu wow jak przy prezentacji NX1. Ten 24 mpx IMX Sony nie jest już najświeższy.

  40. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 12:02

    Mate - "Jednak jesteś niepełnosprytny. Już ci przecież napisałem, że w praktyce taki X-H1 z gripem zrobi mniej więcej tyle samo, co "goły" D750." niepełnosprytny to byl twój stary. To tak przy faktach. Ad ile zrobi praktycznie zdjec. Rozumiem zes go juz testował, czy twoje" praktycznie" znowu odnosi się do Twoich domysłów? Pytanie retoryczne, w rekach nie miałeś tego aparatu. Nadal nie rozumiesz. Jaka jest różnica miedzy praktyka a teoria. Ty twierdzisz że ten aparat zrobi ponad 5k zdjęć na 3 aku, udowodnij. Powtarzam tyle robie d750 na jednym aku.
    Twój geniusz zakłada że fuji w rzeczywistości na 3 aku zrobi tyle zdjęć co d750 na 1aku zgoda ale masz na mysli liczbe z norm dla nikona, a to chyba błędne podejscie pełnosprytny myślicielu😁

    Cichy- a na jakiej podstawie sądzisz, że szkła pod FF Fuji byłyby tanie? No chyba nie na podstawie cen ich szkieł pod apsc 😂

  41. dARTi
    dARTi 15 lutego 2018, 12:13

    Nawet ładne body.
    Ale z mojego punktu widzenia co miałbym pod to podpiąć, żeby dało mi to co daje sony portreciście?
    35 1.4 vs 55 1.8?
    56 1.2 vs 85 1.8?

    Światło może i ok tylko oba te szkła na pełnym otworze wg optycznych "ocierają się o poziom przyzwoitości" No niestety nijak się to nie ma do plebejskiego producenta telewizorów który na pełnym otworze (czyli jedynym który mnie interesuje) daje obrazy o jakości takiej dla której szkła Fuji trzeba mocno pozamykać. I to jest właśnie nieprzeskakiwalna różnica w wielkości matrycy. Oczywiście nie dla wszystkich jest to problem. Użytkownicy Canonów i Nikonów z powodu słabości ichniego szkła na pełnym otworze są przyzwyczajeni do przymykania. Ja nie. Nie domykam nigdy. Stad preferuję 1.8 na FF w porównaniu z 1.4 czy z 1.2 które często musiałbym przymknąć.

    Co zatem miałbym podpiąć? Zestaw obu tych szkieł ma ceny zbliżone w obu systemach. Na czym uzyskam lepsze efekty w ramach moich potrzeb?
    Czy w czymś 35.1.4 przebije na 1.4 FE55 na 1.8?
    Czy w czymś 56 1.2 przebije na 1.2 (czy nawet 1.4 lub 1.8) 85 1.8 na 1.8?

  42. mate
    mate 15 lutego 2018, 12:13

    @kris@79
    "niepełnosprytny to byl twój stary. "

    No no, ale twardziel z ciebie.

    "Rozumiem zes go juz testował, czy twoje" praktycznie" znowu odnosi się do Twoich domysłów?"

    Do doświadczenia i jak może się różnić syntetyczna wydajność od praktycznego zastosowania.

    "Nadal nie rozumiesz. Jaka jest różnica miedzy praktyka a teoria."

    Przecież to ty masz problem ze zrozumieniem zagadnienia i porównujesz wartość teoretyczną jednego urządzenia z praktyczną innego, ja tylko sprowadzam obie do wspólnego mianownika.

    "Ty twierdzisz że ten aparat zrobi ponad 5k zdjęć na 3 aku, udowodnij."

    Napisałem, że będzie mieć podobną wydajność.

    "ale masz na mysli liczbe z norm dla nikona, a to chyba błędne podejscie pełnosprytny myślicielu"

    Gdyż? Porównujemy 2 wartości obliczane w ten sam sposób i wg. tej samej procedury, czego nie rozumiesz?

  43. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 12:29

    Mate-od pierwszego komentarza zarzucasz mi klamstwa, potem jedziesz z wyzwiskami. Więc nie dziw się ze ktos zniza sie do Twojego poziomu abyś zalapał. nikon robi wg Ciebie wg norm 1200, Fuji 300 jak chcesz sie na 3 aku zblizyc geniuszu do liczby którą daje nikon na 1? Powtarzam od samego poczatku policz, nie zawracaj dupy. Na koniec to nie sa wartosci stałe liniowe. Bo ss obliczone dla konkretnego sposobu użycia, a najważniejsze jest to że nie w kazdym da się procentowo tyle samo zużycie ograniczyć zmieniając ów sposób użytkowania!
    Więc to ze na na 1 aku mogę zrobić 4x wiecej zdjęć niż zakłada norma dla lustrzanki X nie jest tożsame z tym ze na bezlusterkowcu Y tez da sie oszczędzić tyle energii aby wykonać 4x więcej naswietlen niz zaklada producent!
    Wiec wracając do mojego pierwszego wpisu gdzie pytałem a nie stwierdzałem Panie czytający doskonale, ile? Na to pytanie odpowie osoba ktora ten sprzet pouzywa i nie dzien ale kilka miesięcy.

  44. WueN
    WueN 15 lutego 2018, 12:38

    @mate
    W a5000 zdarzyło mi się robić ze dwa razy więcej zdjęć na jednej baterii, niż zadeklarował producent. Miałem w karierze cztery fuje (dwa kompakty) i tam takie sztuki się jakoś nie udają. Z drugiej strony - zamienniki kupowałem przed ubiegłorocznym wyjazdem po 22 złote i ładowałem z powerbanku zasilanego z baterii solarnej :)

  45. Bahrd
    Bahrd 15 lutego 2018, 12:39

    cedrys
    "Ten model pokazuje jak wiele jeszcze można zrobić, by udoskonalić konstrukcję bezlusterkową."

    Spróbuję się przebić przez jatkę powyżej...

    "Jest oczywiste, że" (to za Laplacem - ponoć jak nie wiedział jak cos wytłumaczyć, to wstawiał te frazę ;)) bezlustra łatwiej poprawić. Lustrzanki są już dawno - moim zdaniem - wyżyłowane do granic mechaniki klasycznej. Ostatnia analogowa jedynka Canona miała już przecież 45 punktów AF i 10kl/s.

    I to w FF! :D

    Obecne mają 16kl/s, ale to właśnie zasługa komputera w puszce.

  46. mate
    mate 15 lutego 2018, 12:48

    @kris@79
    "Więc to ze na na 1 aku mogę zrobić 4x wiecej zdjęć niż zakłada norma dla lustrzanki X nie jest tożsame z tym ze na bezlusterkowcu Y tez da sie oszczędzić tyle energii aby wykonać 4x więcej naswietlen niz zaklada producent!"

    Oczywiście, że nie i to też już wyjaśniałem (że nie zrozumiałeś, to jakoś mnie nie dziwi), że procedura CIPA, wg. której podawana jest wydajność zasilania jest bardziej niekorzystna dla bezluster i różnica między wartością teoretyczną a praktyczną potrafi być zauważalnie większa niż w przypadku lustrzanek. Przy fotografowaniu akcji takim A9, gdzie używa się sporo serii ludzie bez problemu osiągają kilka tysięcy klatek na jednym aku, gdzie jego teoretyczna wydajność to 650.
    Tak jak pisał matzzl, podawanie dla bezluster wydajności akumulatora mierzonej w liczbie zdjęć jest kompletnie bez sensu.

    "nikon robi wg Ciebie wg norm 1200, Fuji 300 jak chcesz sie na 3 aku zblizyc geniuszu do liczby którą daje nikon na 1?"

    No właśnie tak jak sam wspomniałeś, że to się nie skaluje liniowo.

  47. dARTi
    dARTi 15 lutego 2018, 12:50

    Elektroniczna migawka wyeliminowała już mechanikę w bezlustrach ale jest jeszcze obarczona problemami wieku dziecięcego.. chociaż w A9 nagięto już rzeczywistość praktycznie eliminując problem. Producent trynitronów ma już całkiem spore osiągnięcia w temacie globalnej migawki. To będzie kolejny krok. I wtedy nie będzie już sensownego argumentu za stosowaniem mechaniki.

  48. dARTi
    dARTi 15 lutego 2018, 12:56

    Zgadzam się w temacie baterii. Praktycznie nigdy nie używam serii ale zdarzają się wyjątki. Pamiętam sesję podczas której waliłem po 5-6 klatek jednego ujęcia serią. Na jednym aku w A7 zrobiłem 1200 klatek i jeszcze było kilka procent prądu.
    Oficjalny rekord w A9 to bodaj ponad 8000 klatek.

  49. MatthiasWro
    MatthiasWro 15 lutego 2018, 13:03

    kris@79
    "Na 2 puszki to ile mam mieć aku w plecaku? I jak mam kolejne, albo to samo i druga część jest tego samego wieczorem albo drugiego dnia i muszę znowu tyle robić zdjęć to ile mam mieć ładowarek aby te aku naładować? Ile czasu ładuje sie jedno aku? Jak zarządzać na imprezie 20aku i nie wpaść w furie?
    1 aku kosztuje 250pln x20 to jest 5000pln tyle zdjęć robie na jednym w d750. To jakieś nieporozumienie, albo błąd w tekscie"
    Łałałiła, z tymi 20 bateriami po 250 PLN to poniósł cię melanż!
    Ja mam X-T2 z gripem i taki zestaw działa w moich typowych zastosowaniach (porterty/zdjęcia modowe z lampami studyjnymi, robienie serii 3-10 zdjęć na tych samych ustawieniach po czym podgląd ujęć na ekranie i tak w kółko) tak samo długo jak d750 z jedną/1,5 baterii (czyli handicap x2).
    Fajny patent jest taki, że obie baterie w gripie można ładować podczas pracy z powerbanka (zresztą baterię w samym aparacie - też), a po skończonej pracy - po prostu z gniazdka. Nigdy nie mierzyłem ile to zajmuje - widocznie na tyle krótko, że miało to zerowe znaczenie, ale myślę że można spokojnie przyjąć maks. 2 godziny na 3 baterie (bo ładujesz jednocześnie baterię w aparacie i 2 baterie w gripie). Nie musisz mieć do tego żadnych dodatkowych ładowarek (zasilacz do gripa dostarczany w komplecie).

    Jak to wygląda kosztowo: W lustrzance też używam gripa, bo 70% zdjęć robię w orientacji pionowej, więc koszt jego samego tak czy siak musiałbym ponieść. Do d750 mam 3 baterie, przy czym ta 3-cia leży jako zapas na wypadek awarii. Do X-T2 też mam 3 - różnica taka, że 2 dodatkowe pracują w gripie równocześnie.
    Baterie dobrej firmy 3ciej kosztują 80 PLN/sztuka (chińczyki: 30-40 PLN). Ja kupuję te lepsze. Podobnie jak w przypadku baterii firm 3cich do lustrzanek czy E-M1 - nie zauważyłem odchyłki wydajności w stos. do oryginału.
    Podsumowując: Koszt dodatkowego zasilania w moim scenariuszu używania aparatu jest taki sam jak w przyp. lustrzanki. Gdybym miał trzaskać jakieś wielogodzinne imprezy, to pewnie dokupiłbym jeszcze 2 baterie (+160 PLN), ew. po prostu zasilał grip z powerbanka w kieszeni.

  50. Misieq84
    Misieq84 15 lutego 2018, 13:24

    Myślę że w bezlusterkowcach APS jest już pozamiatane.
    Sony trzyma się jedego formatu obudowy nawet w topowym A6500, ani grpia się podpiąć nie da, ani szkła nie są uszczelnione. Wybór szkieł siadł już dawno temu szczególnie bolą drogie i kiepskie 16-70 F4 24 1.8 to sonocajsy i Sony 35 1.8
    i brak jasnego zooma
    Ostania premiera Sony 18-135 pokazuje niestety w którą stronę idzie system E

  51. mikmac
    mikmac 15 lutego 2018, 13:36

    aby uciąć temat baterii. W typowym szybkim reportażu X-T2 robi 800-1200 zdjęć na jednej baterii. Nie 300 jak podaje producent, tylko 800 minimum.
    Podobnie jak 6D canona robi 3500 a nie 800 jak podają.
    Więc na 6K zdjęć potrzeba maks 3 aku, z czego jeden w rezerwie. Rozładujesz jeden to go podłączasz do ładowania i bierzesz drugi. W 2h masz naładowany.

    Na dwóch canonach praktycznie nigdy nie wymieniasz baterii jak robisz ok 5-6K zdjęć, w Fuji wymienisz po 2-3 razy w każdym aparacie.

  52. tripper
    tripper 15 lutego 2018, 13:59

    Ciekawe jak ta stabilizacja będzie się sprawiać w praktyce. Mnie ostatnio trochę zamiotło jak zrobiłem nieporuszone 6 sekund z E-M1.2. Bez podparcia. Poklepałem się po pleckach, że to nie dzięki aparatowi, tylko że skill mi tak skoczył.

    Fuji się chwali wizjerem bez zaciemnienia podczas serii, ale już ze specyfikacji widać, że to taka sama ściema jak w G9. Ale przynajmniej użytkownicy Fuji mają wreszcie sensowny korpus do 100-400 i 50-140.

    Ogólnie system bardzo fajnie się rozwija i w tym momencie już nie ma absolutnie żadnej wątpliwości, że Fuji X to jedyny poważny system formatu APS-C.

  53. monangel
    monangel 15 lutego 2018, 14:46

    Kris@79 Owszem lustrem na jednym aku zrobisz więcej fot ale coś za coś. W bezlustrze aku czerpane na bieżąco ale za to w wizjerze widzę obraz od razu taki jaki ustawie parametrami. Domkne przyslone od razu na bieżąco widze w wizjerze podglad jak to będzie wygladało. W lustrze dopiero po zrobieniu zdjęcia i często okazuje sie ze mimo iz swiatlomierz wskazal swoje to fotke trzeba powtorzyc i skrocic czas jeszcze bardziej. Wole jeden naku w kieszeni nosic i miec podglad przed zdjęciem niz powtarzać je i po kazdym zdjeciu sprawdzac na wyswietlaczu jak wyszlo....

  54. cygnus
    cygnus 15 lutego 2018, 14:53

    @ kris@79:
    Prosszę o jednoznaczne potwierdzenie: miewasz zlecenia na 6 MILIONÓW zdjęć? To chyba w postaci filmu?

  55. robertskc7
    robertskc7 15 lutego 2018, 15:35

    Fajnie że bezlustra sięgają po rozwiązania z lustrzanek, które na dzień dobry wyeliminowano - Af button z tyłu, joystik do AF, wyświetlacz górny. Szkoda jednak, że Fuji nie powiększył baterii. No ale to może następnym razem. W matrycach raczej spodziewam się minimalnych zmian.

  56. Rafiki
    Rafiki 15 lutego 2018, 16:29

    Jeżeli bateria jest jedynym elementem o którym toczy się dyskusja to znaczy że to dobry sprzęt i nie ma o czym dyskutować :D

  57. LR
    LR 15 lutego 2018, 16:54

    A gdzie PDamian czyżby sprzęt idealny ?

    Rozumiem, że o swojej marce się nie TROLUJE :-)

    A obiektywnie mówiąc fajny aparat.

  58. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 15 lutego 2018, 16:55

    @Cichy
    " Wolałbym Fuji FF nawet z nowym bagnetem niż nieporęczne i nieintuicyjne Sony z kosmicznie drogą szklarnią"

    Tak, bo Fuji akurat ma tańszą.

  59. focjusz
    focjusz 15 lutego 2018, 17:11

    Ciekaw jestem jak z tym IBIS - Panasonic na początku obiecał chyba 3EV a było 1 tutaj też raczej wątpię aby od 0 skoczyli do 5.5 ( chyba że kupili od kogoś licencje) Tak czy inaczej bardzo dobrze - teraz jedynymi którzy "wątpią" zostali sami oldboje z CiN.
    Ciekawe który złamie się pierwszy...

  60. cedrys
    cedrys 15 lutego 2018, 17:54

    @focjusz,
    Jeśli czytałeś opis cech aparatu, to zwróciłeś zapewne uwagę jak wiele zachodu firma poświęciła skutecznej stabilizacji, potrzebnej przede wszystkim do filmowania. Canon ma do tego celu osobny, wyspecjalizowany sprzęt.
    Jeśli zaś chodzi o robienie zdjęć, to mnie interesuje jak zachowuje się ten IBIS gdy stabilizacja jest wyłączona - czy wtedy matryca jest nieruchoma i prostopadła do osi optycznej, jak odporna jest na silne wstrząsy, jak praca systemu IS wpływa na pobór energii w porównaniu do stabilizacji w obiektywach. Ciekawe także jest jak długo IBIS zachowuje swoje wyżyłowane parametry, jak zależą od stopnia rozładowania akumulatora. Optyczni nie są w stanie odpowiedzieć na większość tych pytań, gdyż potrzebna jest dłuższa eksploatacja tego samego aparatu oraz przyrządy pomiarowe zapewniające powtarzalny pomiar z dokładnością do 0.1 EV. Przeciętnego fotografa zaś nie interesuje co od czego zależy, wymienia akumulator na kolejny i cześć.

  61. mate
    mate 15 lutego 2018, 18:01

    @cedrys
    "Canon ma do tego celu osobny, wyspecjalizowany sprzęt."

    To ciągłe tłumaczenie niedostatków Canona tym, że ma osobny sprzęt specjalizowany do filmowania już naprawdę staje się nudne. Sony czy Panasonic to dużo więksi od Canona gracze na profesjonalnym rynku filmowo-telewizyjnym, a jakoś nie przeszkadza im to na implementowanie zaawansowanych funkcji filmowych w aparatach segmentu konsumenckiego.

  62. cedrys
    cedrys 15 lutego 2018, 18:24

    @mate,
    Nie zamierzam usprawiedliwiać polityki monopolisty Canona, wystarczy mi oświadczenie ich szefa, że wloką się w ogonie i coś trzeba będzie zrobić. Weź np. 5DIV i jego kulawe 4K a ten Fuji, mimo że ma przestarzały procesor pewnie daje radę. Canon ma toporną technologię a mimo to jest liderem na olimiadzie w Pjongczang. Doskonale wiesz dlaczego, więc jak Cię to nudzi to przestań czytać i zajmij się czymś innym. Napisałem w poprzednim poście o różnych kwestiach, ale Ciebie interesuje tylko do czego by tu się przypieprzyć.

  63. mate
    mate 15 lutego 2018, 18:46

    @cedrys
    Nie przypieprzam się, tylko to usprawiedliwianie Canona jest infantylne. Tak jeszcze jest liderem, choć na amatorskim rynku filmowym szybko przestał nim być. Wśród fotoreporterów to tak prędko nie nastąpi, aczkolwiek zmiany idą :)
    link

  64. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 19:41

    Dziękuję wszystkim za cenne rady, czemu nie wpadłem zeby biegać np 8h z podpietym gripem w dwóch body i w kazdym po 2 dodatkowe aku? Co tam za różnica, przecież to nic nie waży i jest nawet bardziej praktyczne, nie ważne ze bardzo często 100%zdjęć robię w poziomie. Dlaczego ja głupi nie wpadłem zeby do tych body podpiąć jeszcze powerbanki. Przecież to oczywiste. Ewentualnie na biegu terenowym połączyć sobie ładowarkę do drzewa albo zostawię sobie na granii i beda się ładować. To że cos się sorawdza u was nie znaczy że sprawdzi się u innych. Wybaczcie kochani że nie oglądam zdjęć na wyświetlaczu i nie mam problemów z ekspozycja. Podglad zdjęcia przed wykonaniem był cool przez pierwszy miesiąc jak zaczynałem robić zdejcia na cyfrze kompaktem Lumixa jak ktoś ma problem z aparatem za 8000pln poprawnie naswietlic klatkę to może powinien sie zająć szydełkowaniem. Nie neguje systemu w tym wątku i nie pisze o tym co nawet dla użytkowników systemu jest oczywistym waleniem w. ..... a . Większość z was może i ma dobre chęci ale popelnia błąd, bo zaklada że zna oczekiwania i co ważniejsze potrzeby wszystkich fotografów. A tak nie jest. Nie chodzi o wyższość jednego nad drugim. Fuji nie jest nawet blisko i to nie moja opinia ale milionów fotografów na świecie-statystyki. A wracając do wątku. Mnie zwyczajnie bawi pisanie o tym ze najbardziej profesjonalny aparat systemu jedt w stanie zrobić 300 zdjęć na jedynym aku. Tyle zdjęć robią moi znajomi na 1h sesji plenerowej. To liczba tak żenująco niska, ze nawet producent ja sie nie chwali i sprawia ze aby aparat był do zastosowania np w repo trzeba się uzbroić w duża liczbę aku. I teraz wyjaśniam. 6000 zdjęć ktore robię to nie jedt max i nie jest klepaniem na serii. Choc wydawaloby się że w sporcie seria to podstawa, ja działam inaczej. Nawet przy dyscyplinach wymagających jak skok w dal, płotki, ogolnie lekkoatletyka itp serie są u mnie rzadkością i z reguły jak już są to krótkie max to3-6 klatek w serii. Znam ludzi którzy klepiac seriami robią blisko 10k. Wracając do tematu. Nie używając gripa ktory w 95% zleceń jest dla mnie przeszkodą to mam problem bo mam dwa body na którym co pewien czas mam zabawę z aku. Pojemność aku w fuji to nie zaleta ale wada wynika pewnie też z tego że tak się ciągnie kasę z konsumentów. Przekładając stare części do "nowych" produktów. W ogóle to co tu jst t nowego? Nowa wieksza z dużą dynamika matryca? 😉 3 strony o stabilizacji. Która w moim wypadku jest zbędna.

  65. DlaZabawy
    DlaZabawy 15 lutego 2018, 19:43

    Cieszę się, że dołożyli IBIS, tylko ta bateria... naprawdę potrzebują czegoś wiekszego, no i obiektywy Sigmy i Tamrona też bardzo by się w tym systemie przydały.

    Nie to, żeby jakoś szczególnie podobała mi się idea bezlusterkowca jako głównego aparatu - ale jeśli Nikon D7200 nie doczeka się następcy, to pewnie za parę lat zmienię system...

  66. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 19:45

    Ps w jakim celu podpinać optykę FF sigmy do body apsc które nie jest ani tańsze ani mniejsze czy zauważalnie lżejsze od FX? O jakości obrazu nie będę pisał bo zwieracze niektórym popuszczą.

  67. kris@79
    kris@79 15 lutego 2018, 19:48

    DlaZabawy od dawna na rynku jest link D7500😉

  68. DlaZabawy
    DlaZabawy 15 lutego 2018, 20:12

    @kris@79 - aparat z zaledwie jednym slotem na kartę i bez możliwości podpięcia gripa miałby być następcą D7200? Bez żartów, D7500 to jednak sprzęt o oczko niższej klasy, niż dotychczasowa seria D7x00.

    A Sigma czy Tamron mają też w ofercie bardzo dobrą optykę do APS-C... chociaż dedykowanej do bezlusterkowców robią na razie niezbyt wiele.



  69. LR
    LR 15 lutego 2018, 20:12

    No jeżeli chodzi o baterię to rzeczywiście słabo. Aparat raczej do spokojnego pstrykania niż pracy zawodowej gdzie mnóstwo zdjęć dziennie trzeba robić jak jest zlecenie.

  70. qqrq
    qqrq 15 lutego 2018, 20:22

    @Cichy
    "Wolałbym Fuji FF nawet z nowym bagnetem niż nieporęczne i nieintuicyjne Sony z kosmicznie drogą szklarnią."

    Z ciekawości sprawdziłem, bo w sumie nie orientuję się w cenach wielu szkieł...
    Ceny z cyfrowe.pl, z dzisiaj:

    24-70/2.8:
    Nikon - 9 429zł
    Sony - 9 389zł
    Canon - 8 084zł (jedyny bez stabilizacji)

    70-200/2.8:
    Nikon - 12 549zł
    Sony - 12 499zł
    Canon - 8 597zł

    Ja wiem, że Sony ma parę szkieł absurdalnie drogich na tle wszelkiej konkurencji, ale te dwa najważniejsze są tańsze niż Nikona, o którym mało kto krzyczy, że ma "kosmicznie drogą szklarnię" :P

  71. robertskc7
    robertskc7 15 lutego 2018, 21:01

    qqrq weź pod uwagę rynek wtórny oraz sigmy i tamrony. Tego nie ma w S. Nikon zawsze miał koszmarnie drogą szklarnie a jego nowe cuda 28 i 105 są obrzydliwie koszmarne :)

  72. LR
    LR 15 lutego 2018, 21:38

    qqrq

    24-70/2.8
    Pentax - 5000

    70-200/2.8
    Pentax - 8000

  73. MatthiasWro
    MatthiasWro 15 lutego 2018, 22:08

    @kris
    "Większość z was może i ma dobre chęci ale popelnia błąd, bo zaklada że zna oczekiwania i co ważniejsze potrzeby wszystkich fotografów"
    He he, no na moje to jest dokładnie odwrotnie. Przychodzisz i robisz sobie heheszki o 6 tysiącach zdjęć na zleceniu i 20 aku - możemy się tylko domyślać, że pewnie chodzi o serie, więc wcale nie 20, tylko raczej 4-5. Po czym wyskakujesz z bardzo niszowym scenariuszem typu ''bieganie z 2 aparatami 8-godzinnych maratonów terenowych po grani", jakby to miał być jakiś as z rękawa, którym udowodnisz, że ten Fuji jest do dupy. A przecież nikt tu nie pisał, że X-H1 jest najlepszy do WSZYSTKIEGO. Jak masz specyficzne potrzeby, to może akurat ten sprzęt faktycznie ich nie spełni, i co z tego? Czy to ma z kolei jakieś przełożenie na "oczekiwania i potrzeby wszystkich fotografów"? To, że ty robisz podczas jednego zlecenia 6-10 tysięcy zdjęć, ma w jakiś sposób wpłynąć na tych wszystkich, co na natrzaskanie takiej liczby klatek potrzebują pół roku? Parę osób się tu podzieliło swoimi doświadczeniami z tym sprzętem i tyle. Jak twoje potrzeby są zupełnie inne to nie jest apara dla ciebie - proste.

  74. jaarek07
    jaarek07 15 lutego 2018, 22:19

    A propos stabilizacji:
    link
    W tekscie sa przyklady zdjec wykonanych zestawem X-H1 z 35 1.4, naswietlanych 5 i 11 sekund z reki...

  75. LR
    LR 15 lutego 2018, 22:35

    Gdzie jest DCS - PDamian ????!!!!!!

  76. qqrq
    qqrq 15 lutego 2018, 22:47

    @robertskc7
    Jest za to Metabones V ;)

    Wiem o co Ci chodzi, ale wątek był raczej na temat nowych szkieł.
    W używkach to można mnóstwo dobrych rzeczy znaleźć... Chociażby szkła z lustrzanek Sony + adapter Sony-Sony, który też cudem nie jest, ale istnieje.

