Monitor dla fotografa - część I : kolor i barwa
3. Przestrzenie barwne
Poza CMY i RGB (reprezentacja sześcienna) najczęściej używane w praktyce są HSV/HSL (reprezentacja stożkowa) oraz CIE XYZ i Lab (reprezentacja sferyczna).
RGB | HSL | CIE Lab |
![]() |
![]() |
![]() |
CIE XYZ jest standardem i punktem odniesienia do innych przestrzeni (jak na przykład YUV lub Lab). Cechą charakterystyczną tej przestrzeni jest opisywanie barwy jako funkcji trzech składowych wartości będących w istocie modelem pracy ludzkiego oka.

Taki sposób mieszania pozwala na przedstawienie wszystkich barw w trzech wymiarach. By móc jednak łatwo nim operować, wprowadzono przestrzeń CIE xyY, która przedstawia przestrzeń XYZ jako dwuwymiarowe współrzędne chromatyczne x, y oraz jasność – Y. Współrzędne x, y pozwalają przedstawić wykres chromatyczności jako tak zwany trójkąt barw: obszar zamknięty dwiema liniami – krzywą i prostą.

Taka reprezentacja jest ciekawa z kilku powodów:
- Zewnętrzna krzywa reprezentuje czyste, monochromatyczne światło mierzone jako częstotliwość fali elektromagnetycznej.
- Prosta łącząca dwie skrajne częstotliwości, zwana także linią purpury, to w pełni wysaturowane kolory, powstałe tylko i wyłącznie z ich wzajemnego zmieszania (przypadek szczególny).
- Ograniczony krzywą i prostą obszar reprezentuje wszystkie możliwe kolory, jakie może zobaczyć ludzkie oko.
- Najmniej wysaturowane kolory znajdują się w centrum wykresu.
- Podzbiór kolorów, które mogą być reprezentowane jako mieszanie kolorów w rogach trójkąta je opisującego, to gamut.