Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Nikon D3 - test aparatu

13 lutego 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 22

3. Użytkowanie

Nikon D3 - Użytkowanie

Nikon D3 to najsolidniejszy korpus z dotychczasowych przetestowanych przez nas lustrzanek. Trudno się temu dziwić. Jest to wszak aparat dla profesjonalistów. Jest w pełni uszczelniany z dwoma uchwytami: poziomy, niewiarygodnie wygodny i pionowy, po którego chwyceniu czuć małe rozczarowanie, bo dłoń nie przylega już tak miło. Obsługa, dzięki dużej ilości przycisków i dwóm panelom monochromatycznym jest bardzo wygodna. Co tu dużo mówić? Korpus jest bliski ideałowi.

Nikon D3 - Użytkowanie


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Obiektywy

Matryca w Nikonie D3 zmusza do stosowania obiektywów przeznaczonych na pełną klatkę. Konstruktorzy tego aparatu umożliwili jednak korzystanie także z obiektywów przeznaczonych do lustrzanek z małymi matrycami klasy DX, czyli tych z którymi kompatybilne są lustrzanki takie jak np. D200/D300, D70s, D80, D40/D60. Wiąże się to jednak z mniejszym kołem obrazowym rzucanym na matrycę. W efekcie na rogach powstaje winietowanie, bo światło tam nie dociera. W D3 można jednak wybrać opcję, dzięki której zdjęcie będzie zapisywane tylko w formacie DX. Aparat automatycznie może rozpoznać obiektyw i właściwy formatowi DX obszar zdjęcia jaki ma zapisać. Nieaktywny obszar matrycy jest wyłączany i przyciemniany w wizjerze, co ułatwia kadrowanie. Rozdzielczość zdjęć jest w takim przypadku równa 2784x1848 pikseli, co odpowiada 5.1 milionom pikseli.

Oprócz obiektywów Nikkor można oczywiście stosować obiektywy firm niezależnych takich jak np. Sigma, Tamron czy Tokina.

Nikon D3 - Użytkowanie



Szybkość

Obecnie produkowane lustrzanki, nawet te amatorskie, nie drażnią już użytkownika wolnym działaniem. W Nikonie D3 nie można doszukać się jakichkolwiek wad pod tym względem. Jest to w końcu reporterski aparat i jakiekolwiek opóźnienia w działaniu nie wchodzą absolutnie w grę.


Zdjęcia seryjne

Nikon D3 jest odpowiedzią na Canona 1D MarkIII, który do tej pory jest najszybszym aparatem w tej klasie sprzętu. Jego prędkość zdjęć seryjnych wynosi 10 kl/s, natomiast w D3 jest to tylko jedną klatkę mniej. Biorąc jednak pod uwagę wielkość matrycy i ilość pikseli można mówić tutaj o przewadze Nikona.

Przypominamy, że test szybkości wykonaliśmy z kartą CF Extreme IV 2 GB przy ustawionej czułości 1600 ISO i migawce 1/1000 sekundy. Zdjęcia w RAW zajmowały 26 MB, a pliki JPEG LARGE FINE o rozdzielczości 4256 x 2832 7.2 MB.

Otrzymaliśmy następujące rezultaty dla trwającej 30 sekund serii:

  • 69 zdjęć JPEG LARGE FINE (2.06 kl./s),
  • 30 zdjęć RAW (1 kl./s).
  • 24 zdjęć RAW + JPEG LARGE (0.8 kl./s),

Jak pokazały nasze testy prędkość 9 klatek na sekundę jest utrzymywana przez 2.7 sekundy dla zdjęć JPEG i 1.6 sekundy dla zapisu RAW i jednoczesnego zapisu RAW i JPEG. Potem jednak następuje zrzucanie do bufora i jeśli zależało by komuś na dalszej serii, musi odczekać kilka sekund i nacisnąć spust migawki znowu. Aparat może wtedy ponownie zrobić parę szybkich strzałów. W przeciwnym wypadku, przy ciągłym trzymaniu spustu migawki, wykonywanie zdjęć seryjnych odbywa się tak jak pokazaliśmy to na wykresach.

Nikon D3 - Użytkowanie


Nikon D3 - Użytkowanie


Nikon D3 - Użytkowanie


Warto wspomnieć, że przy zapisie zdjęć w formacie DX, czyli zdjęć 5-megapikselowych, prędkość zdjęć w serii wzrasta do 11 klatek na sekundę. Nagraliśmy dźwięk migawki w tym trybie. Tego imponującego karabinu maszynowego można posłuchać tutaj, a standardowej serii 9 kl/s tutaj.


