Nikon D5000 - test aparatu
8. Zakres tonalny

Natomiast dynamika tonalna dla wysokiej jakości zdjęcia, czyli przy
stosunku szumu do sygnału równym 0.1, osiąga swoje maksimum w okolicach 7
EV dla ISO 100 i 200. Najsłabiej jest oczywiście na najwyższej
czułości, czyli przy ISO 6400, gdzie DR spada do blisko 2 EV.
Poniżej natomiast można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.
| ISO | Granica bieli | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
| 6400 |
|
|||
| ISO | Granica czerni | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
| 6400 |
|
|||
Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by w praktyce sprawdzić dynamikę tonalną. Zdjęcia
były wykonywane na
czułościach ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio
30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów
programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały
maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
![]() |
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nocne zdjęcia Nikonem D5000 nie były wykonywane w tym samym czasie, co Canonem i Olympusem, ale można chyba dokonać małego porównania aparatów na bazie tychże ujęć. Z wyciąganiem szczegółów z ciemnych obszarów (korekcja +4 EV) dla ISO 100 najlepiej radzi sobie D5000. Szumu w jego przypadku pojawia się na zdjęciu najmniej, choć należy pamiętać, że jest to czułość programowa. Pomimo tego, że gęstość upakowania pikseli w 500D i E-620 jest większa niż w D5000, na czułości ISO 1600 wszystkie aparaty wypadają podobnie. Ilość szczegółów i poziom szumu wydają się być zbliżone, choć w Nikonie struktura szumu jest niepokojąco ''plackowata'', tak jakby działała redukcja szumów.
Korygowanie ekspozycji w dół nie prowadzi do konkretnych wniosków. Można tutaj dopatrywać się małej przewagi Olympusa, bo w jego przypadku dostaliśmy bardziej klarowny, obraz o łagodnych przejściach tonalnych. Jeśli jednak przyjrzymy się końcowemu efektowi w stosunku do oryginału, to wszystkie aparaty oferują nam bardzo podobny poziom.
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|












Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.