Fujifilm FinePix X-E2
Fujifilm FinePix X-E2 to najnowszy bezlusterkowiec w ofercie tego japońskiego producenta. Choć nowy produkt bazuje na modelu X-E1 i na pierwszy rzut oka wydaje się być niemal bliźniaczo do niego podobny, to zaszło w nim sporo zmian zarówno na zewnątrz, jak i w zastosowanych podzespołach.
W X-E2 wykorzystano bowiem matrycę X-Trans CMOS II rozmiaru APS-C o rozdzielczości 16.3 Mpix. Jest to zapewne ten sam sensor, który znalazł się w modelu X100S, zatem dysponuje on 100 tysiącami subpikseli odpowiedzialnych za detekcję fazy, dzięki czemu X-E2 może pochwalić się szybkością działania autofokusu na poziomie 0.08 sekundy.
Kolejna zmiana w stosunku do X-E1 dotyczy procesora obrazowego, bowiem w X-E2 zastosowano układ znany z X100S o nazwie EXR II. Nie dziwi zatem fakt, że nowy bezlusterkowiec oferuje ten sam tryb wideo 1920×1080 pix (Full HD) rejestrujący obrazy z szybkością 60 lub 30 kl/s o przepływności 36 Mbit/s. Kolejną cechą zapożyczoną z X100S jest funkcja Cyfrowego Podziału Obrazu (Digital Split Image) ułatwiająca manualne ostrzenie, a także funkcja wyróżniania wierzchołków ostrości (Focus Peak Highlight), czyli oznaczanie podczas ustawiania ostrości zarysów obszarów o wysokim kontraście.
We wnętrzu X-E2 znajdziemy też interfejs WiFi pozwalający na bezprzewodową transmisję zdjęć, który w połączeniu ze specjalną aplikacją FUJIFILM Camera Application na urządzenia mobilne ma pozwalać na wygodne udostępnianie wykonanych fotografii.
Również w wyglądzie zewnętrznym dostrzeżemy kilka różnic w stosunku do X-E1. Oprócz nieco innych funkcji przypisanych do poszczególnych przycisków, ważną zmianą jest zastosowanie nowego ekranu LCD, który ma teraz przekątną 3 cali i rozdzielczość 1.04 mln punktów. Nie zmienił się za to wizjer bazujący na wyświetlaczu OLED o rozdzielczości 2.36 mln punktów.
Szczegółowa specyfikacja Fujifilm X-E2 jest już dostępna w naszej bazie, a poniżej zamieszczamy informację prasową otrzymaną od producenta.
Informacja prasowa
Korporacja FUJIFILM (Prezes: Shigehiro Nakajima) ma przyjemność poinformować o wprowadzeniu nowego stylowego modelu X-E2, wysokiej klasy aparatu fotograficznego z wymiennymi obiektywami opartego na najnowszej matrycy APC-C X-Trans™ CMOS II1 i oferującego najszybszy na świecie AF2.
Podstawowe cechy aparatu FUJIFILM X-E2
Bazując na globalnym sukcesie niezwykle cenionego modelu FUJIFILM X-E1 – wyróżnionego przez TIPA nagrodą Best Expert CSC 2013 – aparat fotograficzny X-E2 wznosi jakość obrazu na nowy poziom, oferując efekty porównywalne z pełnoklatkowymi (małoobrazkowymi), cyfrowymi aparatami fotograficznymi. Zapewnia on jeszcze lepsze niż dotąd odwzorowanie koloru, wyższą wyrazistość rejestrowanego obrazu oraz najszybszy na świecie AF ustawiający ostrość w ciągu 0.08 sekundy2.Nowe możliwości uzyskano poprzez ponad podwójne zwiększenie prędkości
przetwarzania3 procesora EXR II. Jest on w stanie przetworzyć informacje pobrane ze 100,000 pikseli detekcji fazowej, jakie są wbudowane w matrycę X-Trans CMOS II. Hybrydowy system AF łączy także AF oparty na detekcji różnic fazowy i AF oparty na detekcji kontrastu, aby zagwarantować doskonałą precyzję także przy fotografowaniu motywów o niskim kontraście oraz ciemnych scen.16.3-megapikselowa matryca X-Trans CMOS II rozmiaru APS-C wyróżnia się oryginalnym układem filtra barw podstawowych. Eliminuje to potrzebę stosowania optycznego filtra dolnoprzepustowego, jaki zazwyczaj jest stosowany, by zminimalizować efekt mory, co jednakże odbywa się kosztem spadku rozdzielczości. Natomiast matryca X-Trans CMOS II może rejestrować przekazywane z obiektywu nieprzefiltrowane światło, zapewniając bezprecedensowy poziom wyrazistości obrazu.
