Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Testowany obiektyw nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną i to niezależnie od ogniskowej. Widać to na poniższych przykładach. Lekkie zabarwienie obrazów pozaogniskowych daje się zauważyć, ale nie jest to efekt ani duży, ani uciążliwy.
Poniższe wykresy prezentują zachowanie poprzecznej aberracji chromatycznej w zależności od ogniskowej i wartości przysłony. Pierwszy został uzyskany na E-PL1, a drugi na E-M5 Mark II.
Widać wyraźnie, że aberracja nie będzie nam przeszkadzać na dłuższych ogniskowych. Na najszerszym kącie widzenia poziom tej wady jest średni i nie zależy od wartości przysłony. Największą aberrację notujemy dla ogniskowej 25 mm, gdzie dla większości przysłon jest średnia, ale w okolicach maksymalnego otworu względnego podchodzi pod wartości uznawane za duże.
E-PL1, RAW, 25 mm, f/4.0 | E-PL1, RAW, 60 mm, f/11.0 |
Aberracja sferyczna
Na pierwszych zdjęciach z tego rozdziału widać wyraźnie, że obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie pokazują niczego niepokojącego, a ich wygląd jest podobny. Wszystko to wskazuje na brak problemów z korygowaniem aberracji sferycznej i to niezależnie od użytej ogniskowej.
Olympus E-M5 II, 50 mm, f/4.0, przed | Olympus E-M5 II, 50 mm, f/4.0, za |
Olympus E-M5 II, 100 mm, f/4.0, przed | Olympus E-M5 II, 100 mm, f/4.0, za |