Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Ricoh GR - test aparatu

Ricoh GR
21 października 2013

1. Wstęp

W historii firmy Ricoh seria GR Digital funkcjonuje już od 8 lat. Pierwszy aparat tej serii został pokazany bowiem w 2005 roku i był systematycznie odświeżany co 2 lata. Dziś opisujemy najnowszego przedstawiciela tej linii – piątego z kolei – oznaczonego jedynie symbolem GR. Aparat ten w przeciwieństwie do swoich poprzedników został wyposażony w matrycę APS-C o rozdzielczości 16 Mpix. Nadal ma jednak podobny kształt obudowy oraz obiektyw o jasności f/2.8, którego kąt widzenia odpowiada obiektywowi pełnoklatkowemu o ogniskowej 28 mm.

Ricoh GR - Wstęp

Model GR, w związku z obecnie panującym trendem oferowania zaawansowanych technologicznie konstrukcji stałoogniskowych (dla przykładu Fuji X100s, Nikon Coolpix A, Leica X2 czy też Sony RX1), stanowi dowód na to, że firma Ricoh nie pomyliła się w 2005 roku. Dziś przyszedł czas na popularność takich rozwiązań i na tej fali można liczyć na sukces. By Ricoh GR mógł dołączyć do wyżej wspomnianych modeli, wyposażono go w matrycę formatu APS-C pozbawioną filtru dolnoprzepustowego. Przypomnijmy, że w klasycznych konstrukcjach ten element odpowiada za delikatne rozmywania obrazu, którego celem jest zabezpieczenie przed pojawiającymi się zakłóceniami, popularnie zwanymi morą. Brak filtra jawi się zatem jako obietnica bardzo wysokiej zdolności rozdzielczej układu rejestracji obrazu.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Po zapoznaniu się z cechami aparatu oczywiście pojawiają się pytania. Pierwsze i najważniejsze – czy GR nie jest kopią Coolpiksa A? A może to Coolpix A jest podobny do GR? Albo oba aparaty dziedziczą pewne wspólne rozwiązania techniczne? Jak zatem sprawdza się matryca? Czy jest podobna do tych stosowanych w lustrzankach, uznawanych pod względem obrazowania za najlepsze na rynku? Czy obiektyw wraz z matrycą tworzą zgrany tandem? W końcu – czy zachowana jest wygoda operowania aparatem, z której słynęli poprzedni przedstawiciele serii GR Digital? Niniejszy artykuł będzie próbą rozwiania powyższych wątpliwości.

Aby szybko zapoznać się z parametrami wybranych aparatów, które możemy zestawić z opisywanym tu modelem, wystarczy przejść do ich specyfikacji, zapisanej w naszej bazie.

Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Aparat do testów wypożyczyła firma Apollo za co serdecznie dziękujemy.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Ricoh
Model GR
Data premiery 2013-04-17
Liczba pikseli 16.1 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4928×3264 (3:2),
• 4352×3264 (4:3)
• 3264×3264 (1:1)
• 3936×2608,
• 2912×1936,
• 1280×864,
• Dostępne także mniejsze rozdzielczości dla proporcji 4:3, 16:9 i 1:1.
Matryca 23.7 mm x 15.7 mm (APS-C) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 16.9 Mpix,
• Aparat z usuniętym dolnoprzepustowym filtrem antyaliasingowym. Dzięki temu umożliwia on uzyskanie obrazów o jak największej rozdzielczości. Aparat obarczony zwi0ększonym ryzykiem wystąpienia efektu mory i zniekształceń kolorów.
Procesor obrazu GR Engine V
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (Exif 2.3, DCF, DPOF 1.1), RAW (DNG),
• Filmy: MPEG-4, AVC/H.264
• Dźwięk: mono
Zakres ISO Auto, Auto-Hi, 100-25600 ISO
Migawka 300 s - 1/4000 s, Bulb
Konstrukcja obiektywu 7 elementów w 5 grupach
2 elementy asferyczne
Ogniskowa obiektywu 18.3 mm (odpowiednik 28 mm dla filmu 35 mm)
• Opcjonalny konwerter szerokokątny x0.75 GW-3
Światłosiła f/2.8
Zoom optyczny 1x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (Full HD, 16:9) z szybkością 30, 25 i 24 kl./s,
• 1280 x 720 pix (HD, 16:9) z szybkością 60, 50, 30, 25 lub 24 kl./s,
• 640 x 480 pix (VGA, 4:3) z szybkością 30, 25 lub 24 kl./s,
Wbudowany mikrofon mono.
Ogniskowanie AF TTL oparty o detekcję kontrastu, MF
• Tryby AF: Normalny, Makro, Snap, Nieskończoność
• Tryby pól AF: wielostrefowy, punktowy, śledzenie obiektu, Pinpoint, Priorytet rozpoznania twarzy
• Napęd AF: zdjęcia pojedyncze, ciągły AF
• Wspomaganie AF: wbudowana lampka
Pomiar światła Tryby pomiaru:
• Wielosegmentowy,
• Centralnie ważony,
• Punktowy.
Ostrość od • AF normalny: od 30 cm do nieskończoności
• AF makro: od 10 cm do nieskończoności
Balans bieli Auto, Multi-P Auto, Światło dzienne, Chmury, Cień, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Na zewnątrz, Światło żarowe (2 rodzaje)
• ustawienia własne wg wzorca,
• Korekcja i bracketing balansu bieli.
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 4 EV w krokach co 1/3 EV,
Bracketing: 3 klatki, +/- 2 EV, z krokiem co 1/2 lub 1/3 EV
Programy Auto, Program AE (P), Ręczna ekspozycja (M), Preselekcja przysłony (Av), Preselekcja migawki (Tv), Preselekcja czasu i migawki (TAv), Film, Użytkownika (My1/2/3),
• Filtry cyfrowe: Czarno-białe, Czarno-białe (TE), Czarno-białe z wysokim kontrastem, Przetwarzanie krosowe, Film pozytywowy, Filtr Bleach Bypass, Retro, Miniatura, Jasna tonacja
Zdjęcia seryjne • Tryb zdjęć seryjnych z szybkością 4 kl./s, do 999 zdjęć
• Tryb zdjęć z interwałem czasowym
Lampa błyskowa Wbudowana, liczba przewodnia 5.4 dla ISO 100,
• Funkcje: Auto, Lampa włączona, Tryb ręczny, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długim czasem
• Kompensacja błysku
• Zasięg (ISO Auto): 0.2-3 m (szeroki kąt).
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub użytkownika
Karta pamięci • Pamięć wewnętrzna: 54 MB,
• Karty pamięci: Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Kompatybilność z kartami Eye-Fi i UHS-1
LCD Stały, 3.0 calowy, kolorowy, LCD TFT, 1.230.000 punktów, kąt widzenia do 160 stopni, akrylowa powłoka ochronna
Wizjer Opcjonalnie zewnętrzny wizjer optyczny GV-1 lub GV-2 montowany w złączu hot-shoe
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed / wyjście audio-wideo (PAL / NTSC), mikro HDMI typu D
• Zdalne sterowanie za pomocą pilota CA-2
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy DB-65 (3.6V, wydajność ok 290 zdjęć),
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy prądu stałego AC-5C
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy DB-65, adapter USB/AC, pasek, kabel USB, zaślepka złącza hot-shoe, oprogramowanie Silkypix Developer Studio 3.0 LE
Waga 215 g (bez akumulatora i karty pamięci)
245 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 117 x 61 x 34.7 mm
Dodatkowe informacje Magnezowy korpus.
Tryb wielokrotnej ekspozycji.
Elektroniczna poziomica.
Polskie menu.