Dodatkowo jakość poprawia technologia Lens Modulation Optimiser (LMO). Jest to niezwykle precyzyjna metoda przetwarzania różnorodnych parametrów obiektywu, jak również danych z całej powierzchni kadru, od środka aż do narożników, w celu korekcji rozmycia dyfrakcyjnego przy fotografowaniu z przymkniętą przysłoną oraz dla kompensacji nieznacznego rozmycia obrazu w peryferyjnych partiach pola widzenia obiektywu. A rezultat to wyjątkowa ostrość obrazu, sięgająca do samych krawędzi kadru. Technologia LMO jest kompatybilna z każdym obiektywem XF.
Wyjątkowy charakter modelu X-E2 potwierdza także zastosowanie pierścienia regulacji przysłony oraz pokrętła czasów migawki, które podobnie jak w poprzednim modelu zlokalizowane jest na górnym panelu korpusu. Dzięki temu można w pełni kontrolować parametry fotografowania ,nie odrywając oka od celownika.
Szybkie i precyzyjne ustawianie ostrości
Dzięki ultraszybkim reakcjom aparatu X-E2 nie przegapimy żadnej szansy na niepowtarzalne ujęcie. Poza uzyskaniem najszybszego na świecie systemu AF, model X-E2 wyróżnia się natychmiastowym uruchamianiem się (0.5 s4), pomijalnym opóźnieniem w wyzwoleniu migawki (0.05 sekundy) oraz wysoką prędkością wykonywania zdjęć seryjnych – 7 kadrów na sekundę (do 28 zdjęć)5.Precyzyjne i wygodne ustawianie ostrości to zasługa hybrydowego systemu AF aparatu. Łączy on AF oparty na detekcji kontrastu, który sprawdza się w sytuacjach słabego oświetlania, z AF opartym na detekcji różnic fazowych, który jest doskonały do fotografowania poruszających się obiektów. Wraz z udoskonaleniem algorytmu detekcji, łatwiej niż kiedykolwiek ustawimy ostrość na trudne motywy o niskim kontraście oraz sceny z powtarzającymi się pionowymi pasami. Aparat automatycznie przełącza się pomiędzy dwoma trybami działania AF, a w przypadku ciągłego AF samo ustawianie ostrości jest kontynuowane aż do momentu naciśnięcia spustu migawki.
Lepsza jakość obrazu
Matryca X-Trans CMOS II kontroluje efekt mory i generowania fałszywych kolorów korzystając z oryginalnego układu filtra barw podstawowych, który charakteryzuje się wysokim poziomem losowości w ułożeniu pikseli. Eliminuje to potrzebę stosowania Optycznego Filtra Dolnoprzepustowego (OLPF), który powoduje obniżenie rozdzielczości. Jest to ta sama matryca, która została zastosowana w cenionym i nagradzanym modelu FUJIFILM X100S.Do udoskonalenia jakości obrazu przyczynia się także zastosowana po raz pierwszy w aparacie z wymiennymi obiektywami technologia Lens Modulation Optimiser. Procesor obrazu EXR II koryguje nawet niewielkie rozmycie na krawędziach pola widzenia obiektywu, jak również rozmycie dyfrakcyjne związane zmniejszaniem otworu przysłony. Ta zaawansowana technologia powstała dzięki zintegrowanemu opracowywaniu obiektywu, matrycy i procesora obrazu i jest oparta na sprawności optycznej i charakterystyce poszczególnych obiektywów. Aparat może zmaksymalizować potencjał rozdzielczości oraz jakość obrazowania każdego obiektywu.
Należy także dodać, że współpraca matrycy oraz procesora obrazu pozwala na uzyskanie bardzo dobrej rozdzielczości, rozszerzonego zakresu dynamicznego oraz niższego poziomu szumów przy wysokich czułościach ISO. X-E2 może poszczycić się bogatym odwzorowania kolorystyki i gradacji odcieni.
Doskonała funkcjonalność
Aparat X-E2 kontynuuje koncepcję manualnej regulacji pierścienia przysłony oraz umieszczonego na górnym panelu korpusu pokrętła czasów migawki, rozwiązanie, które zostało tak dobrze przyjęte przez posiadaczy modelu X-E1. Dzięki temu użytkownik może fotografować i obsługiwać aparat, nie odrywając oka od celownika. Zakres korekcji ekspozycji został zwiększony do poziomu ±3. Ponadto każdy korzystający z aparatu X-E2 może także dostosować do własnych potrzeb nawet 4 przyciski znajdujące się na górnym panelu i tylnej ściance aparatu, by w ten sposób dostroić aparat do własnego stylu fotografowania.Precyzyjne i wygodne kadrowanie oraz sprawdzanie ostrości zapewniają wysokiej rozdzielczości (2.36 miliona punktów) celownik OLED oraz oryginalna konstrukcja optyczna Fujifilm, dająca wolne od zniekształceń pole widzenia. Wysokiej klasy ekran LCD został powiększony do 3.0 cali, choć w przypadku obecnie wprowadzanego modelu grubość korpusu jest mniejsza. Zastosowany monitor charakteryzuje się szerokim kątem dobrego widzenia, rozdzielczością 1.04 miliona punktów oraz wzmocnionym szkłem zewnętrznym. Odporna na zarysowania powierzchnia redukuje refleksje świetlne i poprawia widoczność, ułatwiając tym samym sprawdzanie jakości obrazu.
Ułatwione manualne ustawianie ostrości
Manualne ustawianie ostrości stało się jeszcze łatwiejsze za sprawą wprowadzenia technologii Cyfrowego Podziału Obrazu (Digital Split Image)6. Pomaga ona użytkownikom w niezwykle precyzyjnym ustawieniu ostrości. Ostrość ustawia się w ten sposób, by wyrównać cztery pasy wyświetlane w środowej części ekranu live view oraz dopasować do siebie lewą i prawą część podzielonego obrazu. Wyróżnianie wierzchołków ostrości (Focus Peak Highlight), czyli oznaczanie podczas ustawiania ostrości zarysów obszarów o wysokim kontraście, stanowi kolejny element pomagający w uzyskaniu maksymalnie ostrych zdjęć, przy korzystaniu z manualnego ustawiania ostrości.Poprawiona sprawność filmowania
Model X-E2 rejestruje materiał wideo Full HD (1920×1080) nawet przy 60 klatkach/s, a przy tym użytkownik ma do dyspozycji udoskonalony śledzący AF, w którym poprawiono szybkość działania, precyzję i płynność ustawień. Szybkie śledzenie obiektu jest teraz możliwe w różnorodnych sytuacjach, podobnie jak panoramowanie i korzystanie z zoomu, a także podążanie za zbliżającym się lub oddalającym obiektem. Podczas filmowania można korzystać także z ustawień trybów symulacji filmu światłoczułego oraz z korekcji ekspozycji (±2), zaś wysoka częstotliwość transmisji bitów została określona na poziomie 36 Mbps.Bezprzewodowy transfer twoich zdjęć
Użytkownik może z łatwością przenosić bezprzewodowo zdjęcia z aparatu X-E2 do smartfonu czy tabletu z zainstalowaną bezpłatną aplikacją FUJIFILM Camera Application. Niepotrzebne są żadne kłopotliwe numery identyfikacyjne ani hasła; wystarczy nacisnąć znajdujący się na górnym panelu aparatu przycisk Wi-Fi®, a następnie można dodawać zdjęcia bezpośrednio do blogu oraz dzielić się nimi ze znajomymi na portalach społecznościowych. Można także korzystać z wbudowanego Wi-Fi aparatu X-E2, by zapisywać zdjęcia w komputerze osobistym.Tryby kreatywne
Wybierając jedną spośród 10 opcji można rejestrować zdjęcia w oczekiwanej tonacji barwnej. Velvia zapewnia żywą kolorystykę, Astia jest odpowiednia dla zdjęć portretowych, Provia to naturalna tonacja dla wszechstronnych zastosowań, natomiast miękki tryb Pro Neg.Std oraz bardziej kontrastowy Pro Neg.Hi, wspaniale sprawdzają się przy portretach w pomieszczeniach. Dostępna jest także symulacja filmu Sepia, zaś kreatywne podejście do czarno-białej fotografii ułatwiają trzy różne efekty filtrów. Fotografujący dostają do dyspozycji także funkcję bracketing dla trybów symulacji filmu światłoczułego, która z jednego zdjęcia tworzy trzy obrazy o różnych stylach filmu światłoczułego.Funkcja wielokrotnej ekspozycji realizowana jest przez połączenie dwóch zdjęć w formie jednego kadru. Po zrobieniu pierwszego zdjęcia można wyświetlić je w elektronicznym celowniku lub na monitorze LCD jako punkt odniesienia dla drugiego zdjęcia. Pomaga to w uzyskiwaniu ciekawych, twórczych rezultatów. Dodatkowo użytkownik może sięgnąć po osiem opcji Zaawansowanego Filtra dla dodatkowych kreatywnych efektów, które kryją się pod ustawieniami takimi jak: Zabawkowy Aparat, Miniatura, Dynamiczna tonacja, Kolorystyka Pop, Zmiękczona ostrość, Jasna tonacja, Ciemna tonacja oraz Częściowy kolor.
Dodatkowe funkcje
Dzięki zintegrowanej w aparacie funkcji wywoływania plików RAW, zdjęcia zapisane w tym formacie można przekształcić na pliki JPEG bez używania komputera, natomiast 14-bitowe pliki RAW sprawiają, że przy konwersji uzyskujemy obraz o bogatszej gamie tonalnej. Wbudowana, Super Inteligentna Lampa Błyskowa zapewnia właściwy poziom oświetlenia fotografowanej sceny. Nawet w przypadku makrofotografii właściwie kontrolowana jest nadmierna ekspozycja, co ułatwia uzyskanie naturalnie wyglądających obrazów.Poręczne akcesoria
BLC-XE-1, to doskonale dopasowany do kompaktowego i lekkiego korpusu aparatu X-E2 wysokiej jakości skórzany pokrowiec. W komplecie z pokrowcem znajduje się także miękki materiał pozwalający dodatkowo zabezpieczyć przechowywany sprzęt. Dla dodatkowego ułatwienia obsługi i zwiększenia wygody fotografowania można dołączyć do aparatu poręczny uchwyt HG-XE1, jaki został przygotowany w trzech stylach o specjalnym wykończeniu zewnętrznych powierzchni.
Fujifilm X-E2 – podstawowe funkcje i właściwości:
- 16.3-megapikselowa matryca APS-C X-Trans CMOS II
- Oryginalny układ filtra barw podstawowych kontrolujący efekt mory i fałszywych kolorów
- Procesor EXR II
- Mocowanie obiektywów FUJIFILM X
- Technologia Lens Modulation Optimiser dla jeszcze lepszej jakości obrazu
- Wyjątkowo wysokiej rozdzielczości (2.36 miliona punktów) elektroniczny celownik OLED
- Pokrętło korekcji ekspozycji ±3
- 3-calowy (1.04 miliona punktów) wysokiej klasy wyrazisty ekran LCD (wysoki kontrast, duża jasność oraz szeroki kąt dobrego widzenia)
- Wbudowana, podnoszona lampa błyskowa (dodatkowo gorąca stopka dla dołączania zewnętrznych lamp błyskowych)
- ISO 200–6400, rozszerzony ISO 100, 12800, 25600, Auto (przy korzystaniu z ISO Auto maks. zakres to ISO 400–6400)
- Prędkość AF 0.08 s2
- Przycisk Q (quick) dla szybkiego i łatwego dostępu do ustawień menu fotografowania
- Zintegrowany w aparacie konwerter RAW
- Tryby symulacji filmu światłoczułego (Velvia, ASTIA, PROVIA, Monochromatyczny, Sepia, Pro Neg.Std oraz Pro Neg.Hi)
- Funkcje artystyczne, w tym wielokrotna ekspozycja, zdjęcia panoramiczne oraz 8 efektów filtrów artystycznych
- Cała gama funkcji Bracketing (Ekspozycji / czułości ISO / Zakresu dynamicznego oraz Trybów symulacji filmu światłoczułego)
- Filmowanie Full HD
- Złącze mikrofonowe / zdalnego spustu migawki (Φ 2.5 mm)
- Około 350 zdjęć przy całkowicie naładowanej baterii
- Dostępny w kolorze jednolitej czerni oraz w tonacji czarnej i srebrnej
Pełna lista akcesoriów modelu X-E2:
- Dedykowany skórzany pokrowiec BLC-XE1
- Kompatybilność ze wszystkimi obiektywami z mocowaniem Fujinon X
- Adapter mocowania M rozszerzający gamę kompatybilnych obiektywów
- Uchwyt HG-XE1
- Trzy dedykowane modele lamp błyskowych (EF-X20, EF-20, EF-42)
- Filtry ochronne (PRF-39, PRF-52, PRF-58 oraz PRF-62)
- Pilot zdalnego wyzwalania migawki RR-90
2Badania FUJIFILM stan na wrzesień 2013. W porównaniu z innymi cyfrowymi aparatami fotograficznymi z matrycą 4/3-cala lub większą; pomiary wg standardów CIPA, z wykorzystaniem własnych metod pomiarowych, aparat pracujący w trybie wysokiej sprawności. Dołączony obiektyw XF14mm F2.8R.
3W porównaniu z procesorem EXR Pro
4W trybie wysokiej sprawności z dołączonym obiektywem XF27mm F2.8
5Format JPEG, standardy testowe Fujifilm: karta SD class 10 lub o wyższej prędkości
6Digital Split Image jest zarejestrowanym znakiem handlowym FUJIFILM Corporation
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
A cena jego $999...
