Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - test obiektywu

19 stycznia 2018

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Niestety, za korygowanie podłużnej aberracji chromatycznej nie możemy Sigmy chwalić. W przypadku obu aparatów użytych w teście wada ta jest widoczna i możemy ją wciąż dojrzeć nawet, gdy przymkniemy przysłonę do f/2.0.

Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Lepiej prezentuje się sytuacja z poprzecznym wariantem tej wady. Jej przebieg, w zależności od detektora i wartości przysłony jest zaprezentowany na poniższym wykresie.

Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Znaczna większość wyników trzyma się przedziału 0.05–0.07%, a więc wartości, które zaliczamy do małych. Na rzeczywistych zdjęciach poprzeczna aberracja chromatyczna nie powinna nam więc przeszkadzać.

Olympus E-M5 II, RAW, f/2.8 Sony A7R II, RAW, f/2.8
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Niezbyt imponujące osiągi Sigmy na przysłonie f/1.4 mogą mieć wyjaśnienie w nie do końca skorygowanej aberracji sferycznej. W przypadku obu korpusów użytych w teście widzieliśmy lekkie „pływanie” ogniska, a poniższe krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem pokazują klasyczne objawy tej wady. Krążki przed ogniskiem mają miękkie brzegi, a te uzyskane za ogniskiem wyraźną, jasną obwódkę. Nie jest to efekt duży (trochę większy w przypadku Olympusa, a mniejszy u Sony), ale trudno tutaj mówić o dobrym stopniu korygowania aberracji sferycznej.

Olympus E-M5 II, f/1.4, przed Olympus E-M5 II, f/1.4, za
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sony A7R II, f/1.4, przed Sony A7R II, f/1.4, za
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna