Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony ZV-1 II - test aparatu

20 października 2025
Maciej Latałło Komentarze: 7

5. Jakość obrazu JPEG

ZV-1 II oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:
  • dla formatu 3:2
    • L: 20M 5472×3648 pikseli,
    • M: 10M 3888×2592 pikseli,
    • S: 5.0M 2736×1824 pikseli,
  • dla formatu 16:9
    • L: 17M 5472×3080 pikseli,
    • M: 7.5M 3648×2056 pikseli,
    • S: 4.2M 2720×1528 pikseli,
  • dla formatu 4:3
    • L: 18M 4864×3648 pikseli,
    • M: 10M 3648×2736 pikseli,
    • S: 5.0M 2592×1944 pikseli,
    • VGA 640×480 pikseli,
  • dla formatu 1:1
    • L: 13M 3648×3648 pikseli,
    • M: 6.5M 2544×2544 pikseli,
    • S: 3.7M 1920×1920 pikseli
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF) w rozdzielczościach podanych powyżej,
  • RAW (ARW2.3),
  • RAW+JPEG.
W testowanym aparacie opcje możemy modyfikować wygląd obrazu za pomocą funkcji "Twórczy wygląd", wybierając jeden z dziesięciu zdefiniowanych trybów obrazu (Standard, Portret, Neutralny itd.). Każdy z tych zestawów możemy modyfikować, sterując kontrastem, ostrością, przejrzystością i nasyceniem (za wyjątkiem opcji „czerń i biel” oraz „sepia”), a także regulując poziom świateł, cieni i wygaszania. Powyższe tryby nie są dostępne gdy aktywujemy funkcję Profil zdjęcia.

Oprócz tego mamy również funkcję o nazwie „Efekt gładkiej skóry” o trzech stopniach intensywności. W ZV-1 II zabrakło natomiast jakichkolwiek cyfrowych filtrów efektowych, czy funkcji zdjęć panoramicznych.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wartości ISO 1600 i 3200.


----- R E K L A M A -----

ISO 1600
Odszumianie wyłączone
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie niskie
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie normalne
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
Odszumianie wyłączone
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie niskie
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie normalne
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG

Całkiem nieźle sprawdziło się ustawienie: „niskie”, bowiem poziom zakłóceń nieco się zmniejszył i nie miało to przesadnie negatywnego wpływu na detale. Trzeba jednak przyznać, że nawet przy wyłączonym odszumianiu szczegółowość obrazu nie jest imponująca.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości przy ISO 125.

Ostrość
0
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
4
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
9
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG

Naszym zdaniem, dla zerowego wyostrzania obraz pozostaje nieco miękki, jednak stopień 4 wiąże się ze zbyt mocnym uwydatnieniem (nie wspominając już o maksymalnym). Optymalnie będzie zatem ustawić wyostrzanie w okolicach stopnia 2.

Balans bieli

Aparat ZV-1 II umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • auto (standardowy, nastrój, biały),
  • światło dzienne,
  • w cieniu,
  • pochmurnie,
  • żarówka,
  • świetlówka: ciepła biała,
  • świetlówka: zimna biała,
  • świetlówka: dzienne biała,
  • świetlówka: światło dzienne,
  • lampa błyskowa,
  • automatyka dla zdjęć podwodnych,
  • temperatura koloru/filtr (2500-9900K),
  • 3 niestandardowe (według wzorca).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 15-stopniowej skali (ze skokiem co 0.5 jednostki).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.78 112.3
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.91 113.3
Pochmurny dzień Auto 6.58 99.5
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 6.35 97.98
Cień Auto 11.5 118.6
Cień Cień 6.32 112
3000K Auto (standardowy) 23.5 142.2
3000K Auto (nastrój) 23.3 141.8
3000K Auto (biały) 23.3 141.7
3000K Żarówka 9.93 112.1
3000K 3000K 6.86 110.4
5400K Auto 6.22 114.4
5400K 5400K 7.17 116.5

Odwzorowanie kolorów w ZV-1 II stoi na przyzwoitym poziomie. Najlepsze wyniki zarejestrowaliśmy w świetle słonecznym, dość dobrze wypadały także próby w pochmurny dzień, czy w świetle LED-owym (5400K). Jednak w żadnym przypadku błędy dC nie spadły poniżej wartości 5, której nieprzekroczenie uznajemy za bardzo dobry poziom. W cieniu automatyka dała trochę chłodne zabarwienie, które zanikło po wybraniu odpowiedniego wzorca. W świetle żarowym mamy odwrotną sytuację, tj. widać ocieplenie tonacji (choć o dużo większej intensywności), na co wskazują bardzo wysokie błędy dC. Przy żarówkach najlepiej skorzystać z możliwości samodzielnego podania wartości temperatury barwowej.

Oprócz próby przy pochmurnym niebie, aparat zauważalnie przesyca barwy na zdjęciach. Biorąc pod uwagę wszystkie wyniki zgromadzone w powyższej tabeli, średnia odchyłka przekroczyła 18%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Cień
Balans bieli: Auto
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Cień
Balans bieli: Cień
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (standardowy)
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (nastrój)
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (biały)
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5400K
Balans bieli: Auto
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG

Poszczególne składowe (poza niebieską) są bardzo do siebie zbliżone. Załamanie na powyższym przebiegu widać co prawda jedno, ale już powyżej ISO 125. To niewątpliwie świadczy o odszumianiu JPEG-ów. Same wartości szumu także nie należą do wysokich, o czym przekonamy się przy analizie RAW-ów w kolejnym rozdziale.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Sony ZV-1 II - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Na niskich nastawach ISO obraz z kompaktu Sony charakteryzuje się umiarkowanym stopniem odwzorowania detali. Prawdę mówiąc, Canon wypada tu w gruncie rzeczy tylko trochę lepiej. Dopiero zdjęcia z bezlusterkowca Fujifilm pokazują więcej detali. Jeśli chodzi o wyższe nastawy ISO, w ZV-1 II następuje największe pogorszenie jakości obrazu w obrębie naszego zestawienia i lepiej nie przekraczać nastawy ISO 1600. W tej kategorii, PowerShot V1 radzi sobie zauważalnie lepiej.

----- R E K L A M A -----

POZNAJ OFERTĘ PODCZAS DNI OTWARTYCH!

Olympus 40-150/2.8 PRO

4798 zł 3998 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!