Słabe te zmiany, wizjer ten sam słaby i wyswietlacz nieruchomy.
Słaby wizjer? Niby w czym?
Fajny sprzęcik. Cenowo do 2500zł i byłby idealny.
No wizjer mógłby być lepszy. EM1 ma lepszy, Soniacze A7 też pewnie będą miały lepszy (ale o tym Szabla wiesz więcej ode mnie) :)
hijax_pl - czyli u nas pewnie jakoś 4000-4500 zł. Jak kształtują się ceny obiektywów do tego sprzętu?
Wyświetlacz ruchomy w następnym X-E3. Marketing "żondzi" :)
Chyba nie takie złe te zmiany?
Nowa matryca, poprawiony AF (narzekano na poprzednika), "dalmierz", peaking, lepszy LCD, choć faktycznie szkoda, że nieruchomy...
słabe zmiany... życzę wszystkim producentom takich postępów
D610 - ten to dopiero miażdży zmianami :)
Aparat zacny. Godny nastepnca X-E1. Zmiany jak najbardziej plus.
@ kiviti pewnie nawet w rece nie trzymales aparatow fuji wiec moze daj sobie spokoj z tymi "slabymi zmianami".... Poczynione zmiany jak najbardziej zostana docenione przez uzytkownikow systemu. Osobiscie nie bede sie przesiadal z X-E1. Czekam na bardziej dopracowana wersje X-PRO2.
Cieszy ze system rozwija sie tak dynamicznie.
Pytanie do optycznych - dlaczego w nazwach aparatow z serii X FUJIFILM dodajecie FinePix? Przeciez to kompletnie inna seria produktow ;)
Na stronie fuji jest to wyraznie odseparowane - link
@Michel, Ci co narzekają na AF w X-E1 to niech sobie wgrają nowy firmware do korpusu i szkieł.
@2marekm, o ile na X-E2 mógłbym zmienić (bo ten split screen to imho lepszy "wynalazek" niż peaking) to na aparat jaki opisujesz zdecydowanie nie.
@Szabla: wizjer słaby. Ale do kadrowania się nadaje. Tak jak i w innych EVF. To moje subiektywne odczucie.
Odświeżanie wizjera zwiększyli 20 do 50 kl/s.
@zedpmd
Na początku 2014 ponoć ma się pojawić wysokiej klasy fuji x ( pewnie x-pro2), który specyfikacją będzie powalać, może dadzą tą organiczną matrycę. Owocnego czekania.
Aparat i system mi się podobają - jednak problem jest taki że przynajmniej dla mnie to za drogie na zabawkę.
A jeśli ma to być wejście w system - to pojawia się więcej czynników.
Po pierwsze od bezlusterkowca oczekuję współpracy ze szkłami innych systemów oraz starymi manualami. Tym się Fuji jakoś nie chwali - podobno się da ale nie jest to tak wygodne jak było od poczatku w Nex a teraz jest tez w całym m4/3
Druga sprawa jak na system który ma być na poważnie - to do niedawna pisaliśmy o tym w czasie przyszłym teraz już można zapytać o przewagę konkurencyjną - czy system ( bagnet ) umożliwi migrację do FF ( dla chetnych )
Niestety wygląda na to że pozostanie on systememem niszowym
Arek, wizjer z A7 to ten sam mikro OLED, co w A99 czy NEX-6.
Wizjer został poprawiony, częstotliwość odświeżania w warunkach słabego oświetlania została poprawiona z 20 do 50 kl/s. To była jedyna wada tego wizjera, więc nie wiem jak można mówić, że jest słaby. To ten sam wizjer, co w Soniaczach, tylko z lepszymi soczewkami i lepszym DR.
@focjusz a jaki problem ze współpracą z innymi obiektywami? Oczywiście bez AF i automatycznej kontroli przysłony. Masz peaking w tym będzie jeszcze split screen. Co więcej potrzeba?
Jest też LMO z wszystkimi obiektywami xf.
Cena jak x-e1 na wejściu.
@focjusz
Dlaczego praca ze szkłami innych systemów miałaby być mniej wygodna niż w przypadku nexa czy m4/3? Fuji ma jeszcze mniejszy rejestr niż Sony i m4/3, więc w czym problem? Są adaptery na takie bagnety jak M39, M42, FD, MD, OM, Leica M, Contax, EF, F, A, K, więc o co chodzi? A DSI to kapitalna sprawa i szkoda, że Sony i Olek jeszcze tego nie wprowadziły.
