Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 - test obiektywu

1 października 2008

5. Aberracja chromatyczna

Aberracja chromatyczna to dość poważny problem szerokokątnych obiektywów Tokiny. Wystarczy tylko przypomnieć, że Tokina 12-24 mm, na najtrudniejszej kombinacji maksymalnego otworu i szerokiego kąta, notowała ogromny wynik prawie 0.28%. Niewiele mniejszą wartość dawała na 16 mm Tokina 16-50 mm.

Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna


Patrząc na powyższy wykres, możemy stwierdzić, że model 11-16 mm jest lepszy od swoich starszych kolegów w jednej rzeczy. W jego przypadku rekordowa wartość sięga niespełna 0.23%, a więc jest niżej niż u Tokin 12-24 mm i 16-50 mm. Niestety, o ile u poprzedników aberracja spadała wyraźnie wraz ze wzrostem ogniskowej, u Tokiny 11-16 mm poziom tej wady nie zależy prawie wcale ani od ogniskowej, ani od wartości przysłony. Nie ważne jak je dobierzemy, aberracja wyniesie w okolicach 0.21%. To niestety nie jest dobra wiadomość, bo właśnie wartość 0.21% uznajemy za granicę pomiędzy poziomem dużym, a bardzo dużym...

----- R E K L A M A -----

Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna