Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 100D - test aparatu

1 lipca 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 63

6. Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia w formacie JPEG w 100D mogą być zapisywane w trzech podstawowych rozmiarach: Large (5184×3456 pix), Middle (3456×2304 pix) i Small 1 (2592×1728 pix). Odpowiada to obrazom 18-, 8- i 4.5-megapikselowym, a każdy rozmiar zdjęcia może być poddany dwustopniowej kompresji. Dodatkowo do dyspozycji mamy dwa małe formaty: Small 2 (1920×1280 pix) i Small 3 (720×480 pix), które zapisywane są jedynie w jakości FINE. Jak podpowiada instrukcja obsługi, pierwszy z nich jest odpowiedni do odtwarzania zdjęć w cyfrowych ramkach fotograficznych, a drugi do bezpośredniego umieszczenia na stronach www lub przesłania mailem.

Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów”, czyli tak jak w innych lustrzankach systemu EOS. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Własny 1, 2, 3. Każdy z nich poza monochromatycznym może być regulowany w 8-stopniowej skali pod względem: ostrości, kontrastu, nasycenia i tonacji. W przypadku stylu monochromatycznego natomiast, mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).

Podczas fotografowania z wykorzystaniem trybu Live View istnieje możliwość wyboru proporcji obrazu zapisywanych zdjęć JPEG. Do wyboru mamy cztery ustawienia: 3:2, 4:3, 16:9, oraz 1:1. Warto zwrócić uwagę, że opcja ta nie jest dostępna podczas fotografowania z wykorzystaniem wizjera, podczas której JPEG-i zapisywane są zawsze z proporcją obrazu 3:2.


----- R E K L A M A -----

W testowanym aparacie czułość można zmieniać w zakresie od ISO 100 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość 25600, a krok zmiany ISO wynosi 1 EV. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Sony A58 oraz Nikon D5200. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG

W szerokim zakresie czułości, do jakości JPEG-ów z Canona 100D trudno mieć szczególne zastrzeżenia. Przy ISO 3200 wpływ szumu można uznać za umiarkowany, a ilość widocznych szczegółów obrazu pozostaje wciąż całkiem wysoka. Dla czułości ISO 6400 szum jest już wyraźnie zauważalny, aczkolwiek wciąż jego poziom nie jest bardzo wysoki. Dopiero na najwyższych czułościach zaczyna on mocno wpływać na jakość obrazu, co szczególnie widać przy ISO 25600, gdzie wyraźnie dominuje i ogranicza jakość obrazu.

Na tle zaprezentowanych aparatów testowany Canon utrzymuje całkiem dobrą pozycję. Oczywiście warto zaznaczyć, że mamy do czynienia z matrycami o różnej liczbie pikseli oraz z różnym wyostrzaniem na minimalnym poziomie. O ile w przypadku Canona pomiary wskazują na brak wyostrzania, o tyle w Sony A58 JPEG-i z pewnością są nieznacznie ale jednak wyostrzane nawet przy minimalnym ustawieniu tego parametru. Stąd, z takiego porównania trudno wyciągnąć jakieś daleko idące wnioski. Można jednak stwierdzić, że mniej więcej do ISO 1600 dużych różnic w zaszumieniu obrazu pomiędzy zaprezentowanymi aparatami nie widać. Co prawda A58 prowadzi pod tym względem, ale jak wiadomo w lustrzankach Sony odszumiania nie da się zupełnie wyłączyć zatem nic dziwnego, że zarówno w 100D jaki i D5200 szum na JPEG-ach przy wysokich ISO jest jednak wyższy.

Można też pokusić się o porównanie Canona 100D z Nikonem D3200, tym bardziej, że są to najprostsze lustrzanki tych producentów i stanowią bezpośrednią konkurencję. W tym przypadku, do czułości ISO 3200 nie widać szczególnych różnic w jakości obrazu o poziomie zaszumienia. Dla ISO 6400 i 12800 wydaje się jednak, że 100D wypada nieco lepiej niż D3200.

Wyostrzanie

W 100D zdjęcia zapisywane jako JPEG-i możemy poddać procesowi wyostrzania, a do dyspozycji mamy 8-stopniową skalę (od 0 do 7), w której możemy kontrolować intensywność tego procesu. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższym stopniem wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Canon 100D, ISO 100
wyostrzenie 0
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 3
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 7
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG

Nie polecamy stosowania wyostrzania na maksymalnym poziomie, bowiem widać że jest ono w tym przypadku zbyt silne. Całkiem rozsądnie natomiast wyglądają zdjęcia w wyostrzaniem ustawionym pośrodku skali.

Filtry twórcze

Canon EOS 100D oferuje możliwość wykorzystania różnych filtrów artystycznych, modyfikujących w charakterystyczny sposób wykonane zdjęcie. Funkcja ta dostępna jest jednak jedynie podczas fotografowania w trybie LV i można ją uruchomić z poziomu podręcznego menu. Do wyboru mamy następujące filtry:

  • Ziarnisty Cz/B,
  • Miękka ostrość,
  • Efekt rybiego oka,
  • Efekt pogrubienia artystycznego,
  • Efekt akwareli,
  • Efekt aparatu zabawki,
  • Efekt miniatury.
Filtry te są także dostępne w trybie odtwarzania i można je zastosować na wcześniej wykonane zdjęcie. Poniżej prezentujemy efekty działania poszczególnych filtrów.

Bez filtru
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG
Ziarnisty Cz/B
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG
Efekt rybiego oka
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG
Efekt pogrubienia artystycznego
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG
Efekt akwareli
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG
Efekt aparatu zabawki
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia HDR

Canon 100D umożliwia wykonywanie zdjęć w technice HDR. Odpowiednią funkcję znajdziemy w trybie SCN pod nazwą „Kontrola podświetlenia HDR”. W trybie tym aparat wykonuje trzy zdjęcia o różnej ekspozycji, a następnie składa je w jeden obraz. Niestety działa on w pełni automatycznie, zatem nie mamy żadnej kontroli nad ustawieniami, w szczególności nie możemy wybrać różnicy ekspozycji pomiędzy zdjęciami. Jak radzi sobie ta funkcja przy fotografowaniu sceny o dużym kontraście można zobaczyć poniżej. Więcej zdjęć wykonanych w tym trybie znajduje się w galerii ze zdjęciami przykładowymi.

HDR off
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG
HDR on
Canon EOS 100D - Jakość obrazu JPEG