Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - test obiektywu

29 marca 2010

9. Odblaski i transmisja

Mając dostęp do spektrofotometru, nie mogliśmy odmówić sobie sprawdzenia, jak radzą sobie nowe powłoki Tokiny. Można się o tym przekonać patrząc na poniższy wykres transmisji.

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Odblaski i transmisja


Jest on dość charakterystyczny dla typowych i modnych ostatnio zielonkawych powłok wielowarstwowych. Za ich zielonkawy odcień jest oczywiście odpowiedzialny wyraźny dołek w transmisji występujący w okolicach centrum zakresu widzialnego. Tam testowany obiektyw traci aż 20% światła. Sytuacja poprawia się w czerwonej części widma, gdzie transmisja wzrasta do 89% i dla światła o długości fali w okolicach 480 nm, gdzie wynosi ona 82–83%.

----- R E K L A M A -----

Tokina 12–24 mm II składa się z 11 grup soczewek. Jej producent miał więc do pokrycia powłokami aż 22 granice powietrze-szkło. W czerwonej części widma, strata na jednej granicy wynosi więc 0.5–0.6%. Można powiedzieć, że to średni wynik. Najlepsze powłoki spotykane w obiektywach fotograficznych potrafią minimalizować te straty do 0.2–0.25%.

Na szczęście, Tokina ma dość dobrze skonstruowane i wyczernione wnętrze obudowy, dzięki czemu jej pracę pod ostre światło możemy oceniać pozytywnie. To dość ważna rzecz przy ultraszerokim kącie, w którym o ostre światło w rogach kadru nietrudno. Jak widać z poniższych zdjęć, artefakty świetlne daje się złapać, ale nie ma ich dużo i nie są one szczególnie uciążliwe.


Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Odblaski i transmisja

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Odblaski i transmisja

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Odblaski i transmisja