Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix S1R II - test aparatu

7 sierpnia 2025
Maciej Latałło Komentarze: 12

6. Jakość obrazu JPEG

W Panasoniku S1R II przy zapisie JPEG-ów mamy do wyboru dwa stopnie kompresji (FINE i STD) oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S, XS. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1, 65:24 i 2:1. Dla proporcji 3:2, czyli pełnego pokrycia sensora, wartości rozdzielczości są następujące:
  • L - 8144×5424 pix,
  • M - 5808×3872 pix,
  • S - 4128×2752 pix,
  • XS - 1920×1280 pix.
Przy wykorzystaniu wycinka APS-C i proporcji 3:2, maksymalnie możemy uzyskać obraz o rozdzielczości 5360×3568 pikseli (ok. 19M).

Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji „Styl zdjęcia”, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Pozwala ona na wybranie jednego ze stylów zdjęcia:

  • Standardowy,
  • Żywe barwy,
  • Naturalne,
  • L. Classic Neo,
  • Płaski,
  • Krajobraz,
  • Portret,
  • Monochromatyczne (czarno-białe),
  • L. Monochromatyczne (czarno-białe),
  • L. Monochromatyczne D (czarno-białe),
  • L. Monochromatyczne S (czarno-białe),
  • Monochromatyczne Leica,
  • Cinelike A2,
  • Cinelike D2,
  • Cinelike V2,
  • Jak.709,
  • V-Log,
  • LUT
  • Jak.2100 (HLG),
  • Pełny zakres Jak.2100 (HLG),
  • Własne 1-4 (5–10).

Funkcja „Styl zdjęcia” pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, jasne i ciemne tony, wyostrzanie, nasycenie, ton kolorów, odcień, i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmieniać w przedziale od −5 do +5 ze skokiem jednostkowym. Ponadto w stylu monochromatycznym mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony. W menu możemy jeszcze włączyć dwa efekty: ziarnistości (trzy poziomy) oraz szum kolorowy.


----- R E K L A M A -----

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Nikona Z8 i Sony A7R V. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Panasonic Lumix S1R II  - Jakość obrazu JPEG

Już na pierwszy rzut oka widać, że wycinki z Lumiksa są ostrzejsze niż u konkurencji. Jak się przekonaliśmy w rozdziale czwartym, wynika to z wyostrzania, aplikowanego mimo neutralnego (a nawet ujemnego) stopnia tego parametru. Naszym zdaniem poziom szczegółowości JPEG-ów nie daje żadnych powodów do narzekań, aczkolwiek wyostrzanie wydaje się trochę zbyt mocne.

Na wysokich czułościach ISO, np. 6400, jakość obrazu jest całkiem niezła, aczkolwiek degradacja obrazu w S1R II wydaje się nieco większa niż w przypadku rywali, szczególnie Nikona.

Wyostrzanie

W Panasoniku S1R II mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania plików JPEG (od −5 do +5 ze skokiem jednostkowym).

Panasonic Lumix S1R II, ISO 80
wyostrzenie −5
Panasonic Lumix S1R II  - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix S1R II  - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Panasonic Lumix S1R II  - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix S1R II  - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +5
Panasonic Lumix S1R II  - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix S1R II  - Jakość obrazu JPEG
Przy ustawieniu „0” naszym zdaniem obraz jest już mocno wyostrzony, warto zatem ustawić ten parametr pomiędzy wartościami „–5” a „0”. Przy maksymalnej nastawie wycinki są bardzo wyraźnie przeostrzone i nie prezentują się dobrze.

Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe

S1R II, podobnie jak inne Lumiksy, posiada również cyfrowe filtry efektowe. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Dawne czasy,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Efekt krosowania,
  • Bleach bypass.

Ponadto w każdym z filtrów mamy dostępne dodatkowe ustawienia związane z nim. Korygować możemy (w zależności od wybranego filtra) intensywność danego filtra, kontrastu, nasycenia itp.

Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów można zobaczyć np. w teście Lumiksa GX9.

----- R E K L A M A -----

SONY - MOC OBRAZU W TWOICH RĘKACH
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.