Panasonic Lumix S1R II - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
![]() |
Niemniej, pod względem solidności, korpusowi nie można nic zarzucić. Szkielet wykonano z lekkich stopów magnezu, a cała konstrukcja została uszczelniona. Pozostałe elementy także charakteryzują się świetną jakością, co daje ogólne wrażenie wysokiej odporności na zużycie. Uchwyt oraz inne miejsca istotne z punktu widzenia chwytania pokryto chropowatą i dobrze przyczepną gumą. Panasonic ma swojej ofercie dodatkowy uchwyt do zdjęć pionowych, oznaczony symbolem DMW-BGS2.
Warto również wspomnieć o obecności modułu aktywnego chłodzenia. Oprócz manualnych nastaw "włącz" i "wyłącz", mamy także opcję automatycznego sterowania mocą wbudowanego wentylatora.
Zasilanie i gniazda
Panasonic Lumix S1R II zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym DMW-BLK22 o napięciu 7.2 V i pojemności 2200 mAh. Ogniwo to, zgodnie ze specyfikacją, starczyć ma na wykonanie około 280 / 340 zdjęć (wizjer / ekran) przy wykorzystaniu karty CFexpress. Przy mieszanym użyciu, uzyskaliśmy ok. 400 zdjęć na jednym ładowaniu. Więcej da się osiągnąć, jeśli pracujemy w trybie seryjnym. Komora akumulatora znajduje się standardowo na spodzie korpusu. Ten może być ładowany zarówno w aparacie (przez USB), jak i w opcjonalnej ładowarce DMW-BTC15. Warto w tym miejscu dodać, że poprzednik korzystał z większych ogniw o symbolu BLJ31 i pojemności 3050 mAh.![]() |
- przekazanie nagrywania – po zapełnieniu jednego nośnika aparat automatycznie przełącza się na drugi,
- nagrywanie kopii zapasowej – aparat nagrywa filmy/zapisuje zdjęcia na obu nośnikach jednocześnie,
- nagrywanie z przypisaniem – można ustawić rejestrowanie zdjęć/filmów na osobnych kartach.
Na lewej ścianie korpusu znalazły się (w kolejności od góry):
- wejście mikrofonu minijack 3.5 mm,
- wejście słuchawkowe minijack 3.5 mm,
- USB typu C 3.2,
- wyjście HDMI (pełnowymiarowe).
Na prawej ścianie (u góry) znajduje się złącze wężyka spustowego mini-jack 2.5 mm. Nie jest ono w pełni kompatybilne z uniwersalnym wężykiem z tą końcówką i pozwala uruchomić jedynie nagrywanie filmu.
![]() |
![]() |
![]() |
Przyciski
Zestaw elementów sterujących zauważalnie zmienił się względem modelu S1R, głównie na górnym panelu aparatu. Opis manipulatorów zaczniemy tradycyjnie od tego właśnie obszaru.![]() |
- tryb pojedynczy,
- tryb seryjny 1 (do wyboru zdjęcia seryjne SH, H, M, L),
- tryb seryjny 2 (jw.),
- tryb wysokiej rozdzielczości,
- interwałometr,
- samowyzwalacz.
- fotografowanie,
- filmowanie,
- S&Q (Slow and Quick motion) – tryb filmowania w zwolnionym i przyspieszonym tempie.
Po prawej stronie wizjera mamy koło trybów pracy aparatu. Do wyboru są następujące tryby:
- M – tryb w pełni manualny,
- S – preselekcji czasu otwarcia migawki,
- A – preselekcji przysłony,
- P – preselekcji czasu,
- iA – inteligentna automatyka,
- C1, C2, C3, C4, C5 – tryby własne.
- wartość / ustawienie parametru można zmienić tylko trzymając wciśnięty dany przycisk,
- wciśnięcie danego guzika wyświetla na ekranie dostępne nastawy, dopiero kolejne wciśnięcie go (lub spustu migawki) pozwala wrócić do trybu live view,
- pierwsze wciśnięcie daje efekt jak powyżej, natomiast drugie zmienia dany parametr (nie dotyczy kompensacji ekspozycji).
Przejdźmy teraz do tylnej ścianki.
![]() |
W lewym górnym rogu umieszczono przycisk wejścia do trybu odtwarzania oraz przełącznik LOCK, pozwalający blokować wybrane elementy sterujące. Z prawej strony wizjera widzimy przełącznik trybu ustawiania ostrości (pojedynczy, ciągły i manualny) z przyciskiem wyboru trybu pola AF pośrodku. Obok znajdują się także: guzik AF ON, 8-kierunkowy dżojstik do wyboru punktów AF oraz przycisk Q (uruchamiający menu podręczne) pod nim. Idąc dalej w dół natrafiamy na wybierak wielokierunkowy, zintegrowany z kółkiem nastawczym oraz guzikiem MENU / SET pośrodku. Niżej mamy jeszcze przycisk cofania (w menu) i kasowania zdjęć oraz DISP., pozwalający zmienić ilość wyświetlanych informacji w trybie live view i odtwarzania.
Na przedniej ściance umieszczono kolejny przycisk funkcyjny, guzik zwalniający blokadę bagnetu oraz drugi czerwony przycisk filmowania.