    @LR
    Prawda, ale kto by traktował Pentaxa na poważnie? (żart)

  77. SKkamil
    SKkamil 15 lutego 2018, 23:00

    No cóż przy wyborze sprzętu jak przy wyborze partnerki życiowej ; Zawsze jakiś drobny element przeważy ; zazwyczaj jednak jak to w xxi w bywa nie jest to miłośc po grób ,stad takie podniecenie na forach różnej maści ;

  78. makalu84
    makalu84 15 lutego 2018, 23:09

    2018: najnowszy bezlusterkowiec Fuji - 623gr na pusto, przy matrycy APSc, 310 zdj na baterii :)

    Pamiętacie jak 1-2 lata temu, a szczególnie roku temu wszystkich "najgłośniejszych", nagle od "ciężaru rzemiosła" zaczął boleć kręgosłup, ręce, barki, wszystkie stawy, włosy i buty? No właśnie :)

    Reszta przyjemne rzeczy.

  79. PDamian
    PDamian 16 lutego 2018, 05:14

    A co, nie wiesz co o X-H1 myśleć bez przeczytania mojego komentarza?

    -dla fotografa znaczące zmiany w porównaniu do X-T2 to tylko IBIS.
    Ma taki sam akumulator jak X-T2 więc pierdzenie o wydajności na trzech...
    Równie dobrze mogą podawać wydajność na 12,5 aku.

    Kształt grubo ciosany -siekierą. (ale może iF Design Award 2019 dostanie ;)

    Ja z Fuji mam tylko X-E2, X-A1, 14 i 23mm ...i nie wiem skąd pomysł, że to moja marka.
    Pewnie nie pamiętasz moich dyskusji z Powolnym.

    Konkurencja prezentuje nowe aparaty i przede wszystkim nowe obiektywy
    a Pentax informuje o zakończeniu sprzedaży topowego modelu aps-c bez przedstawienia następcy
    ...a z obiektywami to już w ogóle w Pentax to lipa bo niby są a ich nie ma link
    "Ostrość od 0 m
    Maksymalne powiększenie
    Minimalna przysłona 0 0
    Liczba listków na przysłonie 0 0
    Konstrukcja 0 elementów / 0 grup 0 elementów / 0 grup
    ..."

  80. PDamian
    PDamian 16 lutego 2018, 05:20
  81. Lipen
    Lipen 16 lutego 2018, 10:41

    Wygląda jak obrabiany siekierą. Grubo ciosany. Może i dobry sprzęt, ale nie lubię takich cegiełek. Przypomina mi starego Zenita.

  82. Szabla
    Szabla 16 lutego 2018, 10:57

    Gdzież tam, ładny. :D

  83. SKkamil
    SKkamil 16 lutego 2018, 12:09

    PDamian
    co z tego jak wszystkie lustra Pentaxa sa o połowę tańsze ..
    Nawet najnowszy Kp gdy wchodził na rynek był w cenie ok 6000 zł ; Czepiasz się jednego obiektywu który jeszcze nie został oficjalnie zaprezentowamy mając do wyboru tyle link
    Dodatkowo możesz dokupić sigme jak chcesz która jest z mocowaniem tylko do lustrzanek link

    Po prostu Fuji wypuszcza dużo szkieł bo jeszcze ma sporo zaległości w tym temacie ; A pentax nie ma bo ten format był tam rozwijany ;

  84. sanescobar
    sanescobar 16 lutego 2018, 19:53



    @kris@79
    "Jeżeli w d750 robie dość często ponad 5k zdjęć na jednym aku, to ile muszę mieć aby przez np 10h prscy zrobić ich tyle na tym Fuji? Policz i d... y nie zwracaj "


    może i @mate ci nie zarzuca kłamstwa ale ja robie to otwarcie. Twierdze, że zmyślasz, kłamiesz, mówisz nieprawdę czy nazwij sobie jak chcesz, reszte konfabulacji nawet nie komentuje z oczywistych powodów. Nie pytam już nawet co to za praca, ze przez 10h "pyka się" ponad 5K zdjęc, bo w tą historię o maratonie nawet gimnazjalistka nie uwierzy.


    @@kris@79
    "Fuji 300 jak chcesz sie na 3 aku zblizyc geniuszu do liczby którą daje nikon na 1?"

    Nikon tyle nie daje na jednym aku, pewnie nawet nie do osiągnięcia przy 10cio godzinnej pracy gdzie jest strzał za strzałem nawet +100% od tego co wyszło optycznym. Mój egzemplarz po 8 godzinach jest maksymalnie wydojony z mniej więcej optycznym wynikiem, mówie o nowym oryginalnym aku.

  85. staytuned
    staytuned 16 lutego 2018, 19:57

    @Skkamil

    "Po prostu Fuji wypuszcza dużo szkieł bo jeszcze ma sporo zaległości w tym temacie ; A pentax nie ma bo ten format był tam rozwijany"

    Ty żartujesz prawda? Oferta Fuji pokrywa niemal cały zakres od UWA po tele, jasne stałki, jasne zoomy. Nie ma startu oczywiście do Canona, Nikona, ale niemal wszystko to nowoczesne i w większości ostre od pełnej dziury obiektywy. Portfolio Pentaxa to pieśń przeszłości niestety, nawet Limitedy z przestarzałym af nie mają się już dziś czym bronić na tle konkurencji bezlusterkowców, poza wyglądem, zwłaszcza biorąc pod uwagę ich ceny.

  86. staytuned
    staytuned 16 lutego 2018, 19:58

    Pomijając już to, jaka tam jest ciemnica

  87. 16 lutego 2018, 20:53

    @cedrys, dzięki, faktycznie błąd w tłumaczeniu nieco wyjaśnia, ale nadal nie rozumiem po co 3-osiowy, skoro przesunięcie w jednej osi jest zaniedbywalne. No i z górą wystarczyłby jeden 3-siowy, a ma być ich ponoć kilka...

    Trochę czepiłem się tej kwestii, bo zrobiłem ostatnio, tak trochę dla zabawy (ale może to opublikuję) parę testów tłumienia drgań statywów i wykorzystałem dwa 1-osiowe akcelerometry.

    Przepraszam, że tak chaotycznie odpisuję, ale nie ma tu organizacji dyskusji w wątki.

  88. Doc1965
    Doc1965 16 lutego 2018, 23:03

    Tak, Nikon D750, podstawowe narzędzie kazdego ”zawodofca” z forum Optyczne... 😂😂😂

  89. sanescobar
    sanescobar 17 lutego 2018, 07:11


    @Doc1965

    "Tak, Nikon D750, podstawowe narzędzie kazdego ”zawodofca” z forum Optyczne.."

    @Doc1965, tu nie chodzi o to, żebyśmy ci teraz współczuli, że używasz starszych modeli, twoja sprawa. Poprzednim razem nie zrozumiałeś, że w innej sytuacji jest amator z d7000 a w innej ktoś kto uchodzi za autorytet przy testowaniu optyki z tym samym d7000, to teraz się nie spodziewam, że ogarniesz.
    Chodzi o to, że taki d750 czy d800 ze szkłem pokroju 70-200/2.8 czy nawet 24-70 podczas normalnej pracy reporterskiej dośc mocno zużywa aku. Można się nauczyć oszcędności, wyłaczony ekranik itd. ale nie da się uniknąc pracy af.
    5K z maratonu na jednym aku, niezły reportaż :P

  90. Doc1965
    Doc1965 17 lutego 2018, 07:27

    No nie, a ja myślałem... że to normalne, że współczujemy wszystkim urzytkownikom systemu N/C/S/F/O/P*

    *) niepotrzebne skreślić.

