Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Olympus M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

13 lutego 2017

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Testowany obiektyw nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną i to niezależnie od ogniskowej. Widać to na poniższych przykładach. Lekkie zabarwienie obrazów pozaogniskowych daje się zauważyć, ale nie jest to efekt ani duży, ani uciążliwy.

Olympus M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Poniższe wykresy prezentują zachowanie poprzecznej aberracji chromatycznej w zależności od ogniskowej i wartości przysłony. Pierwszy został uzyskany na E-PL1, a drugi na E-M5 Mark II.

Olympus M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Widać wyraźnie, że aberracja nie będzie nam przeszkadzać na dłuższych ogniskowych. Na najszerszym kącie widzenia poziom tej wady jest średni i nie zależy od wartości przysłony. Największą aberrację notujemy dla ogniskowej 25 mm, gdzie dla większości przysłon jest średnia, ale w okolicach maksymalnego otworu względnego podchodzi pod wartości uznawane za duże.

E-PL1, RAW, 25 mm, f/4.0 E-PL1, RAW, 60 mm, f/11.0
Olympus M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z tego rozdziału widać wyraźnie, że obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie pokazują niczego niepokojącego, a ich wygląd jest podobny. Wszystko to wskazuje na brak problemów z korygowaniem aberracji sferycznej i to niezależnie od użytej ogniskowej.

Olympus E-M5 II, 50 mm, f/4.0, przed Olympus E-M5 II, 50 mm, f/4.0, za
Olympus M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus E-M5 II, 100 mm, f/4.0, przed Olympus E-M5 II, 100 mm, f/4.0, za
Olympus M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna