Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix S1R II - test aparatu

Panasonic Lumix S1R II
7 sierpnia 2025
Maciej Latałło Komentarze: 12

1. Wstęp

Lumix S1R II to w zasadzie bezprecedensowy przypadek, gdy następca jednego modelu, otrzymuje sensor o niższej rozdzielczości niż jego poprzednik. S1R, zaprezentowany w lutym 2019 roku wyposażono w 47.3-megapikselowy układ światłoczuły, natomiast opisywany następca ma 44.3 miliona pikseli. Nie jest to oczywiście ogromna różnica, ale bez wątpienia fakt ten pozostaje wart odnotowania. Nowy sensor ma niezaprzeczalną przewagę nad poprzednikiem – piksele odpowiadające za detekcję fazy. A tych w S1R zabrakło, a jego autofocus działał wyłącznie w oparciu o różnice kontrastu, dodatkowo wspierany przez technologię DFD. Panasonic nie zdecydował się jednak na wykorzystanie matrycy o architekurze stacked, jak np. w EOS-ie R5 Mark II, Nikonie Z8, czy Sony A1 (II). W związku z tym, w S1R II mamy klasyczny sensor, który jest wprawdzie w stanie wykonywać zdjęcia w tempie 40 kl/s – z migawką elektroniczną – ale będzie go niestety trapić efekt rolling shutter.

Panasonic Lumix S1R II  - Wstęp

Zmiany zaszły także w innych obszarach, np. zmniejszono obudowę, która znacznie bardziej przypomina niżej pozycjonowany model S5 II, a nie poprzednika. Wykorzystany w nowym modelu ekran ma też odrobinę niższą wielkość i rozdzielczość niż w S1R. Podobny „los” spotkał akumulator. Zrezygnowano natomiast w ogóle z niewielkiego, monochromatycznego wyświetlacza z górnego panelu urządzenia. Na szczęście nie są to duże zmiany, które wpłynęłyby znacząco na pogorszenie użytkowania aparatu. Ważniejsze modyfikacje zauważymy np. w autofokusie, który oprócz detekcji fazy, zyskał możliwość wykrywania mnóstwa różnych obiektów, w tym np. zwierząt i pojazdów.

Panasonic Lumix S1R II  - Wstęp

Zobaczmy zatem, co w praktyce ma do zaoferowania najnowszy, wysokorozdzielczy korpus firmy Panasonic. Na odrębne omówienie zasługuje rozbudowany tryb filmowania, który już przetestowaliśmy w tym materiale.

----- R E K L A M A -----

Panasonic Lumix S1R II  - Wstęp

Porównanie danych technicznych aparatu Panasonic S1R II z poprzednikiem oraz przykładowymi bezlusterkowcami konkurencji dostępne jest tutaj.

Aparat do testu wypożyczyła firma Panasonic Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Panasonic
Model Lumix S1R II
Data premiery 2025-02-25
Liczba pikseli 44.3 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 3:2 - 8144x5424(L) / 5808x3872(M) / 4128x2752(S) / 1920x1280(XS) / 16288x10848(XL)* / 11504x7664(LL)*
• 4:3 - 7232x5424(L) / 5168x3872(M) / 3664x2752(S) / 1712x1280(XS) / 14464x10848(XL)* / 10224x7664(LL)*
• 16:9 - 8144x4584(L) / 5808x3272(M) / 4128x2320(S) / 1920x1080(XS) / 16288x9168(XL)* / 11504x6480(LL)*
• 1:1 - 5424x5424(L) / 3872x3872(M) / 2752x2752(S) / 1280x1280(XS) / 10848x10848(XL)* / 7664x7664(LL)*
• 65:24 - 8144x3008(L)
• 2:1 - 8144x4072(L) *Tryb wysokiej rozdzielczości.
Matryca CMOS, 35.8 × 23.9 mm, całkowita liczba pikseli 45.9 Mpix
Procesor obrazu L2 Engine
Format zapisu • JPEG (DCF, Exif 3.0), RAW, HLG Photo (CTA-2072)
• MOV: H.264/MPEG-4 AVC, H.265/HEVC (Audio: LPCM, 4 kanały, 48kHz/24-bit)
• MP4: H.264/MPEG-4 AVC, H.265/HEVC (Audio: AAC, 2 kanały, 48kHz/24-bit)
Zakres ISO Auto, 80-51200, wartości rozszerzone: 40, 102400
Migawka Szczelinowa
• Migawka mechaniczna: 60 s - 1/8000 s, Bulb
• Elektroniczna pierwsza kurtyna: 60 s - 1/2000 s
• Migawka elektroniczna: 60 s - 1/16000 s (do 1/1000 w trybie filmowym)
• W trybie Bulb maksymalny czas naświetlania wynosi 30 minut
Konstrukcja obiektywu Bagnet L‑Mount
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 8K (w proporcjach 17:9 lub 16:9): 24, 25, 30 kl/s,
• 6K (w proporcjach 3:2, 17:9 lub 16:9): 24, 25, 30, 50, 60 kl/s,
• 4K UHD i C4K: 24, 25, 30, 50, 60, 100, 120 kl/s,
• 3.3K Anamorphic (3328 x 2496 px): 24, 25, 30, 50, 60 kl/s,
• Full HD (1920 x 1080 px): 24, 25, 30, 50, 60, 100, 120 kl/s
• Slow / Quick Motion: 1, 2, 5, 10, 15, 30, 60, 100, 120 kl/s
Ogniskowanie AF oparty o detekcję fazy oraz kontrastu,
• Tryby pracy: pojedyncze zdjęcie (AFS), Tryb ciągły (AFC), Manual Focus (MF)
• Tryby AF: Śledzenie / Pełny obszar AF / Strefa (pionowa/pozioma) / Strefa / 1-obszarowy+ / 1-obszarowy / Pinpoint
* Automatyczne wykrywanie można włączyć, aby przełączać między trybami Człowiek / Twarz / Oczy / Zwierzę+Człowiek. Za wyjątkiem włączonej opcji Pinpoint.
• Zakres pracy: -6 - 18 EV (f/1.4, równoważne z ISO100, AFS)
• Inne funkcje: AF-ON, AF-ON: do bliży, AF-ON: Do dali, Focus Limiter, Focus Peaking, 1-obszarowa szybkość przesuwania AF, Micro, ciągły AF (podczas nagrywania filmów), priorytet ostrości/migawki, przełączanie ostrości w pionie / w poziomie, przytrzymanie blokady AF/AE, AF+MF, MF Assist, MF Guide, blokada pierścienia ustawiania ostrości, wyświetlanie/ukrywanie trybu AF, AF migawki, zwolnienie migawki po wciśnięciu przycisku do połowy, szybki AF, AF z wykrywaniem zbliżenia oka, ramka ostrości w pętli, powiększone wyświetlanie na żywo (film), migawka dotykowa, funkcja Touch AF/AE, panel dotykowy AF, odzyskiwanie ostrości obiektywu
Pomiar światła 1728-strefowy wielopunktowy system wykrywania
• Wielokrotny
• Centralnie ważony
• Punktowy
• Wyróżniony ważony
• Zakres pomiaru 0-18 EV (obiektyw f/2.0, równoważne z ISO100)
Ostrość od Zależne od obiektywu
Balans bieli AWB / AWBc / AWBw / światło dzienne / pochmurno / cień / żarówka / lampa błyskowa / ustawienie bieli 1, 2, 3, 4 / ustawienie temperatury kolorów 1, 2, 3, 4
• Regulacja balansu bieli: zabarwienie niebieskie/bursztynowe, zabarwienie magenta/zielone
• Ustawienie temperatury barwowej: 2500–10000K z krokiem co 100K
Kompensacja ekspozycji ±5EV (±3EV dla wideo) co 1/3 EV
Programy Program AE (P) / Priorytet przysłony AE (A) / Priorytet migawki AE (S) / Ekspozycja manualna (M) / Creative Video (P/A/S/M) / Niestandardowy 1, 2, 3, 4, 5 / inteligentny automatyczny
Zdjęcia seryjne Migawka mechaniczna:
• AFS/MF: H: 10 kl./s, M: 5 kl./s, L: 2 kl./s
• AFC: H: 8 kl./s, M: 5 kl./s, L: 2 kl./s
Migawka elektroniczna:
• AFS/AFC/MF: SH: 40 kl/s, H: 10 kl./s, M: 5 kl./s, L: 2 kl./s
Lampa błyskowa Zewnętrzna
• Synchronizacja do 1/250 s
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 EV
• Tryby pracy: auto, auto/redukcja czerwonych oczu, wł. wymuszenie, wł. wymuszenie/redukcja czerwonych oczu, powolna synchronizacja, powolna synchronizacja/redukcja czerwonych oczu, wył. wymuszenie
• Synchronizacja na 1. kurtynę migawki, Synchronizacja na 2. kurtynę migawki
• Sterowanie bezprzewodowe zewnętrznymi lampami błyskowymi
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s, 10s, 10s (3 zdjęcia), czas niestandardowy
Karta pamięci • CFexpress typu B
• SD/SDHC/SDXC kompatybilne z UHS-II
LCD Odchylany i obrotowy, 3-calowy (proporcje 3:2), TFT LCD, 1840 tys. punktów, 100% pokrycie kadru
Wizjer Elektroniczny, kolorowy OLED, 120/60 kl./s, 5.76 M punktów, pole widzenia: 100%, powiększenie: 0.78x, korekcja dioptrii -4 do +2, punkt oczny: 21 mm
Komunikacja i złącza • USB 3.2 Gen 2 (złącze USB-C),
• wyjście HDMI (pełnowymiarowe typu A),
• wejście mikrofonowe (jack 3.5 mm),
• wyjście słuchawkowe (jack 3.5 mm),
• wejście na wężyk spustowy (jack 2.5 mm),
• Wi-Fi 2.4GHz / 5GHz (IEEE 802.11a/b/g/n/ac)
• Bluetooth 5.0, Bluetooth Low Energy (BLE)
Zasilanie bateria Panasonic DMW-BLK22
• 7.2V, 2200 mAh
• Zasilanie przez USB, ładowanie przez USB, USB Power Delivery
• Wydajność ok. 350 zdjęć,
• Opcjonalny grip DMW-BG2
Akcesoria Osłona korpusu, osłona gorącej stopki, osłona złącza uchwytu z akumulatorem, pasek na ramię, akumulator, zasilacz sieciowy, kabel połączeniowy USB
Waga 712 g (body), 795 g (z baterią i jedną kartą pamięci)
Wymiary 134.3 × 102.3 × 91.8 mm
Dodatkowe informacje Stabilizacja: 5-osi (8 EV), obsługa Dual I.S./Dual I.S.2 (7 EV)
Aktywne chłodzenie
----- R E K L A M A -----

SONY - MOC OBRAZU W TWOICH RĘKACH
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.


Poprzedni rozdział