Sony A7R - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
![]()  | 
![]()  | 
Zasilanie i gniazda
Zasilanie aparatu odbywa się przy użyciu akumulatora litowo-jonowego NP-FW50 (znanego choćby z A5000, czy NEX-3N) o pojemności 1080 mAh i napięciu 7,2 V, który teoretycznie pozwoli na wykonanie 270 zdjęć. Podczas wykonywania przykładowych zdjęć w plenerze, na pełnym ładowaniu udało nam się wykonać ok. 220 zdjęć i nagrać ok. 15 kilkunastosekundowych filmów, a wskaźnik akumulatora pokazywał 16%. Istotną zaletą systemu zasilania testowanego aparatu jest precyzyjny, procentowy wskaźnik zużycia akumulatora, który pozwala z dużą dokładnością kontrolować poziom jego naładowania. Dodatkowo, energię elektryczną można dostarczać za pomocą zasilacza sieciowego AC-PW20 (do nabycia oddzielnie). Ładowarkę podłączamy do gniazda USB.
W ofercie producenta znajduje się także uchwyt do zdjęć pionowych (VG-C1EM) z pojemnikiem na dwie baterie.
Komora akumulatora znajduje się na spodzie korpusu, zamykana pod plastikową klapką. Z kolei slot kart SD/SDHC/SDXC (oraz Memory Stick PRO Duo, PRO-HG Duo, XC-HG Duo) dostępny jest na prawej ściance aparatu, także osłonięty klapką.
Na lewej ściance korpusu zgromadzono szereg gniazd i złączy komunikacyjnych. Patrząc od góry natrafimy na:
- wejście mikrofonu stereo,
 - wyjście słuchawkowe,
 - złącze wielofunkcyjne (USB, gniazdo wężyka spustowego RM-VPR1) (z diodą sygnalizacji ładowania obok),
 - wyjście HDMI (typu D).
 
| 
 | 
 
 | 
 
Wszystkie złącza ochraniane są przez dobrze przylegające plastikowe zaślepki.
Przyciski
Opis przycisków i przełączników zaczniemy tradycyjnie od górnej ścianki korpusu.
Z prawej strony stopki Multi-Interface znajduje się koło trybów pracy aparatu. Zgromadzono na nim następujące pozycje:
- Auto – tryby automatyczne iAuto oraz iAuto+,
 - P – tryb półautomatyczny,
 - A – tryb preselekcji przysłony,
 - S – tryb preselekcji migawki,
 - M – tryb manualny,
 - 1,2 – przywołanie konfiguracji z pamięci MR,
 - Film – tryb wideo,
 - Panoramy,
 - SCN – programy tematyczne.
 
Przejdźmy teraz do tylnej ścianki aparatu.
- góra – DISP – zmiana sposobu wyświetlania obrazu podczas fotografowania i odtwarzania,
 - lewo – tryb pracy migawki (zdjęcia seryjne, samowyzwalacz),
 - prawo – WB – balans bieli,
 - dół – brak.
 