![]() |
Menu
Układ menu w Lumiksie S1R II jest identyczny jak w innych „S-kach”. Mamy dwa poziomy zakładek: pierwszy (4 zakładki) oraz drugi (do 7 zakładek, niekiedy podwójnych, a nawet potrójnych). Każda podzakładka może zawierać maksymalnie 8 opcji. W ten sposób poszczególne ustawienia zostały dodatkowo uporządkowane, co naszym zdaniem jest dobrym pomysłem.Menu fotografowania
Moje Menu
Czwartą zakładką w głównego menu jest tzw. Moje Menu. Pozostawia ono do dyspozycji użytkownika trzy zakładki, w których możemy umieścić w sumie 24 ustawienia. Dodatkowa opcja pozwala wyświetlić Moje Menu jako pierwsze po wciśnięciu guzika MENU / SET.
Tak jak w innych bezlusterkowcach Panasonika, w testowanym Lumiksie poza głównym menu mamy także dostęp do tzw. szybkiego menu, uruchamianego przyciskiem Q. Może ono pracować w dwóch trybach wyświetlania: z podglądem kadru oraz bez. Mamy naturalnie możliwość samodzielnego dobrania zawartych w nim wszystkich dwunastu slotów.
Wyświetlacz
![]() |
![]() |
Jakość wyświetlanego obrazu jest wysoka. Szczegółowość, kontrast i kolorystyka stoją na dobrym poziomie. Regulację podświetlenia możemy przeprowadzić ręcznie (w zakresie od −3 do +3) oraz pozostawić automatyce. W słoneczny dzień ustawienie maksymalne jest naszym zdaniem nie do końca wystarczające, bez trudu dostrzeżemy także odbicia otoczenia.
Ekran w S1R II wyposażono w funkcję dotykowej obsługi. Dzięki temu sporą część ustawień możemy dokonywać praktycznie bez użycia przycisków. W menu głównym oraz Q.MENU możemy zmieniać parametry oraz nawigować po nich. W trybie przeglądania zdjęć możemy nie tylko przewijać je palcem, ale również powiększać i pomniejszać. W trybie robienia zdjęć za pomocą dotykowego ekranu możemy wybrać obszar ostrości lub wyzwolić migawkę za pomocą dotknięcia. Warto także dodać, że poza fizycznymi przyciskami konfigurowalnymi, opisanymi wcześniej, w ramach dotykowego interfejsu mamy dostęp do kolejnych pięciu. Oczywiście można je programować tak samo, jak ma to miejsce przy zwykłych przyciskach. Alternatywnie do dżojstika, z ekranu możemy korzystać jako płytki dotykowej, do zmiany punktów AF. Korzystamy wówczas z dwóch trybów działania – dokładna (miejsce dotknięcia wyświetlacza odpowiada położeniu w obrębie kadru) oraz względna. Do działania dotykowego ekranu nie mamy zastrzeżeń, bowiem obsługa za jego pomocą przebiega sprawnie.
Korzystając z przycisku DISP. możemy w trybie fotografowania przełączać tryby wyświetlanych informacji, co opisuje poniższa lista i pokazuje film:
- aktualny kadr + dodatkowe informacje (parametry ekspozycji oraz wybrane ustawienia),
- aktualny kadr bez dodatkowych informacji – widoczne są tylko parametry ekspozycji,
- tablica kontrolna z ustawieniami aparatu (brak live view),
- wyświetlacz wyłączony.
Również w trybie przeglądania mamy do wyboru kilka wariantów przeglądania zdjęć, a są to:
- samo zdjęcie,
- zdjęcie + podstawowe informacje,
- miniaturka zdjęcia + dodatkowe informacje, m.in. o parametrach ekspozycji, WB, właściwości obrazu, obiektywu, histogramy RGBY (razem 5 ekranów),
- zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).
Tryb wideo
Tryb filmowania został przetestowany w tym materiale.
Wizjer elektroniczny
W wizjerze S1R II wykorzystano ekran OLED-owy o rozdzielczości 5 760 000 punktów. Jego powiększenie wynosi 0.78x (w ekwiwalencie dla małego obrazka). Punkt oczny wynosi 21 mm, a korekcja dioptrii jest możliwa w zakresie -4 do +2 dioptrii. W menu możemy wybrać wartość odświeżania obrazu: 120 kl/s lub 60 kl/s. Co więcej, czujnik zbliżeniowy pozwala na wybór dwóch ustawień, determinujących odległość, z jakiej będzie reagował: wysoka (ok. 6 cm) i niska (ok. 4 cm).Ogólnie, jakość obrazu wyświetlanego w wizjerze jest bardzo dobra. Połączenie dużego powiększenia i rozdzielczości daje spory komfort kadrowania. Nie zauważyliśmy, by włączenie podwyższonego odświeżania wiązało się ze spadkiem szczegółowości. Celownik dobrze spisuje się też w słabszym oświetleniu – zaszumienie obrazu jest nieznacznie, a płynność pozostaje przyzwoita.
![]() |
Rejestrator obrazu Atomos Ninija Inferno wykorzystywany do nagrywania ekranu przy demonstracji menu udostępniła firma BEiKS, a współpracujący z nim dysk SSD Angelbird AtomX firma Foto-Technika. Obu firmom uprzejmie dziękujemy.

