Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Nikon ZR - test trybu filmowego

10 października 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 8

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Nikon ZR jest przez wielu komentujących porównywany do Sony FX3, co naszym zdaniem jest niesłuszne. Jednym z mocniejszych punktów specyfikacji Nikona ZR jest przecież filmowanie w RAW-ach, którego Sony nie oferuje. Wraz z efektywnie pojedynczym gniazdem kart pamięci powoduje to, że Nikon będzie lepszym wyborem do pracy w kontrolowanych warunkach, a Sony do zadań reporterskich.

ZR to bardziej mały RED, który może konkurować z urządzeniami Blackmagic Design, czy też być kamerą do nauki dla studentów szkół filmowych. Można go też ewentualnie potraktować jako sprzęt do vlogowania, gdzie również mierzyć powinien się nie z Sony FX3, a z pokrewnym modelem ZV-E1.

Testowany korpus wydaje się przy tym zaprojektowany tak, by, w przeciwieństwie do wielu kamer typu „kostka do zabudowy” właśnie go nie obudowywać. Ma własny spory ekran, więc zewnętrzny może nie być potrzebny. Filmuje w RAW-ach i zapisuje 32-bitowy dźwięk, więc rejestratory dźwięku i obrazu też nie są mu potrzebne. Wytrzymuje ponad 2 godziny na jednej baterii i ma stabilizację matrycy, co ponownie pozwala rozważyć obycie się bez klatek, rigów, zewnętrznych baterii i tym podobnych. Ma też autofokus, co pozwala w określonych sytuacjach zrezygnować z modułów follow focus. Czy taka koncepcja przyjmie się wśród filmowców? Tu na odpowiedź przyjdzie nam poczekać do momentu, gdy ZR zacznie być powszechnie dostępny w sklepach.


----- R E K L A M A -----

Jeśli natomiast chodzi o wyniki testu, to ZR łączy w sobie imponujące możliwości zapisu i przyzwoitą jakość obrazu z niewielkim body, które jednak nie wydaje się przegrzewać i które pomieściło dużą baterię, stabilizację matrycy, 32-bitowy przetwornik audio, czy też duży ekran i obsługę kodów czasowych przez Bluetooth. Całość uzupełnia szybka pełnoklatkowa matryca o dwóch bazowych czułościach.

Wady też się oczywiście znajdą. Poza nieco gorszą ergonomią musimy tu wymienić efektywnie jedno gniazdo kart pamięci, brak opcji filmowania w innych proporcjach niż 16:9 czy też rezygnację z wizjera elektronicznego.

Mocnym punktem testowanego korpusu jest natomiast jego cena, która na starcie wynosi niecałe 10 tys. zł. Mało jest na rynku pełnoklatkowych urządzeń potrafiących filmować w surowych formatach w tym budżecie. Tak przedstawia się porównanie Nikona ZR i jego konkurentów w tym aspekcie (stan na dzień 29.09.2025):

  • Blackmagic Design Cinema Camera 6K – ok. 10900 zł,
  • Blackmagic Design Pyxis 6K – ok. 9000 zł,
  • Canon EOS C50 – ok. 16000 zł,
  • Canon EOS R5 C – ok. 12500 zł,
  • Nikon Z5 II – ok. 7000 zł,
  • Nikon Z6 III – ok. 9150 zł,
  • Nikon ZR – ok. 10000 zł,
  • Panasonic Lumix S1 II – ok. 14600 zł,
  • Sony ZV-E1 – ok. 11000 zł,
  • Z-Cam E2-F6 Mark II – ok. 17700 zł.

Nikon ZR - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna, uszczelniona obudowa,
  • czytelne i przejrzyste menu,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • możliwość wprowadzenia do aparatu kodu czasowego z zewnętrznych źródeł przez Bluetooth z użyciem określonych urządzeń firm trzecich,
  • wydajna bateria,
  • brak problemów z przegrzewaniem się,
  • dobrej jakości dotykowy ekran o dużej jak na aparat przekątnej 4'',
  • ekran rozkładany do boku,
  • 32-bitowy zmiennoprzecinkowy zapis dźwięku,
  • filmowanie w 12-bitowych surowych formatach (N-RAW, ProRes RAW, REDcode NE) z wewnętrznym zapisem,
  • filmowanie w 6K oraz 5.4K z prędkościami 50/60 kl/s,
  • filmowanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
  • filmowanie w Full HD w 200/240 kl/s (i to z dźwiękiem),
  • wewnętrzny zapis filmów z 10-bitową głębią koloru w „klasycznych” kodekach,
  • duży wybór kodeków,
  • łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
  • funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz Aktywna Funkcja D-Lighting,
  • profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • logarytmiczny profil obrazu N-Log,
  • możliwość wgrywania własnych profili obrazu (tabel LUT) do aparatu,
  • szybko i sprawnie działający autofokus,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji, w tym monitor kształtu fali (waveform monitor),
  • dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
  • odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
  • możliwość regulacji parametru „przejrzystość” działającego znacznie lepiej niż podstawowe wyostrzanie,
  • dobry zakres użytecznych czułości,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • elementów sterujących mogłoby być nieco więcej,
  • niepełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • brak wizjera elektronicznego,
  • drugie gniazdo kart pamięci ma marginalne zastosowanie przy filmowaniu, więc efektywnie to tak jakby aparat miał jedno,
  • brak możliwości jednoczesnego zapisu filmów na oba nośniki pamięci,
  • bezsensowny (choć mało przeszkadzający) limit czasu nagrywania (2 godziny i 5 minut),
  • brak trybów nagrywania w proporcjach innych niż 16:9,
  • brak informacji w menu aparatu i bardziej precyzyjnej kontroli nad przepływnością zapisywanego strumienia danych,
  • stabilizacja matrycy w trybie filmowym mogłaby działać lepiej,
  • dość spore przycięcie obrazu (crop) przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
  • źle działające wyostrzanie,
  • wyraźne kolorowe artefakty występujące dla wybranych częstotliwości przestrzennych w filmach w surowych formatach,
  • kiepska szczegółowość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym,
  • problem z nagłymi zmianami zafarbu w cieniach przy filmowaniu w formacie ProRes RAW.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Nikkor Z 24-70 mm f/2.8 S II. Jest ich tym razem nieco więcej, ponieważ zdecydowaliśmy się tu zawrzeć dwa zestawy ujęć nagranych w różnych odmianach filmowych RAW-ów (N-RAW, ProRes RAW, REDcode RAW) na identycznych ustawieniach, by umożliwić ich porównywanie.

  • film 1 – 1229 MB, N-RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
  • film 2 – 2304 MB, ProRes RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
  • film 3 – 1888 MB, REDcode NE RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, profil obrazu RED Log3G10,
  • film 4 – 175 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 5 – 308 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5376×3024, 50 kl/s, profil obrazu „neutralny”,
  • film 6 – 361 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 120 kl/s, tryb DX, profil obrazu RED Cine Bias,
  • film 7 – 684 MB, REDcode NE RAW, 12-bit, 3984×2240, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu RED Log3G10,
  • film 8 – 764 MB, REDcode NE RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, ISO 6400, profil obrazu RED Log3G10,
  • film 9 – 1843 MB, N-RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, ISO 6400, profil obrazu N-Log,
  • film 10 – 1479 MB, ProRes RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, ISO 6400, profil obrazu N-Log,
  • film 11 – 740 MB, ProRes 422 HQ, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu N-Log, ISO 12800,
  • film 12 – 284 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5376×3024, 25 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma, ISO 12800,
  • film 13 – 357 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb DX, profil obrazu „neutralny”, ISO 12800,
  • film 14 – 65 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu RED Cine Bias, ISO 25600.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Nikon ZR - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Nikon ZR - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Nikon ZR - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Nikon ZR - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe