Canon RF 24-240 mm f/4-6.3 IS USM
Po lutowych zapowiedziach Canona o rozszerzeniu serii RF o sześć nowych modeli, RF 24-240 mm f/4-6.3 IS USM jest drugim obiektywem - po RF 85mm f/1.2 L USM - zaprezentowanym w 2019 roku.
Informacja prasowa
Warszawa, 9 lipca 2019 r. - Canon rozszerza swoje portfolio obiektywów do pełnoklatkowych bezlusterkowców EOS R i EOS RP o model RF 24-240mm F4-6.3 IS USM. Prezentowany obiektyw to rozwiązanie dla kreatywnych entuzjastów fotografii, rozpoczynających swoją przygodę z systemem EOS R.
Dzięki uniwersalnej ogniskowej 24-240 mm i 10-krotnemu zoomowi, ten kompaktowy obiektyw otwiera szeroką przestrzeń kreatywnych możliwości i pozwala uchwycić wyjątkowe obrazy w formacie pełnej klatki. Nowy model sprawdzi się szczególnie podczas podróży, kiedy za pomocą jednego obiektywu chcemy utrwalić zarówno szerokie kadry, jak i oszałamiającej jakości zbliżenia.
![]() |
Po lutowych zapowiedziach Canona o rozszerzeniu serii RF o sześć nowych modeli, RF 24-240mm F4-6.3 IS USM jest drugim obiektywem - po RF 85mm F1.2 L USM - zaprezentowanym w 2019 r. Co więcej, RF 24-240mm F4-6.3 IS USM posiada największy zoom spośród tegorocznych premier obiektywów RF.
Lekki i przystępny cenowo
Ważący zaledwie 750g, RF 24-240mm F4-6.3 IS USM cechuje się doskonałym stosunkiem wagi do zakresu ogniskowej, przez co jest niezwykle uniwersalny i mobilny jednocześnie. Dzięki 10-krotnemu zoomowi i przysłonie F4-6.3, nowy obiektyw jest też niezwykle wszechstronny. Ogniskowa 24 mm idealnie nadaje się do zdjęć grupowych oraz fotografii krajobrazu (w tym krajobrazu miejskiego), natomiast ogniskowa 240 mm świetnie sprawdzi się w fotografii sportowej oraz podczas imprez masowych czy fotografowania dzikich zwierząt i ciasnych portretów. Dzięki pierścieniom regulacji ostrości oraz zoomu (z opcją blokady), RF 24-240mm F4-6.3 IS USM zapewnia precyzyjną kontrolę przy każdym ujęciu. Z kolei zmniejszenie odległości między tylną soczewką a korpusem, pozwoliły konstruktorom na zaprojektowanie obiektywu, który maksymalizuje jakość obrazu i pozwala fotografom jeszcze bardziej wykorzystać potencjał pełnoklatkowych korpusów EOS R i EOS RP.
Wyjątkowa jakość obrazu z funkcją AF i stabilizacją
RF 24-240mm F4-6.3 IS USM jest pierwszym obiektywem do pełnoklatkowych bezlusterkowców Canon, wyposażonym w 5-stopniową, dynamiczną stabilizacją obrazu, która zapewnia fotografom niewiarygodny komfort podczas wykonywania zdjęć z ręki – nawet przy bardzo krótkich czasach otwarcia migawki. Ta funkcjonalność umożliwia rejestrowanie zarówno krystalicznie czystych ujęć przy słabym oświetleniu, jak i nagrywania stabilnych filmów – z czasem otwarcia migawki na poziomie 1/8 s, co świetnie sprawdzi się m.in. podczas spontanicznego nagrywania wideo z podróży. Dzięki autofokusowi Nano USM, który łączy w sobie zalety STM i pierścieniowego USM – z pokryciem Dual Pixel CMOS AF dla niemal całej powierzchni kadru (88 proc. w poziomie i 100 proc. w pionie) – nowy obiektyw działa niezwykle szybko, cicho i płynnie w trakcie filmowania, co pozwala fotografom na uzyskanie najwyższej jakości materiału wideo.
![]() |
Wygląd i charakter na miarę systemu EOS R
Obiektyw RF 24-240mm F4-6.3 IS USM stanowi świetne dopełnienie najlżejszego pełnoklatkowego bezlusterkowca Canon – EOS RP. Zaprezentowany we wrześniu 2018 r. system EOS R, dzięki nowo zaprojektowanemu mocowaniu RF, zapewnia wyjątkowe możliwości optyczne, najszybszy na świecie AF oraz usprawnioną komunikację między korpusem a obiektywem. Szybkie działanie, doskonała ergonomia oraz bezkompromisowa jakość obrazu znajdują się bowiem w centrum funkcjonowania systemu EOS R, którego integralną część stanowi najnowszy obiektyw.
Fotograf ekstremalny i sportowy oraz ambasador Canon Richard Walch niedawno zakończył 12-dniową podróż z Bergen do Kirkenes wzdłuż wybrzeża Norwegii. W tę niezwykłą podróż zabrał właśnie obiektyw RF 24-240mm F4-6.3 IS USM.
![]() |
Po pierwszych zdjęciach wykonanych nowym szkłem, Walch powiedział: „Chciałem zabrać ten obiektyw w podróż, aby sprawdzić jego prawdziwe możliwości. Celem wyprawy było uchwycenie kontrastujących przestrzeni: ląd-woda, woda-ląd. W ten sposób chciałem przetestować wszechstronność obiektywu i jego użyteczność podczas wykonywania spontanicznych ujęć. Piękno Norwegii jest zdumiewające. Gdy znajdujesz się w tak niezwykłym miejscu, czujesz się zmuszony uwiecznić ten krajobraz w całej okazałości. Nowy zoom sprawdził się znakomicie. Jest on uniwersalnym rozwiązaniem dla podróżników i idealnym wyborem dla fotografów wchodzących w świat systemu EOS R. Będąc kompaktowym i lekkim, gwarantuje najwyższą jakość zdjęć. Wszystkim, którzy pragną przekraczać granice kreatywności fotografii w podróży, polecam RF 24-240mm F4-6.3 IS USM”.
RF 24-240 mm F4-6.3 IS USM - cechy kluczowe:
- Szeroki zakres ogniskowych 24-240 mm
- 5-stopniowa, dynamiczna stabilizacja obrazu
- Asferyczne i ultra-dyspersyjne elementy obiektywu z powłoką Super Spectra Coating
- Okrągła, siedmiolistkowa przysłona F4-6.3
- System AF Nano USM
- Pierścień regulacji Focus/Control Ring
- Zainstalowany profil DLO oraz elektroniczna korekta zniekształceń
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.














Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Takiego obiektywu brakowało przy premierze Eos RP. Dobrze, że się pojawił, a jeszcze lepiej będzie jak jakość będzie relatywnie dobra (i chyba jest na to szansa).
jaka cena?
900 USD. Ot taki tani megazoom dla amatora... U nas za jedyne 3990 zł :)
Witam
wycięte z artykułu
..,, najszybszy na świecie AF,,
nie brak autorowi kreatywności i fantazji a może brak
czasu na porównanie z innymi konstrukcjami.
Pozdrawiam serdecznie
Arek,
może zmienisz zdanie o nietestowaniu obiektywów do nowych systemów?
Zmienię. Tylko z czasem :) W przypadku Canona nie ma na czym testować, bo 30 Mpix będzie odstawać od bardziej upakowanych matryc Sony i Nikona.
@Arek
"O tani megazoom dla amatora... U nas za jedyne 3990 zł :)"
Nie to co m.Zuiko 12-100 za ponad 5000 zł. A tak poważniej, to ile masz obiektywów na różne formaty matrycy i zaczynających się od 24 mm bądź ekwiwalentu oraz oferujących min. 10-krotność? Wspomniane Olki (12-100 i 12-200, ten drugi w cenie 3800 zł) oraz Tamron 16-300, który debiutował w cenie sporo powyżej 2000 zł.
Sony 24-240 kosztuje obecnie tyle samo (jest jaśniejszy na początku, ale nieco powyżej 100 już 6.3, 40 mm dłuższy na drugim końcu i symbolicznie cięższy) Zostaje porównanie jakości na co liczę :)
@Arek
No i oczywiście kosztujący podobnie Sony FE 24-240.
@deel77
"40 mm dłuższy na drugim końcu"
??? Przecież oba mają ten sam zakres.
