Fujifilm X-T50 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Fujifilm X-T50 to w zasadzie skrzyżowanie modeli X100VI oraz X-T5. Z pierwszego z nich wzięto kompaktową obudowę z mniejszą baterią i jednym gniazdem na karty pamięci, a z drugiego wymienną optykę. Z obu natomiast pochodzi dokładnie ten sam tryb filmowy z dokładnie tymi samymi wadami i zaletami.Wśród zalet musimy odnotować w większości dobrą szczegółowość obrazu, tryb filmowania w 6.2K, przyzwoity autofokus, czy też ogromne możliwości w zakresie profili obrazu i kolorystyki dodatkowo wsparte wyprowadzonym na korpus dedykowanym pokrętłem. Minusy obejmują z kolei obecność cropów w większości trybów nagrywania, przeciętnie działającą stabilizację, czy też mniejszy akumulator i pojedyncze gniazdo kart pamięci.
Musimy jednak pamiętać, że X-T50 jest zauważalnie tańszy, zarówno od X-T5, jak i od X100VI. Oferuje więc to samo co te korpusy w atrakcyjniejszym dla nabywcy budżecie i konkuruje z korpusami APS-C ze „średniej półki”, a nie z tymi topowymi. I w tym segmencie ma szanse, żeby powalczyć. Firma Fujifilm daje przy tym wybór – użytkownicy preferujący ze względów fotograficznych więcej megapikseli mogą sięgnąć po X-T50, a ci zorientowani bardziej na film – model X-S20. Każdy znajdzie zatem coś dla siebie.
![]() |
Spójrzmy jeszcze, jak prezentuje się cena bohatera niniejszego testu w porównaniu z pokrewnymi modelami Fujifilm oraz konkurencją z innych stajni (stan na dzień 13.05.2025):
- Canon EOS R7 – ok. 5300 zł,
- Fujifilm X100VI – ok. 8500 zł,
- Fujifilm X-S20 – ok. 5400 zł,
- Fujifilm X-T5 – ok. 6750 zł,
- Fujifilm X-T50 – ok. 5100 zł,
- Nikon Z50 II – ok. 3800 zł,
- Panasonic Lumix G9 II – ok. 6600 zł,
- Sony A6700 – ok. 6800 zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna obudowa,
- wydajna bateria,
- rozsądna ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- rozsądny wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w rozdzielczości 6.2K,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
- duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
- profile obrazu F-Log, F-Log 2 oraz Hybrid Log Gamma,
- rozsądnie działający autofokus (o ile nie ograniczają go obiektywy),
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka, a także różnego rodzaju obiektów,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu w 6.2K i 4K HQ.
Wady:
- brak uszczelnień,
- tylko jedno gniazdo kart pamięci,
- niepełnowymiarowe złącze HDMI,
- rozdzielczość i powiększenie wizjera elektronicznego mogłyby być lepsze,
- brak osobnego wyjścia słuchawkowego (jest dostępne z przejściówką zajmującą gniazdo USB),
- nieco chaotyczne menu z dziwnymi polskimi tłumaczeniami niektórych funkcji,
- dodatkowe przycięcie obrazu przy filmowaniu w większości trybów nagrywania (6.2K, 4K HQ, 4K w 50/60 kl/s oraz w Full HD w 50/60100/120/200/240 kl/s),
- aparat odrobinę za długo „myśli” przy uruchamianiu i kończeniu nagrywania,
- stabilizacja matrycy mogłaby działać lepiej,
- stabilizacja cyfrowa, której równie dobrze mogłoby nie być,
- sporo aliasingu w 4K w trybach niekorzystających z nadpróbkowania oraz w Full HD,
- słabo działające odszumianie,
- słabo działające wyostrzanie,
- przeciętna jakość obrazu w 4K przy korzystaniu z dodatkowego cropa 1.25x,
- kiepska jakość obrazu w Full HD w 100/120/200/240 kl/s,
- zakres użytecznych czułości mógłby być nieco lepszy,
- dość wolny odczyt matrycy (spory rolling shutter) w 6.2K i 4K HQ.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Fujinon XF 18 mm f/1.4 R LM WR.
- film 1 – 76 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 24 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 240 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 387 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×3510, 25 kl/s,
- film 3 – 195 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb 4K HQ, profil obrazu: F-Log 2,
- film 4 – 173 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
- film 5 – 113 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, dodatkowy crop 1.25x („powiększenie przycinania filmu”), profil obrazu: F-Log,
- film 6 – 102 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800,
- film 7 – 197 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×3510, 25 kl/s, ISO 6400, profil obrazu: F-Log,
- film 8 – 221 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 6400, profil obrazu: F-Log 2,
- film 9 – 73 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 3200, profil obrazu: Hybrid Log Gamma.

![]() |
![]() |
![]() |