Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DC-LX100 II - test aparatu

2 stycznia 2019

5. Jakość obrazu JPEG

LX100 II oferuje zapis zdjęć w następującej podstawowej rozdzielczości:

  • 4736×3552 (4:3),
  • 3552×3552 (1:1),
  • 5152×2904 (16:9),
  • 4928×3288 (3:2).
Pliki są zapisywane na karcie pamięci w formatach:
  • JPEG,
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia JPEG możemy oczywiście zapisać na karcie nie tylko w standardowej kolorystyce, ale też używając innych trybów koloru. Do dyspozycji mamy następujące profile (pozycja w menu „Styl zdj.”):
  • standard,
  • żywe barwy,
  • naturalny,
  • monochrom,
  • L. Monochrome,
  • L. Monochrome D,
  • widok,
  • portret,
  • własny.
Powyższe profile możemy modyfikować poprzez ustawienia kontrastu, ostrości, odszumiania, saturacji i odcienia. W trybie monochromatycznym zamiast kolorystyki dostępna jest opcja symulacji kolorowego filtru: żółtego, pomarańczowego, czerwonego i zielonego.

Ważnym elementem kontroli jakości obrazu JPEG jest manipulowaniem krzywą tonalną. W aparacie LX100 II producent zaproponował możliwość wyboru paru predefiniowanych krzywych kontrastu, ale także oddał użytkownikowi mechanizm zgrubnego sterowania niezależnie dla jasnych jak i ciemnych partii obrazu.


----- R E K L A M A -----

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 12800
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
ISO 25600
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG

Już najniższe ustawienie poziomu szumu wprowadza bardzo dużą utratę detali. Wraz z kolejnymi nastawami efekt jedynie się pogłębia. Tym, którzy chcą wiedzieć, co znajduje się na zdjęciu, polecamy korzystanie z nastawy odszumianie słabe.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG

Najlepsze rezultaty wydaje się dawać środkowa nastawa. Maksymalne ustawienie tworzy mocno przeostrzone, nieprzyjemne w odbiorze obrazy.

Balans bieli

Aparat LX100 II umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • W cieniu,
  • Żarówka,
  • Lampa błyskowa,
  • Niestandardowy (4 nastawy),
  • Temperatura koloru.
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 10-stopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Zachmurzenie Auto 4.86 104.7
Zachmurzenie Zachmurzenie 5.82 106.2
Żarówki Auto 17.1 129.4
Żarówki Auto, priorytet bieli 14.8 124.9
Żarówki Żarówki 13.1 121.8
Żarówki 3000K 9.82 115.4
5500K Auto 5.25 119.7
5500K 5500K 6.37 119.3
Lampa błyskowa Auto 7.31 70.7
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 6.82 72.83

Balans bieli sprawdza się dość przeciętnie. Co prawda, w świetle dziennym i świetle 5500K mamy do czynienia z relatywnie niewielkim błędem, całkiem nieźle jest również w przypadku lampy błyskowej, natomiast światło żarowe sprawia testowanemu aparatowi bardzo duże kłopoty. Na niewiele zda się tutaj ustawienia priorytetu bieli – dopiero ustawienie ręcznie wartości 3000K zniweluje błąd do – wciąż sporego 10 dC.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto, priorytet bieli
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa błyskowa
Balans bieli: Lampa błyskowa
Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG

Wykres jest pełen załamań, co w sposób oczywisty świadczy o aplikowanym mocnym odszumianiu. Wartości szumu są niewielkie i nawet dla ISO 25600 składowa luminancji nie przekracza 2%, ale oczywiście nie może się to dziać bezkosztowo – jak duża jest utrata detali, widzieliśmy na początku tego rozdziału.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Panasonic Lumix DC-LX100 II - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Zdjęcia z LX100 II robią dobre wrażenie do ISO 1600 włącznie. Od wartości 3200 zaczynają dochodzić do głosu coraz agresywniejsze algorytmy odszumiania, przez co obraz robi się „pastelowy”. Wielkość matrycy robi tutaj różnicę, bowiem zarówno G1X Mark III jak i Fujifilm X100F wygrywają z testowanym aparatem przynajmniej o jedną działkę przysłony. Mimo to, jak na kompakt, z jakości oferowanej przez testowanego Lumiksa możemy być w zasadzie zadowoleni. Przewaga nad jednocalowymi konkurentami jest bezsprzeczna.