Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D5200 - test aparatu

4 marca 2013
Maciej Latałło Komentarze: 172

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla D5200 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Nikon D5200 - Zakres tonalny

Maksymalna wartość zakresu tonalnego dla najwyższej jakości i ISO 100 wynosi ok. 7 EV. Tym samym D5200 pokonuje Sony A57, Canona 650D oraz Nikona D3200. Jednak starsze, 16-megapikselowe matryce zastosowane u poprzednika oraz Pentaksie K-5 (a także K-30) wyraźnie wyprzedzają nową lustrzankę Nikona. W ich przypadku zanotowaliśmy odpowiednio 7.8 EV i 8 EV. Wygląda na to, że niełatwo będzie pobić tak świetne wyniki w klasie APS-C.


----- R E K L A M A -----

Dla najniższej jakości obrazu, osiągi matrycy w kategorii rozpiętości tonalnej D5200 przedstawiają się bardzo dobrze. Nowy Nikon zanotował tylko trochę słabsze rezultaty niż Pentax K-5 i stosunkowo podobne do Sony A57, D5100 i K-30 oraz wyraźnie wyższe od Canona 650D.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG można ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Nikon D5200 - Zakres tonalny
200 Nikon D5200 - Zakres tonalny
400 Nikon D5200 - Zakres tonalny
800 Nikon D5200 - Zakres tonalny
1600 Nikon D5200 - Zakres tonalny
3200 Nikon D5200 - Zakres tonalny
6400 Nikon D5200 - Zakres tonalny
12800 Nikon D5200 - Zakres tonalny
25600 Nikon D5200 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D5200 - Zakres tonalny
200 Nikon D5200 - Zakres tonalny
400 Nikon D5200 - Zakres tonalny
800 Nikon D5200 - Zakres tonalny
1600 Nikon D5200 - Zakres tonalny
3200 Nikon D5200 - Zakres tonalny
6400 Nikon D5200 - Zakres tonalny
12800 Nikon D5200 - Zakres tonalny
25600 Nikon D5200 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Nikon D5200 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
D5200
Nikon D5200 - Zakres tonalny Nikon D5200 - Zakres tonalny
50D
Nikon D5200 - Zakres tonalny Nikon D5200 - Zakres tonalny
1600 ISO
D5200
Nikon D5200 - Zakres tonalny Nikon D5200 - Zakres tonalny
50D
Nikon D5200 - Zakres tonalny Nikon D5200 - Zakres tonalny

Efekt rozjaśnienia zdjęcia z Nikona przy czułości 100 ISO jest lepszy – ilość szumu jest znacznie mniejsza, dzięki czemu łatwiej dostrzec wydobyte szczegóły. Dla ISO 1600 przewaga D5200 nad 50D nie jest tak duża i w zasadzie polega głównie na tym, że nie zauważamy oznak bandingu. Zaszumienie obrazu w przypadku obu aparatów jest na tyle duże, że ciężko dostrzec detale naszej scenki.


Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w bardzo niewielkim stopniu i nie sposób stwierdzić, który z aparatów spisał się lepiej w tej części testu.

100 ISO
0 EV
−4 EV
D5200
Nikon D5200 - Zakres tonalny Nikon D5200 - Zakres tonalny
50D
Nikon D5200 - Zakres tonalny Nikon D5200 - Zakres tonalny
1600 ISO
D5200
Nikon D5200 - Zakres tonalny Nikon D5200 - Zakres tonalny
50D
Nikon D5200 - Zakres tonalny Nikon D5200 - Zakres tonalny