Nikon ZR - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Nikon ZR jest przez wielu komentujących porównywany do Sony FX3, co naszym zdaniem jest niesłuszne. Jednym z mocniejszych punktów specyfikacji Nikona ZR jest przecież filmowanie w RAW-ach, którego Sony nie oferuje. Wraz z efektywnie pojedynczym gniazdem kart pamięci powoduje to, że Nikon będzie lepszym wyborem do pracy w kontrolowanych warunkach, a Sony do zadań reporterskich.ZR to bardziej mały RED, który może konkurować z urządzeniami Blackmagic Design, czy też być kamerą do nauki dla studentów szkół filmowych. Można go też ewentualnie potraktować jako sprzęt do vlogowania, gdzie również mierzyć powinien się nie z Sony FX3, a z pokrewnym modelem ZV-E1.
Testowany korpus wydaje się przy tym zaprojektowany tak, by, w przeciwieństwie do wielu kamer typu „kostka do zabudowy” właśnie go nie obudowywać. Ma własny spory ekran, więc zewnętrzny może nie być potrzebny. Filmuje w RAW-ach i zapisuje 32-bitowy dźwięk, więc rejestratory dźwięku i obrazu też nie są mu potrzebne. Wytrzymuje ponad 2 godziny na jednej baterii i ma stabilizację matrycy, co ponownie pozwala rozważyć obycie się bez klatek, rigów, zewnętrznych baterii i tym podobnych. Ma też autofokus, co pozwala w określonych sytuacjach zrezygnować z modułów follow focus. Czy taka koncepcja przyjmie się wśród filmowców? Tu na odpowiedź przyjdzie nam poczekać do momentu, gdy ZR zacznie być powszechnie dostępny w sklepach.
Jeśli natomiast chodzi o wyniki testu, to ZR łączy w sobie imponujące możliwości zapisu i przyzwoitą jakość obrazu z niewielkim body, które jednak nie wydaje się przegrzewać i które pomieściło dużą baterię, stabilizację matrycy, 32-bitowy przetwornik audio, czy też duży ekran i obsługę kodów czasowych przez Bluetooth. Całość uzupełnia szybka pełnoklatkowa matryca o dwóch bazowych czułościach.
Wady też się oczywiście znajdą. Poza nieco gorszą ergonomią musimy tu wymienić efektywnie jedno gniazdo kart pamięci, brak opcji filmowania w innych proporcjach niż 16:9 czy też rezygnację z wizjera elektronicznego.
Mocnym punktem testowanego korpusu jest natomiast jego cena, która na starcie wynosi niecałe 10 tys. zł. Mało jest na rynku pełnoklatkowych urządzeń potrafiących filmować w surowych formatach w tym budżecie. Tak przedstawia się porównanie Nikona ZR i jego konkurentów w tym aspekcie (stan na dzień 29.09.2025):
- Blackmagic Design Cinema Camera 6K – ok. 10900 zł,
- Blackmagic Design Pyxis 6K – ok. 9000 zł,
- Canon EOS C50 – ok. 16000 zł,
- Canon EOS R5 C – ok. 12500 zł,
- Nikon Z5 II – ok. 7000 zł,
- Nikon Z6 III – ok. 9150 zł,
- Nikon ZR – ok. 10000 zł,
- Panasonic Lumix S1 II – ok. 14600 zł,
- Sony ZV-E1 – ok. 11000 zł,
- Z-Cam E2-F6 Mark II – ok. 17700 zł.
![]() |
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna, uszczelniona obudowa,
- czytelne i przejrzyste menu,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- możliwość wprowadzenia do aparatu kodu czasowego z zewnętrznych źródeł przez Bluetooth z użyciem określonych urządzeń firm trzecich,
- wydajna bateria,
- brak problemów z przegrzewaniem się,
- dobrej jakości dotykowy ekran o dużej jak na aparat przekątnej 4'',
- ekran rozkładany do boku,
- 32-bitowy zmiennoprzecinkowy zapis dźwięku,
- filmowanie w 12-bitowych surowych formatach (N-RAW, ProRes RAW, REDcode NE) z wewnętrznym zapisem,
- filmowanie w 6K oraz 5.4K z prędkościami 50/60 kl/s,
- filmowanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
- filmowanie w Full HD w 200/240 kl/s (i to z dźwiękiem),
- wewnętrzny zapis filmów z 10-bitową głębią koloru w „klasycznych” kodekach,
- duży wybór kodeków,
- łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
- funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz Aktywna Funkcja D-Lighting,
- profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- logarytmiczny profil obrazu N-Log,
- możliwość wgrywania własnych profili obrazu (tabel LUT) do aparatu,
- szybko i sprawnie działający autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji, w tym monitor kształtu fali (waveform monitor),
- dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
- odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
- możliwość regulacji parametru „przejrzystość” działającego znacznie lepiej niż podstawowe wyostrzanie,
- dobry zakres użytecznych czułości,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
Wady:
- elementów sterujących mogłoby być nieco więcej,
- niepełnowymiarowe wyjście HDMI,
- brak wizjera elektronicznego,
- drugie gniazdo kart pamięci ma marginalne zastosowanie przy filmowaniu, więc efektywnie to tak jakby aparat miał jedno,
- brak możliwości jednoczesnego zapisu filmów na oba nośniki pamięci,
- bezsensowny (choć mało przeszkadzający) limit czasu nagrywania (2 godziny i 5 minut),
- brak trybów nagrywania w proporcjach innych niż 16:9,
- brak informacji w menu aparatu i bardziej precyzyjnej kontroli nad przepływnością zapisywanego strumienia danych,
- stabilizacja matrycy w trybie filmowym mogłaby działać lepiej,
- dość spore przycięcie obrazu (crop) przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
- źle działające wyostrzanie,
- wyraźne kolorowe artefakty występujące dla wybranych częstotliwości przestrzennych w filmach w surowych formatach,
- kiepska szczegółowość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym,
- problem z nagłymi zmianami zafarbu w cieniach przy filmowaniu w formacie ProRes RAW.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Nikkor Z 24-70 mm f/2.8 S II. Jest ich tym razem nieco więcej, ponieważ zdecydowaliśmy się tu zawrzeć dwa zestawy ujęć nagranych w różnych odmianach filmowych RAW-ów (N-RAW, ProRes RAW, REDcode RAW) na identycznych ustawieniach, by umożliwić ich porównywanie.
- film 1 – 1229 MB, N-RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
- film 2 – 2304 MB, ProRes RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
- film 3 – 1888 MB, REDcode NE RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, profil obrazu RED Log3G10,
- film 4 – 175 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 5 – 308 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5376×3024, 50 kl/s, profil obrazu „neutralny”,
- film 6 – 361 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 120 kl/s, tryb DX, profil obrazu RED Cine Bias,
- film 7 – 684 MB, REDcode NE RAW, 12-bit, 3984×2240, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu RED Log3G10,
- film 8 – 764 MB, REDcode NE RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, ISO 6400, profil obrazu RED Log3G10,
- film 9 – 1843 MB, N-RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, ISO 6400, profil obrazu N-Log,
- film 10 – 1479 MB, ProRes RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, ISO 6400, profil obrazu N-Log,
- film 11 – 740 MB, ProRes 422 HQ, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu N-Log, ISO 12800,
- film 12 – 284 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5376×3024, 25 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma, ISO 12800,
- film 13 – 357 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb DX, profil obrazu „neutralny”, ISO 12800,
- film 14 – 65 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu RED Cine Bias, ISO 25600.

![]() |
![]() |
![]() |