Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe

31 października
2013 15:04

Przed kilkoma godzinami w nasze ręce trafił pierwszy w Europie finalny model obiektywu Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM. Korzystając z dobrej pogody wybraliśmy się na krótki plener i wykonaliśmy kilkadziesiąt zdjęć przykładowych. Zapraszamy do ich obejrzenia i wyrażenia swojej opinii w komentarzach.

Zdjęcia zostały wykonane aparatem Canon EOS 1Ds MkIII. Wszystkie zaprezentowane ujęcia to pliki JPEG prosto z aparatu. Wybrano najniższy poziom wyostrzania i kompresji, a jednocześnie wyłączono procesy odszumiające obraz.


Zdjęcia przykładowe

Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 31 mm, f/4.0, exp. 1/1600 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 9.8 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 24 mm, f/5.6, exp. 1/320 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 12.56 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/4.0, exp. 1/250 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 6.33 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 35 mm, f/4.0, exp. 1/320 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 9.98 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 24 mm, f/8.0, exp. 1/320 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.64 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 51 mm, f/4.0, exp. 1/1600 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.07 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/8.0, exp. 1/640 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 9.7 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 68 mm, f/5.6, exp. 1/1000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.86 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 68 mm, f/4.0, exp. 1/640 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 9.19 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/4.0, exp. 1/160 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.59 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 80 mm, f/4.0, exp. 1/160 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.54 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 46 mm, f/5.6, exp. 1/640 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 10.07 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/8.0, exp. 1/250 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 10.79 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 62 mm, f/4.0, exp. 1/100 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 10.11 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 46 mm, f/4.0, exp. 1/160 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.23 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 24 mm, f/4.0, exp. 1/1000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 10.54 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 24 mm, f/8.0, exp. 1/250 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 10.82 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 46 mm, f/8.0, exp. 1/250 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 9.07 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/4.0, exp. 1/1000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 9.9 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 35 mm, f/4.0, exp. 1/1250 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 9.35 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/4.0, exp. 1/500 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.02 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/4.0, exp. 1/500 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 6.51 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 35 mm, f/5.6, exp. 1/100 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 10.44 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 62 mm, f/5.6, exp. 1/100 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 11.06 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 24 mm, f/5.6, exp. 1/250 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 11.33 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 51 mm, f/8.0, exp. 1/200 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 11.82 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 80 mm, f/5.6, exp. 1/500 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 10.53 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 24 mm, f/4.0, exp. 1/25 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 7.96 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/5.6, exp. 1/2000 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 9.52 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 68 mm, f/8.0, exp. 1/1000 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 10.13 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 74 mm, f/8.0, exp. 1/800 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 7.57 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 24 mm, f/4.0, exp. 1/1000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 10.69 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 80 mm, f/4.0, exp. 1/800 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 5.76 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 24 mm, f/5.6, exp. 1/800 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 7.87 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 46 mm, f/5.6, exp. 1/800 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 7.59 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 68 mm, f/4.0, exp. 1/40 sek., ISO 800
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 7.64 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 87 mm, f/4.0, exp. 1/800 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.07 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/4.0, exp. 1/250 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 6.32 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/6.3, exp. 1/200 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 6.13 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 42 mm, f/11.0, exp. 1/320 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.22 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 46 mm, f/4.0, exp. 1/250 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.53 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/4.0, exp. 1/320 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 7.22 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 68 mm, f/5.6, exp. 1/160 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 12.69 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 105 mm, f/8.0, exp. 1/500 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 7.17 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 68 mm, f/4.0, exp. 1/1250 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 6.62 MB
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 24 mm, f/4.0, exp. 1/1600 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.11 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 24 mm, f/5.6, exp. 1/800 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.78 MB
Aparat: Canon 1Ds MkIII
Parametry: 24 mm, f/8.0, exp. 1/400 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 5616 x 3744 pix, 8.67 MB


Komentarze czytelników (75)
  1. mav
    mav 31 października 2013, 15:11

    Bokeh bardzo przyjemny, to jedna z rzeczy które mi nie do końca odpowiadają w eLce.
    Szkoda, że nie odświeżyliście testu 24-105 na FF, bo jednak nie będzie można ich bezpośrednio porównać.

  2. Langusta
    Langusta 31 października 2013, 15:11

    Agrhhh...a co to za obca skrzynka na listy? Pachnie zdradą! ;)

  3. rolech
    rolech 31 października 2013, 15:13

    Langusta - ale ta wlasciwa tez jest

  4. Langusta
    Langusta 31 października 2013, 15:16

    Samo szkło wydaje się zachowywać podobnie do canona - rogi nieco klękają na dłuższych ogniskowych, ale całość wygląda nieco spokojniej w obszarach nieostrości.

  5. 31 października 2013, 15:21

    Przydałoby się aby Sigma zrobiła 24-70/2.8 na Sony A7 przystępnej cenie. Jakieś stałki też by nie zaszkodziły. Obiektyw z testu natomiast wydaje się bardzo dobry optycznie jednak cenowo nie jest jakiś bardzo atrakcyjny.

  6. usn
    usn 31 października 2013, 15:30

    Optyczne, kiedy test?;)

  7. mav
    mav 31 października 2013, 15:31

    Langusta - dokładnie, jakieś ciekawsze natywne e-mounty by się przydały :) taki 24-70/2 OS byłby bardzo łakomym kąskiem.

  8. GoOrange
    GoOrange 31 października 2013, 15:33

    Bogata dystorsja.

  9. cube
    cube 31 października 2013, 15:33

    Ostra jest, bokeh też miły oku. Wygląda na solidne spacerowe szkło...

  10. Arek
    Arek 31 października 2013, 15:34

    Szef Sigmy nie specjalnie chce wchodzić w bezlusterkowce - mówił to w wywiadzie. Jego zdaniem to wciąż za mały rynek, bo kupujący bezlusterkowce kupują je głównie z kitami i bardzo mało inwestują w dodatkowe szkła.

  11. cube
    cube 31 października 2013, 15:34

    ciekawe kiedy wyskoczy tu Fotozmora prostować wszystkim opinie na jedynie słuszne... ;-)

  12. Arek
    Arek 31 października 2013, 15:36

    Dostał bana więc nie wyskoczy.

  13. cube
    cube 31 października 2013, 15:37

    LOL! :-)))

  14. 31 października 2013, 15:41

    Arek, jeszcze się nawrócą :) niech zrobią choćby odpowiedniki FF tego co było w bezlusterkowcach, między innymi super ostrą na NEXie 30/2.8.

  15. Arek
    Arek 31 października 2013, 15:44

    Ja nie twierdzę, że nie. Też bym chciał, żeby działali w tym kierunku. Np. żeby Sigmy 19, 30 i 60 f/2.8 zaczęli oferować nie tylko na u43 i E ale także na Fuji X i Samsunga NX.

  16. WD76
    WD76 31 października 2013, 15:44

    Widzę, że rozdzielczością bije kanona bardzo mocno. Ciekawe co nikon zaprezentuje w swoim 18-140...

  17. 31 października 2013, 16:40

    świetne szkło !

  18. cauchy
    cauchy 31 października 2013, 17:00

    brak winiety na 24? hm...

  19. Khedron
    Khedron 31 października 2013, 17:23

    Mali Powstańcy, kościoły, Jezus Frasobliwy ... tylko patrzeć , jak gorliwi zaczną Optycznych rozliczać za niepoprawny politycznie dobór tematów do przykładowych zdjęć :). Ostre zdjęcia z tej Sigmy . Mimo tego - nieco za droga .

  20. m
    m 31 października 2013, 17:26

    @cauchy: winieta jest to taka nie ładna, ostro tracące same rogi

  21. Arek
    Arek 31 października 2013, 17:28

    Khedron - oj tam, oj tam... Jest i pan Lindley, pani Maria Skłodowska i Syrenka.

  22. f8@24mm
    f8@24mm 31 października 2013, 17:31

    ooo... czyli da sie zrobic takie szklo, zeby bokeh nie ssal (vide Canon 24-105 czy Nikkor 24-120)...

  23. Khedron
    Khedron 31 października 2013, 17:33

    @Arek ... Pisałem pół żartem , ale mam nadzieję, że nie wykraczę . Głupota ludzka jest bezgraniczna .

  24. BeatX
    BeatX 31 października 2013, 17:36

    szkoda, ze na zdjeciach nie widac jak obiektyw pracuje pod swiatlo.. :)

  25. baron13
    baron13 31 października 2013, 17:59

    jedyne do czego mógłbym się czepić to CA na 24 mm ale podsumowanie jest takie: skąd wziąć kasę? Przy całym moim malkontenctwie i opowiadaniu o zatrzymaniu się postępu, pojawiło się ostatnio kilka rzeczy, które chciało by się mieć. Obstawiam osiągi około 45 l/mm ale najważniejsze, to widać, że szkło daje naprawdę dobre foty. Nie wiem po co mi ta jakość, co z nią zrobić, jak pokazać, ale skąd wziąć kasę?

  26. tadeusz69
    tadeusz69 31 października 2013, 18:22

    Bardzo ładne , kontrastowe fotki ! Szkrzynka wygląda lepiej niż ta z testu Zeissa 135/2.0 .
    AF celny i szybki ?

  27. mate
    mate 31 października 2013, 18:29

    @WD76
    U Nikona odpowiednikiem tej Sigmy jest Nikkor 24-120/4 a nie 18-140/3.5-5.6. Nie ma za bardzo sensu porównywać jej do szkła cropowego.

  28. WD76
    WD76 31 października 2013, 19:13

    Wiem o tym. O nikonie wspomniałem, bo mnie bardzo interesuje ten obiektyw.

    Posiadam n18-105, a koleżka c24-105/f4 i stwierdzam, że oba obiektywy są porównywalne. Natomiast n24-120/f4 już od nich odstaje.

  29. WD76
    WD76 31 października 2013, 19:17

    Oczywiście porównywałem własności optyczne, a nie jakość wykonania.

  30. wowaw
    wowaw 31 października 2013, 20:22

    @Arek
    "Dostał bana więc nie wyskoczy."
    Oj - nie - bez niego to już nie to samo :D

  31. mav
    mav 31 października 2013, 20:28

    Mogliby do przyszłego czerwca zdążyć wydać jakieś 16-35 (albo z szerszym końcem) i stałym 2.8 - to bym kupił z marszu, bo obecnie tylko eLka zostaje, a mam co do niej mieszane uczucia...

  32. tomizary
    tomizary 31 października 2013, 21:51

    Obiektyw ok , ale jak dla mnie canon oferuje lepsze rogi kadru i troszke lepiej rysuje :-)

  33. ewg
    ewg 31 października 2013, 22:00

    Trafili nie tylko z ostrością ale i z pogodą! Niebo jak z polara i kolory piękne. Po obejrzeniu zdjęć (samych f/czwórek) przypomina się cropowa Sigma 17-70. Tu środek zakresu też idealny tylko skrajne ogniskowe nieco boleją rogami... Innymi słowy - kolejne świetne szkło Sigmy! Gdybym miał, nie żałowałbym ani złotówki. =)

  34. 31 października 2013, 23:01

    ...strasznie winietuje... czy mi sie wydaje ??

  35. wowaw
    wowaw 1 listopada 2013, 00:27

    Hehe - na canonrumors was cytują :)

    link

  36. handlowiecupc
    handlowiecupc 1 listopada 2013, 08:26

    Faktycznie. Wielki szacun...
    Swoją drogą szkiełko nie tylko ostre w całej przestrzeni i to od pełnej dziury ale i aberracje nie łatwo znaleźć.

  37. ov_Darkness
    ov_Darkness 1 listopada 2013, 11:01

    @WD76: naprawdę kitowy Nikkor daje porównywalne wyniki do L'ki?

    Zdjęć nie przeglądałem, bo siedzę u teściów na Neostradzie 2Mbit i nie swoim kompie, ale już na miniaturach rzuca się w oczy potężna winieta.
    Uważam, że niezależnie od osiągów, szkło w tym zakresie ogniskowych i jasności nie powinno kosztować więcej, niż 2-2.5tys. Nikt mi nie wmówi, że jest dużo trudniejsze do zrobienia niż 17-50/2.8OS, która kosztuje ~1600-1700PLN.

  38. TomSte
    TomSte 1 listopada 2013, 13:21

    ov_Darkness, Jak byś nie wiedział, że ceny sprzedaży nie ustala się dziś na podstawie kosztów produkcji..., bo to tylko jeden średnio istotny czynnik. Liczy się tylko szacowana podaż, czyli ile można wyciągnąć z rynku kasy, nie zabijając sprzedaży.

  39. plan3s
    plan3s 1 listopada 2013, 14:10

    Mam wrażenie, że ludzie może by i chcieli ponarzekać, ale nie bardzo się da.

    Jeśli te zdjęcia nie były ani trochę podostrzane, to tak jak przewidywaliśmy mamy do czynienia z optyczną żyletą.

  40. leszek3
    leszek3 1 listopada 2013, 16:14

    Zdaje się, że ogromnie winietuje na 24/4.0, ale poza tym wydaje się baardzo dobry. Czyżby ciekawy wybór do D600 czy nawet D800 (ten wszakże trudno uznać za korpus spacerowy)?

  41. WD76
    WD76 1 listopada 2013, 16:40

    @ov_Darkness
    Naprawdę i to się zgadza z tym co optyczni wykazali w swoich testach n18-105 i c24-105. Tyle, że mojego kolegi obiektyw wytrzyma spokojnie 40 lat, a mój już dawno będzie zrecyklingowany.

  42. obserwator16
    obserwator16 1 listopada 2013, 20:47

    Ciekawe,ciekawe myslalem kupic 24-105 canona jako zapas ale teraz powaznie rozwazam ta sigme. Czekam na test i moze sigma wreszcie poszla po rozum do glowy i zacznie dawac uszczelnienia.

  43. ilDottore
    ilDottore 2 listopada 2013, 08:03

    Spoko słoik. Ale za dużo mam stałem, by zuuuuma kupować.
    Jakbym stałek nie miał to ten zuuum spokojnie byłby do rozważenia.
    Dobre szkło, fajny bokeh, do czego Sigma nas przyzwyczaja.

  44. TomSte
    TomSte 2 listopada 2013, 09:30

    Idealny zestaw to właśnie ciemny zuuum do wszystkiego i kilka jasnych stałek do bardziej ambitnych zadań. Chyba, że na te "za dużo stałek" popłynąłeś z całej kasy ;-)

  45. ilDottore
    ilDottore 2 listopada 2013, 10:01

    Rzecz nie w kasie. Rzecz w tym, że ja nie focę byle czego. :) W tym sensie, że jak coś robię to na poważnie. Nie zabieram aparatu na wczasy ani do cioci na imieniny.
    Ale jak już coś robię lustrem to wolę jasną stałkę niż ciemny zoom.
    A na pierdoły używam komórki - też ładne fotki wychodzą.:)

  46. 2 listopada 2013, 11:41

    ilDottore "Nie zabieram aparatu na wczasy" fakt profanacja profesjonalnego sprzętu... :)

  47. baron13
    baron13 2 listopada 2013, 12:28

    Od prawie roku właściwie ćwiczę jedną stałkę. Wedle mistrzów nie nadaje się do użytku. Ma 500 mm i tragiczne jak na dzisiejsze czasy światło 8.0. Niestety, fotki bardzo mi się podobają. Tak sobie myślę, że rzecz nie w stałce czy zoomie, ale w zajęciu się obrazem. Wygląda na to, że producenci sprzętu fotograficznego, co widać na przykładzie Sigmy zaczynają ponownie brać pod uwagę, że jednak też czasami chodzi o zdjęcia :-)

  48. TomSte
    TomSte 2 listopada 2013, 13:59

    Ja lustrem co najwyżej puszczam zajączki, czasem ;-) Komórką zdjęć nie robię, bo nadają się tylko "na pusty żołądek" ;-)) A Aparat zabieram wszędzie gdzie mogę i profanuję go permanentnie przy każdej okazji (na wczasach rónież). Stałki też lubię, ale zuuumów z ich powodu nie dyskwalifikuję. I po co ta pompa "że ja nie focę byle czego"?...

  49. ostare
    ostare 2 listopada 2013, 14:14

    Niektórzy piszą tu o potężnej winiecie, a ja z doświadczenia wiem, że jest to zależne od kąta padania światła, czy kierunku w którym fotografujemy. I przeważnie jest to zauważalne na niebieskim niebie, co obrazuje widocznym gradientem. Na drugim zdjęciu jest praktycznie niewidoczna.

    Ponadto, winieta, czy dystorsja jest możliwa do skorygowania software'owo. Rozdzielczości już nie podbijemy, a chyba ta jest bardziej istotna. A w przypadku tego szkła - przyzwoita. Na oko.

    TomSte - idealny zestaw, to jasny zoom (Sigma 24-70 2.8 - ok. 3k. Mam i bardzo chwalę.) plus kilka stałek (35, 50, 85 i 135) i coś szerszego. Dla osób z mniejszym budżetem, spokojnie wystarczy wyżej wymieniona Sigma 24-70 EX DG HSM.

  50. ostare
    ostare 2 listopada 2013, 14:21

    (tak teraz myślę, że ten gradient nieba, to nawet nie jest kwestia winiety, tylko po prostu zjawisko fizyczne)

    Jest tu opcja edycji postu?

  51. TomSte
    TomSte 2 listopada 2013, 16:06

    Niektórzy twierdzą, że idealny zestaw to lustro i komórka ;-)
    A tak poważnie, to właśnie od pewnego czasu zastanawiam się, czy mając kilka jasnych stałek jest mi potrzebny jasny zoom. Bo jeżeli nie, to decydując się na S24-105 zyskuję większy zakres i stabilizację kosztem światła, które mam nadal w 28, 50 i 85.

    @ostare - Jeżeli masz te kilka stałek, o których wspomniałeś, to proszę o szczerą odpowiedź. W przeciwnym razie oszczędź sobie.

  52. ostare
    ostare 2 listopada 2013, 17:00

    Dokładnie, Annie Leibovitz uznała telefon w Ipnone za idealny, bo zawsze masz go przy sobie.

    Mam 35 1.4 (Samyanga, a celuję w nową Sigmę), 50 1.4 Sigmy (rewelka!), starą, poczciwą 85 1.4 Canona, marzy mi się 135 2 Canona... do tego właśnie 24-70 2.8 Sigmy i 17-40 4 Canona (straszliwa winieta i ciemny, dodatkowo jakieś wyprane kolory daje, dlatego w dalszych planach mam zakup 16-35 2.8).

    Dla wygody, pracuję głównie zoomem Sigmy. Fajna sprawa, bo nie musisz żonglować obiektywami, kiedy nie masz na to czasu. Światło 2.8 jest kompromisem pomiędzy jasnymi stałkami, a uniwersalnością zmiennoogniskowego, przy czym generuje na prawdę świetne zdjęcia. Ze stałek natomiast korzystam, kiedy potrzebuję bezkompromisowej jakości, otwartej dziury i mniejszej głębi.

    Uważam, że zooma warto mieć do kolekcji ze stałkami, od których de facto zaczynałem i nie widziałem potrzeby zakupu pompki. Zmieniłem decyzję po pierwszym dniu pracy z podpiętym 24-70. A co do testowego... stałe, choć ciemne światło 4 daje pewną wygodę. Zakres jest jak najbardziej użyteczny i jako obiektyw do wszelkich zadań, jest jak najbardziej pożądany. Szczególnie, że w tej cenie daje bardzo dobrą jakość (ludzie, zwracajmy uwagę na wynikowe zdjęcia, nie tabelki i wykresy, które służą matematykom.)

  53. ostare
    ostare 2 listopada 2013, 17:06

    (jest tu jakiś edit?)

    Do kolekcji mam też kilka starszych szkieł, jak np. Heliosa 85 2 (nieosiągalny współczesnymi obiektywami efekt rozmycia tła ^^), jakiegoś lustrzanego Maksutova, stare Samyangi, Nikony (do współpracy z moim analogowym FE), Zenity... wyżej podałem te, na których pracuję :)

  54. ostare
    ostare 2 listopada 2013, 17:11

    (crap, moderatorzy, połączcie to jakoś :P)

    Helios 85 1.5 link (dostałem go od znajomego w siatce z rupieciami... jak nówka)

  55. TomSte
    TomSte 2 listopada 2013, 17:14

    I o to mi chodziło, dziękuję b.

  56. Arek
    Arek 2 listopada 2013, 18:37

    ostare - proponuje czytać to co się napisało, zanim naciśnie się enter. To taki dobry, odchodzący w zapomnienie zwyczaj ;)

  57. ilDottore
    ilDottore 2 listopada 2013, 19:33

    Chodzi mi o to, że lustrzanka + worek słoików + statyw są po prostu ciężkie i niewygodne.
    Jakiś czas temu robiłem regaty żeglarskie w Dublinie, to korzystałem z pomocy 2 osób dźwigających sprzęt. Nie jestem zawodowcem i nie stać mnie na asystenta, więc rzadko mam luksus pracy z pomocnikami w pełnym komforcie.
    link
    Dlatego nie zabieram lustrzanki na okazje towarzyskie czy na wczasy - chodzi mi o mój kręgosłup a nie o jakieś"profanacje".
    Chyba kupię sobie tego ślicznego małego Olka z jakimś zuuuumem, żeby mieć aparat na takie codzienne pstrykanie.

  58. wojcias
    wojcias 2 listopada 2013, 20:53

    Spacer zoom jest mi niezbedny ale rozumiem ilDitore - stalka to stalka. Tez odpuscilem 70-200 i stanelo na 135mm i wygodnych butach

  59. ostare
    ostare 2 listopada 2013, 22:30

    Arku, czytam. Nawet kilka razy. Ale zawsze coś jeszcze muszę dodać :P

    @ilDottore - Olki, istotnie, są śliczne. Ale DXO Mark wypuściło test matrycy Sony A7R (ich nowa pełna klatka) i idzie łeb w łeb z N D800(E). Aparat, jak najbardziej godny uwagi i pewnie też niemałych pieniędzy. Czekam jeszcze na premierę nowego Nikona DF(?), bo aż mi serce mocniej bije na każdą plotkę, czy wzmiankę z nim związaną ;)

    Coś pięknego się dzieje obecnie na rynku. Stylistyka aparatów z ich najlepszego okresu (lata 60-80) wraca do łask, a nie ukrywam, że chętniej na wakacje (lub choćby do sklepu - miły nawyk) zabieram ze sobą N FE z lat 80.

  60. cedrys
    cedrys 3 listopada 2013, 07:15

    @ilDottore,
    Ładnie tam w tym Dublinie. Widzę panoramę zrobioną TSem 24mm z użyciem filtrów ND. Pięknie wygładzona tafla wody a na niej świetne refleksy. Pierwsze zdjęcie ma przeregulowaną perspektywę, ale drugie jest już OK. Też w Szczecinie mieliśmy w tym roku TSR, ale jeszcze nie miałem wtedy TSa. Akurat w tym zastosowaniu filtry ND powodują, że bujające się na wodzie żaglowce wychodzą nieostro, co zresztą widać na Twoich zdjęciach. Być może jest to tylko kwestia wersji internetowej.

  61. baron13
    baron13 3 listopada 2013, 09:28

    Przyznaję, że jeszcze niedawno waga sprzętu nie miała dla mnie znaczenia. A teraz stosuję głównie spacer-stałkę Samyanga 500mm/f=8.0 i muszę się dobrze zastanowić, czy nie dla tego, że to jeden z najlżejszych obiektywów, jakie posiadam. Stylistykę zdjęć i tematy dobieram do lenistwa:
    link
    Dlatego przy takich super-szkłach, jak nasza Sigma zaczynam się mocno drapać w głowę. Jak się weźmie dwa solidne szkła powiedzmy to i jakieś 70-200, to z pewnością nie na spacer. Nowe szkła generalnie wymagają nowych kadrów. Jak nikt nie wymyśli, to staną się ozdobami na półkach jak aparaciki z czerwoną kropką.

  62. cedrys
    cedrys 3 listopada 2013, 09:45

    @baron13,
    Znając Ciebie wiem, że doradzanie nie ma sensu, ale mimo to zastanów się nad magazoomem, takim x35. Brat ma Canona to wiem, co można z niego wycisnąć. Za 1.5 k masz aparat uniwersalny, lżejszy niż ten samyang. A chyba masz jakiegoś szerokątnego samyanga do ćwiczeń manualnych, np. 14-17mm?

  63. baron13
    baron13 3 listopada 2013, 10:04

    @cedrys: Przyznam że przyglądałem się długo jakiemuś superzoomowi Fuji. Jak pożyję, to pewnie se też kupię, ale w tym co ćwiczę teraz chodzi o GO. No i niestety potrzebna jest fizyczna odniskowa:
    link
    Jakby rozmycie zniknęło, to byś zobaczył, że kadru nie ma. Tu:
    link
    musiałbym wyciąć jakoś budynki po lewej. To są takie próby "żeby nie było widać". Uczciwie to nie umiem znajdować kadrów.

