Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - test obiektywu

4 listopada 2019

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna jest korygowana dobrze i trudno ją będzie dojrzeć na zdjęciach z życia wziętych. Sytuacja nie zmienia się, gdy użyjemy telekonwertera.

Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

W podobnym tonie możemy wypowiadać się o korygowaniu poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej przebiegi, odpowiednio dla brzegu detektora APS-C i brzegu pełnej klatki, możemy obejrzeć na poniższych wykresach.

Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Z praktycznie zerowym poziomem tej wady mamy do czynienia dla ogniskowej 135 mm. Na krańcach ogniskowych i po podłączeniu telekonwertera notujemy wyniki troszkę gorsze, ale nadal małe, bo trzymające się w przedziale od 0.05 do 0.07%. Tutaj widać wyraźną poprawę wynikającą z zastosowania nowego telekonwertera; starsza wersja obiektywu z telekonwerterem II generacji potrafiła pokazywać aberrację na poziomie 0.15%, a więc wyraźnie większą i kwalifikującą się jako dużą.

W tej kategorii z Canonem, jak równy z równym, jest w stanie walczyć tylko Nikkor AF-S 70–200 mm f/4.0G ED VR, który też dla żadnej kombinacji ogniskowej i wartości przysłony nie przekraczał wartości 0.08%. Zauważalnie gorsze wyniki zdarzały się za to Tokinie AT-X PRO FX SD 70–200 f/4 VCM-S oraz w szczególności Tamronowi 70–210 mm f/4 Di VC USD.

Canon 5D III, RAW, 70 mm, f/16.0 Canon 5D III, RAW, 135 mm, f/11.0
Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Jeśli chodzi o pływanie ogniska, wydaje nam się, że na wszystkich zaprezentowanych zdjęciach, czyli dla ogniskowych 135, 200 i 280 mm, widzimy delikatne przesunięcie głębi ostrości w kierunku większych odległości. Aberracja sferyczna może więc być skorygowana nie do końca właściwie. Zdaje się to potwierdzać wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. Ponownie, w każdym przypadku, mamy zauważalne różnice w natężeniu obwódki krążka.

Canon 5D III, 135 mm, f/4.0, przed Canon 5D III, 135 mm, f/4.0, za
Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna
Canon 5D III, 200 mm, f/4.0, przed Canon 5D III, 200 mm, f/4.0, za
Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna
Canon 5D III, 280 mm (TC), f/5.6, przed Canon 5D III, 280 mm (TC), f/5.6, za
Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna