Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS-1D X Mark III - test aparatu

6 kwietnia 2020
Maciej Latałło Komentarze: 101

8. Zakres i dynamika tonalna

Czułość matrycy

Badanie to ma na celu pokazanie zachowania fotodiod matrycy, a nie jej realnej czułości w stopniach ISO, której zgodność producenci aparatów utrzymują dla formatu JPEG. Przestrzegamy zatem przed pochopnymi osądami. Jakiekolwiek odchyłki odnotowane w tym teście nie są powodem do zmartwień, gdyż zwykle są one korygowane do wartości nominalnej przy wywoływaniu pliku RAW (w korpusie aparatu przy wytwarzaniu bezpośrednio pliku JPEG lub też przy obróbce surowego pliku w komputerze). Realne problemy dotykają jedynie tego oprogramowania zewnętrznego, które nie posiada profili dedykowanych dla różnych aparatów.

Czułość wyznaczyliśmy zgodnie z normą ISO 12232, wykorzystując metodę pomiaru ilości światła niezbędnej do saturacji poszczególnych grup fotodiod sensora. Do pomiarów wykorzystaliśmy światłomierz Sekonic.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna

Z powyższego wykresu możemy odczytać, że wszystkie czułości natywne, przedstawione jako średnie wartości ze wszystkich grup senseli, są poniżej wartości nominalnych. Odstępstwa wynoszą od niespełna 1 do 1 i 1/3 EV. Takie zachowanie jest typowe i umożliwia manipulację danymi w jasnych partiach obrazu. Rozbieżność między poszczególnymi kolorami podstawowymi jest typowa dla matryc krzemowych, gdzie sprawność kwantowa nie rozkłada się równomiernie w całym spektrum światła widzialnego.

Szum przetwarzania

Szum przetwarzania (ang. readout noise) to całościowe zakłócenia generowane przez elektroniczny tor przetwarzania danych. Ilość tego szumu nie zależy od ilości padającego światła ani czasu ekspozycji.

Szum przetwarzania wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć bez dostępu światła przy najkrótszej możliwej do ustawienia migawce. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna

Wyrażenie wyniku w elektronach pozwala śledzić jakość przetwarzania toru analogowo-cyfrowego. Przebieg pokrywa zakres wartości od 1 do 8 elektronów, co znaczy, że jakość zaprojektowanej elektroniki stoi na bardzo dobrym poziomie W idealnie pracującej matrycy wykres powinien być linią prostą, ze wszystkimi wartościami dla różnych czułości ISO na tym samym poziomie. Tu widzimy, że oprogramowanie przetwornika ADC zmienia jego charakterystykę w zależności od użytej czułości. Nie zauważamy natomiast dużej różnicy w szumie przetwarzania w zależności od biasu, co zwykle widać na tym wykresie.

Współczynnik konwersji i wzmocnienie jednostkowe

Poniżej przedstawiamy współczynnik konwersji (ang. conversion gain) matrycy wyznaczony dla różnych nastaw ISO. Parametr ten definiuje liczbę elektronów przypadających na jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC (tzw. ADU, ang. ADC unit). Analiza tych danych pozwala określić tzw. wzmocnienie jednostkowe, czyli cechę charakterystyczną każdej matrycy definiującą czułość, dla której współczynnik konwersji jest równy 1 – to znaczy wartość z przetwornika ADC pokazuje wprost liczbę przetworzonych elektronów.

Współczynnik konwersji wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna

Dla najniższej natywnej czułości na jedną jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC przypada 10 elektronów. Przy 14-bitowym przetworniku daje to pojemność studni potencjałów (ang. full well capacity) na poziomie 151 ke. Taki wynik można uznać za bardzo dobry. Dzięki temu, jak łatwo odczytać z wykresu, punkt wzmocnienia jednostkowego wypada dla czułości 919 (czyli prawie dla nastawy aparatu ISO 1600). Przekroczenie tego progu powoduje, że za jakość obrazu odpowiadają już tylko i wyłącznie algorytmy cyfrowej obróbki sygnału, a nie tor analogowy matrycy. W związku z czym nie ma żadnego zysku ze stosowania takiej obróbki w aparacie i dokładnie te same efekty uzyskamy niedoświetlając zdjęcie, a następnie korygując ekspozycję w komputerze.

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.

Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna

W Canonie 1D X Mark III liczba tonów dla ISO 100 sięga 486, co daje 8.9-bitowy zapis danych. Można to uznać za dobry rezultat, który zapewni wizualnie gładkie przejścia tonalne, bez widocznej posteryzacji. Warto zauważyć, że D5 dla ISO 100 zanotował aż 9.4 bita (ponad 660 tonów), a Sony A9 – 9.2 bita,. Zwiększanie czułości powoduje oczywiście degradację zakresu tonalnego i w 1D X Mark III przy ISO 51200 mamy już tylko 5 bitów, co odpowiada 31 przejściom tonalnym.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Kliknięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 1/3 EV. Nie byliśmy w stanie wykonać zdjęć dla nastaw czułości Hi3, ze względu na ograniczenia ekspozycji.

ISO Granica czerni i bieli
50
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
100
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
200
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
400
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
800
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
1600
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
3200
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
6400
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
12800
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
25600
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
51200
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
102400
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
204800
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
409600
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna

Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 100 testowany aparat notuje wynik dynamiki tonalnej na poziomie 9.9 EV. Trzeba przyznać, że to bardzo dobry wynik, nieco wyższy niż zanotował Sony A9 (9.7 EV), czy Nikon D5 (8.8 EV).

Dla pozostałych kryteriów maksymalne osiągi testowanego EOS-a również osiągają bardzo dobry poziom. Dla SNR=1 przy ISO 1D X Mark III osiąga 13.9 EV, zatem 14-bitowy zapis danych jest praktycznie wykorzystany w pełni.

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Dla przykładu, jeśli uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika sięga ok. 9.5 EV.

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna

100 ISO
0 EV
+4 EV
1D X Mark III
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
fp
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
1D X Mark III
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
fp
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna

Oba aparaty poradziły sobie całkiem nieźle w tej części testu, jednak to Sigma zasługuje na miano lepszego. Szum po rozjaśnieniu na wycinkach z modelu fp jest bardzo słabo widoczny dla ISO 100, nie przeszkadza także wyjątkowo mocno dla ISO 1600. W Canonie natomiast jego poziom jest nieco wyższy.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu nie zaowocowało odzyskaniem przepalonych szczegółów, a różnice w wyglądzie obrazu wynikają raczej z różnej jasności źródłowych zdjęć.

100 ISO
0 EV
−4 EV
1D X Mark III
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
fp
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
1D X Mark III
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna
fp
Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna Canon EOS-1D X Mark III - Zakres i dynamika tonalna