To jest to na co czekalem. Teraz pewnie musze poczekac ze 3-4 miesiace az sie pojawia pierwsze okazje typu korpus+2 obiektywy w supercenie i wtedy sie na oplaca.
Mogli by oferować kit x-e2 i 23 1.4.
Wizjer jest słaby, polecam popatrzeć sobie przez wizjer GX7.
A co to jest DSI ?
Digital Split Iimage.
Taki cyfrowy klin.
@focjusz
link
A jeśli chodzi o współpracę ze szkłami na Leica M, to jest też dedykowany adapter od Fuji (fakt, trochę kosztuje) z wbudowaną elektroniką, która pozwala zapisać w pamięci dane dla 6 obiektywów, które służą do programowej korekcji szkła oraz wyświetlają ramkę w wizjerze optycznym X-Pro1.
Kolejna świetna premiera. DSI + adapter M + manulne obiektywy = pięknie!
@hijax_pl: to nie ja pisałem że wizjer jest słaby. Jest bardzo dobry. Wiem, bo używam podobnych codziennie. :)
@Szabla, też używam podobnych codziennie i twierdzę, że słaby.
Ale problemem nie jest to czy słaby czy świetny tylko to jak sucha specyfikacja (cyferkowo może i świetna) przekłada się na subiektywne odczucia.
@MCR, ja jednak poproszę o obiektywy AF, jak ma wygodny pierścień, to manualnie można zawsze, a jak ktoś ślepy (jak ja), albo model ruchliwy to szybki i celny AF jest nieodzowny.
Jeżeli się używa codziennie, staje się zwyczajnym wizjerem :) Nie wyobrażam już sobie fotografowania zwykłym wizjerem optycznym - stał się dziwnie ubogi. :)
Fuji musiało "przykryć" premierę FF Sony. Generalnie jednak nie wróżę przyszłości nowemu systemowi, który jest solidnym APS-C. Nie dlatego że jest obiektywnie słaby, ale po prostu rynek jest nasycony. W m4/3 można kupić już używane obiektywy za rozsądną cenę, w Fuji nie ma na co liczyć. Migracji do pełnej klatki nie ma. Ceny do najniższych nie należą. Ale aparaty są ładne.
ato7, po jakie licho migracja do pełnej klatki? Po co? W jakim celu? Czy użytkownicy FF też z definicji migrują do MF?
Porównałem sobie wizjery Nexa, X-E1 i A 57. Fuji zbyt duże nasycenie kolorów i laguje wyraznie, Sony Nex kolory ok za to za duży kontrast ( słaba widoczność szczegółów w cieniach ), Sony A57 kolory najbliższe rzeczywistości, mniej kontrastowy od nexa ale trochę smuży w ciemnych scenach. Na duży kontrast wizjerów elektronicznych jest jako takie obejście - obniżamy kontrast matrycy w menu i jest " w miarę ".
Dla mnie główną zaletą elektronicznego jest rozmiar i możliwość przeglądania zdjęć w pełnym słońcu. W wypadku wyboru wizjerów o takim samym rozmiarze to wolę jednak optyczny. Najlepszy byłby duży wizjer hybrydowy , ale to się chyba nie uda.
Chyba zbytnio się rozwodzimy nad wizjerem którego główne przeznaczenie to kadrowanie. Do oglądania szczególików w cieniach są przewidziane inne narzędzia. Więc główną przyczyną rozwoju wizjera jest dążenie do doskonałości samego w sobie bez wpływu na efekt końcowy, czyli poprawnego zdjęcia.
No tak, jest nowa matryca z "czujkami" AF. Wsadzili ją do X100s, X-E2 a o nowym, flagowym X-pro2 z detekcją fazy nic nie słychać. Może te plotki o zupełnie nowym, oszałamiającym sprzęcie zawierają ziarenko prawdy?
Mam tylko nadzieję, że Fuji zostanie przy aps-c. Gdybym miał wybierać pomiędzy (hipotetycznym) X-pro2+23/1,4 i A7 z 35/2,8 brałbym Fuji, mimo prawdopodobnie zbliżonej ceny zestawu.
Zgadzam sie z espresso. Zdjecie mozna ogladac na ekraniku jak ktos od razu musi, wizjer ma byc do koadrowania. I dlatego wazne jest odswiezanie (coby smuzenia nie bylo), ktore u fuji troche kulalo, zwlaszcza w slabszym swietle.
@komisarzu_ryba, który evf nie kuleje? Jeżeli robisz fotę przy parametrach 1/10s iso 3200 i hcesz utrzymać odświeżanie na poziomie 50Hz czułość musi być podbita o 3-4 EV czyli od iso 54K. Jescze nie ma matryc dających gładki obraz z takiej czułości. Ot jedna z "zalet" evf. Mi w przestarzałym OVF nic nie smuży przy takich parametrach ;P
A nie jest jeden, który nie smuży. Nikoś V1 po prostu ciemnieje, nie starając się symulować ekspozycji "do oporu".
@Szabla: zrób nexem 6 zdjęcie. Popatrz na nie w wizjerze. Odsuń aparat i spójrz na ekranie.
Jak wrażenia? Bo dla mnie to DWA. RÓŻNE. ZDJĘCIA.
W wizjerze - mega nasycone kolory, ciepłe, mocno kontrastowe.
Na wyświetlaczu - dużo bardziej naturalne, ale i mniej nasycone barwy.
to rzecz, która odstraszyła mnie (po raz kolejny) od EVF, bo choć mają sporo zalet to jest to ich duża wada. Nadal.
bobby-6-killer
No ale do A7 też można mieć inne szkło. Za 2,5 tysia można mieć Voigtlandera 35/1.4 jeżeli komuś nie przeszkadza manualne szkło.
@Szabla, ależ możesz sobie wyobrażać ale na tym wyobrażeniu się musi skończyć. No chyba, że zmienisz pracodawcę i nie będziesz musiał peanów na temat EVF wszędzie sadzić :)
Kadrować można EVF bez problemu każdym, o ile scena nie ma zbyt dużej dynamiki i to co chcemy w cieniu ując na zdjęciu nie będzie w EVF jednolitą czarną plamą.
@bobby - wszystkie kuleja w roznym stopniu. Czy to znaczy ze fuji nie musi tego poprawiac? nie do konca rozumiem twoj komentarz.
@hijaax_pl - to sproboj skadrowac dynamiczna scene w slabsyzm swietle np. wieczorem. Obraz wyraznie smuzy i kadrowac mozesz co najwyzej w przyblizeniu.
Ja tam wole optyczny. Nadal
Z powodu lagującego wizjera pozbyłem się xe-1 po miesiącu użytkowania. Do statycznych zdjęć to ja wolę średni format. Nie wierzę, że fuji nie miało świadomości wad pierwszego modelu i dlatego odpuszczam sobie ich obecne produkty.
@Komisarzu, ja natomiast nie rozumiem dlaczego pretensje masz do Fuji, jeżeli wszyscy tak mają? Napisz to samo w wątkach dot. Sony, np. Tam zostaniesz szybko przez ekipę "wyprostowany" :)))
Odnoszę coraz większe wrażenie że polityka Fuji opiera się na zasadzie "more different than better". Od trzech lat w kółko to samo...
@hubbajuba - nawet jeśli to Fuji tylko goni mistrzów - pierwszego na C drugiego na N ( teraz już także P itd)
@hubbajubba, jak na razie to inni mogą się od nich uczyć :D
hijax_pl
Ja też wolę optycznych od cyfrowych (dpreview). Nadal
hijax_pl - na codzień używam wizjera elektronicznego (w nex7) i uważam że jest świetny - znacznie lepszy od analogowego we współczesnych lustrach.
Zgadzam się. Jest świetny w zaśmiecaniu obrazu nadmiarem nikomu niepotrzebnej informacji. Świetny w przeinaczaniu kolorów i zacieraniu detalu sceny. :)
Jest świetny bo pokazuje mi dokładnie to co będę miał na zdjęciu. Kolor, ekspozycję, głębię ostrości. Jest świetny bo mam peaking i powiększenie dowolnego fragmentu. Mogę sam wybrać co ma mi zaśmiecać obraz i mogę ustawić sobie tak by nic mi nie zaśmiecało. Co więcej mogę się przełączać między informacjami w wizjerze na biegu, jednym kliknięciem klawisza - poziomica, histogram, peaking. Chcę mam, nie chcę to naciskam guzik i widzę tylko kadr, dokładnie taki jak będzie na zdjęciu. Detalu widzę tyle co trzeba. Nie mniej niż w tunelikach optycznych które uchodzą za wizjery w dzisiejszych lustrach.
Ja tam wole optyczny. Nadal
Tupnął nóżką. Bo tak i już.
Mam w jednym aparacie OVF w drugim EVF.
Nie potrzebuje widzieć jak będzie wyglądał JPEG bo robię zdjęcia w RAW. Moje oko widzi więcej przez OVF niż jest w stanie pokazać EVF. Dla tych co nie mogą pojąć o co chodzi polecam zabawę np Fuji X100S i przełączanie sobie między EVF a OVF na tej samej scenie. Widać jak kiepski EVF jest.
:D Sugerujesz że nigdy nie patrzyłem przez wizjer optyczny? Taki jestem n00bek, świeżo kupiłem aparat i się wymądrzam?
Nie - sugeruje, że ocena EVF to subiektywna sprawa. Tak jak i podejście do plików RAW i "marnowania czasu".
O. Teraz doszliśmy do konkretnych wniosków. Subiektywna sprawa. Dla mnie elektryczny wizjer jest jak ósmy cud świata. Dla ciebie śmieć. Alleluja i do przodu - świat jest wielki i jest miejsce dla każdego :)
Jeśli mogą o wizjerze, to ten link wszystko wyjaśnia: link
Mogą = mowa. Uroki pisania na tablecie...
I tak będę go miał więc się nie rozpisuję. Fuji to Fuji i żadne C, N, S, P, L, SG, PS,O i inne mnie nie kręcą :-)
Nie śmieć. Po prostu słabszy od OVF w większości aspektów, które są dla mnie ważne. Tyle i tylko tyle.
Nie raz powtarzałem, że za parę lat (mam nadzieję) EVF dogonią jakości obrazu (nie ilością wyświetlanej informacji) OVF. Ale dla mnie ideał to wizjer hybrydowy. I tego bym sobie na przyszłość życzył.
@hijax_pl , hybrydowy masz np. w X20. Póki co do ideału mu daleko. Ideał jest wówczas jak masz zawsze 100% kadru w wizjerze.
Dla mnie zaletą wizjera optycznego w lustrzance jest to, że widać kadr przez obiektyw i nie ma błędu paralaksy. Nigdy nie rozpływałem się nad pięknem obrazu w takim wizjerze - miałem widzieć, co mam w kadrze i tyle. Do niedawna była to jedyna opcja na taki podgląd w zaawansowanych aparatach, ale na szczęście od paru lat się to zmienia, za sprawą bezlusterkowców właśnie. Wizjery elektroniczne sprawdzają się w tym równie dobrze, a mają dwie zalety, których na próżno szukać w wizjerach optycznych: histogram na żywo i widoczność w warunkach bardzo słabego oświetlenia.
@Luke_S
I o to chodzi! Widać 100% kadru nawet jak jest ciemnawo. Nie ma kłapiącego lustra, zero problemów z FF/BF. Mój, właściwie były mój, bo już się pozbyłem tego dziadostwa, Nikon D3100 dla każdego obiektywu miał inny pogląd na ostrość. Nigdy więcej DSLR.
@espresso, X20 nie ma wizjera hybrydowego - to zwykły wizjer optyczny z nałożonym transparentnym wyświetlaczem LCD. Takie cuda to np Nikon robi już od wielu lat.
@bobby - bo to watek o fuji. Staram sie pisac na temat. tez sproboj ;-)
Ważne że w ogóle jest wizjer, (nie zaglądałem to nie oceniam jaki) nie cierpię aparatów wykastrowanych z tego wynalazku.
Fuji i Panasonic współpracują nad rewolucyjna matrycą tak więc trzeba czekać na jej wdrożenie.
Obecne matryce osiągają już szczyt swoich możliwości jeżeli chodzi o hardware.
Naiwni dają się nabierać na software którym można przypudrować to i owo podkreślić coś innego.
To zupełnie tak jak z umalowanymi kobietami na które patrzymy po wypiciiu pewnej dawki alkoholu.-
Opamiętanie przychodzi rano kiedy można dojrzeć rzeczywisty obraz.....-
Jeżeli mam być szczery to o wiele bardziej odpowiada mi ostatni Panasonic. Zarówno jeśli chodzi o bebechy jak, ale głównie jeśli chodzi o design
apropos polemik na temat wizjerów OVF/EVF etc. to zawsze mam w pamięci zdjęcie wykonane przez Joannę Kinowską z wystawy "Czas Wolny fotografie". Mam na myśli zdjęcie grupowe autorów fotografii prezentowanych na wystawie: Bogdan Łopieński, Aleksander Jałosiński, Jan Morek, Wojciech Plewiński i Tadeusz Rolke - zdjęcie można zobaczyć tutaj link trzeba tylko mocno przewinąć do dołu :) i kliknąć żeby trochę powiększyć :P
A co do wywoływania RAF-ów, znowu Silkypix albo CameraRaw / Lightroom który nie radzi sobie z X-Trans??? Przez brak dobrego softu do RAF-ów wystawiam w niedzielę na Alledrogo swojego X100. Wróciłem do Canona.
@eMGie - Capture One 7 - zdecydowanie najlepszy soft do rawow wg mnie. Uzywalem z 5d2 i teraz z powodzeniem uzywam z X-E1. Bez dziwnych Adobowskich zafarbow na zdjeciach...