  64. cedrys
    cedrys 3 listopada 2013, 10:10

    @baron13,
    Wiesz, parę lat temu, jak zacząłem czytać Twoje posty pomyślałem sobie, że jesteś po wypadku albo skomplikowanej operacji, jeździsz na wózku i z okna fotografujesz te wrony, ale minęło 3 lata a Ty piszesz, że Ci się migawka rozsypała po 70k klepnięć. W tym czasie dorobiłeś sobie liczne teorie do używania obiektywów długoogniskowych i przy każdej okazji raczysz nas nimi (biedny Fotoamor :-)). Myślę, że masz poważny problem ze sobą do rozwiązania.

  65. jakubh
    jakubh 3 listopada 2013, 10:38

    Piękny zestaw fotografii testowych. Porównuję je do posiadanych Sigm 2,8/24-70 HSM i 2,8-4,5/24-135 na Alfie 900. Bokeh równie ładny, widać postęp w sensie ograniczenia aberracji chromatycznej na szerokim kącie względem 24-135, nawet jest chyba trochę lepiej niż w świetnej 24-70 HSM. Całkiem przyzwoicie zachowuje się przy F4, podczas gdy starego superzooma 24-135 trzeba przymykać do F8 aby wyrównać ostrość w kadrze i pozbyć się niechcianych "kolorków". W sensie ostrości już starsze Sigmy dawały świetne efekty więc niewiele się da poprawić, te fotki z Canona wydają się strasznie mydlane w porównaniu z A900, ale to pewnie kwestia ustawień jpg.

    Ludków chcących tej klasy szkła zapinać do bezlusterkowego A7 z góry uprzedzam - zapomnijcie o zoomach 2,8 na body FF klasy papierowej, chyba że chcecie dać zarabiać ortopedzie. Jak szkiełko waży prawie kilo, body musi ważyć podobnie i mieć dobrze wyprofilowany grip.

  66. baron13
    baron13 3 listopada 2013, 13:02

    @cedrys: Mój problem bardzo ładnie łączy się z tą nową sigmą. Moja żona pojechała sobie do Paryża na małą wycieczkę. Wzięła nikona D40 z kitem. Chciałem ją nauczyć co tym Nikonem , ale skończyło się na tym, że ustawiłem w trybie "P" iso 3200 i udało się jej przekazać, że jak ciemno to niech przestawi z zielonego na P. Pogoda była fatalna padał śnieg (klęska żywiołowa we Francji) jak widać, nie pozwoliła się nauczyć obsługi, miała jeden obiektyw i przywiozła kilkaset cholernie dobrych zdjęć. Jeśli miał bym się czegoś czepiać to na przykład mogła kopułę Galeries Lafayette zrobić centralnie. Była by pocztówka. Powiedzmy teraz że poświęci kwadrans na naukę o ekspozycji i ustawianiu iso, że dostanie np D6 i takie szkło Sigmy. I że nie będzie się śpieszyć. Przywiezie kilkaset zdjęć jakości plakatowej. Ma chyba świeższe oko niż ja, nic nie wie o street foto i dlatego scenki uliczne wyjdą jej lepiej. Bo wychodzą.
    Wyjdzie na to, że cała moja wiedza, całe doświadczenie jest warte ok 3kzł, a może nawet mniej. Taki jest skutek postępu technologicznego w fotografii: jakość można sobie kupić. Powiadasz, że mam problem. Myślę, że mniejszy od tych fotoreporterów lamentujących nad degrengoladą zawodu, bo rozumiem co się dzieje. Ten obiektyw to własnie skłądnik problemu tego biedaka, laureata WPF którego redakcja zamieniła na ajfona. Oni wiedzą, że są już tak dobre obiektywy, a będą jeszcze lepsze, że można wymienić fotografa na lepszy obiektyw. Póki co do zrobienia takiej fotki:
    link
    potrzeba mnie. Ale, do czasu :-)

  67. obserwator16
    obserwator16 3 listopada 2013, 15:31

    W UK pre-order 749£ to ok 200 wiecej niz za L od canona. Czekam na test droga redakcjo bo trzeba zobaczyc czy warto przeplacac

  68. cedrys
    cedrys 3 listopada 2013, 15:49

    @baron13,
    Wg moich kryteriów estetycznych załączona fotka jest tragiczna. Przede wszystkim jest nieostra, do tego jakiś straszny cień, prawdopodobnie Twój. Natomiast motyw główny, gałąź platana klonolistnego to najgorszy obraz jaki widziałem. Na 450D używalne jest najwyżej ISO 200 i to w dobrym oświetleniu. To tak wygląda jakbyś chciał zasymulować obraz zrobiony na ruskim filmie z dawnych czasów. Może właśnie o to Ci chodziło?
    To żadna zasługa żony, że zrobiła dobre fotki na automacie. Po to jest automat. Oczywiście minimum obsługi sprzętu musi znać, a cała kreatywność sprowadza się do skierowania obiektywu na obiekt, który się podoba, bez kompletnego zrozumienia dlaczego. Tak fotografuje większość turystów a w szczególności kobiety.

