Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X100F - test aparatu

27 czerwca 2017

5. Jakość obrazu JPEG

Fujifilm X100F pozwala na zapis plików w następujących proporcjach i rozmiarach obrazu:

  • 3:2
    • Duży (L) – 6000×4000 pikseli,
    • Średni (M) – 4240×2832 pikseli,
    • Mały (S) – 3008×2000 pikseli,
  • 16:9
    • Duży (L) – 6000×3376 pikseli,
    • Średni (M) – 4240×2384 pikseli,
    • Mały (S) – 3008×1688 pikseli,
  • 1:1
    • Duży (L) – 4000×4000 pikseli,
    • Średni (M) – 2832×2832 pikseli,
    • Mały (S) – 2832×2832 pikseli
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Pliki JPEG mogą być zapisywane w normalnej lub standardowej jakości, natomiast pliki RAW dodatkowo mogą być zapisywane w sposób bezstratny, co jest nowością.

Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG


----- R E K L A M A -----

Aparat udostępnia funkcję symulacji fotografii filmowej. Dostępne są następujące opcje kliszy oraz filtrów konwersyjnych:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia/Vivid – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia/Soft – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Chrome – miękkie barwy i zwiększony kontrast partii w cieniu,
  • PRO Neg Hi – bardziej kontrastowy od PRO Neg Std, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • Acros – zdjęcie czarno-białe z bogatą gradacją, dostępna z filtrami żółtym, czerwonym i zielonym,
  • Czarno-biała, dostępna z filtrami żółtym, czerwonym i zielonym, Sepia.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 6400
Odszumianie
słabe
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
ISO 25600
Odszumianie
słabe
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG

Trudno doszukać się znaczących różnic na zaprezentowanych wycinkach. Siła procesu odszumiania nawet przy najniższym poziomie jest na tyle duża, że korekta wprowadzona przez użytkownika niewiele zmienia w obrazie, choć przyznać musimy, że zachowany detal nawet dla czułości ISO 12800 jest stosunkowo wysoki.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG

Na podstawie powyższych zdjęć możemy jednoznacznie stwierdzić, że na domyślnym stopniu wyostrzania fotografie wyglądają naturalnie, choć delikatnie widać zakłócenia w postaci efektu halo (czyli obwódek wokół kontrastowych krawędzi). Najniższy poziom daje miękkie zdjęcia, a najwyższy – generuje nieprzyjemne już deformacje. Wydaje się zatem celowe, by dla uzyskania optymalnych rezultatów nastawę wyostrzania ustawić na wartość −1.

Balans bieli

W Fujifilm X100F odnajdziemy następujące tryby balansu bieli:

  • Auto,
  • 3 nastawy własne wg wzorca,
  • Wybór temperatury (skala od 2000 do 15000 K),
  • Światło dzienne,
  • Cień,
  • Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
  • Światło żarówki,
  • Pod wodą.
Do ustawiania konkretnego trybu balansu bieli służy dolny przycisk kierunkowy. Wybranie trybu skutkuje pojawieniem się ekranu korygowania balansu bieli w 2 osiach: czerwony–turkusowy i niebieski–żółty. W każdej z osi regulacja może odbywać się w zakresie od −9 do +9.

Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 3.55 115.5
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.18 115.8
Zacienienie Auto 15.8 123.9
Zachmurzenie Auto 13.6 123.3
Zachmurzenie Zachmurzenie 7.9 117.8
Żarówki 3000K 7.16 111.6
Żarówki Auto 19.8 139.5
Żarówki Żarówki 7.29 111.8
5500K 5500K 9.09 124
5500K Auto 9.27 125.6
Błysk Auto 7.81 112.9
Spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym, jednak gdy wybierzemy dedykowany tryb, błąd jest już dużo mniejszy – to dobry znak. Podobne zachowanie notujemy dla zacienienia, jednak w tym wypadku nie mamy możliwości zastosowania programu dedykowanego – ratunkiem będzie dobranie odpowiedniej wartości w kelwinach. Kolejnym pozytywnym aspektem jest obserwacja, że dla nastaw światła słonecznego średni błąd utrzymuje się na poziomie około 4 – to bardzo niska wartość.

Z powyższej tabeli możemy także wyciągnąć wniosek, że aparat ma tendencję do delikatnego przesycania kolorów. Nie jest ona duża, średnie zwiększenie saturacji dla wszystkich pomiarów wynosi 20%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG
Światło: Błysk
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG

Poziom szumu do czułości ISO 6400 utrzymuje się poniżej wartości 2%. To dwa razy więcej, niż to miało miejsce w aparacie X100T. Czy wprost możemy oskarżyć o to zachowanie gęstszą matrycę? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w następnym rozdziale. Fakt, że wszystkie składowe dla każdej z czułości mają mniej więcej takie same wartości, dowodzi, iż korekcja danych z matrycy jest dość znaczna.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Fujifilm X100F - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Do porównania wybraliśmy modele aparatów Sony RX1R II oraz Ricoh GR. Oba posiadają stałoogniskowy obiektyw oraz dużą matrycę – pełnoklatkową w wypadku Sony oraz APS-C dla GR. Różnice w gęstości sensorów zastosowanych w Sony i Fuji są jednak niewielkie – stąd możemy je porównać wprost. Ricoh GR natomiast posiada jedną z lepszych w swoim czasie matryc APS-C o rozdzielczości 16 Mpix. Stąd też różnice w wycinkach.

Faktycznie, aż do wysokich czułości Fuji idzie łeb w łeb z Sony RX1R II. Dla niskich czułości poziom szumu jest bardzo dobrze kontrolowany. Do ISO 1600 trudno zauważyć jakiekolwiek zakłócenia w wycinkach z X100F. Tu dobrze widać, jaki wpływ na jakość obrazu ma wielkość sensela – w wypadku testu modelu Fuji X100T z matrycą 16 Mpx stwierdziliśmy, że szumu nie widać aż do ISO 6400. Dla najwyższych, już niekalibrowanych czułości Fuji produkuje obraz o najlepszej jakości, przeganiając wysłużony już model Ricoh GR, a także Sony, w obrazach z którego dostrzec można przebarwienia. Czułość 51200 jest już bardzo słaba i choć porównywalny jest poziom zakłóceń w Sony RX1R II, to jednak właśnie on prowadzi dzięki wyższej rozdzielczości.