Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Sony NEX-5N - test aparatu

8 listopada 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 173

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału tradycyjnie prezentujemy wykres, ukazujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Porównując go z analogicznym wykresem z testu Sony NEX-5 można zauważyć, że oba aparaty zachowują się podobnie pod tym względem mniej więcej do ISO 3200. Przy czułości ISO 6400 pojawia się nieznaczna różnica, która przy ISO 12800 staje się nieco wyraźniejsza, aczkolwiek wciąż jest niewielka. Porównanie poniższego wykresu z analogicznymi z testów G3 oraz E-PL3 potwierdza w zasadzie obserwacje poczynione przez nas w poprzednim rozdziale. Wskazywaliśmy tam, że różnice pojawiają się w okolicach ISO 400, choć tak naprawdę w pomiarach można zauważyć przewagę Sony NEX-5N nad bezlusterkowcami konkurencji w całym zakresie czułości. Trzeba jednak przyznać, że wzrokowa ocena różnicy w poziomie szumu na niższych czułościach (zwłaszcza na JPEG-ach), gdy jego wartości utrzymują się poniżej 1% jest jednak dość trudna. Dlatego też liczby pozwalają nieco dokładniej ocenić sytuację.

Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, w Sony NEX-5N nie można zupełnie wyłączyć odszumiania wysokich czułości. Daje się jednak kontrolować ten proces, aczkolwiek w ograniczonym stopniu. Najmniejsze odszumianie mamy przy ustawieniu „niskie”. Natomiast drugą opcją jest ustawienie „standardowe”. W tabelce poniżej prezentujemy porównanie intensywności procesu odszumiania dla obu możliwych ustawień, na zdjęciach wykonanych przy trzech najwyższych czułościach.

ISO 6400
Odszumianie niskie
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie niskie
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie niskie
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z NEXa-5N wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu NEX-5 oraz Panasonika G3 i Olympusa E-P3.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ISO 100
NEX-5N
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 160
G3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 200
NEX-5N
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
NEX-5
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
G3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
E-P3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 400
NEX-5N
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
NEX-5
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
G3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
E-P3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 800
NEX-5N
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
NEX-5
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
G3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
E-P3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 1600
NEX-5N
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
NEX-5
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
G3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
E-P3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 3200
NEX-5N
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
NEX-5
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
G3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
E-P3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 6400
NEX-5N
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
NEX-5
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
G3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
E-P3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
NEX-5N
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
NEX-5
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
E-P3
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
NEX-5N
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW


Pod względem jakości obrazu i poziomu szumu na surowych plikach, zaprezentowane aparaty wypadają podobnie mniej więcej do ISO 800. Przy czułości ISO 1600 można próbować dopatrywać się minimalnych różnic, aczkolwiek wciąż trudno jednoznacznie ocenić, który z aparatów wysuwa się na prowadzenie (i czy w ogóle), a który ewentualnie przegrywa. Nieco łatwiej jest dla ISO 3200. W tym przypadku bowiem wydaje się, że G3 wysuwa się na prowadzenie (aczkolwiek minimalnie), natomiast na końcu stawki można by umieścić E-P3, choć trzeba przyznać, że poziom szumu w Olympusie jest tylko nieznacznie większy w stosunku do pozostałych. W miarę wzrostu czułości ta tendencja się utrzymuje, a różnice stają się wyraźniejsze. Przewaga NEX-ów nad E-P3 jest coraz większa, a przy ISO 12800 Olympus wyraźnie przegrywa ten pojedynek.

Widać jednak, że w sporym zakresie czułości różnice w poziomie szumu pomiędzy porównywanymi aparatami są praktycznie niezauważalne. Na wyższych czułościach jedynie EP-3 odstaje nieco wyraźniej od pozostałych, natomiast ewentualne różnice pomiędzy samymi NEX-ami oraz G3 są raczej nieznaczne. Sprawdźmy zatem co pokażą nam konkretne liczby.

Na poniższym wykresie przedstawiamy poziom szumu zmierzony na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-13, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW

Pomiary dość dobrze potwierdzają nasze obserwacje. Porównując powyższy wykres oraz ten z testu Sony NEX-5 zauważymy, że oba modele zachowują się podobnie pod względem poziomu szumu mniej więcej do ISO 1600. Przy wyższych czułościach różnice pomiędzy tymi aparatami, choć wciąż niewielkie stają się nieco wyraźniejsze. Co prawda testowany NEX notuje minimalnie większy szum na wyższych czułościach niż jego poprzednik, to jednak w praktyce trudno owe różnice wyłapać.

Dla lepszej czytelności powyższego wykresu ograniczyliśmy jego maksymalny zakres do 14%, w wyniku czego nie zmieściły się wartości szumu dla składowej niebieskiej i czerwonej przy maksymalnej czułości. Dla ISO 25600 składowa czerwona osiągnęła wartość około 18.3%, a niebieska 18.6%.

Jeśli spojrzymy na analogiczne wykresy z testów G3 oraz E-P3 zauważymy, że nasze wnioski wysunięte na podstawie zdjęć się potwierdzają. Bezlusterkowiec Olympusa notuje największy szum na wyższych czułościach, a przy ISO 12800 różnica pomiędzy testowanym NEX-em a E-P3 jest naprawdę wyraźna. Potwierdza się również to, że poziom szumu w G3 na najwyższych czułościach jest najniższy, choć tak jak zauważyliśmy różnica jest nieznaczna.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Również w tym przypadku ograniczyliśmy maksymalny zakres wykresu, przez co nie zmieściły się niektóre wartości. Dla ISO 25600 składowe czerwona szumu wyniosła około 13.2%, a niebieska 13.7%.

Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Sprawdźmy teraz, jak Sony NEX-5N zachowuje się pod względem prądu ciemnego. Jego poziom testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast, wywołujemy programem dcraw do postaci czarnobiałej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku testowanego NEX-a zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500.000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW


Zaprezentowane powyżej histogramy wyglądają rozsądnie w zakresie czułości od ISO 100 do ISO 1600. W tym przypadku obserwujemy charakterystyczny kształt gaussowskiego rozkładu, a odchylenie standardowe nie przekracza średniej wartości sygnału (tabelka poniżej). Również same darki w tym zakresie prezentują się dobrze i nie dają powodów do narzekań. Sytuacja zmienia się przy ISO 3200. Tu co prawda histogram wciąż przypomina kształtem gaussowski rozkład, jednak widać, że jest nieznacznie obcięty z lewej strony. Dodatkowo w przypadku samego darka daje się zauważyć pewne niejednorodności w rozkładzie szumu na matrycy. Dla trzech najwyższych czułości sytuacja jest już ewidentna. Niejednorodności w rozkładzie „świecenia” są wyraźne i łatwo zauważyć, że zaszumienie prawej strony kadru jest większe niż strony lewej. Dodatkowo świecą narożniki kadru, co można zauważyć kiedy wyświetlimy sobie darka na komputerze. W przypadku trzech najwyższych czułości histogramy stają bardzo szerokie i są wyraźnie obcięte z lewej strony, a odchylenie standardowe zaczyna być większe od średniej wartości sygnału.


DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 128 1.62
200 127 3.30
400 126 6.66
800 125 16.7
1600 121 40.3
3200 114 79.6
6400 106 143
12800 113 135
25600 172 269

Zaprezentowane poniżej darki w formacie JPEG również pokazują niejednorodności na wysokich czułościach. W ich przypadku jednak, dla ISO 6400 sytuacja nie jest jeszcze tak wyraźna, jak miało to miejsce na surowych plikach. Pamiętajmy jednak, że JPEG-i na wysokich czułościach są odszumiane.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW


Sony NEX-5N - Szumy i jakość obrazu w RAW