  69. cedrys
    cedrys 3 listopada 2013, 15:56

    @baron13,
    Popatrz sobie tutaj, to cotygodniowy niedzielny przegląd fotek nadesłanych przez użytkowników. Na pierwszym zdjęciu jest pięknie odseparowany liść ambrowca amerykańskiego -- jeden. Gdybyś mi tą fotę przedstawił, mój komentarz byłby całkiem inny. No, ale jurorem nie jestem.
    link

  70. baron13
    baron13 3 listopada 2013, 16:36

    @cedrys: ale właśnie mówiłem, że producentów takich zdjęć pozamieniają na ajfony :-) Tu właściwie wystarczy dowolny obiektyw, przekręcenie na zielone i najwyżej dopilnowanie, by przesłona nie domknęła się. Być może musiałbyś użyć AV. Ale zrobienie takiego zdjęcia to sekunda. A rezultat? Popatrz sobie, po pierwsze co się znajduje w mocnym punkcie? W wyznaczonym wedle złotego podziału nic. W wyznaczonym wedle 1/3 znajduje się ogonek liścia. Ok, ktoś być może kombinował z kompozycją z dwu pasów zaburzonych plamą liścia. Ale rezultat jest taki, że na pierwszym planie mamy "niebezpieczną nieostrość". Ja bym to przyciął od lewego rogu. No i dalej mamy taką sytuację, że każdy takie zdjęcie może zrobić i każdy może się do czegoś doczepić. Dlatego przestałem się czymś takim zajmować, bo nawet jak se wykombinuję jakąś kompozycję, to mam prawie pewne, że ktoś to zrobił lepiej. I do tego komórką. Nie w moim zdjęciu zdecydowanie nie chodzi o liście platana. Co do nieostro, to w jedny i w drugim w punkcie ostrosci kontury mają ok 1-2 piksele. Sprawdź :-)

  71. baron13
    baron13 3 listopada 2013, 17:33

    @cedrys: Ciężko myślałem gdzie jest ten "okropny cień" i mam straszne podejrzenie, że chodzi o rozmyty obraz wieży w tle. Jeśli straszny, to niestety, mój pomysł działa. Bo chodzi tu o przeciwstawienie czegoś ciężkiego może i strasznego lekkiemu liściowi. Ale bardzie prawdopodobne, że nie zrozumiałem. Ale właśnie w sprawie użycia takich jak wątku obiektywów. Problem w uzasadnionym użyciu sprzętu wysokiej jakości. Jest taki sport, że z wypustem wysokiej jakości szkła robi się serię zdjęć, gdzie widać tę jakość. Po czym robi się próżnia. Dlaczego? Moim zdaniem zwłaszcza w tym zakresie ogniskowych to się robi niebezpiecznie, bo najbardziej widać kompozycję. Oraz wszelkie błędy kompozycji. Natomiast w internecie jakość będzie widać dopiero w skali 1:1. W efekcie pojawia się wielkie niebezpieczeństwo, że fota zrobiona bardzo wysokiej jakości szkłem będzie przeciętna. Do tego dochodzi jeszcze to, że aby nie stracić jakości nie wolno popełnić żadnego błędu przy ostrzeniu, nie wolno poruszyć. Fotografujmy, próbujmy, bo Sigma pójdzie nam w kompakty, jak mi cedrys proponował :-)

  72. TomSte
    TomSte 3 listopada 2013, 22:46

    ilDottore, w pełni się z Tobą zgadzam w kwestii ciężaru i wygody, ale kompromisy też mają swoje granice. Dlatego śmieję się z focenia komórką i nie interesuje mnie co na ten temat ma do powiedzenia Annie L., bo jeżeli osiągniesz pewien poziom to w takich zdjęciach widzisz już tylko mankamenty. Iphonem mogę sobie zrobić zdjęcie rozkładu jazdy autobusów :-) i nic poza tym. A wracając do meritum, ja też nie zawsze mam ochotę, a w zasadzie nigdy jej nie mam, żeby za każdym razem ciągać ze sobą "worek słoików i statyw". Dlatego właśnie zastanawiam się nad tym szkłem, bo choć ciemne, nie raz mogłoby z powodzeniem zastąpić wózek gratów.

  73. 4 listopada 2013, 01:23

    Baron podobnie jak żona też przestaw sobie aparat na auto to może chociaż z jedno zdjęcie prawidłowo naświetlisz :)

  74. baron13
    baron13 4 listopada 2013, 10:26

    @Bora: z pewnością, jeśli wywalą mnie roboty, będę produkował idealnie naświetlone i pozbawione szumu zdjęcia. Pewnie będę studiował Twoją galerię, aby zrobić podobne. Ale jeszcze mnie nie wywalili. Wczoraj wziąłem fu-fu w celu zrobienia zdjęć tak w ogóle. Taki jesienny nastrój, zimno pochmurno. Pstryku pstryku, obiektyw plasticzany, ale w tym fu-fu AF dobrze działa i fotki wyszły za dobrze. Wszystko, cholera widać. Ostre jak żyleta. Do luftu. Otóż pewnie mnie czeka seria zdjęć bardzo dobrych technicznie bo kumpel postanowił odrobić Atgeta. Pewnie nie wyjdzie ale mamy już na podorędziu jakiegoś Sinara, brok jeszcze koncepcji i kaset, choć robiłem na rolkasecie i w formacie 6x9 rozdzielczość styka z tymi starymi zdjęciami.
    Borat, technika kiedyś była fetyszem. Tak zwani zawodowcy powtarzali młodym, że muszą opanować technikę. Że bez techniki nic i jak ją już opanują to sem dopiero mogą. Sęk w tym, co wiem po latach, że owi miestrzowie sami nie bardzo wiedzieli, że ten proces pasowania na fotografa był podobny trochę do pasowania na rycerza. To nie polegało na tym, że ktoś osiągał jakiś stopień umiejętności. Pamiętam jak w AFA dwóch adeptów medytowało nad odbitkami. Że doświetlić albo nie. Popatrzyłem sobie na te zdjęcia owszem jedno ciemniejsze drugie jaśniejsze. Tyle. Artyści sądzili, że jak się zrobi jeszcze ciemniejsze to zrobi się sztuka. A ja widziałem banalną próbę z obstrykanym do cna mostem kolejowym. Jasno, ciemno, to samo. Być może nawet, że jaśniej czy ciemniej, na twardszym papierze będzie lepiej. Tyle, że dalej banalnie.
    jaki jest naprawdę dobry obraz Józefa Chełmońskiego? Pewnie "Odlot Żurawi". Skąd to wiadomo? Bo jak sobie wklepiesz w gugla to zobaczysz furę zdjęć które są dalekim echem obrazu. A na samym obrazie, jak się popatrzysz to nie widać błysku w oku żurawia szczerze mówiąc trzeba się domyślać, że żurawie, jakieś niewyraźne cienie. Chodzi o to, że nie widać :-)
    Powtórzę raz jeszcze: sprzęt zastępuje focistę. Jak nie było tej Sigmy, zakładam że będzie bardzo dobra to trzeba było wykombinować np jak przysłonić, żeby CA już nie było, a jeszcze nie dała się we znaki dyfrakcja. Teraz, zakładasz pstrykasz i zapominasz o zdjęciu, bo doskonałe. Ostrzę sobie zęby na tę Sigmę, bo mam ochotę na też na zrobienie banalnych plakatowych zdjęć. A może będą ładne? Borat moje nieszczęście jak widzi je cedrys polega na tym, że mam możliwość pobawić się fotografią. Zobaczymy, czy potrafimy posługiwać się LF, czy potrafimy psuć zdjęcia, czy robić je perfekcyjnie dobre. Technika daje jedynie możliwości. Obawiam się, że na skutek coraz to doskonalszej technologii, właśnie takich obiektywów przed fotografem będzie stało zadanie, jak inteligentnie popsuć. Dobre zrobi aparat sam.

  75. cedrys
    cedrys 4 listopada 2013, 11:39

    @baron13,
    Faktycznie, pogoda jest po rozjechanym kotem, zatem let's talk about photo.
    Powoływanie się na malarzy w dobie technologii Syfrowej, (bez zgody @arra) jest nie fair. Malarz z talentem, motywacją, ciekawymi pomysłami i do tego odpowiednio wykształcony, ma o wiele większe szanse stworzyć dzieło sztuki. Jeśli chcesz parać się fotografią artystyczną, to musisz spełnić parę warunków wstępnych takich jak: mieć odpowiedni i różnorodny sprzęt (podobnie jak malarz); musisz umieć się nim posługiwać. Ponieważ w technologii cyfrowej oprogramowanie jest równie ważne jak hardware, również musisz posiadać i umieć biegle nim się posługiwać. Jeśli na zdjęciu internetowym na planie głównym jest jakiś obiekt, który zajmuje, powiedzmy 5% powierzchni zdjęcia, to przynajmniej jego połowa musi być ostra i musi być to widać, bez podglądu 100%. Reszta, bokeh, jest głównym obiektem artystycznym. Nie oglądasz go na 100% dociekając czy jest cebulkowy czy marchewkowy. Ustawiasz ostrość oka na obiekt ostry a resztę podziwiasz resztą siatkówki i kontemplujesz wrażenia. Jeśli na zdjęciu jest szum jak na starej ruskiej kliszy (błonie), to jest on dystrakcją, uniemożliwia obejrzenie obrazu, odczytanie jego przesłania i zniechęca do autora -- nawet jeśli autor wielokrotnie wyjaśnia zasady swej sztuki na piśmie.
    Mój znajomy fotograf profesjonalista znalazł lepsze rozwiązanie od naśladowania malarzy -- skoncentrował się na tym co najlepiej potrafi -- na fotografowaniu ich dzieł, tak aby nie straciły zbyt wiele ze swych walorów. Zapewniam Cię, że to też jest sztuka.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.