Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Wywiad z Akira Watanabe - głównym twórcą Olympusa E-P1

1 lipca 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 16

1. Wywiad z Akira Watanabe - Managerem w Departamencie Strategii Produkcji DSLR w firmie Olympus

Wywiad z Akira Watanabe -  głównym twórcą Olympusa E-P1 - Wywiad z Akira Watanabe - Managerem w Departamencie Strategii Produkcji  DSLR w firmie Olympus


Krzysztof Mularczyk: Za początek Systemu 4/3 uznaje się rok 1999. Kiedy Olympus zaczął myśleć o Mikro 4/3?
Akira Watanabe: Pomysł stworzenia systemu bez lustra pojawił się jeszcze zanim uruchomiony został projekt 4/3. Jednak szczegóły i obecny wygląd zostały ustalone w porozumieniu z firmą Panasonic przed oficjalnym ogłoszeniem Mikro 4/3 w ubiegłym roku.


----- R E K L A M A -----

PROMOCJA SONY - 50% RABATU NA OBIEKTYW!

Sony A7 IV + 50/1.8 FE

13146 zł 12722 zł

KM: Jaki był powód opóźnienia E-P1 w stosunku do modeli Mikro 4/3 Panasonica? Czy było to spowodowane planami marketingowymi, czy może jakimiś problemami technologicznymi?
AW: Po oficjalnym ogłoszeniu systemu Mikro 4/3 w lipcu ubiegłego roku, aż do premiery E-P1, wprowadziliśmy do sprzedaży lustrzanki E-30, E-450 i E-620. Niektóre podzespoły, jak na przykład nowy system stabilizacji musiały być dopracowane, aby można było ich użyć w E-620 i EP-1. Tak więc, priorytetem dla nas było dopracowanie aparatu, a nie jak najszybsze wkroczenie z nim na rynek.

KM: Kiedy na rynku pojawi się Olympus Mikro 4/3? Co stanie się z modelami E-4xx/E-5xx? Czy będą rozwijane tak jak dotychczas?
AW: Aparat będzie dostępny na początku lipca. O dokładną datę należało by pytać oddział Olympus Europa. Jeśli chodzi o przyszłość E-4xx/E-5xx, nie możemy ujawnić naszych planów.

KM: Jak system Mikro 4/3 radzi sobie z problemem, który dotknął cyfrowe dalmierze (mowa o Leica M8)? Chodzi o brak miejsca na filtr podczerwony, a także telecentryczność obiektywów.
AW: Systemy 4/3 i Mikro 4/3 zostały zaprojektowane dla cyfrowej fotografii od podstaw i nie występują w ich przypadku problemy związane z dostosowaniem systemu opartego o film analogowy do postaci cyfrowej. W naszym przypadku zadbaliśmy o wystarczającą ilość miejsca na potrzebne filtry optyczne. Telecentryczność została zachowana także i w Mikro 4/3.

KM: Chciałbym zapytać o stabilizację obrazu w aparatach Mikro 4/3. Czy jest możliwe w tak małym aparacie opracowanie systemu stabilizacji matrycy o takiej efektywności jaką ma E-3?
AW: Olympus E-P1 zawiera już nowo opracowaną jednostkę IS o zmniejszonych rozmiarach, tą samą ,którą zastosowano w modelu E-620, która dowiodła swojej skuteczności.

KM: Najnowsze lustrzanki Olympus posiadają ''filtry artystyczne''. Czy ta funkcja będzie rozwijana? Czy planujecie pod tym względem dać użytkownikowi więcej niż oferuje konkurencja?
AW: Mamy wiele pomysłów na ''filtry artystyczne''. Na razie wybraliśmy sześć, które naszym zdaniem, są najlepsze dla naszych użytkowników. W kolejnych modelach pojawią się nowe filtry. Mamy nadzieję, że te funkcje będą kluczowymi w naszym systemie i z modelu na model będą rozwijane. Ciekawie prezentuje się przykład w postaci stosowania filtrów podczas kręcenia filmów w E-P1. Takich możliwości konkurencja nie oferuje.

KM: Olympus niedawno zadeklarował, że wycofuje się z wyścigu na megapiksele. Czy to znaczy, że przez długi czas będziemy mieć w aparatach Mikro 4/3 12 milionów pikseli? Czy są jakieś szanse, że zobaczymy w aparatach Olympusa matryce o mniejszej ilości pikseli? 8- lub 10-megapikselowe mogą dać nam wyższą dynamikę tonalną, zmniejszyć szum, przyspieszyć aparat i zwiększyć czułość. Kto decyduje o ilości pikseli?
AW: Nie powiedziałem, że wycofujemy się z wyścigu na piksele, ani że zatrzymamy się na 12 milionach, ale obecnie liczba pikseli daje użytkownikom to czego potrzebują i zwiększanie rozdzielczości nie ma już takiego znaczenia jak przed przekroczeniem 10 milionów. Nie możemy ujawnić jakie sensory będziemy stosować, ale postaramy się je udoskonalać, aby sprostać potrzebom użytkowników.

KM: Teraz chciałbym zadać pytania dotyczące planów związanych z obiektywami. Jak dużo obiektywów Mikro 4/3 możemy się spodziewać w ciągu najbliższych 1-2 lat?
AW: Na najbliższą wiosnę planowane są premiery obiektywów: zmiennoogniskowego zawierającego szeroki kąt, oraz zoomu o bardzo dużym powiększeniu. O przyszłych planach będziemy informować jak tylko będzie to możliwe.

KM: Czy możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości jasnych stałoogniskowych obiektywów?
AW: Proszę pozwolić mi odnotować to jako prośbę.

KM: System 4/3 nie ma ultraszerokiego zoomu typu 16-35 mm f/2.8 na FF. Czy w stworzenie czegoś takiego dla Mikro 4/3 byłoby trudniejsze, czy łatwiejsze?
AW: W Systemie 4/3 mamy obiektyw 7-14 mm, który daje nam ekwiwalent ogniskowych 14-28 mm dla filmu 35-milimetrowego. Dla Mikro 4/3 można w zasadzie stworzyć taki szeroki obiektyw i będzie on miał mniejsze rozmiary.

KM: I ostatnie pytanie dotyczące obiektywów. Jak dużo ''naleśników'' w najbliższej przyszłości możemy się spodziewać w Systemie Mikro 4/3? Czy obiektywy tego typu zobaczymy także w Systemie 4/3?
AW: Jeśli chodzi o nowe obiektywy, to w tej chwili możemy ujawnić jedynie, że planujemy zaprezentować na wiosnę przyszłego roku wspomniane wcześniej dwa zoomy. Dodatkowo zostaną udostępnione nowe wersje oprogramowania do obiektywów 12-60 mm i 50-200 SWD, aby były w pełni kompatybilne z trybem autofokusu Imager AF.

KM: Nowy Olympus E-620 na pewno zainteresuje miłośników podróżowania. Jest lekki i kompaktowy. Czy możemy spodziewać się takiego samego modelu, ale uszczelnionego i w lepszej jakościowo obudowie?
AW: Proszę pozwolić mi odnotować to jako prośbę.

KM: Na zakończenie pytanie dotyczące rynku profesjonalnych lustrzanek i następcy E-3, choć nie koniecznie najbliższego. Jestem ciekawy, czy Olympus planuje stworzyć dwie wersje E-3? Coś w rodzaju Nikona D3 i D3x lub Canona 1D i 1Ds. Przykładowa wersja studyjna E-3 mogła by mieć 12 MPix lub więcej i zakres czułości od ISO 25 do 200-400. Podczas gdy wersja reporterska mogła by być szybsza, mieć 8-10 MPix matrycę i zakres czułości od ISO 200. W obu takich aparatach mielibyśmy optymalne połączenie ilości pikseli, dynamiki tonalnej i szumu. Czy takie dwie wersje są zbyt ryzykowanym rozwiązaniem pod względem marketingowym, czy może napotykamy w takim przypadku jakieś technologiczne problemy?
AW: Olympusy E-3 i E-30 oferują podstawowe własności na tym samym poziomie, jednak w przypadku tego pierwszego chcieliśmy zaoferować niezawodność i trwałość, a w przypadku drugiego postawiliśmy na kreatywność. Przyszłe modele powstaną na bazie wskazówek i oczekiwań konsumentów. Naszym zdaniem będzie to najlepszym rozwiązaniem. Dziękuję jednak za Pana radę.

Wywiad z Akira Watanabe -  głównym twórcą Olympusa E-P1 - Wywiad z Akira Watanabe - Managerem w Departamencie Strategii Produkcji  DSLR w firmie Olympus



Poprzedni rozdział