Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Sony DSC-RX100 III - test aparatu

22 września 2014

2. Budowa i jakość wykonania

Sony RX100 III jest aparatem z łatwością mieszczącym się w kieszeni spodni lub małej damskiej torebce. Niewielkie gabaryty zawdzięcza przede wszystkim obiektywowi, który w pozycji transportowej jedynie lekko wystaje poza obrys korpusu. W porównaniu do RX100 II aparat stracił wielofunkcyjną stopkę lampy błyskowej.

Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mimo aluminiowej obudowy aparat nie jest ciężki – wraz z akumulatorem i kartą pamięci waży 290 g (sam korpus natomiast 263 g).

Do jakości wykonania nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Elementy korpusu są dobrze dopasowane, a całość sprawia pozytywne wrażenie. Pamiętajmy, że wizjer, chowając się w korpus, nie powoduje zwiększenie gabarytów aparatu – to sytuacja odmienna od poprzedniego modelu z podłączonym zewnętrznym wizjerem.

Główne cechy aparatu Sony DSC-RX100 III to:

  • zmiennoogniskowy obiektyw o jasności f/1.8–2.8 i zakresie ekwiwalentów ogniskowych 24–70 mm,
  • wysuwany wizjer OLED o rozdzielczości 1.4 miliona punktów,
  • matryca EXMOR-R BSI CMOS o wielkości 1 cala oraz rozdzielczości 20 milionów pikseli,
  • nagrywanie filmów przy użyciu kontenera XAVC S oraz czyste wyjście HDMI do zewnętrznej nagrywarki,
  • tryb zebry oraz focus peaking,
  • filtr ND o sile 3 EV,
  • łączność WiFi oraz NFC.

Obiektyw

W aparacie zastosowano obiektyw Carl Zeiss Vario-Sonnar T* o jasności f/1.8–f/2.8 i zakresie ogniskowych 8.8–25.7 mm (24–70 mm dla ekwiwalentu małoobrazkowego), czyli o 3-krotnym powiększeniu optycznym. Zbudowany jest on z 10 elementów ułożonych w 9 grupach (9 soczewek asferycznych, w tym jedna soczewka AA).

Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Maksymalny otwór względny dostępny jest jedynie dla najkrótszej ogniskowej. Zwiększenie jej do okolic ekwiwalentu 28 mm powoduje, że obiektyw ciemnieje do wartości f/2.4, natomiast od ogniskowej 35 mm do końca zakresu utrzymuje się w wielkości f/2.8. Możemy zatem powiedzieć, że do dyspozycji mamy stosunkowo jasny obiektyw w całym zakresie ogniskowych.

Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Konstrukcja obiektywu powoduje, że największe gabaryty osiąga on przy ustawieniu szerokiego kąta, które niewiele zmniejszają się po przejściu do pozycji teleobiektywu.

Przednia soczewka obiektywu jest zabezpieczona specjalną osłoną, która automatycznie otwiera się podczas uruchamiania aparatu.

Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane na skrajnych nastawach ogniskowych obiektywu.

8.8 mm (ekwiwalent 24 mm)
Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania
25.7 mm (ekwiwalent 70 mm), zoom 2.9 x
Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Dla osób, które chciałyby osiągać większe przybliżenia, producent przewidział opcję dodatkowego cyfrowego powiększania obrazu. Do dyspozycji mamy wyraźny zoom cyfrowy i standardowe cyfrowe powiększenie. W pierwszym wypadku do dyspozycji mamy 2-krotne dodatkowe powiększenie, natomiast w drugim niecałe 4-krotne. Ważną informacją jest, że nie możemy sumować działania tych funkcji oraz korzystać z formatu RAW – wybranie najmniejszego rozmiaru pliku JPEG powodować może dalsze zwiększanie cyfrowego powiększenia o czynnik 2. Całkowite cyfrowe powiększenie oferowane przez aparat jest równe 24x (czyli odpowiednik 576 mm dla formatu małoobrazkowego) przy zredukowaniu rozmiaru obrazu do 5 Mpix.

Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane przy maksymalnych nastawach cyfrowego powiększenia dla pełnej rozdzielczości zdjęć.

