Fujifilm FinePix F550EXR - test aparatu
5. Własności matrycy
Balans bieli
W F550 EXR mamy do dyspozycji następujące tryby balansu bieli:
- Auto,
- Słoneczny dzień,
- Cień,
- Żarówka,
- Świetlówka o świetle dziennym,
- Świetlówka o chłodnym świetle,
- Świetlówka o ciepłym świetle,
- Pod wodą,
- Według wzorca.
Pomiary skuteczności balansu bieli, wykonane na 24-polowej tablicy kolorów przedstawiamy poniżej. W tabeli przedstawiamy wyniki dla parametrów dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach).
| Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
| Słoneczny dzień | Auto | 5.01 | 104.4 |
| Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.20 | 107.2 |
| 6400K | Auto | 4.45 | 96.39 |
| 3000K | Auto | 24.3 | 140.3 |
| 3000K | Żarówki | 7.44 | 92.2 |
| Lampa błyskowa | Auto | 7.36 | 67.26 |
Odwzorowanie kolorów przez F550 EXR jest bliskie temu, co widzieliśmy w teście Fujifilm HS20 EXR. Generalnie firmowe ustawienia aparatu dobrze radzą sobie z poprawnym rejestrowaniem kolorów. Jedynie przy korzystaniu z lampy błyskowej odnotowaliśmy zbyt małe nasycenie, a przy automatycznym balansie bieli i żarowym oświetleniu aparat jak zwykle minął się z naturalną kolorystyką.
Szumy
Pomiaru szumów matrycy dokonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-13, korzystając z programu Imatest. Obliczenia przeprowadziliśmy na plikach JPEG i RAW-ach wywołanych – wyjątkowo ze względu na matrycę EXR – programem FinePix Studio.

Menu Fujifilm F550 EXR jest ubogie pod względem ustawień dotyczących wyglądu JPEG-ów. Nie można zmienić wyostrzenia, nasycenia, czy kontrastu, a tym bardziej wyłączyć redukcji szumów. Powyższy wykres pokazuje, że odszumianie włącza się na czułości ISO 1600. Objawia się to w postaci załamania krzywej na wykresie.

Krzywa szumu dla RAW-ów wygląda już naturalnie. Wycinki ze zdjęć RAW tablicy szarości wywołanych firmowym oprogramowaniem wyraźnie wskazują jednak na ich odszumianie. Proces ten odbywa się prawdopodobnie w całym zakresie czułości, nawet na najniższych ISO. Świadczyć o tym może bardzo wysoki poziom szumu na tych samych RAW-ach ale wywołanych dcrawem. Program ten korzysta jednak tylko z połowy pikseli, ale mimo tego, nasze porównanie pokazuje charakterystyczne różnice w strukturze szumu po wywołaniu oprogramowaniem neutralnym i producenta.
| JPEG | ||||||||
| ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | |||
|
|
|
|
|
|
|||
| RAW | ||||||||
| ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | |||
|
|
|
|
|
|
|||
| RAW (dcraw) | ||||||||
| ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | |||
|
|
|
|
|
|
|||
Poniżej prezentujemy standardowe wycinki zdjęć naszej scenki testowej w skali 1:1, zapisanych w formacie JPEG. Oprócz natywnego zakresu czułości od ISO 100 do 3200 dostępnego przy zapisie RAW i JPEG, w F550 EXR można ustawić czułości ISO 6400 i 12800. Dostępne są one jednak tylko w przypadku zapisu JPEG, a w dodatku rozdzielczość zdjęć przy tych czułościach ograniczona jest odpowiednio do rozmiaru Middle (8 MPix) i Small (4 MPix).
| ISO 80 | ||
| LX5 | |
|
| ISO 100 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 | ||
| LX5 | ||
| ISO 200 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 | ||
| LX5 | ||
| ISO 400 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 | ||
| LX5 | ||
| ISO 800 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
|
|
||
| LX5 | ||
| ISO 1600 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 | ||
| LX5 | ||
| ISO 3200 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 | ||
| LX5 | ||
| ISO 6400 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 | ||
| LX5 | ||
| ISO 12800 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| LX5 | ||
Choć Fujifilm F550 EXR i HS20 EXR bazują na tej samej matrycy, widać jednak między nimi różnice w obrazowaniu. Nawet jeśli pominiemy kwestię wyostrzenia i odszumiania, których nie można regulować w F550, to i tak widać lepszą jakość zdjęć z tego właśnie aparatu. Główne różnice tkwią w wysokich czułościach, gdzie degradacja kolorów na zdjęciach z F550 jest dużo mniejsza niż w przypadku HS20. Także szum jest mniej widoczny przy jednoczesnym zachowaniu szczegółów.
W porównaniu do XZ-1 i LX-5, zdjęcia JPEG z F550 EXR już tak dobrze nie wyglądają. Na ISO 100 i 200 można jeszcze mówić o mniej więcej równym poziomie, ale od czułości ISO 400 do ISO 1600 bardziej korzystnie prezentują się zdjęcia z Olympusa i Panasonika. Powyżej ISO 3200 żaden z tych aparatów nie ma nic ciekawego do zaoferowania.
Okazuje się, ze RAW-y z F550 EXR nie wyglądają identycznie także w porównaniu z RAW-ami z HS20 EXR. Na ISO 100 i 200 ich ostrość jest trochę lepsza, a na najwyższych czułościach są nieco mniej zaszumione, a tym samym wyglądają lepiej niż z HS20. W porównaniu do Olympusa i Panasonika sytuacja wygląda jednak podobnie jak w przypadku JPEG-ów. Mimo minimalnej poprawy, nadal duże różnice w jakości obrazu między Fuji F550 EXR a konkurentami pojawiają się na najwyższych czułościach począwszy od ISO 800.
Zdjęcia RAW z F550 EXR wywołane dcraw-em mają rozdzielczość 8 milionów pikseli. Szum jest na nich dużo wyższy niż po wywołaniu ich w programie FinePix Studio i co ciekawe, jest on na tym samym poziomie co w HS20 EXR. Po wywołaniu dcraw-em nie widać więc różnic między zdjęciami z obu tych aparatów.
| RAW | ||
| ISO 80 | ||
| LX5 |
|
|
| ISO 100 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 |
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 200 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 |
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 400 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 |
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 800 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
|
|
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 1600 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
|
|
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 3200 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
|
|
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 6400 | ||
|
|
|
|
| RAW (dcraw) | ||
| ISO 80 | ||
| LX5 |
|
|
| ISO 100 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 |
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 200 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 |
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 400 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
| XZ-1 |
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 800 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
|
|
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 1600 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
|
|
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 3200 | ||
| F550 EXR |
|
|
| HS20 EXR |
|
|
|
|
|
|
| LX5 |
|
|
| ISO 6400 | ||
|
|
|
|
Zakres tonalny
Pomiarów zakresu tonalnego i dynamiki tonalnej dokonaliśmy na RAW-ach wywołanych firmowym oprogramowanie Fujifilm. Wyniki te, przedstawione na wykresie, pokazują całkowity zakres tonalny oraz dynamikę tonalną przy stosunkach szumu do sygnału równych 0.1, 0.25, 0.5 i 1.
Wyniki dynamiki i zakresu tonalnego dla F550 EXR okazały się być bardzo podobne do tego, co widzieliśmy u HS20 EXR. Przypominamy jednak, że ze względu na specyficzną matrycę, pomiarów znajdujących się na poniższym wykresie dokonaliśmy na zdjęciach wywołanych firmowym oprogramowaniem a nie dcraw-em. Dla F550 uzyskaliśmy maksymalną wartość dynamiki dla obrazu najlepszej jakości w okolicach 7.2 EV. Jest to znakomity wynik nie tylko w segmencie aparatów kompaktowych ale i lustrzanek. Wywołując te zdjęcia dcraw-em uzyskaliśmy dla obrazu najlepszej jakości maksymalny wynik poniżej 5 EV, ale rozdzielczość zdjęć wynosiła 8-megapikseli, co sugeruje, że do pomiarów były użyte piksele jednego rodzaju.

