Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Canon 5D Mark II - firmware 1.0.7-markfree

Canon 5D Mark II - firmware 1.0.7-markfree
26 maja
2009 09:04

Trammell Hudson, jeden z użytkowników Canona EOS 5D Mark II, postanowił zająć się modyfikacją oprogramowania wsadowego swojego aparatu. W rezultacie powstał nieoficjalny firmware 1.0.7-markfree. Jak na razie nie wprowadza on rewolucyjnych zmian w lustrzance, jednak sam fakt możliwości domowej modyfikacji firmware rokuje dość dobrze na przyszłość.

Autor oprogramowania wprowadził w nim opcję wyświetlania na ekranie LCD podczas nagrywania filmów paska ilustrującego poziom natężenia rejestrowanego dźwięku. Pasek został wyskalowany od -40 dB do 0 dB, a jego czułość ustawiono na częstotliwość 30 Hz. Z pewnością funkcja ta przyda się miłośnikom wideo, którzy chcą wykorzystywać lustrzankę do kręcenia filmów. Jak to działa możecie zobaczyć na poniższym filmie.


5D Mark Free audio meters from Trammell Hudson on Vimeo.

Trammell Hudson zapowiedział już dalszą pracę nad rozwojem oprogramowania do 5D Mark II i planuje w najbliższym czasie spróbować wprowadzić do aparatu dodatkowe opcje takie jak: funkcja HDR, możliwość kręcenia filmów w rozdzielczości 720p, możliwość zmiany prędkości z jaką rejestrowane są klatki w trybie wideo, cyfrowy zoom powiększający obraz na LCD w trakcie kręcenia filmów, co pozwoli na lepsze operowanie ostrością, podgląd na żywo przez wyjście HDMI.

Niestety firmware 1.0.7-markfree nie został jeszcze upubliczniony, gdyż autor konsultuje z prawnikiem, czy można legalnie udostępnić tego typu zmodyfikowane oprogramowanie. Więcej szczegółowych informacji na temat firmware firmware 1.0.7-markfree można znaleźć na tej stronie.


Komentarze czytelników (24)
  1. y4k
    y4k 26 maja 2009, 09:09

    zdolny chłop :)
    Ja się tam cieszę

  2. komor
    komor 26 maja 2009, 09:26

    Firmware'u raczej nie pozwolą mu opublikować, tylko patch modyfikujący. Wyobrażam sobie to tak, że ściągamy od Canona określoną wersję firmware, na to nakładamy patch (łatkę) przygotowaną przez Hudsona i przy pomocy EOS Utility wgrywamy do aparatu.

  3. matemaciek
    matemaciek 26 maja 2009, 09:50

    Hm, przez EOS utility to pewnie tylko na kartę, potem pewnie tak jak zwykły update fw (jeśli wygląda to tak jak w 450D). Swoją drogą można by pomyśleć o czymś takim do 450D... Taki wbudowany HDR by się przydał (: No i ciekawe, na ile hardware pozwala np. na kręcenie filmów 450D...

  4. Daimon
    Daimon 26 maja 2009, 09:50

    Nie mam zamiaru instalować tego softu w swojej puszce. Funkcja HDR?
    Proponuję całego Windowsa zaimplementować.
    Wtedy aparat bezie wyglądał tak - link

  5. costi
    costi 26 maja 2009, 10:28

    30Hz? To zakombinowal, wszystkie mierniki na swiecie sa skalowane dla 1kHz...

  6. MasterB
    MasterB 26 maja 2009, 10:34

    Dobry HDR trudno zrobić nawet na komputerze, a co dopiero na małym ekraniku... Jak już, to bym wprowadził możliwość zrobienia większej ilości zdjęć w bracketingu (no chyba że w 5D już jest, w 450D można tylko 3 zdjęcia)

  7. LDevil
    LDevil 26 maja 2009, 10:48

    Chyba to będzie musiał na jakimś serwerze w Chinach wystawić, bo ZTCW to w UE oraz w USA publikowanie takich modyfikacji jest zakazane.

  8. MMM
    MMM 26 maja 2009, 11:10

    Opublikowanie takiego firmware to żaden problem, można to zrobić anonimowo, puścić link w sieć i natychmiast się rozejdzie.
    Ja to bym chciał żeby ten gość udostępnił kod źródłowy i narzędzia do kompilacji. Jak więcej ludzi będzie nad tym pracować wtedy prędkość pracy nad nowymi funkcjami szybko wzrośnie. Sądzę że jednak autor będzie chciał dla siebie cały splendor 'hackera' i się nie podzieli :-)

  9. chyrus
    chyrus 26 maja 2009, 13:09

    wolałbym interwał rodem z Nikonów

  10. mover
    mover 26 maja 2009, 14:10

    niech zrobi pelnego manuala w filmach

  11. 26 maja 2009, 14:56

    Multi Ekspozycja by się przydała jeszcze - myślę, że było by to ciekawe (jak w czasach, gdy PS nie było jeszcze)

  12. bezeder
    bezeder 26 maja 2009, 17:51

    Coś mi tu śmierdzi i to bardzo...

    Przy tworzeniu firmware'ów i innych systemów pracujących bezpośrednio przy elektronice tworzy się unikalne języki programowania uwzględniajace możliwosći podzespołów i odwołujące się w instrukcjach tylko i wyłącznie do ich możliwości.

    Czyli:
    a) facet zna język programowania inzynierów Canona*
    b) facet DOSŁOWNIE wie, co i jak robi elektronika w aparacie*

    Wnioski: IMHO
    a) Facet ma pomoc ze strony Canona albo jest związany z Canonem, a cały jego "wyczyn" to pomysł panów od reklamy Canona
    b) 5DmkII, czyli elektronika w nim zawarta ma zaimplementowany full zestaw fjuczersów, przewidziancyh dla kolejnych modeli, które nie są dostępne teraz, ale za to za "niewielką" dopłatą w kolejnych modelach ( :( )

    _______
    * - wystarczy zobaczyć na czym polega programowanie w Assemblerze - najbardziej podstawowym języku programowania - dla każdego rodzaju procesora programuje sie inaczej, a nie chce mi się wieżyć, że inżynierowie od softu z Canona naprawde tak sobie utrudnili życie, żeby nie stworzyć własnego języka dla swoich potrzeb i dłubią w assemblerze...

  13. Euzebiusz
    Euzebiusz 26 maja 2009, 20:15

    Może niech producenci sprzedają aparaty bez oprogramowania i niech każdy sobie sam napisze takie jak potrzebuje :-)

  14. alsimair
    alsimair 26 maja 2009, 20:19

    Mi też się nie chce wieŻyć... ;)

  15. candy
    candy 26 maja 2009, 20:45

    bezeder,procesory roznia sie wieloma rzeczami,np.: iloscia portow I/0 i ich mozliwosciami/zastosowaniem,istnieje tysiace procesorow,jak masz ich schemat to mozesz za pomoca programatora i kompilatora sam programowac taki procesor(oczywiscie niektore sa firmowo zabezpieczane,ale wtedy nie mozna ich uaktualniac,wiec DIGIC nie jest raczej zablokowany)...tyle tylko ze trzeba miec ichniejsze "data sheet'y" do podzespolow...

    facet penie odczytal kod firmware'u i po prostu dokonal w nim modyfikacji(jak to prosto brzmi :D ),bo i skad wiadomo ze nie ma dojsc w Canon'ie?

  16. grzegorzp
    grzegorzp 26 maja 2009, 21:10

    Ja bym chętnie zamówił do swego cykacza, możliwość robienia HDR. Dajcie temu chłopu jeszcze nikona :) Niech grzebie .

  17. Jerry_R
    Jerry_R 26 maja 2009, 21:13

    @bezeder "Coś mi tu śmierdzi i to bardzo... " ...
    To nie jest zaden news, o tym juz dawno glosno w sieci. Na odpowiednich forach sa dokladne instrukcje (kodu Canona) podane, juz od kilku dni. To naprawde nie jest az takie trudne, czy wymagajace jak opisujesz. Nie takie rzeczy lamano... Nie dziwi, ze sposob lamania blizszy asemblerowi, niz Visual Basic. W sieci jest mnostwo programow pozwalajacych na 'reverse engineering' juz skompilowanych programow.

    Masz racje o nowych funkcjach, nawet sa niektore zaREMowane w kodzie ;-)
    Pewnie Canon planowal je udostepnic w nowej wersji, badz body, badz firmware. Tego nie wiemy i byc moze sie nie dowiemy w ogole...

    Tego, ze to wymysl PR'owy Canona tez bym nie wykluczal. Choc na dzien dzisiejszy nie wiadomo do konca czemu mialby sluzyc. Nie udostepnion na razie zadnej funkcji oczekiwanej, jedynie jedna mile widziana.

    @MMM: masz racje, puscic w eter nie powinno byc trudno... A jak dziala CHDK? Inaczej? Jak to jest? Canon to toleruje? Bo nie wiem...
    link
    link

  18. bezeder
    bezeder 26 maja 2009, 21:30

    candy, doskonale o tym wiem :)
    Ale jeśli gościu odczytał kod firmware'u, to tylko przez dekompilacje kodu maszynowego do assemblera i jeśli coś zrobił, to tylko w assemblerze - a skoro tak to skąd miał wiedzieć że jakaś (jakakolwiek) instrukcja "a5f8" odwołana do jakiegoś "f2" robi jakies "2d4ec1" - i skąd mógł wiedzieć, że to jest akurat np wyświetlenie zielonego koloru przez któryś tam piksel.
    Moim zdaniem, koleś zna język inżynierów Canona i ma kompilator - a to IMHO smierdzi skandalem wycieku tajemnicy firmowej.

    ...chyba ze Canon szykuje jakąś aplikacje do "robienia" własnego softu, co uważam za absurd, ponieważ soft powienien w pełni wykorzystywać potencjał sprzętu, a jeśli tak nie jest - to tylko umyślnie :( Taniej jest wyprodukować jeden chip robiący mnóstwo, a co kolejny model aparatu nazywać go inaczej i wklejać dodatkowe funkcje do softu w postaci linijek do kodu, za co trzeba będzie słono płacić, bo to "nowe"...

  19. bezeder
    bezeder 26 maja 2009, 21:32

    @Jerry_R - dopiero teraz zobaczyłem

  20. DonYoorando
    DonYoorando 27 maja 2009, 00:06

    jak to koleś zrobił jest napisane w linku podanym w artykule. byłoby wspaniale gdyby producenci aparatów zauważyli iphona i setki aplikacji jakie powstają i rozwijają produkt. stabilność firmware jakim go znamy, dane na kartach pamięci- to idealna sytuacją by jak coś nie pójdzie lub się nie podoba powrócić do poprzedniej wersji. teraz pytamy czy canon się zgodzi na obce oprogramowanie, a powinno być tak, że to producenci powinni zabiegać o popularność u programistów. saper na platformę nikona jest lepszy niż gadugadu na olimpusie.

  21. jaad75
    jaad75 27 maja 2009, 05:08

    @mover, pełny manual w trybie video będzie już od 2-go czerwca:
    link

  22. docxxx
    docxxx 27 maja 2009, 06:47

    A moze istnieje po prostu API Canona, o ktorym nie mamy pojecia. Pewnie, programowanie w Asemblerze pozwala wycisnac ostatnie soki z podzespolow, ale nie ludzmy sie, tworzone sa "wyzsze" jezyki programowania lub "pluginy", ktore ulatwiaja prace. Po drugie, wiekszosc bebechow dane producenta aparatow jest taka w kazdym body. Te najwazniejsze oczywiscie sa unikatowe dla danej serii, ale zaden producent nie moze sobie pozwolic na to, ze dzisiaj Zenek programuje 400D, a jutro juz nie poradzi sobie z 5DMII, bo to calkowicie inny sprzet. Tak jak z procesorami, kiedys programowalo sie 486, a teraz C2D.

  23. MMM
    MMM 27 maja 2009, 09:57

    bezeder: procesor użyty w aparatach Canona jest produkowany przez zewnętrzną firmę, to znany i udokumentowany model do którego też jest dostępne oprogramowanie developerskie. Nie pamiętam prawdziwej nazwy i firmy produkującej te procesory ale nazwa "DIGIC" to oczywiście tylko marketing, podobnie jak jakieś śmieszne nazwy "BIONZ", "EXPEED" etc. :) Stąd nie jest żadnym problemem dekompilacja kodu i grzebanie w nim.

    A Canon chyba się przestraszył alternatywnego firmware i żeby szybko ukręcić mu łeb już dzisiaj zapowiedział wypuszczenie nowego firmware z manualną kontrolą filmów,
    link

  24. lomok
    lomok 21 czerwca 2009, 11:52

    „jego czułość ustawiono na częstotliwość 30 Hz” — nie żadną czułość, tylko częstotliwość odświeżania. I prawdopodobnie to jest zwykły miernik poziomu, a nie VU-metr.

    (…) a nie chce mi się wieżyć, że inżynierowie od softu z Canona naprawde tak sobie utrudnili życie, żeby niestworzyć własnego języka dla swoich potrzeb i dłubią w assemblerze... (…)

    Ale po grzyba mieliby tworzyć własne proce? Stawiam, że używają uniwersalnego procesora z kompilatorem (najczęściej C) dostarczonym przez producenta. Przecież nie uruchamiają firmware'u na procesorach DSP. One do czego innego służą.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.