Dodatkowy zoom cyfrowy 2x (ekwiwalent 140 mm)
Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania
Dodatkowy zoom cyfrowy 4 x (ekwiwalent 280 mm)
Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Aparat DSC-RX100 III, tak jak i poprzednie konstrukcje, nie posiada dedykowanego trybu makro. Dzięki możliwości bliskiego ogniskowania wynoszącego 5 cm, możemy fotografować w skali odwzorowania równej 1:7.3. Taka wartość wydawać się może niewielka, jednak gdy weźmiemy pod uwagę współczynnik krotności ogniskowej matrycy równy 2.73 – realne powiększenia obrazu w tym trybie, odniesione do formatu małoobrazkowego, wynosi 1:2.67.

Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcie wykonane w trybie makro dla największego możliwego przybliżenia.

Tryb makro
Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Elementy sterowania

Pod względem operowania aparat RX100 III nie różni się od swojego poprzednika. Jedyną widoczną zmianą jest brak stopki ISO oraz wbudowany wizjer elektroniczny. Dla porządku poniżej opisujemy każdą ze ścianek.

Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Przednia ścianka to miejsce zajmowane w znakomitej większości przez obiektyw. Otoczony jest on ruchomym pierścieniem, którego funkcja zmienia się w zależności od trybu pracy aparatu lub jest zdefiniowana przez użytkownika. Po lewej stronie obiektywu znajduje się dioda oświetlająca fotografowany motyw w wypadku niedostatecznej ilości światła zastanego oraz sygnalizująca pracę samowyzwalacza.

Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Na górnej ściance, patrząc od lewej strony, znajduje się wizjer i lampa błyskowa, której konstrukcja pozwala odchylić ją tak, by strumień światła został odbity od np. sufitu w celu rozproszenia i zmiękczenia światła. Po obu bokach lampy mieści się mikrofon stereofoniczny. Dalej widzimy włącznik zasilania, pośrodku którego umieszczono małą diodę sygnalizującą status aparatu. Poniżej znajduje się dźwignia zwalniająca blokadę lampy błyskowej. Kolejnym elementem jest spust migawki z dźwignią kontroli zoomu, a przy prawym brzegu aparatu umieszczono koło głównych trybów pracy.

Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Tylna ścianka to główny panel sterowania aparatu. Oprócz wyświetlacza LCD znajduje się tutaj czterokierunkowy wybierak z obrotowym pierścieniem oraz przyciski:

  • filmowania,
  • Fn / wyślij do smartfonu,
  • menu,
  • odtwarzania,
  • C / kasowanie.
Wybierak czterokierunkowy oferuje standardowo następujące opcje szybkiego dostępu:
  • górny – DISP (zmiana informacji wyświetlanych na ekranie LCD),
  • prawy – tryb lampy błyskowej,
  • dolny – kompensacja ekspozycji,
  • lewy – tryb wyzwalania migawki (zdjęcia seryjne, samowyzwalacz, bracketing).

Dolna ścianka została wykorzystana na umiejscowienie gwintu statywowego oraz komory akumulatora i karty pamięci. Położenie gwintu statywowego nie jest zgodne z osią obiektywu. Sam gwint jest też zawiasem pokrywy komory baterii, co oznacza, że po przymocowaniu aparatu do statywu nie mamy dostępu do karty pamięci i akumulatora.

Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Boczne ścianki zostały wykorzystane do umiejscowienia portów komunikacyjnych oraz dźwigni zwalniającej blokadę wizjera elektronicznego.

Zasilanie i złącza

Aparat zasilany jest z dedykowanego akumulatora o oznaczeniu NP-BX1 i parametrach 3.6 V oraz 1240 mAh. Aparat ładowany jest przez port USB, można też akumulator ładować w specjalnej (opcjonalnej) ładowarce ACC-TRBX. W komplecie z aparatem otrzymamy zasilacz USB, przy użyciu którego akumulator w aparacie naładuje się w przeciągu 3 godzin. Dodatkowo, jako opcjonalne akcesorium, dostępny jest zewnętrzny zasilacz AC-UD10.

Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Pojemność akumulatora według producenta wystarcza na wykonanie 230 zdjęć przy korzystaniu z wizjera oraz około 320, gdy korzystamy z głównego ekranu LCD. Podczas testów bez problemu udało się nam zrobić na jednym ładowaniu deklarowaną liczbę zdjęć, przy wielokrotnym używaniu lampy błyskowej, uruchamianiu menu oraz niekorzystaniu z wizjera, tylko z głównego wyświetlacza. Gniazdo baterii jest zabezpieczone przed przypadkową próbą włożenie akumulatora w nieprawidłowy sposób.

W komorze baterii jest też miejsce na zainstalowanie karty pamięci standardu Secure Digital (SD, SDHC i SDXC) oraz Memory Stick (Duo, PRO Duo, PRO Duo HS oraz PRO-HG Duo).

Aparat jest wyposażony w złącze USB standardu 2.0 na bocznej ściance, które umożliwia nie tylko transfer danych, ale również pełni funkcję zasilania aparatu podczas ładowania akumulatora. Obok niego, pod niezależną klapką, odnajdziemy złącze HDMI. Gniazdo standardu Mini C umożliwia przesyłanie sygnału AV do telewizora oraz sterowanie aparatem przy wykorzystaniu pilota telewizyjnego. Na samym dole ścianki widzimy znaczek NFC – to miejsce, do którego należy zbliżyć smartfon, by nawiązać połączenie.

Wyświetlacz

W aparacie wykorzystano ruchomy 3-calowy wyświetlacz XtraFine TFT LCD o rozdzielczości 1.2 miliona punktów, który można odchylać w górę (do 180 stopni) i dół (do 45 stopni) tak, że możliwe jest kadrowanie znad głowy lub z poziomu ziemi. Dla zapewnienia najlepszego oddania kolorów w różnych warunkach oświetleniowych możemy regulować jasność wyświetlacza w zakresie 5-stopniowej skali lub zdać się na automatyczne dobieranie jego jasności. Aparat został też wyposażony w opcję „Słoneczny dzień”, która powoduje dodatkowe rozjaśnienie ekranu, co ma zapewnić wygodne korzystanie z niego w pełnym słońcu.

Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Obraz cechuje dobry kontrast i wierne odwzorowanie kolorów, a powłoki antyodblaskowe spełniają swoje zadanie – nawet w silnym świetle słonecznym kadrowanie jest możliwe. Wybrana przez producenta konstrukcja odchylanego ekranu nie zdaje egzaminu, gdy używamy aparatu ustawionego w pozycji portretowej (pionowej) – ekranu nie da się wtedy odchylić w górę lub w dół.

Wizjer

Sony RX100 III posiada wbudowany wizjer. By z niego skorzystać, trzeba nie tylko wysunąć go z korpusu obudowy przy użyciu specjalnej dźwigni na lewej ściance korpusu, ale także rozsunąć tak, by uzyskać odpowiednią odległość układu optycznego – w przeciwnym wypadku obraz będzie rozmyty.

Sony DSC-RX100 III - Budowa i jakość wykonania

Wizjer działa też jak włącznik i wyłącznik zasilania – to znaczy jego rozłożenie uruchomi aparat, gdy nie jest on włączony i wyłączy podczas składania.

Wizjer zbudowany jest z wykorzystaniem wyświetlacza OLED o wielkości 0,39 cala, powiększeniu 0.59x, punkcie ocznym 20 mm. Jego rozdzielczość wynosi 1.4 miliona punktów (czyli 800×600). Jasność podświetlenia wizjera, podobnie jak ekranu głównego, możemy regulować w 5-stopniowym zakresie – opcję tę odnajdziemy w menu aparatu. Możemy również modyfikować temperaturę barwową wyświetlanego obrazu. Wizjer wyposażony jest także w ukryty czujnik zbliżeniowy oka oraz korektę dioptrażu (po lewej stronie wysuniętego wizjera) w zakresie od −4 do +3 D.

Obraz tworzony w wizjerze jest wysokiej jakości i cechuje się dobrym odświeżaniem. Nie dostrzegamy tęczowych artefaktów przy szybkim przesuwaniu aparatu. Także w warunkach ograniczonego oświetlenia automatyka aparatu pracuje tak, że opóźnienia odświeżania obrazu nie są wielkie, co przekłada się na niski poziom zaszumienia obrazu. Problemem jest raczej niewielkich rozmiarów okienko wizjera oraz brak typowej muszli ocznej – w warunkach silnego naświetlenia stosunkowo dużo światła przedostaje się szczeliną pomiędzy okiem a wizjerem, co w wielu sytuacjach negatywnie wpływa na komfort pracy. Co prawda producent chwali się zastosowaniem powłok Zeiss T* redukujących odbicia, jednak nie niwelują one opisanej powyżej niedogodności.