  91. cedrys
    cedrys 17 lutego 2018, 07:29

    @TS,
    Nie masz za co przepraszać, tu różni ludzie piszą i załatwiają różne swoje potrzeby, ale zasadniczo jest to portal techniczny i dlatego tu wystepuję.
    Bardzo mnie ciekawi co ustaliłeś, podziel się z ogółem czytelników. Ja miałem fazę intenstywnych testów trwającą ponad 10 lat, ale ostatnio rozleniwiłem się i tylko wybrane zagadnienia mnie interesują, m.in. stabilizacja. Dla większości fotografujących jest to idealny wynalazek, pozbawiony całkowicie wad, a tymczasem wcale tak nie jest.
    Nieco wyżej @jaarek07 dał link do współpracy obu systemów, IBIS i OIS w Fuji X-H1. Okazuje się, że aparat ten pozwala zarządzać oboma systemami jednocześnie, tak żeby można było wydusić z nich jak najwięcej. Jednak maksymalizowanie wydłużenia czasu to jeszcze nie wszystko, ważne są skutki uboczne. Ci co fotografują obiekty ruchome i stosują czasy krótsze niż 1/1000s, nie potrzebują wcale stabilizatorów, tak niektórzy piszą tutaj wyżej, ale czy słusznie? Stabilizator w obiektywie zamraża obraz w wizjerze, ułatwiając precyzyjne śledzenie i działanie AF.

  92. SKkamil
    SKkamil 17 lutego 2018, 08:11

    No właśnie oferta Fuji jest dokładnie taka link
    Cztery zoomy na krzyż i znacznie więcej stałek ..na pewno jest wystarczająca ;
    Ale przecież była mowa o konkretnym obiektywie ze go nie ma 11-28 zdaje się ..czy u Fuji jest ..?Też nie ma takiej ogniskowej . Dodatkowo po co powielać obiektyw pod Apsc jeśli jest już pod FF np zoomy 70 -200 ..i kończący się na 450 mm ; link który wrzuciłem nie obejmowal przecież obiektywów pod FF ..
    Co najmniej 90 % procent obiektywów Fuji jest w systemie Pentax lub są dostępne zamienniki dobrej jakości ;
    W sumie bardzo podobnie

  93. SKkamil
    SKkamil 17 lutego 2018, 08:28

    Fuji oferuje kilka jasnych stałek które mogą się podobać ale w zoomach to bieda ..przecież nie można porównywać tego np w ten sposób ze 50 - 140 2, 8 kontra 70 -200 2,8 ;

  94. SKkamil
    SKkamil 17 lutego 2018, 08:32

    Ps . oczywiście .życze Fuji i użytkownikom super rozwoju ..tym bardziej ze jest to własciwie jedyny bezlusterkowieć który choć troszkę kusi

  95. PDamian
    PDamian 17 lutego 2018, 10:46

    Wydawałoby się że konkurentami Pentax są producenci lustrzanek,
    jednak wydaje mi się że Pentax przegrał walkę o klienta bardziej z producentami bezlusterkowców -stąd moje porównania z Fuji.

    Pentax jako jedyny producent lustrzanek zaproponował szeroką gamę obiektywów stłoogniskowych aps-c.
    Tyle że pojawiły się bezlusterkowce i te obiektywy są do nich dużo jaśniejsze niż Pentaksa.
    link i do fuji jest ich więcej
    [Podobnie w m4/3]

  96. LR
    LR 17 lutego 2018, 10:46

    Pamiętam jak Fuji mówiło, że nie stosuje stabilizacji żeby nie psuć jakości obrazka. Z tego co widać wzięło przykład z Pentaxa i stabilizacja się pojawiła. Ciekawe czy Canon i Nikon też dadzą stabilizację. Sony jako firma druga po Pentaxie też zastosowała stabilizację. Czyżby Pentax o dekadę wyprzedził w tym zakresie konkurencję

  97. Szabla
    Szabla 17 lutego 2018, 11:01

    @cedrys: a stabilizacja matrycy nie zamraża obrazu w wizjerze? :)

  98. Szabla
    Szabla 17 lutego 2018, 11:05

    @LR: ale pamiętasz, że stabilizację matrycy pierwsza wprowadziła Minolta, a Sony w dwa tygodnie po Pentaksie? :)

  99. SKkamil
    SKkamil 17 lutego 2018, 11:46

    PD amian
    Ale chyba idea powstania tego zoma pentaxa była inna mianowicie zrobić obiektyw do wnętrz którego nie trzeba przymykać po to by zachować kołowy kształt przesłony na konkretnej przesłonie , zresztą nie widomo czy nie powstanie ; Swiatło obiektywu to tylko parametr a nie wartość sama w sobie

  100. cedrys
    cedrys 17 lutego 2018, 12:08

    @Szabla,
    W dobrych warunkch oświetleniowych zamraża, ale w kiepskich niekoniecznie.
    Podam Ci scenę: obiekt architektoniczny podświetlony, wokół pałętający się ludzie, którzy źle wychodzą na zdjęciach. Żeby ich unieszkodliwić trzeba założyć na obiektyw filtr ND 5-6EV, tak żeby czas ekspozycji wyszedł ok. 30s. Ponadto chcesz mieć dużą GO, więc dajesz f/11-16 a w bezlusterkowcu oznacza to przymknięcie przysłony przed pomiarem. Ja nie mam doświadczenia jak zrobić dobrze tę scenę bezlusterkowcem, oprócz tego że trzeba przejść na full manual i niezbędny będzie statyw a ostrość trzeba ustawić w osobnym procesie przed założeniem filtra. W tym wypadku IBIS najlepiej wyłączyć, żeby nie przeszkadzał.
    A Ty jak byś postąpił? Tylko nie kombinuj jak koń pod górę.

  101. Szabla
    Szabla 17 lutego 2018, 12:46

    Bezlusterkowiec wcale nie musi przymykać do F11/F16, chyba że to wymusisz.
    W czym przeszkodzi stabilizacja matrycy? W mniej stabilnym podglądzie? ;)

  102. cedrys
    cedrys 17 lutego 2018, 13:00

    @Szabla,
    Oczywiście, że wymuszam, bo chcę mieć odpowiednią GO i podgląd.
    Jeśli stabilizator nic nie widzi to po co ma się majtać nadaremnie? Skoro nie mrozi to po co ma grzać?
    Nie dałbyś rady zrobić tej sceny, Szabla. Amen.

