Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S DX 18-140 mm f/3.5-5.6G ED VR - test obiektywu

9 kwietnia 2014

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Patrząc na obrazy pozaogniskowe możemy dojrzeć lekkie zażółcenie obrazu za ogniskiem i lekką niebieską dominantę przed ogniskiem. Nie jest to jednak efekt duży, co powoduje, że na korygowanie podłużnej aberracji chromatycznej nie możemy narzekać.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-140 mm f/3.5-5.6G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Wspólną cechą obiektywów Nikkor o parametrach 18-xxx mm jest sporo problemów z poprzeczną aberracją chromatyczną. Nowy 18–140 mm VR nie należy tutaj do wyjątków, co jasno pokazuje poniższy wykres.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-140 mm f/3.5-5.6G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Ze sporym poziomem aberracji chromatycznej musimy liczyć się na maksymalnej ogniskowej. Choć przymykanie przysłony pomaga zwalczać tę wadę, nigdy nie robi się ona mała. Trudno jej też nie zauważyć na najkrótszej ogniskowej. Najlepsza sytuacja panuje za to w środku zakresu ogniskowych, gdzie aberracja trzyma się małego lub średniego poziomu czyli wartości z zakresu 0.06–0.10%.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-140 mm f/3.5-5.6G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Aberracja sferyczna jest korygowana prawidłowo. Światło w obu krążkach (przed i za ogniskiem) jest rozłożone równomiernie i tylko na samej krawędzi możemy dostrzec niewielkie różnice.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-140 mm f/3.5-5.6G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna