Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GH4 - test aparatu

7 lipca 2014
Szymon Starczewski Komentarze: 102

6. Jakość obrazu JPEG

W Panasoniku GH4 przy zapisie JPEG-ów mamy do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 raz 1:1. Szczegółowe informacje podajemy w poniższej tabeli:

Ustawienia Rozmiar obrazu
Proporcje obrazu 4:3
L (16M) 4608×3456
M (8M) 3264×2448
S (4M) 2336×1752
Proporcje obrazu 3:2
L (14M) 4608×3072
M (7M) 3264×2176
S (3,5M) 2336×1560
Proporcje obrazu 16:9
L (12M) 4608×2592
M (6M) 3840×2160
S (2M) 1920×1080
Proporcje obrazu 1:1
L (12M) 3456×3456
M (6M) 2448×2448
S (3M) 1744×1744

Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:

  • Standardowy,
  • Żywe barwy,
  • Naturalne,
  • Monochromatyczne (czarno-białe),
  • Krajobraz,
  • Portret.
Funkcja styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmieniać w przedziale od −5 do +5 z krokiem jednostkowym. Ponadto w stylu monochromatycznym mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony.

----- R E K L A M A -----


Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-M1 oraz Samsunga NX30. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.


Do jakości obrazu na zdjęciach w formacie JPEG z GH4 trudno mieć większe zastrzeżenia. Na niższych ISO oddanie szczegółów jest na dobrym poziomie, a szum uwidacznia się dopiero na najwyższych czułościach. Przy ISO 3200 jest on wciąż niemal niezauważalny, a detale obrazu są całkiem dobrze zachowane. Przy ISO 6400 sytuacja wciąż wygląda dość dobrze i dopiero przy ISO 12800 i 25600 widać zauważalne pogorszenie jakości obrazu.

W porównaniu do zaprezentowanych konkurentów, GH4 trzyma dobry poziom. Niewątpliwie na niższych czułościach wyróżnia się Samsung NX30, z którego zdjęcia, dzięki matrycy o wyższej liczbie pikseli, charakteryzują większą szczegółowością. Zdjęcia z E-M1 natomiast charakteryzują się większym wyostrzaniem. Warto zatem skupić się na wysokich czułościach, gdzie GH4 wydaje wysuwać się na prowadzenie. Przy ISO 6400 na zdjęciach z testowanego Panasonika widać więcej szczegółów niż w przypadku Olympusa, a szum wydaje się nieznacznie niższy niż w NX30. Na wyższych czułościach obraz szybko się pogarsza we wszystkich aparatach, jednak wciąż GH4 wypada korzystnie na tle konkurentów.


Wyostrzanie

W GH4 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.

Panasonic GH4, ISO 200
wyostrzenie −5
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +5
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG

Jak już wspominaliśmy w czwartym rozdziale, wyostrzenie JPEG-ów na minimalnym poziomie jest bardzo umiarkowane, co wyraźnie widać w powyższym porównaniu. Na jego podstawie można również stwierdzić, że poziom zerowy charakteryzuje się już całkiem sporym wyostrzaniem i nie polecamy stosowania wyższych ustawień, bowiem obraz zaczyna wyglądać na przeostrzony (jasne obwódki wokół konturów stają się bardzo wyraźne).


Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe


W testowanym Panasoniku, podobnie jak w poprzednim modelu, na kole nastaw znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. W stosunku do poprzednika w GH4 zwiększył się jednak wybór filtrów, a do dyspozycji mamy następujące ustawienia:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Dawne czasy,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Monochromatyczny,
  • Dynamiczne czarno-białe,
  • Monochromatyczny Rough,
  • Monochromatyczny Silky,
  • Mocny obraz,
  • Wysoka dynamika,
  • Efekt krosowania,
  • Efekt zabawki,
  • Jasny i żywy efekt zabawki,
  • Bleach bypass,
  • Efekt miniatury,
  • Miękka ostrość,
  • Fantazja,
  • Filtr gwiezdny,
  • Obraz jednobarwny,
  • Światło słoneczne.
W każdym z filtrów mamy dodatkowe ustawienia z nim związane. Aby się do nich dostać, po wybraniu danego efektu wystarczy wcisnąć przycisk WB. W zależności od wybranego filtru są to parametry intensywności danego efektu, kontrastu, nasycenia barw, koloru itp. Ponadto w trybach Efekt miniatury, Obraz jednobarwny oraz Światło słoneczne kolejne ustawienia znajdziemy pod górnym przyciskiem funkcyjnym.

W GH4 poza powiększeniem wyboru filtrów w stosunku do modelu GH3, rozszerzono również zakres dostępnych ustawień. Choć czułość nadal sterowana jest tylko automatycznie przez aparat, użytkownik ma możliwość zmiany parametrów ekspozycji analogicznie do tego, jak ma to miejsce w trybie P. Domyślnie funkcjonalność ta jest nieaktywna i należy wcisnąć przycisk Fn4, aby ją aktywować.

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Bez filtru
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Ekspresyjny
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Dawne czasy
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczne czarno-białe
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny Rough
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny Silky
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Mocny obraz
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka dynamika
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Efekt krosowania
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Jasny i żywy efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Bleach bypass
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Fantazja
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Filtr gwiezdny
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Obraz jednobarwny
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Światło słoneczne
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG


Modyfikacja zakresu tonalnego

W Panasoniku GH4 odnajdziemy trzy funkcje pozwalające modyfikować rozpiętość tonalną wykonywanych zdjęć. Znajdują się one w menu fotografowania, aczkolwiek dostęp do nich można sobie ułatwić poprzez przyciski funkcyjne lub Q.menu.

Jasne / Zaciemnione

Funkcja ta umożliwia modyfikowanie jasnych i ciemnych partii obrazu z poziomu krzywej jasności. Pozwala ona zarówno na rozszerzanie rozpiętości tonalnej (zmniejszenie kontrastu), jak i zawężanie (zwiększanie kontrastu). Jasne i ciemne partie obrazu można modyfikować osobno. Ustawienia obu parametrów zawierają się w skali od −5 do +5 z krokiem jednostkowym.

W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane na różnych ustawieniach.

Zdjęcie standardowe
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Jasne/Zaciemnione (jasne −3, ciemne +3)
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Jasne/Zaciemnione (jasne −5, ciemne +5)
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Zdjęcie standardowe
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Jasne/Zaciemnione (jasne +3, ciemne −3)
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Jasne/Zaciemnione (jasne +5, ciemne −5)
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG

Inteligentna dynamika

Funkcja Inteligentnej dynamiki działa na pojedynczym zdjęciu i polega na programowym „wyciąganiu” informacji z ciemnych partii obrazu. Do dyspozycji mamy trzy stopnie intensywności tego procesu oraz ustawienie automatyczne. W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z dostępnymi ustawieniami.

Zdjęcie standardowe
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom niski)
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom normalny)
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom wysoki)
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (auto)
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG

HDR

Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech zdjęć różniących się od siebie ekspozycją. Różnicę w ekspozycji pomiędzy skrajnymi zdjęciami możemy określić ręcznie, a do wyboru mamy opcje: ±1, ±2, ±3 EV. Można się również zdać w tej kwestii na oprogramowanie aparatu i wybrać ustawienie auto. Warto jeszcze dodać, że w trybie HDR dostępna jest opcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć. Taka funkcjonalność jest w zasadzie niezbędna, jeśli wykonujemy zdjęcia z ręki. Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane w trybie HDR, przy poszczególnych ustawieniach.

Zdjęcie standardowe
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±1 EV
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±2 EV
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±3 EV
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG
HDR Auto
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Jakość obrazu JPEG