Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D90 - test aparatu

23 października 2008
Szymon Starczewski Komentarze: 74

5. Balans bieli

Nikon D90 posiada następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Cień,
  • Dzień zachmurzony,
  • Światło Żarowe,
  • Światło jarzeniowe (7 rodzajów),
  • Światło lampy błyskowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca,
  • Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K ze stałym skokiem 100 K.

Ustawianie balansu bieli odbywa się za pomocą odpowiedniego przycisku, znajdującego się z lewej strony wyświetlacza oraz pokręteł wielofunkcyjnych. Instrukcja obsługi aparatu podaje wartości temperatury barwowej dla każdego z ustawień, z zaznaczeniem, że są to wartości przybliżone. Użytkownik ma zatem możliwość, w ramach każdego z ustawień, dostrojenia balansu bieli do specyficznych warunków oświetleniowych, przy pomocy specjalnej tablicy kolorów o osi poziomej żółty – niebieski oraz osi pionowej zielony – magenta.

Balans bieli testujemy na tablicy kolorów GretagMacbeth, wykonując jej zdjęcia przy odpowiednim rodzaju światła i z zastosowaniem balansu bieli AUTO oraz dedykowanych ustawień. Fotografie analizujemy programem Imatest, a otrzymane wyniki prezentujemy poniżej.

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto. Światło słoneczne. Nikon D90 - Balans bieli Nikon D90 - Balans bieli
Balans bieli Słońce. Światło słoneczne. Nikon D90 - Balans bieli Nikon D90 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło dzień pochmurny. Nikon D90 - Balans bieli Nikon D90 - Balans bieli
Balans bieli Chmury. Światło dzień pochmurny. Nikon D90 - Balans bieli Nikon D90 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło 2940K. Nikon D90 - Balans bieli Nikon D90 - Balans bieli
Balans bieli Żarówka. Światło 2940K. Nikon D90 - Balans bieli Nikon D90 - Balans bieli
Balans bieli 2940K. Światło 2940K. Nikon D90 - Balans bieli Nikon D90 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło jarzeniowe. Nikon D90 - Balans bieli Nikon D90 - Balans bieli
Balans bieli Jarzeniówka nr5 (Dzienne białe jarzeniowe 5000K). Światło jarzeniowe. Nikon D90 - Balans bieli Nikon D90 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło lampy błyskowej. Nikon D90 - Balans bieli Nikon D90 - Balans bieli
Balans bieli Lampa błyskowa. Światło lampy błyskowej. Nikon D90 - Balans bieli Nikon D90 - Balans bieli


----- R E K L A M A -----


Poniżej, w tabelach, przedstawiamy zmierzone przez nas parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach)

Balans bieli: Auto Słońce Auto Chmury Auto Jarz.#5
Światło: Słońce Słońce Chmury Chmury Jarz. Jarz.
dC D90 4.43 3.85 7.93 4.49 7.23 10.0
S[%] D90 108.3 107.0 110.9 108.3 103.5 105.4


Balans bieli: Auto Żarówka 2940K Auto Lampa błyskowa
Światło: 2940K 2940K 2940K Błysk Błysk
dC D90 20.5 5.83 5.68 4.62 5.63
S[%] D90 125.3 97.72 97.05 102.2 102.7


Widać że wyniki trzymają się na dobrym poziomie, a automatyczny balans bieli wypada zadowalająco w większości przypadków. Jak zwykle automatyczny balans bieli zawodzi w przypadku światła żarowego. Aczkolwiek widać, że skorzystanie w takiej sytuacji z dedykowanego balansu lub ustawienie odpowiedniej temperatury barwowej rozwiązuje problem. Prezentowane wyniki, z użyciem balansu bieli dla światła jarzeniowego, uzyskaliśmy dla trybu nr 5 (jarzeniowe białe dzienne). Dla światła jarzeniowego, przy którym wykonaliśmy test (popularne podłużne jarzeniówki) ten tryb wypadł najlepiej. Widać jednak, że w tym konkretnym przypadku balans bieli Auto poradził sobie nawet lepiej. Również dla lampy błyskowej zanotowaliśmy nieco lepszy wynik przy balansie bieli auto niż przy dedykowanym. Różnica może jest niewielka, ale widać dzięki temu, że spokojnie możemy zaufać automatyce w tym przypadku.

Z wyników widać wyraźnie, że Nikon ma tendencję do niewielkiego przesycania kolorów. Najgorzej jest dla światła żarowego i balansu auto. Z drugiej strony, balans dedykowany i temperaturowy, w tym przypadku, pokazują małe niedosycenie.