Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D5000 - test aparatu

15 lipca 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 53

8. Zakres tonalny

Wykres dynamiki tonalnej i całkowitego zakresu tonalnego dla D5000 wygląda praktycznie tak samo jak w przypadku Nikonów D300 i D90, które mają te same 12-megapikselowe matryce. Dla tych trzech aparatów wyniki, uzyskane z pomiarów na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów, pokazują, że całkowity zakres tonalny utrzymuje się na poziomie 8 EV.

Nikon D5000 - Zakres tonalny


Natomiast dynamika tonalna dla wysokiej jakości zdjęcia, czyli przy stosunku szumu do sygnału równym 0.1, osiąga swoje maksimum w okolicach 7 EV dla ISO 100 i 200. Najsłabiej jest oczywiście na najwyższej czułości, czyli przy ISO 6400, gdzie DR spada do blisko 2 EV.


----- R E K L A M A -----

Poniżej natomiast można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.

ISO Granica bieli
100 Nikon D5000 - Zakres tonalny
200 Nikon D5000 - Zakres tonalny
400 Nikon D5000 - Zakres tonalny
800 Nikon D5000 - Zakres tonalny
1600 Nikon D5000 - Zakres tonalny
3200 Nikon D5000 - Zakres tonalny
6400 Nikon D5000 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D5000 - Zakres tonalny
200 Nikon D5000 - Zakres tonalny
400 Nikon D5000 - Zakres tonalny
800 Nikon D5000 - Zakres tonalny
1600 Nikon D5000 - Zakres tonalny
3200 Nikon D5000 - Zakres tonalny
6400 Nikon D5000 - Zakres tonalny


Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by w praktyce sprawdzić dynamikę tonalną. Zdjęcia były wykonywane na czułościach ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Nikon D5000 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
D5000
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny
500D
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny
E-620
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny
1600 ISO
D5000
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny
500D
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny
E-620
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny


Nocne zdjęcia Nikonem D5000 nie były wykonywane w tym samym czasie, co Canonem i Olympusem, ale można chyba dokonać małego porównania aparatów na bazie tychże ujęć. Z wyciąganiem szczegółów z ciemnych obszarów (korekcja +4 EV) dla ISO 100 najlepiej radzi sobie D5000. Szumu w jego przypadku pojawia się na zdjęciu najmniej, choć należy pamiętać, że jest to czułość programowa. Pomimo tego, że gęstość upakowania pikseli w 500D i E-620 jest większa niż w D5000, na czułości ISO 1600 wszystkie aparaty wypadają podobnie. Ilość szczegółów i poziom szumu wydają się być zbliżone, choć w Nikonie struktura szumu jest niepokojąco ''plackowata'', tak jakby działała redukcja szumów.

Korygowanie ekspozycji w dół nie prowadzi do konkretnych wniosków. Można tutaj dopatrywać się małej przewagi Olympusa, bo w jego przypadku dostaliśmy bardziej klarowny, obraz o łagodnych przejściach tonalnych. Jeśli jednak przyjrzymy się końcowemu efektowi w stosunku do oryginału, to wszystkie aparaty oferują nam bardzo podobny poziom.

100 ISO
0 EV
-4 EV
D5000
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny
500D
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny
E-620
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny
1600 ISO
D5000
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny
500D
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny
E-620
Nikon D5000 - Zakres tonalny Nikon D5000 - Zakres tonalny