Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - test obiektywu

29 marca 2010

3. Budowa i jakość wykonania

Zacznijmy od porównania testowanej Tokiny do poprzednika i konkurentów. Porównanie to prezentuje następująca tabela. Jak widać, w stosunku do poprzednika różnicę widać tylko w wadze, która zmniejszyła się o 30 gramów. Nadal jednak Tokina jest tutaj obiektywem najcięższym – to połączony efekt solidnej obudowy i dużej ilości soczewek, których konkurenci potrafią mieć nawet o dwie sztuki mniej. Gabarytami, na tle konkurentów, Tokina już się tak nie wyróżnia, choć nie jest obiektywem małym, co pokazuje poniższe zdjęcie, gdzie postawiliśmy ją pomiędzy zoomami standardowymi, Tokiną 16.5–135 mm a Sigmą 17–70 mm.

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Budowa i jakość wykonania


Testowany obiektyw zaczyna się metalowym bagnetem. Wewnątrz niego znajdziemy tylną soczewkę, o zauważalnej wypukłości, która dla ogniskowej 12 mm jest prawie na równi z bagnetem. Przy przejściu do 24 mm, chowa się ona na troszkę ponad 2 centymetry do obudowy. W przypadku przedniego układu soczewek sytuacja jest trochę inna. Jest on najbardziej wysunięty dla krańców zakresu ogniskowych, a maksymalnie schowany w obudowie dla około 16 mm. Ruch ten jest jednak niewielki i odbywa się na przestrzeni dosłownie kilku milimetrów.

----- R E K L A M A -----

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Budowa i jakość wykonania

Za bagnetem, już na obudowie obiektywu, znajdziemy karbowany pierścień do zmiany ogniskowej. Ma on szerokość 21 mm, chodzi płynnie i z równym oporem w całym zakresie. Ponad nim znajdziemy umieszczoną za szybką skalę odległości. Jest ona czytelna i wyrażona w stopach oraz metrach.

Idąc dalej natrafimy na szeroki i wygodny pierścień do manualnego ustawiania ostrości. Zmiana trybu tego ustawiania z AF do MF wymaga przesunięcia tego pierścienia w kierunku bagnetu. Jak już kilka razy wspominałem, nie lubię tego rozwiązania, bo przeskok pierścienia często powoduje ruch i zmianę położenia ogniska. Oprócz tego mankamentu, pierścieniowi trudno cokolwiek zarzucić. Jest wygodny, pracuje płynnie lecz z należytym oporem i pozwala na komfortową pracę. Pełen przebieg całej skali odległości wymaga obrotu pierścienia o kąt 90 stopni.

Obiektyw kończy się nierotującym mocowaniem filtrów o średnicy 77 mm, które otacza przednią soczewkę mającą rozmiar prawie 5 centymetrów.

Jeśli chodzi o budowę wewnętrzną składa się na nią 13 soczewek ustawionych w 11 grupach. Dwie soczewki mają kształt asferyczny, a dwie inne wykonano ze szkła niskodyspersyjnego SD. Obrazu całości dopełnia przysłona o dziewięciu listkach, którą możemy domknąć do f/22.

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Budowa i jakość wykonania

Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki oraz tulipanową osłonę przeciwsłoneczną.

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Budowa i jakość wykonania