Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D90 - test aparatu

23 października 2008
Szymon Starczewski Komentarze: 74

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer 4410, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Na wykresie poniżej, prezentujemy wartości zakresu tonalnego całkowitego, dla zadanego poziomu szumów SNR=0.25 (dobra jakość) oraz dla poziomu szumów SNR=0.1 (wysoka jakość). Jak zawsze, zachęcamy do spoglądania na te ostatnie wartości, jako że niosą one ze sobą najwięcej wartościowych i obiektywnych informacji.

Nikon D90 - Zakres tonalny


Naturalnym będzie porównanie tych wyników do otrzymanych dla D300. I tu okazuje się, że dla obrazu wysokiej jakości, D90, w granicach błędu notuje wyniki na tym samym poziomie co jego starszy brat. Widać także, że wartość czułości ISO 100 nie jest prawdziwe. Gdyby tak było powinniśmy zanotować wyższy wynik dla ISO 100, a w granicach błędu jest on na tym samym poziomie co dla ISO 200. Możemy śmiało powiedzieć jednak, że zakres tonalny dla ISO 100 i 200 osiąga bardzo dobry poziom. .


----- R E K L A M A -----

Poniżej, w tabeli, przedstawiamy zestawienie wycinków naszej tablicy testowej ze zdjęć zapisanych w formacie JPEG. Pierwsze są prezentowane fragmenty z jasnego, a następnie z ciemnego końca tablicy.

ISO Granica bieli
100 Nikon D90 - Zakres tonalny
200 Nikon D90 - Zakres tonalny
400 Nikon D90 - Zakres tonalny
800 Nikon D90 - Zakres tonalny
1600 Nikon D90 - Zakres tonalny
3200 Nikon D90 - Zakres tonalny
6400 Nikon D90 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D90 - Zakres tonalny
200 Nikon D90 - Zakres tonalny
400 Nikon D90 - Zakres tonalny
800 Nikon D90 - Zakres tonalny
1600 Nikon D90 - Zakres tonalny
3200 Nikon D90 - Zakres tonalny
6400 Nikon D90 - Zakres tonalny


Zobaczmy teraz jak zachowuje się dynamika tonalna przy wyciąganiu szczegółów ze zdjęcia prześwietlonego lub niedoświetlonego. Dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Nikon D90 - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
D90
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny
D300
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny
450D
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny
1600 ISO
D90
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny
D300
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny
450D
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny


Widać, że dla wartości ISO 100 oba Nikony pokazują podobny rezultat, aczkolwiek z lekko przewagą D90. Mimo iż oba aparaty mają tą samą matrycę i sztucznie generowane ISO 100 to wydaje się, że dynamika tonalna po rozjaśnieniu zdjęcia jest większa w przypadku D90. W tym przypadku Canon wypada najgorzej. Rozjaśnienie doprowadziło do uwypuklenia szumu, który niestety zaciera szczegóły na zdjęciu i obniża dynamikę. Jednak dla ISO 1600 we wszystkich trzech przypadkach szum jest znaczny i trudno jest wyrokować, który z aparatów wypadł w tej czułości najlepiej.

Przyciemnianie przepalonych fragmentów zdjęcia nie daje aż tak widocznych efektów jak rozjaśnianie fragmentów zbyt ciemnych. Wyniki prezentowane poniżej to potwierdzają. Mimo iż pewne drobne szczegóły da się w ten sposób wydobyć ze zdjęcia, to jednak na znaczną poprawę nie ma co liczyć. Ciężko jest też jednoznacznie wytypować faworyta w tym starciu, jednak wydaje się, że w przypadku ISO 100 Nikony ze względu na sztucznie generowane tą wartość czułości wypadają nieco gorzej od Canona.

100 ISO
0 EV
-4 EV
D90
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny
D300
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny
450D
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny
1600 ISO
D90
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny
D300
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny
450D
Nikon D90 - Zakres tonalny Nikon D90 - Zakres tonalny