Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 20-70 mm f/4 G - test obiektywu

17 stycznia 2023

8. Winietowanie

Sony FE 20–70 mm f/4 G wymusza korektę dystorsji, ale korygowanie winietowania można wyłączyć z poziomu menu aparatu. Ze względu na korygowanie owej dystorsji, mamy dodatkową operację przycinania obrazu, która powoduje odrzucenie skrajnych części kadru, a więc zmniejszenie winietowania. Aby kompleksowo ocenić tę wadę, powinniśmy więc przeanalizować zarówno pliki JPEG, jak i RAW. Tym razem tego jednak nie zrobimy, ale o tym za chwilę. Na razie zacznijmy od JPEG-ów oraz od obrazu formatu APS-C.

A7R III, APS-C, JPEG, 20 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 20 mm, f/5.6
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 35 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 35 mm, f/5.6
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 50 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 50 mm, f/5.6
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 70 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 70 mm, f/5.6
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie


W tym przypadku, na żadnej ogniskowej, nie mamy prawie żadnych problemów. Na ogniskowej 20 mm i świetle f/4.0 winietowanie wynosi 14% (−0.44 EV) i spada do 12% (−0.37 EV), gdy przymkniemy przysłonę do f/5.6 lub mocniej.

----- R E K L A M A -----

Na ogniskowej 35 mm oraz maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru sięga 11% (−0.35 EV) i zmniejsza się do 9% (−0.26 EV), gdy przymkniemy przysłonę do f/5.6. Bardzo podobnie jest na ogniskowej 50 mm, gdzie na f/4.0 winietowanie wynosi 11% (−0.33 EV) i spada do 7% (−0.20 EV) po zastosowaniu przysłony f/5.6.

Na maksymalnej ogniskowej winietowanie znów jest troszkę większe, bo na f/4.0 sięga 14% (−0.42 EV), ale wciąż trudno je zauważyć. Tym bardziej, że na f/5.6 spada już do tylko 5% (−0.16 EV).

Zachowanie na plikach RAW jest tylko nieznacznie gorsze. Trudno się temu dziwić, bo dystorsja na detektorze rozmiaru APS-C jest w większości przypadków umiarkowana, więc nie ma dużo do korygowania i późniejszego przycinania obrazu. W efekcie winietowanie na RAW-ach, w stosunku do JPEG-ów, pokazuje zauważalną różnicę tylko na najkrótszych ogniskowych, gdzie jest tam o 2–3 punkty procentowe wyższe. Na dłuższych ogniskowych ta różnica jest znikoma i mieści się w granicach błędów pomiarowych.

Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmienia się, gdy przejdziemy na pełną klatkę. Analizę rozpocznijmy od plików JPEG. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R III, FF, JPEG, 20 mm, f/4.0 A7R III, FF, JPEG, 20 mm, f/5.6
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, 35 mm, f/4.0 A7R III, FF, JPEG, 35 mm, f/5.6
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, 50 mm, f/4.0 A7R III, FF, JPEG, 50 mm, f/5.6
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, 70 mm, f/4.0 A7R III, FF, JPEG, 70 mm, f/5.6
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie


Na wyjątkowo trudnej kombinacji ultraszerokiego kąta widzenia i maksymalnego otworu względnego straty światła w rogach sięgają aż 67% (−3.18 EV). To bardzo duży wynik, ale w przypadku tego typu parametrów całkowicie zrozumiały. Przymykanie przysłony pomaga w walce z tą wadą, ale jest stosunkowo mało wydajne. Na f/5.6 winietowanie wynosi więc 52% (−2.14 EV), na f/8.0 sięga 43% (−1.61 EV), a na f/11.0 dochodzi do 37% (−1.33 EV). Nawet na przysłonie f/16.0 mamy spore szanse je dojrzeć, bo odnotowany tam wynik to 33% (−1.17 EV).

Na szczęście do wyraźnej poprawy osiągów dochodzi po zwiększeniu ogniskowej. Na 35 mm i świetle f/4.0 omawiana wada sięga 48% (−1.90 EV) i spada do 29% (−0.99 EV) po zastosowaniu przysłony f/5.6. Po przymknięciu do f/8.0 lub mocniej winietowanie ustala się na poziomie 21% (−0.69 EV).

Podobne wyniki widać na ogniskowej 50 mm. Na f/4.0 spadek jasności w rogach kadru wynosi 45% (−1.72 EV), na f/5.6 zmniejsza się do 26% (−0.86 EV), a na f/8.0 do 16% (−0.52 EV) i dalej przestaje już reagować na zmniejszanie otworu względnego.

Na maksymalnej ogniskowej mamy powrót większych wartości, bo w przypadku maksymalnego otworu względnego musimy liczyć się z winietowaniem na poziomie 54% (−2.22 EV), które zmniejsza się do 32% (−1.11 EV) po zastosowaniu przysłony f/5.6. Na otworze względnym f/8.0 omawiana wada sięga 21% (−0.68 EV), a na f/11.0 spada do 15% (−0.48 EV). Na f/16.0 widzimy dalszy spadek, tym razem do wartości 13% (−0.39 EV).

W przypadku pełnej klatki nie będziemy robić pełnej analizy winietowania na plikach RAW, bo, w pewnym sensie, byłoby to nieuczciwe. Na najkrótszej ogniskowej obiektyw daje tutaj pole widzenia prawie 10 stopni wyższe od deklaracji, a więc jest zrozumiałe, że pracuje na granicy swojego pola obrazowego, aby pozwolić na wydajne korygowanie dystorsji i późniejsze przycięcie obrazu. Z kronikarskiego obowiązku dopowiemy więc tylko, że na dłuższych ogniskowych różnice pomiędzy plikami JPEG i RAW są małe, natomiast z oczywistych względów maksymalizują się na ogniskowej 20 mm. W jej przypadku na f/4.0 musimy liczyć się z winietowaniem na poziomie 77% (−4.32 EV), które zmniejsza się do 68% (−3.30 EV) po przymknięciu przysłony do wartości f/5.6.

Sony A7R III, 20 mm, JPEG, f/4.0
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie
Sony A7R III, 35 mm, JPEG, f/4.0
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie
Sony A7R III, 50 mm, JPEG, f/4.0
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie
Sony A7R III, 70 mm, JPEG, f/4.0
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Winietowanie