Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus Zuiko Digital ED 14-35 mm f/2.0 SWD - test obiektywu

1 lipca 2010

9. Odblaski i transmisja

Zacznijmy od omówienia wykresu transmisji testowanego obiektywu, który jest zaprezentowany poniżej.

Olympus Zuiko Digital ED 14-35 mm f/2.0 SWD - Odblaski i transmisja


Po jednym z najbardziej zaawansowanych obiektywów w systemie E, możemy oczekiwać maksymalnych osiągów w każdej w zasadzie kategorii. Tymczasem transmisja nie zachwyca. Mamy, co prawda, w miarę płaski przebieg w zakresie od 450 do 670 nm, co zapewni nam właściwe odwzorowanie kolorów. Problem w tym, że maksymalna transmisja, notowana w tym przypadku dla światła czerwonego, dochodzi do poziomu 84–85%, który możemy uznać tylko za średni. Wystarczy tutaj przypomnieć, że pełnoklatkowe odpowiedniki tego obiektywu o parametrach 24–70 mm f/2.8 firm takich jak Sigma czy Nikon dają maksymalną transmisję na poziomie 90–94%. Na tym tle wynik Olympusa jest po prostu słaby...

----- R E K L A M A -----

Jest jednak jedna rzecz, którą musimy wziąć pod uwagę. Testowany obiektyw zawiera aż 17 grup soczewek, a więc do pokrycia ma aż 34 granice powietrze-szkło. Łatwo więc wyliczyć, że aby uzyskać transmisję 84–85%, na jednej granicy tracimy na poziomie 0.5% światła. Ten wynik wygląda już trochę lepiej, choć wciąż należy pamiętać, że najlepsze powłoki stosowane w optyce fotograficznej schodzą do poziomu 0.2–0.3% straty na jednej granicy. I właśnie takich powłok powinniśmy oczekiwać od najlepszych i najdroższych obiektywów u każdego producenta. Olympus nam tego niestety nie daje.

Strata aż 15% światła w czerwonej części widma, 18–19% w centrum zakresu i ponad 20% w niebieskim świetle, musi dać efekt przy pracy obiektywu pod ostre światło. I niestety daje, co doskonale widać na poniższych zdjęciach. Warto tutaj jeszcze zaznaczyć, że odblaski są trochę mniej uciążliwe dla maksymalnego otworu, a trochę bardziej gdy obiektyw przymkniemy.


Olympus Zuiko Digital ED 14-35 mm f/2.0 SWD - Odblaski i transmisja

Olympus Zuiko Digital ED 14-35 mm f/2.0 SWD - Odblaski i transmisja

Olympus Zuiko Digital ED 14-35 mm f/2.0 SWD - Odblaski i transmisja