Stabilizacja obrazu

Lustrzanki firmy Nikon nie posiadają wbudowanej stabilizacji obrazu w korpusie. Koniecznością jest korzystanie w tym celu ze stabilizowanych obiektywów, których oferta cały czas się poszerza.


Czyszczenie matrycy

Dużym zaskoczeniem jest brak automatycznego systemu czyszczenia matrycy w Nikonie D3. Tym większe budzi to zdziwienie, kiedy uświadomimy sobie, że system ten został wprowadzony w niższym modelu D300, który miał premierę jednocześnie z D3, a od niedawna jest on też dostępny w zupełnie amatorskim D60. Zdajemy sobie sprawę, że automatyczne strzepywanie drobinek kurzu nie jest 100-procentową ochroną przed zabrudzeniami, ale sprawdza się przy częstym zmienianiu obiektywów. Aparat taki jak D3 jest ciągle eksploatowany i najbardziej narażony zabrudzenia matrycy. Czy konstruktorzy nie zdążyli opracować tak dużego filtru ochraniającego chip? Czy może Nikon planuje niedługo wprowadzić na rynek model D6, przenosząc marketingową taktykę z amatorskiego segmentu lustrzanek na profesjonalny? Różnice między modelem D40x a najnowszym D60 polegała właśnie na zainstalowaniu ''odkurzacza''.


Lampa błyskowa

Przyjęło się, że lustrzanki dla profesjonalistów nie posiadają wbudowanej lampy błyskowej. Nikon D3 także jej nie posiada. Jest natomiast w pełni kompatybilny z zewnętrznymi lampami takimi jak: SB-800, SB-600, czy SB-400. Dostępne są następujące tryby pracy lampy błyskowej:

  • synchronizacja z pierwszą kurtyną,
  • synchronizacja z długimi czasami,
  • synchronizacja z tylną kurtyną,
  • redukcja czerwonych oczu,
  • redukcja czerwonych oczu + synchronizacja z długimi czasami.

Praca dedykowanych lamp błyskowych odbywa się poprzez pomiar i-TTL, który używa 1005-elementowego czujnika RGB. Minimalny czas synchronizacji wynosi 1/250 s.

Nikon D3 - Użytkowanie

W D3 nadal funkcjonuje bezprzewodowy system sterowania błyskiem nazywany CLS (Creative Lighting System). Z powodu braku wbudowanej lampy za sterowanie innymi lampami odpowiada lampa zewnętrzna założona na aparat. Niestety w menu nie ma tak przejrzystej opcji sterowania pozostałymi lampami, jak jest to w Nikonie D200/D300. A szkoda, bo D3 to przecież także aparat studyjny i możliwość sterowania błyskiem wprost z aparatu byłaby o wiele wygodniejsza.


Autofokus

Nikon D3 został wyposażony w nowy 51-polowy autofokus. Taki sam został zainstalowany w niższym modelu D300. Cały moduł odpowiedzialny za system ustawiania ostrości nazywa się Multi-CAM 3500DX. Oparty jest na detekcji fazowej przy pomiarze TTL. Wśród tej ogromnej liczby 51 punktów AF, 15 spośród nich to punkty krzyżowe. Zakres detekcji wynosi od -1 do +19 EV (przy 100 ISO).

Ustawianie ostrości może odbywać się standardowo w trzech trybach: pojedynczym (S), ciągłym (C) i ręcznym (M). Do tego dochodzi praca autofokusu:

  • wybór punktowego AF - jednego z 51 dostępnych,
  • obszar dynamicznego AF - przy ciągłej pracy AF (C) po wybraniu punktu ostrości, z którego obiekt zacznie uciekać, aparat na podstawie sąsiednich punktów AF będzie śledził nasz obiekt. Ilość aktywnych punktów definiuje się w menu (pozycja a3). Wybór wszystkich 51 odpowiada tzw. śledzeniu 3D. W trybie AF-S aparat będzie korzystał tylko z punktu, w którym ostrość została ustawiona.
  • automatyczny obszar AF - aparat automatycznie ustawia ostrość. W przypadku używania obiektywów Nikkor typu G lub D, powinien zadziałać system rozpoznawania twarzy, który wyłapuje postać ludzką z tła.

W D300 i D3 pojawiła się możliwość korygowania ustawiania ostrości w obiektywie. Dużą zmorą dla fotografów, szczególnie pracujących z obiektywami producentów niezależnych, jest zjawisko tzw. backfokusu (BF) lub frontfokusu (FF), czyli notoryczne ustawianie ostrości przez obiektyw za lub przed właściwym przedmiotem. W menu znajduje się opcja, która pozwala na skorygowanie tej wady i zapamiętanie tych ustawień dla 12 obiektywów.

Wykonując zdjęcia Nikonem D3, a wcześniej Nikonem D300, od razu dostrzega się takie samo działanie ustawiania ostrości w obu aparatach. Tak być powinno, bo producenci jasno informują, że oba aparaty mają ten sam mechanizm. Martwi nas jednak małe opóźnienie AF po naciśnięciu spustu migawki, które dostrzegliśmy i w D300 i w D3, a którego nie było na przykład w D200.

Sprawdziliśmy celność autofokusu wykonując 40 zdjęć tablicy rozdzielczości i mierząc wartości MTF. Dla porównania taką samą serię zrobiliśmy Nikonem D200. Do obu aparatów podpięty był Nikkor 1.8/50. Mieliśmy nadzieję, że firma Nikon Polska dostarczy nam D3 wraz z obiektywem Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED, który posiada ultradźwiękowy system ustawiania ostrości SWM. Niestety otrzymaliśmy sam korpus i test AF zmuszeni byliśmy wykonać na słabszym obiektywie. D3 w połączeniu z obiektywem SWM powinien (teoretycznie) notować lepsze wyniki, niż te jakie przedstawia histogram poniżej.

Nikon D3 - Użytkowanie

Celność autofokusu jest bardzo dobra. Patrząc jednak na wykres powinno się oczekiwać o wiele lepszego wyniku w porównaniu do półprofesjonalnego D200. Analogicznie sytuacja przestawiała się przy porównaniu D200 i D300. Różnice pomiędzy AF w D200 i D3 są pod względem celności małe i w zasadzie w praktyce niedostrzegalne. Autofokus trafia w cel praktycznie za każdym razem.

Postanowiliśmy pobawić się w sprawdzenie autofokusu pracującego w trybie ciągłym. Pobawić w dosłownym tego słowa znaczeniu, bo użyliśmy w tym celu zabawki, która poruszała się ze średnią prędkością 0.7 m/s. Mała głębia ostrości dla przysłony f/2.8 pozwalała doskonale ocenić skuteczność trafień w cel mechanizmu ustawiającego ostrość. Dla D3, w trybie ciągłym, szybkość zdjęć seryjnych spada o 35% dla ustawienia automatycznego obszaru AF i aż o 50% dla dynamicznego AF. Z 9 kl/s robi się więc 4-5 kl/s. Celność jest jednak w obu przypadkach bliska 100-procentowej. Taki sam test w D200 dał w rezultacie dwa razy mniej zdjęć wykonanych w serii (szybkość 2-3 kl/s) przy ciągłej pracy odpowiedniego trybu autofokusu niż analogicznych seriach wykonanych D3. Celność ustawiania ostrości D200 w obu trybach ciągłego AF wypada jednak gorzej niż w D3. Skuteczność Nikona D200 szacuje się na poziomie 85-90% co i tak jest wynikiem bardzo dobrym, lecz wciąż zauważalnie gorszym od w pełni profesjonalnego modelu.


Pomiar światła

Pomiar światła dokonuje się przy pomocy 1005-segmentowego czujnika RGB. Może on pracować na trzy sposoby:

  • matrycowy - pomiar odbywa się w całym polu,
  • centralnie ważony - stosowana jest waga poza obszarem centralnym, wyznaczonym przez koła 8-, 12-, 15- lub 20-milimetrowe,
  • punktowy - światło mierzone jest wokół aktywnego punktu AF o średnicy 4 mm.
Zakres działania dla pomiaru matrycowego wynosi 0-20 EV, a punktowego 2-20 EV. Kompensacja ekspozycji może być zmieniana w zakresie +/-5 EV ze skokiem 1/3, 1/2 lub 1 EV.

Pomiar światła w aparatach Nikon jest zawsze bardzo dobry. Wyjątkiem był amatorski D80, który miał problemy z prawidłowym doborem parametrów ekspozycji. Dla odmiany pomiar ten w D3 jest wyśmienity. To wzór do naśladowania dla konkurencji.