Całkowity zakres tonalny widoczny na wykresie jest na poziomie 10 EV i spada wraz ze wzrostem czułości. Tak duża jego wartość wynika z wywołania RAW-ów. Oprogramowanie producenta używa najprawdopodobniej parametru gamma równego 2.2.
Tak jak w HS20, Fujifilm F550 EXR ma opcje zwiększające zakres tonalny i dynamikę tonalną w jasnych obszarach. W menu znajdują się funkcje oznaczone DR200 i DR400, których można używać przy czułościach wyższych niż ISO 100. Ich skuteczność i efekt działania najlepiej obrazują poniższe wycinki tablicy szarości (pola są od siebie oddalone o wartość 0.3 EV). Bardzo ładnie widać na nich większą liczbę pól szarości przy zastosowaniu funkcji DRxxx w stosunku do neutralnego zdjęcia DR100. Niestety przy wzroście zakresu tonalnego wzrasta także na zdjęciu szum. Tak więc, o ile w jasnych partiach obrazu wzrasta ilość przejść tonalnych, to w cieniach zbyt mocne podciąganie dynamiki prowadzi do zacierania szczegółów i degradacji cieni.
| ISO | Granica bieli | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
|
200 DR200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
|
400 DR200 |
|
|||
|
400 DR400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
|
800 DR200 |
|
|||
|
800 DR400 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
|
1600 DR200 |
|
|||
|
1600 DR400 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
|
3200 DR200 |
|
|||
|
3200 DR400 |
|
|||
| ISO | Granica czerni | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
|
200 DR200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
|
400 DR200 |
|
|||
|
400 DR400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
|
800 DR200 |
|
|||
|
800 DR400 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
|
1600 DR200 |
|
|||
|
1600 DR400 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
|
3200 DR200 |
|
|||
|
3200 DR400 |
|
|||
F550 EXR dysponuje zbiorem automatycznych programów, które tak
dobierają ustawienia aparatu i zapisują zdjęcie, aby wykorzystać
potencjał matrycy EXR. Po wejściu w tryb EXR, w menu uaktywniają się
cztery tryby automatycznego fotografowania:
- EXR Auto – całkowicie automatyczny tryb dopasowujący program i parametry ekspozycji,
- Priorytet rozdzielczości (HR) – automatyczny tryb zapisujący zdjęcia z większym wyostrzeniem i w maksymalnej rozdzielczości,
- Wysokie ISO i niski szum (SN) – funkcja redukująca szum na wysokich czułościach; zdjęcie zapisywane jest w rozdzielczości 8 milionów pikseli,
- Priorytet dynamiki tonalnej (DR) – automatyczny tryb fotografowania; w menu można zwiększać dynamikę tonalną w jasnych obszarach ustawiając wartość DR100, DR200, DR400, DR800 lub DR1600.
| Tryb Program | |||
|
|
|||
|
|
|||
| EXR Auto | |||
|
|
|||
|
|
|||
| EXR HR | |||
|
|
|||
|
|
|||
| EXR SN | |||
|
|
|||
|
|
|||
| EXR DR Auto | |||
|
|
|||
|
|
|||
| EXR DR 100 | |||
|
|
|||
|
|
|||
| EXR DR 1600 | |||
|
|
|||
|
|























Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.