Sony A7R jest w dużym zakresie konfigurowalny. Możliwe jest przypisanie funkcji do dziewięciu klawiszy C1, C2, C3, przycisku w przełączniku AF/MF–AEL (dzięki któremu jest on dwufunkcyjny) i guzikom wybieraka czterokierunkowego (łącznie ze środkowym). Lista funkcji, jakie możemy do nich zaprogramować obejmuje:
- standard – wybór pola AF (tylko środkowy przycisk wybieraka),
 - tryb pracy migawki,
 - tryb błysku,
 - korekcja błysku,
 - tryb ostrości,
 - obszar ostrości,
 - ustawienia ostrości,
 - kompensacja ekspozycji,
 - czułość ISO,
 - tryb pomiaru ekspozycji,
 - balans bieli,
 - tryby DRO/Auto HDR,
 - strefa twórcza (czyli profile kolorystyczne),
 - efekt wizualny (czyli filtry cyfrowe),
 - wykrywanie uśmiechu i twarzy,
 - efekt gładkiej skóry,
 - automatyczne kadrowanie portretowe,
 - SteadyShot,
 - poziom nagrywania audio,
 - rozmiar obrazu,
 - format obrazu,
 - jakość obrazu,
 - przewodnik w aparacie,
 - pamięć MR,
 - blokadę AEL w trybie punktowego pomiaru ekspozycji,
 - przełącznik AEL w trybie punktowego pomiaru ekspozycji,
 - blokadę regulacji AF/MF,
 - zmiana regulacji AF/MF,
 - AF z podążaniem,
 - AF priorytet oczu,
 - AF włączony,
 - podgląd przysłony,
 - podgląd zdjęcia,
 - zoom,
 - powiększenie,
 - wyłącz monitor,
 - zebra,
 - linie siatki,
 - wyświetlanie poziomu dźwięku,
 - poziom zarysu,
 - kolor zarysu,
 - wyślij do smartfona,
 - pobierz aplikację,
 - lista aplikacji,
 - jasność monitora,
 - nieustawiona.
 
- ISO,
 - balans bieli,
 - strefa twórcza,
 - efekt wizualny,
 - nie ustawiona.
 
Menu
A7R posiada menu, które zorganizowano w podobny sposób jak w ostatnich aparatach SLT Sony; jest bardzo czytelne i funkcjonalne. Zostało podzielone na 6 grup ułożonych w formie poziomych zakładek, których nie trzeba przewijać w pionie. Poszczególne grupy zawierają menu:
- ustawień fotografowania (7 zakładek),
 - ustawień niestandardowych (6 zakładek),
 - sieci bezprzewodowej (2 zakładki),
 - aplikacji (1 zakładka),
 - odtwarzania (2 zakładki),
 - ustawień (6 zakładek).
 
 
Menu kafelkowe  | 
Menu fotografowania:
- Rozmiar Obrazu,
 - Format obrazu,
 - Jakość,
 - Panorama: Rozmiar,
 - Panorama: Kierunek,
 - Format pliku,
 - Ustawienie nagrywania,
 - Tryb pracy,
 - Tryb błysku,
 - Korekcja błysku,
 - Redukcja efektu czerwonych oczu,
 - Tryb ostrości,
 - Obszar ostrości,
 - Ustawienia ostrości,
 - Wspomaganie AF,
 - Kompensacja ekspozycji,
 - Krok ekspozycji,
 - ISO,
 - Tryb pomiaru,
 - Balans bieli,
 - DRO/HDR,
 - Strefa twórcza,
 - Efekt wizualny,
 - Zoom,
 - Powiększenie,
 - Redukcja szumu – długie naświetlanie,
 - Redukcja szumu – wysokie ISO,
 - AF z podążaniem,
 - Uśmiech / wykrywanie twarzy,
 - Efekt gładkiej skóry,
 - Auto. kadrowanie,
 - Tryb auto,
 - Wybór sceny,
 - Film,
 - SteadyShot,
 - Przestrzeń barw,
 - AEL z naciśnięciem spustu,
 - Auto. wolna migawka,
 - Nagrywanie dźwięku,
 - Poziom nagrywania audio,
 - Czas przesyłania audio,
 - Redukcja szumu wiatru,
 - Pamięć MR.
 
Menu ustawień niestandardowych:
- Zebra,
 - Wspomaganie MF,
 - Czas powiększenia przy ustawianiu ostrości,
 - Linia siatki,
 - Wyświetlanie poziomu dźwięku,
 - Auto podgląd,
 - Przycisk DISP (monitor i wizjer),
 - Poziom zarysu,
 - Kolor zarysu,
 - Przewodnik ustawień ekspozycji,
 - Wyświetlanie podglądu na żywo,
 - Wstępny AF,
 - Ustawienie zoomu,
 - Eye-start AF,
 - Ustawienie FINDER/LCD,
 - Wyzwalanie bez obiektywu,
 - AF ze spustem,
 - AE-L z naciśnięciem spustu,
 - Poj. zdj. Lepsza automatyka,
 - Nastawa kompensacji ekspozycji,
 - Resetuj komp. ekspozycji,
 - Kolejność bracketingu,
 - Rejestracja twarzy,
 - Przech. w roz. APS-C,
 - Regulacja AF,
 - Kompensacja obiektywu (winietowanie, aberracja chromatyczna, zniekształcenia),
 - Ustawienia menu funkcji,
 - Ustawienia przycisków Własne,
 - Nastawienie pokręteł sterujących,
 - Pokrętło kompensacji EV,
 - Przycisk MOVIE,
 - Blokada pokrętła / kółka.
 
- Wyślij do smartfona,
 - Wyślij do komputera,
 - Oglądaj przez TV,
 - Jedno dotk. (NFC),
 - Tryb samolotowy,
 - WPS przycisk,
 - Ust. punktu dostępu,
 - Edytuj nazwę urządzenia,
 - Wyświetl adres MAC,
 - Reset SSID/hasła,
 - Reset ustawień sieci.
 
Menu Aplikacji
- Lista aplikacji,
 - Wprowadzenie.
 
Menu odtwarzania:
- Kasuj,
 - Tryb oglądania,
 - Indeks obrazów,
 - Obrót ekranu,
 - Pokaz zdjęć,
 - Obróć,
 - Powiększ,
 - Odtwarzanie zdjęcia 4K,
 - Chroń,
 - Określ wydruk.
 
Menu Ustawień:
- Jasność LCD,
 - Jasność wizjera,
 - Temperatura barwowa wizjera,
 - Nastaw. głośności,
 - Sygnały audio,
 - Menu kafelkowe,
 - Pomoc pokrętła trybu,
 - Potwierdzenie kasowania,
 - Jakość wyświetlania,
 - Czas rozpoczęcia oszczędzania energii,
 - Selektor PAL/NTSC,
 - Czyszczenie,
 - Tryb demonstracyjny,
 - Zdalne sterowanie,
 - Rozdzielczość HDMI,
 - Sterowanie przez HDMI,
 - Wyświetlenie info. HDMI,
 - Połączenie USB,
 - Ustawienia USB LUN,
 - Język,
 - Ustawienia daty/czasu,
 - Nastawia region,
 - Formatuj,
 - Numer pliku,
 - Wybierz katalog NAGRYWANIA,
 - Nowy katalog,
 - Nazwa katalogu,
 - Odzyskaj bazę danych obrazów,
 - Wyświetl miejsce na karcie,
 - Wersja,
 - Reset ustawień.
 
Bardzo ciekawym i przydatnym rozwiązaniem jest możliwość samodzielnego określenia zawartości menu funkcyjnego. Do dyspozycji mamy 12 pozycji (dwa rzędy po 6 ikon), a lista dostępnych opcji wygląda następująco:
- tryb pracy migawki,
 - tryb błysku,
 - korekcja błysku,
 - tryb ostrości,
 - obszar ostrości,
 - ustawienia ostrości,
 - kompensacja ekspozycji,
 - czułość ISO,
 - tryb pomiaru ekspozycji,
 - balans bieli,
 - tryby DRO/Auto HDR,
 - strefa twórcza (czyli profile kolorystyczne),
 - tryb fotografowania,
 - efekt wizualny (czyli filtry cyfrowe),
 - AF z podążaniem,
 - wykrywanie uśmiechu i twarzy,
 - efekt gładkiej skóry,
 - automatyczne kadrowanie portretowe,
 - rozmiar obrazu,
 - format obrazu,
 - jakość obrazu,
 - SteadyShot,
 - poziom nagrywania audio,
 - zebra,
 - linie siatki,
 - wyświetlanie poziomu dźwięku,
 - poziom zarysu,
 - kolor zarysu,
 - nieustawiona.
 
Wyświetlacz
Testowaną Alphę wyposażono w 3-calowy monitor LCD o rozdzielczości 921 600 punktów. Do jakości prezentowanego obrazu w dobrym oświetleniu nie mamy zastrzeżeń, bowiem jest on bardzo czytelny. Jasność ekranu można regulować w 5 stopniach. W menu udostępniono także opcję „Słoneczny dzień”, która powoduje maksymalne zwiększenie jasności LCD. Z kolei w ciemnym otoczeniu daje nieco się we znaki szum widoczny na podglądzie obrazu.
Ekran umieszczono na odchylanym przegubie, co zwiększa jego funkcjonalność. Zyskujemy możliwość odchylenia go o 90 stopni w górę lub 45 stopni w dół.
Podczas wykonywania zdjęć przycisk DISP służy do przełączania zakresu informacji dostępnych na wyświetlaczu. Dostępnych jest 6 wariantów:
- obraz z parametrami ekspozycji oraz informacjami m.in. nt. rozdzielczości, jakości obrazu oraz proporcji boków rejestrowanych zdjęć, wskaźnik baterii oraz graficzną skalę migawki i przysłony,
 - obraz z parametrami ekspozycji oraz szereg ikon zajmujących prawą i lewą krawędź monitora, odnoszącymi się do opcji dostępnych w menu funkcyjnym Fn, ale w domyślnym układzie,
 - czysty obraz z parametrami ekspozycji,
 - obraz, cyfrowa poziomica oraz parametry ekspozycji,
 - obraz, histogram oraz parametry ekspozycji,
 - brak podglądu fotografowanego obrazu, widoczne są ikony odnoszące się do wybranych opcji zawartych w menu funkcyjnym (w domyślnym układzie), ułożone w formie tabelki, oprócz tego wyświetlane są parametry oraz drabinka ekspozycji, a także cyfrowa poziomica i histogram luminancji.
 
Mamy również możliwość osobnego włączenia pomocniczej siatki kadrowania (3 rodzaje).
W trybie przeglądania zdjęć możemy oglądać pojedynczą fotografię w trybie pełnoekranowym oraz z wyświetleniem podstawowych parametrów naświetlania i informacji o pliku, a także w szczegółowym widoku z histogramem luminancji oraz dla poszczególnych kanałów RGB. Powiększenia widoku zdjęć dokonujemy przy pomocy przycisku z symbolem lupy (uruchamia on zoom 100%) oraz tylnego kółka sterującego (przednie służy wówczas do przeglądania zdjęć w powiększeniu). Widok miniatur obejmuje siatkę 3×3 oraz 5×5 szt. W tym trybie możemy zdecydować, czy chcemy oglądać zdjęcia, widok kalendarza, czy katalog z filmami MP4 lub AVCHD.
Filmowanie
Sony A7R posiada dedykowany przycisk pozwalający rozpocząć nagrywanie filmów w dowolnym momencie. Ponieważ jest on umieszczony w dość specyficznym miejscu, należy chwycić aparat oburącz, by wygodnie filmować. Rejestracja odbywa się w takim trybie, jaki mamy aktualnie ustawiony na kółku trybów pracy. Ustawienie go w pozycji „Film” pozwala na modyfikowanie wielu ustawień, np. wyboru spośród trybów PASM. Mamy możliwość regulacji parametrami ekspozycji (odpowiednimi dla konkretnego trybu), również w trakcie nagrywania. Zakres dostępnych czułości to 200–25600 ISO. Ustawianie ostrości może odbywać się w trybie AF-C (ciągłym) z możliwością wymuszenia ogniskowania przyciskiem spustu migawki, jak również ręcznie. Nie należy także zapominać o funkcji focus-peaking.
Filmy nagrywane są w dwóch formatach: AVCHD lub MP4 z użyciem kodeka MPEG-4 AVC/H.264. Dostępne są następujące tryby zapisu:
-  format AVCHD Full HD (1920×1080px)
- 50i, 24 Mb/s (FX),
 - 50i, 17 Mb/s (FH),
 - 50p, 28 Mb/s (PS),
 - 25p, 24 Mb/s (FX),
 - 25p, 17 Mb/s (FH),
 
 -  format MP4
- HD (1440×1080px), 12 Mb/s, 25 kl/s,
 - VGA (640×480px), 3 Mb/s, 25 kl/s.
 
 
Podczas rejestrowania filmów aparat pozwala redukować dźwięk szumu wiatru. Możemy także skorzystać z funkcji „Efekt wizualny” oferującej następujące filtry:
- Aparat zabawka,
 - Kolor pop,
 - Posteryzacja,
 - Zdjęcie retro,
 - High-key: Miękki,
 - Kolor częściowy,
 - Czarno-biały o dużym kontraście.
 
Filmowanie nie sprawia większych kłopotów. Ciągły autofocus sprawuje się nieźle, choć potrafi czasem zbyt długo szukać ostrości – nawet przy dobrym oświetleniu.
Przykładowe filmy
- film 1 – 1920×1080 pix 50i FX, 38.5 MB,
 - film 2 – 1920×1080 pix 50i FH, 35.2 MB,
 - film 3 – 1920×1080 pix 50p PS, 42.1 MB,
 - film 4 – 1920×1080 pix 25p FX, 42 MB,
 - film 5 – 1920×1080 pix 25p FH, 29.7 MB,
 - film 6 – 1920×1080 pix 25p FX, 41.8 MB, efekt: Aparat zabawka,
 - film 7 – 1920×1080 pix 25p FX, 39 MB, efekt: Retro,
 - film 8 – 1920×1080 pix 25p FX, 39 MB, efekt: Kolor częściowy (żółty),
 - film 9 – 1920×1080 pix 25p FX, 30.9 MB, ISO 6400,
 - film 10 – 1440×1080 pix 25p, 31.9 MB.
 
Na niektórych klipach można zauważyć zarówno efekt mory, jak i aliasing (artefakty na kontrastowych krawędziach). To niestety musimy zaliczyć testowanemu aparatowi na minus.
Wizjer
W A7R zastosowano elektroniczny wizjer XGA OLED Tru-Finder o efektywnej rozdzielczości wynoszącej 2 359 296 punktów i rozmiarze 0.5 cala. Producent przekonuje, że jest to ulepszona konstrukcja w stosunku do tej zastosowanej w A99. Jego powiększenie wynosi x0.71, pokrywa ok. 100% kadru, a jego punkt oczny wynosi 22 mm. Korekcja dioptrii jest możliwa w zakresie od −4 do +3. Podobnie jak w przypadku wyświetlacza, jasność można regulować ręcznie (w 3-stopniowej skali), bądź zdać się na automatykę aparatu. Przy wizjerze umieszczony został czujnik zbliżeniowy, który automatyczne przełącza podgląd z wyświetlacza na wizjer po przyłożeniu do niego oka.
Informacje i wskaźniki wyświetlane w wizjerze zmieniamy także za pomocą klawisza DISP. Co więcej, nie różnią się one od tych prezentowanych na LCD. Wyjątek stanowi tryb „wizjer” (tabelka z parametrami naświetlania), który z racji braku podglądu fotografowanego obrazu nie miałby w tym wypadku większego zastosowania. Naturalnie, korzystając z wizjera możemy zmieniać ustawienia w menu głównym i funkcyjnym, a także przeglądać wykonane fotografie.
Jakość wyświetlanego obrazu w EVF jest bardzo dobra, choć nie jest on szczególnie jasny. Podczas testów ustawiliśmy ją na maksymalnym poziomie, a i tak w tej kategorii górował nieco elektroniczny celownik Olympusa OM-D E-M10. Do zalet z pewnością można zaliczyć duży rozmiar wizjera. Przy niedostatecznym oświetleniu smużenie zaczyna trochę dawać się we znaki.



                        





                        
                        
                        


                        
                        
                        
                        
                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.