@mate korzystałem z tego m.Zuiko 12-100 (stałe f4) i muszę powiedzieć, że byłem bardzo zadowolony z efektów jakie nim uzyskiwałem
@mate Tak masz rację ! Nie wiem dlaczego, ale byłem przekonany że to 24-200 (odpowiednik wspominanego olka)
Może zrobią lepszą cenę w kicie z RP.
@deel77
"korzystałem z tego m.Zuiko 12-100 (stałe f4) i muszę powiedzieć, że byłem bardzo zadowolony z efektów jakie nim uzyskiwałem"
Bo to bardzo dobry optycznie obiektyw, nie rozumiem tylko zdziwienia Arka, bo czego się spodziewał, szkła za 800 zł?
@Arek
"Zmienię. Tylko z czasem :)"
Lubię ten styl :-)
"W przypadku Canona nie ma na czym testować, bo 30 Mpix będzie odstawać od bardziej upakowanych matryc Sony i Nikona."
To prawda.
"Może zrobią lepszą cenę w kicie z RP."
Widziałem sugerowaną 2200 USD. Te 200 pewnie za kilka miesięcy zdejmą jakimiś cash-backami i będzie znośnie.
Wychodzi na to, że zoomem dla amatora to jest bardziej Tamron 28-75/2.8 niż Sony FE 24-240 :)
" Wszystkim, którzy pragną przekraczać granice kreatywności fotografii w podróży, polecam RF 24-240mm F4-6.3 IS USM"
bo oczywiscie za kreatywnosc odpowiada obiektyw , a za jakosc ogniskowania swiatla w obiektywie - fotograf.
zamieniajac przykladowo 24-70 i 70 -200 na 24- 240 kreatywnosci nie przybedzie, troche mniej ciezaru do dzwigania , za co placi sie jakoscia odwzorowania. Jedynym argumentem jest wagomiara i zwiazana z nia wygoda. wszystko inne jest niekorzystne. Kreatywnosci ani nie przybedzie , ani nie ubedzie , co najwyzej obraz w celowniku moze byc bardziej zaszumiony przez ciemniejsza optyke.
@Pokoradlasztuki, o, to już „wagomiara”, a nie „wagomiar”? Coś mnie chyba ominęło ostatnio w komentarzach.
@komor
Wagomiar dotyczy aparatów, a wagomiara obiektywów, chyba logiczne, nie? :)
Redakcjo,
Pentax odgrzał kartofla link
link
link
Spóźnili to szkiełko, turystyczny zoom byłby idealny na lato a nie po wakacjach. Ale za to całkiem nieduży wyszedł, chociaż RF 24-105 na EOS R ma konkretny wymiar, więc nie wiem czy tak poręczne jakby się zdawało będzie 24-240 na RP.
RF 24-240 f/4-6.3..82.2x121.9 mm...751g....filtr 72mm
RF 24-105 f/4........83.5x107.3 mm...700g....filtr 77mm
EF 24-105 f/4 II.....83.5x118 mm.......795g....filtr 77mm
Przy 70mm jest już przysłona w dół i f/5.6. Na plus Nano USM, mam w EF 70-300 i RF 24-105 i to jest bajka, idealne do foto+video szybko i bezgłośnie.
Ciekawy byłby set RP z RF 24-240 i stałką RF 35mm f/1.8 z czymś takim można świat objechać. Zobaczymy jak rozdzielczość vs Sony i cena w naszych realiach.
@mate, "Wagomiar dotyczy aparatów, a wagomiara obiektywów, chyba logiczne, nie? :)"
grubo :)
Leszy rydz niz nic. Kompaktowy jak na swoj zakres, ale do body RP az sie prosi o cos malego i taniego z zakresem 24/28-70/85mm. Cos co tworzylo by zgrabny i poreczny zestaw z niewielkim i lekkim przeciez RP, cos jak 28-70mm u sony. Dluzsze szkla w razie potrzeby mozna zaadaptowac z EF, jest z czego wybierac.
Canon nigdy nie traktowal amatora priorytetowo wiec przyjdzie poczekac.
rauf
9 lipca 2019, 12:18
Spóźnili to szkiełko, turystyczny zoom byłby idealny na lato a nie po wakacjach. Ale za to całkiem nieduży wyszedł, chociaż RF 24-105 na EOS R ma konkretny wymiar, więc nie wiem czy tak poręczne jakby się zdawało będzie 24-240 na RP.
