Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR - test obiektywu

18 marca 2007

3. Budowa i jakość wykonania

Od razu możemy powiedzieć, że Nikkor 18-200 mm sprawia dobre wrażenie. Patrząc nań i biorąc go do ręki nie mamy najmniejszego powodu do obaw, że dostajemy coś tandetnego i plastikowego, jak można to było odczuć na przykład przy używaniu modelu 18-135 mm tej firmy.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR - Budowa i jakość wykonania


Obiektyw swoje waży i nie zawdzięcza tej wagi tylko i wyłącznie obecności stabilizacji czy silnika autofokusa (SWM) lecz także metalowym elementom korpusu oraz bagnetu. Jeśli chodzi o gabaryty, to można powiedzieć, że są w sam raz. Patrząc na niego po raz pierwszy i mając na uwadze zakres zastosowanych ogniskowych, nie chce się jak w przypadku Tamrona 18-200 mm zakrzyknąć: "jakie to małe!". Z drugiej strony, obiektywu, szczególnie w pozycji złożonej, nie można zaliczyć do dużych. Połączenie go z D200 i powieszenie na karku nie powoduje żadnych przykrych doznań. Możemy co prawda odczuć, że niesiemy coś cięższego i większego od klasycznego "kita", ale nie jest to uczucie, do którego nie da się szybko przyzwyczaić. Poniższe zdjęcie pokazuje porównanie testowanego obiektywu z dwoma Nikkorami Makro 2.8/105 i 2.8/60.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR - Budowa i jakość wykonania


Nikon nie uniknął jednak wpadki dość powszechnej w serii uniwersalnych zoomów, których ogniskowa zaczyna się od 18 mm. Mowa oczywiście o pierścieniu do manualnego ustawiania ostrości. Nie jest on zbyt wygodny (ciut za wąski), a precyzja jego pracy pozostawia wiele do życzenia. Są w nim jakieś luzy, tak że przy delikatnym dotknięciu przesuwa się on dość wyraźnie, a my przy tym nie wiemy, czy ostrość została zmieniona, czy to tylko luz w pierścieniu. Jednym słowem loteria...

Z drugiej strony, gdy ustawimy ogniskową na 200 mm, przedni układ soczewek wyjedzie nam na teleskopowym tubusie, którego jakość wykonania i stabilność jest wyraźnie wyższa niż w przypadku Nikkora 18-135 mm.

Układ o tak dużym zakresie ogniskowych, wyposażony w dodatku w stabilizację, nie może być prosty i taki nie jest. W sumie na konstrukcję wewnętrzną testowanego Nikkora składa się 16 soczewek ustawionych w 12 grupach. Przy czym aż dwie soczewki wykonano z niskodyspersyjnego szkła ED, a trzem innym nadano kształt asferyczny. Wewnątrz znajdziemy także siedmiolistkową przysłonę, a na przed przednią soczewką mocowanie filtrów o średnicy 72 mm.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR - Budowa i jakość wykonania


Stabilizacja obrazu

Jak zapewnia producent, Nikkor 18-200 mm został wyposażony w najnowszą generację stabilizacji obrazu (VR II), która umożliwia fotografowanie z czasami ekspozycji dłuższymi o cztery stopnie, zamiast o trzy stopnie jak w przypadku poprzedniej wersji systemu VR. Jak to wygląda w praktyce możemy obejrzeć poniżej, gdzie mamy zaprezentowane porównanie zdjęć (wycinki 1:1 z naszej scenki testowej) wykonanych przy ogniskowej 70 mm ze stabilizacją wyłączoną i włączoną. Nie ma wątpliwości, że w przypadku testowanego Nikkora możemy stosować czasy około ośmiu razy dłuższe, niż te, które musimy użyć bez stabilizacji. Skuteczność działania mechanizmu VR możemy na pewno ocenić na 3 EV. Czy da się osiągnąć cztery, tak jak zapewnia producent? W sprzyjających okolicznościach tak, ale nie zawsze, więc chcąc mieć pewność nieporuszonych ujęć radzilibyśmy zastosować margines błędu i stosować czasy tylko około ośmiu razy dłuższe od tych bez stabilizacji.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR - Budowa i jakość wykonania