  103. Szabla
    Szabla 17 lutego 2018, 14:31

    A po jaką cholerę mieć włączoną stabilizację przy 30 sekundach? :D

  104. cedrys
    cedrys 17 lutego 2018, 15:13

    Spokojnie, Szabla, nie choleryzuj. Jeśli statyw stoi na dragajcym podłożu i/ lub wieje dość silny wiatr, by powodować drgania skrętne statywu, to stabilizacja przydaje się. Zarówno akcelerometry jak i żyroskopy wg poszczególnych osi wykryją to, nawet po ciemku. Zauważyłeś chyba w opisie, że IBIS w tym aparacie pracuje do max. 10 kHz. Wiem, że znasz się na elektroakustyce, więc orientujesz się jaki to ton - jest to wysoki pisk, coś jak kredą po szybie. Ludzkie mięśnie, nawet Barona, nie drżą z taką częstością, podłoże też chyba nie, ale wiatr może wywoływać takie drgania. To zakłócenie nie musi działać przez całe 30s, ale wystarczy kilka sekund by pojawiły się efekty specjalne.

  105. sanescobar
    sanescobar 17 lutego 2018, 16:42


    @cedrys

    "Spokojnie, Szabla, nie choleryzuj. Jeśli statyw stoi na dragajcym podłożu i/ lub wieje dość silny wiatr, by powodować drgania skrętne statywu, to stabilizacja przydaje się."



    @cedrys, on nie choleryzuje, cokolwiek to znaczy. On ma najzwyczajniej rację.
    Mozesz zalinkować który producent zaleca właczenie stabilizacji gdy aparat jest na statywie? Bądź dać linka do źródła, jeżeli takowej nie da się wyłączyć, że jest aktywna i nie wyłacza się sama?
    Ciekawe zagadnienie ale zbyt sporo przemawia, że nie masz racji. Aha, też ciężko sobie wyobrazić, że akurat wiatr wywoła z jakimś modelem statywu właśnie drgania o takiej częstotliwości i akurat stabilizacja będąc na statywie je zniweluje. Chyba oglądasz za dużo start treka.

  106. Szabla
    Szabla 17 lutego 2018, 17:11

    Producenci zalecają wyłączenie stabilizacji, gdy aparat jest na statywie.

  107. cedrys
    cedrys 17 lutego 2018, 17:21

    @sanescobar
    Odpowiem Ci grzecznie. Jesteś tu nowy, z początku czytałem co masz do powiedzenia, ale potem przestałem.
    - nie masz pojęcia o fotografowaniu na statywie,
    - nie wiesz co to jest wiatr,
    - nie napisałem nigdzie, że o tej właśnie częstotliwości,
    - nie masz bladego pojęcia co to jest stabilizacja.
    Co to jest start trek? Kiedyś był taki durny serial, może o to ci chodzi? Tylko że to było w minionym wieku.
    Chyba domyślasz się, że dalszej dyskusji nie będzie?

  108. PDamian
    PDamian 17 lutego 2018, 17:49

    link
    Fuji zmieniło mocowanie czy zwolniło tego gościa?

  109. PDamian
    PDamian 17 lutego 2018, 17:52
  110. qqrq
    qqrq 17 lutego 2018, 19:34

    @cedrys
    Ten głupi serial ma dużo pomysłów na rozwiązania cywilizacyjne, do których jeszcze nie dojrzeliśmy jako społeczeństwo :P
    No i są filmy w tym uniwersum sprzed kilku lat, więc już nie przesadzaj :P

    Kwestia zdjęcia, o którym mówisz, jest bardzo specyficzna...
    Chyba zbyt specyficzna, żeby miała przełożenie na rzeczywistość.
    Przy wietrze raczej się nie będzie robiło zdjęć w nocy na tak długim naświetlaniu...
    A jak już to zrobisz 10 i wybierzesz najostrzejsze. Raczej bym się zastanowił nad dociążeniem statywu niż stabilizacją w aparacie w takiej kwestii. Szczególnie, że tak jak wspomniano, chyba wszyscy producenci odradzają używanie stabilizacji przy aparacie na statywie.

  111. Rafiki
    Rafiki 17 lutego 2018, 20:17

    @Cedrys
    "Jeśli statyw stoi na dragajcym podłożu i/ lub wieje dość silny wiatr, by powodować drgania skrętne statywu, to stabilizacja przydaje się. "
    ...i obok przejeżdza 20 tirów i 10 czołgów a zimia zaczyna drżeć bo zanosi się na tzręsienie ziemi to przy ekpozycji 30s stabilizacja się przydaje....

    Wiem, wiem, nieznam się na wietrze i fotografowaniu ze statywów...
    Na trzęsieniach ziemi też się nie znam...

  112. qqrq
    qqrq 17 lutego 2018, 21:46

    To może chociaż znasz się na tirach i czołgach? :D

    Ja gram w WOT Blitz, więc jestem specjalistą z dziedziny czołgów, ofc :D

  113. Szabla
    Szabla 17 lutego 2018, 22:14

    cedrys odjechał w alternatywną rzeczywistość, gdzie przejeżdżające czołgi i trzęsienia ziemi są głównym problemem fotografów.

  114. cedrys
    cedrys 18 lutego 2018, 07:22

    @qqrq,
    "Szczególnie, że tak jak wspomniano, chyba wszyscy producenci odradzają używanie stabilizacji przy aparacie na statywie."

    Powtarzasz po innych ten sam mit, bo jesteś leniwy i nie chce ci się sprawdzić jak jest naprawdę. Tak było kiedyś, powiedzmy przed rokiem 2010. Później przyszła moda na różne smarty, więc wymyślono rozwiązanie z przełącznikiem kierunku stabilizacji, które powiększa przydatność stabilizatora. Rozpoznawanie czy aparat stoi na statywie czy nie jest jednym z takich standardowych ulepszeń.
    Ale po co ja to piszę, i tak będziesz trzymał się tego mitu.

  115. cedrys
    cedrys 18 lutego 2018, 07:48

    @Szabla,
    Widzę, że dalej nie rozumiesz co znaczy pitch i yaw na tym filmiku i te łukowe strzałki nic ci nie mówią. Dla ułatwienia powiem Ci skąd się wzięły te określenia: pitch - kołysać się wzdłużnie (o statku), czyli wg osi poprzecznej, natomiast yaw oznacza ruch wg osi pionowej, często zwany myszkowaniem.
    I cały czas linkujesz ten filmik, nie rozumiejąc co przedstawia...

  116. cedrys
    cedrys 18 lutego 2018, 07:50

    @Rafiki,
    Ty chyba mieszkasz w jakiejś małej mieścinie albo na wsi podwarszawskiej. Tramwaj Pesy "Swing" waży 60 ton, czyli więcej niż czołg T43, i rzeczywiście na światłach, na moście stoi w towarzystwie kilku tirów i innych tramwajów. Ja to przerabiałem kilka razy i nie piszę z wyobraźni. Natomiast pogoda może się popsuć w każdej chwili i jak się celuje na zmierzch, to ciężko jest zrezygnować i wrócić do domu z niczym.

  117. Rafiki
    Rafiki 18 lutego 2018, 08:48

    cedrys,
    a mógłbyś pokazać takie zdjęcia z czasem naświetlania 30s ze stabilizacją i bez?

  118. cedrys
    cedrys 18 lutego 2018, 09:01

    Nie, żadnych zdjęć nie pokazuję - taka mam zasadę. Musi Ci wystarczyć tekst.

  119. Rafiki
    Rafiki 18 lutego 2018, 09:20

    Dzięki, przekonałeś mnie...

  120. SKkamil
    SKkamil 18 lutego 2018, 10:15

    No cUsz ..jak zawsze po kilku dniach rozmowy odjechaliście , jedni wsiedli do pociągu reszta to chyba w dzieciństwie oglądała Czterech pancernych ;

  121. człowiek
    człowiek 18 lutego 2018, 10:25

    Witam

    ......................................................... łączy nas pasja
    I nie powinna dzielić głupota.

    Pozdrawiam serdecznie

  122. Szabla
    Szabla 18 lutego 2018, 12:11

    @cedrys: najwyraźniej to Ty nie rozumiesz, o co chodzi z 5-osiową stabilizacją. Podlinkuję inny film link
    Może teraz załapiesz?

  123. sanescobar
    sanescobar 18 lutego 2018, 15:05

    @cedrys, skoro już ustaliłeś z samym sobą, że jesteś najmądrzejszy i najdłużej czytasz ten portal, co najwyraźniej daje ci kwalifikację do osądów, że ktos powtarza jakieś mity z przed 2010r. to jak wyżej: poprosimy wiarygodnego linka od producenta który zaleca włączenie stabilizacji gdy aparat znajduję się na statywie, bądź informuje że takowa się nie dezaktywuje podczas pobytu aparatu na statywie.

    Zamiast opowiadać jakieś głupoty, że mamy sobie sami wyszukać, jak tu:

    "Powtarzasz po innych ten sam mit, bo jesteś leniwy i nie chce ci się sprawdzić jak jest naprawdę."

    Lepiej być leniwym, niż kimś kto uparcie forsuje tezę pod którą nie podpisuje się żaden producent.
    Ja naprawdę chetnie przyznam, że masz rację ale daj jakiegoś wiarygodnego linka, bo z instrukcji obsługi oraz stron producentów mozna przeczytać, że nie masz racji. No ale może jest jakiś system, w którym działa to inaczej a my wszyscy źle szukamy.


    @Szabla
    "Producenci zalecają wyłączenie stabilizacji, gdy aparat jest na statywie. "

    +1

    i koniec tematu a kogo urzekła historia o czołgach i tramwajach, tirach i nie pokazywaniu zdjęć dla przykładu bo takie są zasady temu nie będziemy wmawiać gdzie mieszka. Kto robił zdjęcia i nie poczekał aż czołg przejedzie tych kolejnych 30s na następne ujęcie z tym @cedrys połączy się w bólu błazenady.





  124. DlaZabawy
    DlaZabawy 18 lutego 2018, 15:48

    Niestety - jest mnóstwo ludzi uważających, że jeśli są starsi, albo są w danym miejscu dłużej, to zawsze mają rację.

    Z instrukcji obsługi Nikkora 16-85 (mój "wół roboczy"): "When the camera is mounted on a tripod, set the vibration reduction ON/OFF switch to OFF. However, it is recommended that the switch be set to ON when using the camera on an unsecured tripod head or with monopod"

    Z ciekawości poszperałem w sieci - i tak np. Tamron w instrukcji dla 150-600 napisał wprost: "Turn the VC switch OFF when using tripod". Sigma w instrukcji do 100-400 podobnie: "Please do not use Optical Stabilizer in the following situations (...) When the lens is mounted on a tripod".

    @cedrys - skąd wziąłeś informację o tym, że przy użyciu statywu redukcja wibracji daje cokolwiek pożytecznego?

  125. PDamian
    PDamian 18 lutego 2018, 16:14

    Można się tego spodziewać po kimś, kto nie klika w moje linki.
    : )

  126. Bahrd
    Bahrd 18 lutego 2018, 20:18

    DlaZabawy,
    "Z ciekawości poszperałem w sieci - i tak np. Tamron w instrukcji dla 150-600 napisał wprost: "Turn the VC switch OFF when using tripod". "

    Potwierdzam. Najlepiej to widać na np. 30-to sekundowej ekspozycji nocnego nieba. Z każdej gwiazdy robi się "robaczek".

  127. sosin
    sosin 18 lutego 2018, 21:04

    @PDamian to, że @cedrys nie ogarnia jak to działa dowodzi nie tylko ten wątek, on akurat troluje wielo torowo ale gdzie w twoich linkach jest na temat stabilizacji i jej działania lub nie na statywie?

  128. mate
    mate 18 lutego 2018, 21:25

    @cedrys
    "Stabilizator w obiektywie zamraża obraz w wizjerze, ułatwiając precyzyjne śledzenie i działanie AF. "

    Wyobraź sobie, że stabilizacja matrycy w bezlustrze też, w przeciwieństwie do tej w lustrzankach. Przecież w bezlustrze obraz w wizjerze i czujniki af masz na matrycy, więc skoro ona jest stabilizowana, to cała reszta również. W tym przypadku stabilizacja matrycy niczym nie różni się (jeżeli chodzi o skutki dla użytkownika) od stabilizacji obiektywów dla lustrzanek.

  129. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 16 marca 2018, 16:29

    Witam,

    Chciałbym się dowiedzieć jak jest naprawdę z tą baterią. Jestem amatorem, chcę dopiero rozpocząć przygodę z fotografią. Proszę nie mówcie mi teraz, że mam sobie kupić aparat jakiś amatorski i się uczyć bo takie tematy już przerabiałem na forach. Chciałbym robić zdjęcia architektury, portretowe i od czasu do czasu jakiś krajobraz. Maksymalnie w ciągu dnia może zrobię ze 150-200 zdjęć. Czy jeden akumulator do takich zastosowań da radę ? Pytanie takie, bo nie chcę używać tego battery gripa ponieważ on mi się bardzo nie podoba. Moim skromnym zdaniem szpeci i psuje wizerunek tego aparatu, ale podkreślam to tylko i wyłącznie moje osobiste odczucie więc nie wnikajcie. Dlatego chciałem się dowiedzieć czy jedna bateria dla mnie w zupełności wystarczy. Jeżeli nie, to mogę kupić Sony A7 III bo słyszałem, że tam jest dobra bateria. Mnie nie chodzi o pieniądze ponieważ mnie stać. Mogę kupić każdy sprzęt. W tym miejscu chciałem jednak zaznaczyć, że Fujifilm miałem już kiedyś (stary kompaktowy) ale wtedy nie miałem ochoty zajmować się fotografią. Pozostał więc we mnie sentyment do tej marki, a nowy model X-H1 bardzo mi się spodobał, bardziej nawet od Sony. Nurtuje mnie jednak temat te baterii, bo dla mnie to bardzo istotne czy wytrzyma cały dzień, dlatego proszę was o opinię.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.