------------------------
wagomiara:
RF 24-240 f/4-6.3..82.2x121.9 mm...751g....filtr 72mm - 0,486 kgdm3
RF 24-105 f/4........83.5x107.3 mm...700g....filtr 77mm - 0,411
EF 24-105 f/4 II.....83.5x118 mm.......795g....filtr 77mm - 0,513
W tym przypadku wagomiar mniej mówi, RF 24-105 jest lekko grubaśny za to RF 24-240 chudszy za to dłuższy. Oba będą ciążyły do przodu, szczególnie z mniejszym RP. Do tego rozmiaru body są to graniczne rozmiary szkieł, bo utrzymać więcej można już tylko chwytając obiema rękami.
Z tego powodu dla mnie odpada świetny RF 28-70 f/2 bo mimo kuszącego światła na tych body to armata klasy head heavy.
rauf
9 lipca 2019, 12:54
Z tego powodu dla mnie odpada świetny RF 28-70 f/2 bo mimo kuszącego światła na tych body to armata klasy head heavy.
-------------------
ten ma WM = 1,692 kgdm3
w przyblizeniu 3 razy wiecej daje w d...
nawet wiecej , prawie 4 razy
BT - bzdurotekst.
900 zielonych za 24-240 to nie jest dużo o ile jakość jest dobra. Sony startował w podobnej cenie, a to badziewne szkło jest.
Więc pytanie za 900 dolców. Czy ten Canon będzie tak samo badziewny?
Ja obstawiam, że jednak bliżej mu będzie do Olympusa 12-100 niż do Soniacza.
A jeżeli tak, to Canoniarze będą mieli powody do zadowolenia.
@Szabla, napisał:
"BT - bzdurotekst. "
to iloczyn pominietych znaków interpunkcyjnych i ilości wypisanych bzdur przez @Pokore a także dośc czesto przechylanych lampek wina i fantazji po nich.
z artykułu:
"najszybszy na świecie AF oraz usprawnioną komunikację między korpusem a obiektywem."
ale belkot, miałem okazję się ostatnio przekonać jak wyglada ten najszybszy na świecie af, nawet sony w czasach gdy dla Boneckiego świeciło słońce a jego ambasadorowanie dla sony razem z Martyną było pełne kwiecistych haseł, nie miało takich dennych tekstów. Chociaz pamitam, ze wtedy angielsko języczne wydania NG miały napis w kółku "sony free".
200$ taniej z RP link
No cóż, w porównaniu do innych obiektywów RF ten nie jest jakoś drastycznie drogi. Czyli przewidziany jest dla amatorów. Czekam na test jedynie z ciekawości, bo nadal cały system jest dla mnie za drogi.
@sanescobar: akurat Nano USM jest bardzo szybki. Czy najszybszy to nie wiem, ale według różnych testów obiektywy na nim potrafią cały zakres przelecieć w 0,1-0,2 sekundy.
NANO to przyszłość link
@MatrixSTR, korzystam z canona, nikona i sony. Nikon d810 vs c5d3 bije na wszystkich szkłach reporterskich canona szybskością i precyzją, poza 100-400, tu jednak canon jest lepszy.
Sam USM czarów nie czyni, to zawsze jest wypadkowa puszka/obiektyw. Sprawdzanie w ile czasu silnik wykona cały przebieg pierścienia nie jest do końca tym co odzwierciedla precyzje i szybkośc af. Dlatego często zdarza mi się zwracać uwagę tutejszym płaskoziemcom, że testy na tutejszym portalu trzeba umieć czytać.
Nie ma to jak pełna klatka z 10x zoomem na wakacje:)))))
Skoro jest niewiele większa i cięższa od OM-D z 12-100, to dlaczego nie?
@Arek Mam kilka aparatów, bo nagrywam na kilka kamer (za dużo, ale proszę bez oceniania), w tym Panasonica G9II Sony a7RV oraz Canony R5II i R7. W tej chwili na wycieczki górskie używam Panasa z Olympusem 12-100mm ale czasem brakuje mi zasięgu. Wiem, że to dużej różnicy nie zrobi, ale może powinienem się pozbyć Olka 12-100mm i zamienić na Canona 24-240mm? A może w ogóle pójść w Tamrona 18-300mm lub Sigmę 16-300mm APS-C. Tylko czy optycznie dorównają one Olkowi 12-100mm?