Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - test obiektywu

14 października 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Konstruktorzy optyki Panasonika dobrze zadbali o korektę podłużnej aberracji chromatycznej. Wada ta jest praktycznie niedostrzegalna i to niezależnie jakiej ogniskowej czy wartości przysłony użyjemy.

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Trochę inaczej wygląda sytuacja z poprzeczną aberracją chromatyczną. Wykres pokazujący jej zależności od ogniskowej i otworu względnego przedstawiony jest poniżej.

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Żadnych problemów z tą wadą nie będziemy mieli na dłuższych ogniskowych. W zakresie 35–60 mm poprzeczna aberracja chromatyczna praktycznie nie zależy od wartości przysłony i trzyma się niezauważalnego poziomu 0.04%. Na krótszych ogniskowych od problemów z tą wadą uchroni nas tylko mocne przymknięcie przysłony. W okolicach maksymalnego otworu względnego uzyskane przez nas wyniki sięgają 0.14–0.18%, co oznacza że kolory na kontrastowych krawędziach będą dawać nam się we znaki. W tej kategorii Panasonic 12–60 mm musi uznać wyższość Olympusa 12–50 mm.

E-PL1, RAW, 12 mm, f/3.5 E-PL1, RAW, 60 mm, f/8.0
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z tego rozdziału widać wyraźnie, że obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie pokazują niczego niepokojącego, a ich wygląd jest podobny. Wszystko to wskazuje na brak problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

Panasonic G7, 35 mm, f/5.2, przed Panasonic G7, 35 mm, f/5.2, za
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Panasonic G7, 60 mm, f/5.6, przed Panasonic G7, 60 mm, f/5.6, za
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna