Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 750D - test aparatu

19 października 2015
Maciej Latałło Komentarze: 49

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału tradycyjnie prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Po pierwsze można zauważyć, że kształt przebiegu wykresu jest zbliżony do wykładniczego. Przy przejściu od ISO 200 do 400 widać, że zmniejsza się rozrzut wartości dla poszczególnych składowych. To może wskazywać na działanie procesu redukującego szum. Na podstawie przebiegu wykresu i faktu, że dla wyższych czułości poszczególne składowe przyjmują jednak nieco różne wartości, można wnioskować, że jeśli następuje redukcja szumu, to jej intensywność nie jest duża.

Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW

A skoro mowa o odszumianiu, spójrzmy teraz, co pod tym względem oferuje testowany EOS. Do dyspozycji mamy pięciostopniową skalę redukcji szumu na wysokich czułościach: wyłączona, poziom standardowy, słaby, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Kolejne stopnie odszumiania powodują zauważalną redukcję zakłóceń, aczkolwiek nie obserwujemy drastycznej degradacji detali. Oczywiście w pewnym stopniu szczegółowość obrazu spada, jest to bowiem nieuniknione. Całkiem sensowne efekty zapewnia wieloklatkowa redukcja szumu, szczególnie dla czułości ISO 6400.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Canona 750D wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Panasonikiem G7 i Sony A6000. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

EOS 750D, podobnie zresztą jak Sony A6000, generuje obraz bardzo bogaty w detale. Prawdę mówiąc, wyraźne podobieństwa w wyglądzie wycinków z tych dwóch modeli utrzymują się aż do czułości ISO 6400. Panasonic natomiast szumi nieco mocniej. Generalnie, jakość zdjęć z nowego EOS-a stoi na wysokim poziomie i nie daje powodów do większych narzekań. Z powodzeniem można korzystać z czułości ISO 3200, a nawet o 1 EV wyższej w razie konieczności.

Sprawdźmy teraz, co w omawianym temacie pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.

Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do przebiegu powyższego wykresu nie mamy zastrzeżeń, bowiem wzrost szumu w miarę zwiększania ISO wydaje się być wykładniczy.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego EOS-a oraz Panasonika G7 i Sony A6000.

Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do czułości ISO 6400 testowany EOS radzi sobie najlepiej, choć jak widać, różnice są w zasadzie minimalne i mogą wynikać z błędów pomiarowych. Powyżej tej wartości, w bezlusterkowcu Sony zaczyna działać odszumiane surowych plików, co utrudnia porównanie. W każdym razie przewaga 750D nad G7 to zaledwie 1/3 EV. W przypadku A6000 osiągi obu modeli są bardzo zbliżone – oczywiście gdy rozpatrujemy czułości do ISO 6400.

Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla 750D na podstawie pomiarów dokonanych na 48-bitowych plikach.

Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Canon 750D zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Podobnie jak w modelu 700D średni poziom sygnału oscyluje w okolicach 2048. Z tego też powodu w poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 1535–2559, czyli o szerokości 1024. Pliki zostały wcześniej wywołane programem dcraw (bez interpolacji), zapisane jako 48-bitowe TIFF-y i dopiero ograniczone do wyżej wymienionego przedziału, aby lepiej zobrazować strukturę szumu matrycy. Oś pozioma histogramów odpowiada temu samemu przedziałowi (1535:2559) a pionowa, pokazująca ilość zliczeń w pikselu, ma zakres od 0 do 200 tysięcy.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW

W tej kategorii nie napotykamy niespodzianek, bowiem testowany EOS zachowuje się podobnie jak inne lustrzanki Canona. Histogramy stworzone na podstawie darków wyglądają całkiem dobrze, a kształtem zbliżone są do rozkładu Poissona. Statystyka sygnału zaprezentowana poniżej nie daje powodów do narzekań. W całym zakresie czułości bowiem, średnie wartości sygnału są większe od odchylenia standardowego. Do wyglądu darków na najwyższych czułościach można mieć jednak pewne zastrzeżenia. Rozkład szumu na matrycy charakteryzuje się pewnymi niejednorodnościami – daje się zauważyć strukturę pionowych pasów.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 2047 6.865
200 2048 8.281
400 2048 11.812
800 2048 19.5
1600 2050 35.315
3200 2055 62.038
6400 2065 109.188
12800 2079 215.122
25600 2093 390.76

Na darkach w formacie JPEG na najwyższych czułościach również można zauważyć opisane wyżej niejednorodności.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 750D - Szumy i jakość obrazu w RAW