Przegląd polskiego rynku sprzętu fotograficznego w 2020 roku, część 1
7. Trendy na rynku, spostrzeżenia, uwagi
Na koniec prezentujemy kilka ogólnych spostrzeżeń, którymi podzielił się z nami manager firmy Fotoforma – Michał Tobiasz.
Dotyczą one różnych aspektów związanych ze sprzedażą sprzętu fotograficznego i nie tylko, dlatego prezentujemy je w punktach.
- Mimo kurczącej się branży, sklep w ostatnich kilku latach odnotowuje dynamiczny wzrost jeśli chodzi o sprzedaż – rok 2019 był zauważalnie lepszy od 2018, a 2020 od 2019, choć różnica była nieco mniejsza.
- Panująca od roku pandemia nie wpłynęła negatywnie na sprzedaż sprzętu fotograficznego, choć wywołała pewne anomalie, na przykład nietypowy wzrost sprzedaży w lipcu. Jeśli chodzi o pozostałe miesiące, to te zazwyczaj słabe jeśli chodzi o sprzedaż były jeszcze gorsze, ale za to te zwyczajowo dobre (np. październik, listopad, grudzień) – jeszcze lepsze.
- Inną anomalią był też rekordowy popyt na nieujęte w rankingach w poprzednich rozdziałach kamerki internetowe, które w dobie pracy zdalnej dla wielu stały się obowiązkowym wyposażeniem domowego biura.
- O ile pandemia nie wpłynęła specjalnie na sprzedaż, o tyle wpłynęła na łańcuchy dostaw. Według przedstawicieli Fotoformy nie było w 2020 roku producenta, który w którymś momencie nie miałby problemów logistycznych czy opóźnień w dostawach. Dotyczy to zarówno dużych graczy „z pierwszej ligi” jak i niewielkich producentów akcesoriów. W tym kontekście szczególnie cenna okazała się filozofia sklepu, polegająca na trzymaniu zapasów magazynowych pozwalających w razie czego utrzymać płynność sprzedaży.
- Pozytywnie na sprzedaż w 2020 roku wpłynęła także wyjątkowo duża i łatwa dostępność wygodnych form finansowania zakupu oferowanych przez Fotoformę – leasingu w przypadku firm oraz dogodnych rat 0% w przypadku nabywców indywidualnych.
- Przeważająca większość klientów to zdecydowani nabywcy, którzy wyrobili sobie opinie na temat danego sprzętu czy producenta, na przykład w oparciu o testy na naszym portalu i sfinalizowali transakcję online lub zamówione online towary przyszli odebrać w sklepie stacjonarnym, kupując przy tym dodatkowe akcesoria.
- W tej grupie byli też użytkownicy lustrzanek – większość kupujących te aparaty to osoby mające precyzyjnie określone powody, dla których preferują taki właśnie rodzaj korpusu.
- Pozostali, ci mniej zdecydowani, chętnie korzystali z fachowych porad doświadczonego personelu w sklepie stacjonarnym i testowali liczne dostępne na miejscu korpusy czy obiektywy. W interesie sklepu oferującego wiele marek (tzw. „multibrandu”) jest w takiej sytuacji dobranie najlepszego możliwego sprzętu do potrzeb i budżetu klienta, a nie forsowanie tej czy innej konkretnej firmy.
Zachęcamy do dzielenia się w komentarzach własnymi obserwacjami wyciągniętymi z zaprezentowanych w niniejszym artykule statystyk oraz do zadawania pytań – przedstawiciele sklepu Fotoforma.pl będą się starali na nie odpowiadać w miarę możliwości.
Artykuł powstał we współpracy ze sklepem Fotoforma.pl.