Olympus E-3 - test aparatu
1. Wstęp

Olympus E-3 był długo oczekiwanym aparatem. Użytkownicy sytemu 4/3 cierpliwie
czekali na następcę E-1, przyglądając się w między czasie jak rozwija
się amatorska półka cyfrowych lustrzanek w ich systemie. Po wielu
zapowiedziach  i obietnicach 17 października 2007, oficjalnie, na rynek
trafił  Olympus E-3, flagowy model Systemu E.
Najnowsze lustrzanki firmy Olympus, czyli E410 i jego następca E-420,
E-510  i E-3, są głównymi reprezentantami ogólnodostępnego Systemu  4/3.
Idea nowego standardu wywodzi się właśnie od firmy Olympus. Od 1999
roku realizowany jest projekt cyfrowej fotografii opartej  na konkretnym
rozmiarze detektora wspierany obecnie także przez firmy: Kodak, Fujifilm,
Leica, Panasonic, Sanyo i Sigma. Nazwa 4/3 wywodzi się właśnie  od
długości przekątnej detektora, który może być zastosowany z obiektywami
do tego systemu. Koło obrazowe dawane przez te obiektywy ma właśnie 
średnice 4/3 cala, czyli 33.87 mm. Nie ważne jest przy tym jakiego
kształtu będzie w tym przypadku matryca. Może być nawet trójkątna, byle
zmieściła się w kole o wspomnianym promieniu  4/3 cala. Oczywiście z
przyczyn  praktycznych detektory w aparatach systemu 4/3 mają stosunek
boków równy także 4/3. Pamiętać jednak należy, że nazwa systemu związana
jest z długością przekątnej, a nie stosunkiem boków matrycy.
Asortyment lustrzanek w systemie 4/3 jest wspierany także przez modele firm Panasonic i Leica, ale ich większość leży w Systemie E, czyli aparatach firmy Olympus. Z powodu dużej popularności E-1, bardzo wiele osób czekało na model E-3, który miał zaspokoić tych najbardziej wymagających. W dniu premiery dowiedzieliśmy się, że jest to aparat z najszybszym systemem ustawiania ostrości pośród wszystkich na rynku i z najefektywniejszą wbudowaną stabilizacją obrazu, której skuteczność sięga aż 5 EV. W dodatku mamy do czynienia z w pełni uszczelnianym, solidnym korpusem, któremu urokowi dodaje obrotowy wyświetlacz LCD komponujący się z funkcją podglądu obrazu na żywo (Live View). Malkontentów rozczarowała zaledwie 10-megapikselowa matryca LiveMOS, choć z drugiej strony sceptycy z góry uznali, że przy tak małych rozmiarach chipu, to i tak za duża ilość pikseli.
Na początku listopada ubiegłego roku podzieliliśmy się pierwszymi wrażeniami związanymi z nowym Olympusem E-3. Pisaliśmy o tym w artykule ''Mini test Olympus E-3 - pierwsze wrażenia''. Przyszedł w końcu czas, aby temu ciekawemu aparatowi przyjrzeć się dokładniej. Dziś udostępniamy naszym Czytelnikom jego pełny test. Zapraszamy do lektury!
Aparat do testów wypożyczył sklep Fotozakupy.pl.
Porównanie danych technicznych aparatu Olympus E-3 z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.
| Producent | Olympus | 
|---|---|
| Model | E-3 | 
| Data premiery | 2007-10-17 | 
| Liczba pikseli | 10 Mpix | 
| Dostępne rozdzielczości | • 3648 x 2736 (RAW, JPEG)
 • 3200 x 2400 (JPEG) • 2560 x 1920 (JPEG) • 1600 x 1200 (JPEG) • 1280 x 960 (JPEG) • 1024 x 768 (JPEG) • 640 x 480 (JPEG)  | 
    
| Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Hi Speed Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 11.8 MPix
 mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków  | 
    
| Procesor obrazu | TruePic III | 
| Format zapisu | JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF),  RAW (12-bit, pliki .ORF), JPEG+RAW • Rodzaje JPEG: SuperFine/Fine/Normal/Basic  | 
    
| Zakres ISO | Auto, 100 - 3200 ISO w skoku co 1/3 lub 1 EV
 • ISO Bracketing: 3 klatki w krokach co 1/3, 2/3 i 1 EV  | 
    
| Migawka | szczelinowa sterowana elektronicznie, 60s - 1/8000s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 4 godziny),
 żywotność: 150 tys. zdjęć  | 
    
| Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu 4/3,  powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0  | 
    
| Ogniskowa obiektywu | n/a | 
| Światłosiła | n/a | 
| Zoom optyczny | 0x | 
| Zoom cyfrowy | 0x | 
| Stabilizacja obrazu | Tak | 
| Zapis wideo | Nie | 
| Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL,  11-punktowy AF (wszystkie czujniki krzyżowe), możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF. • Tryby AF: AF Pojedyncze zdjęcie, AF Pojedyncze zdjęcie + MF, Ciągły AF, Ciągły AF + MF, MF • Zakres detekcji od -2 do 19 EV (ISO 100) • Asysta AF: lampa błyskowa • Podgląd głębi ostrości • W trybie Live View AF korzysta z detekcji fazowej TTL  | 
    
| Pomiar światła | 49-strefowy TTL,
 Tryby pomiaru: • Digital ESP (matrycowy 49-strefowy), • centralnie-ważony, • punktowy (2% kadru), • punktowy z jasnym tłem, • punktowy z ciemnym tłem, Zakres pomiaru: od 1 do 20 EV (dla 50mm, F2.0, ISO 100)  | 
    
| Ostrość od | zależne od obiektywu | 
| Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (trzy rodzaje), Lampa błyskowa, 
 • 4 ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000 - 14 000 K), • Korekcja i bracketing balansu bieli  | 
    
| Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1.0 EV
 Bracketing: 3 lub 5 klatek, +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1.0 EV  | 
    
| Programy | Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M) | 
| Zdjęcia seryjne | Szybkość 5 kl./s, 
 maksymalnie 19 zdjęć w formacie RAW, do zapełnienia karty w formacie JPEG, możliwość definiowania szybkości zdjęć seryjnych przez użytkownika w zakresie od 1 kl./s do 4 kl./s  | 
    
| Lampa błyskowa | Typu pop-up, TTL, liczba przewodnia 13 (ISO 100).
 • Synchronizacja do 1/250s • Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV • Bracketing błysku, 3 zdjęcia z krokiem 1/3, 1/2 lub 1 EV • Bezprzewodowego sterowania błyskiem • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania z redukcją czerwonych oczu, Wyłączenie lampy, Ręczna regulacja siła błysku (1/4, 1/16, 1/64)  | 
    
| Złącze hot-shoe | Tak | 
| Wyjście statywowe | Tak | 
| Samowyzwalacz | 2s lub 12s | 
| Karta pamięci | • Compact Flash Typu I/II, zgodność z Microdrive (kompatybilna ze standardem FAT 16/32), 
 • xD-Picture  | 
    
| LCD | • Główny: obrotowy 2.5 calowy, kolorowy TFT LCD (HyperCrystal), 230 000 pikseli,
 Jasność regulowana w 15-stu poziomach. Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru • Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny  | 
    
| Wizjer | Celownik lustrzany jednoobiektywowy na wysokości oka, powiększenie: x1.15, pokrycie: ok. 100%, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 20mm, matówka stała | 
| Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi Speed, wyjście wideo (NTSC/PAL), wejście na wężyk, gniazdo synchro, wejście zasilania DC,  
 • opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-CB1 lub pilota RM-1 • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III  | 
    
| Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLM-1 (pojemność 1500mAh), 
 • opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-1 • opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) HLD-4  | 
    
| Akcesoria | Akumulator BLM-1, ładowarka BCM-2, pasek na ramie, kabel USB, kabel wideo, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie:    • OLYMPUS Master 2  | 
    
| Waga | 810g (bez akumulatora)
 ok. 885g (z akumulatorem)  | 
    
| Wymiary | 142.5 x 116.5 x 74.5 mm | 
| Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
 Skuteczność stabilizacji wg producenta: 5EV. Polskie menu. W pełni uszczelniony korpus  | 
	
| Oceny użytkowników | 



                        





                        
                        
                        
                                




                        
                        
                        
                        
                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.